Nej jag vill inte titta på dålig fotboll

Flakmonkey
Nej jag vill inte titta på dålig fotboll

Har precis följt premiärmatchen för Sverige i damernas fotbolls-EM och det blir nog den sista jag ser från det här mästerskapet. Jag ville verkligen ge det en chans men det tog inte många minuter innan jag insåg att jag nog skulle behöva tvinga mig att se det för att göra det och det är inte gott nog. Och nej det handlar inte om att det är tjejer som spelar utan det handlar enbart om kvalitet och känslomässigt engagemang. Jag har enormt svårt att se på herrallsvenskan också. Enda anledningen jag gör det är för att jag håller på AIK och då är det ju det jag brinner för, men skulle jag se en match mellan Häcken och Gais bara för att det är så bra underhållning? Skulle aldrig falla mig in.

Egentligen är det inte svårare än att jag inte gillar att se på kassa filmer, spela trista spel eller lyssna på musik som ger mig rysningar.

#blogg

Medlem
Nej jag vill inte titta på dålig fotboll

Håller med helt dock är ju inte herrlandslaget heller en höjdare för det mesta men damlandslaget har färre toppar vilket gör det så segt att se.

Medlem

10 matcher av 10 vinner ett herrlag i div3 mot damlandslaget i fotboll...

Lika lite som jag ser div 5 om jag inte känner en eller flera spelare i laget, lika lite ser jag damfotbollen eftersom den, precis som div5 står sig illa mot eliten, är för dålig.

Jag ser inte heller damerna jaga världsrekordet i höjdhopp på 2.10-nånting när det är en inhoppshöjd och "flopp" att riva ut sig på av herrarna.

Många vill göra det till en genusfråga när det egentligen är så att damidrotten är så mycket sämre, precis som div3 är sämre än div1. i herridrott.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Varför vill man se vuxna människor springa runt och jaga och sparka en boll, kan de inte göra något konstruktivt istället?

Medlem

Jag tycker inte att det var så illa. Trist dock att det inte gick vägen. Damlandslaget har samma problem som herrlaget, allt finns där utom finishen. Det märktes tydligt under matchen igår: dom spelar med vilja, energi och allt går vägen - men bollen vill bara inte in. Det måste var frustrerande för spelarna när det är så.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag vill heller inte se dålig fotboll, ELLER bra fotboll för den delen.
Enda tillfället då fotboll (eller sport öht) är kul är då man ser det i failcomps eller blooperreels:P


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kane:

Jag ser inte heller damerna jaga världsrekordet i höjdhopp på 2.10-nånting när det är en inhoppshöjd och "flopp" att riva ut sig på av herrarna.

Många vill göra det till en genusfråga när det egentligen är så att damidrotten är så mycket sämre, precis som div3 är sämre än div1. i herridrott.

Alltså, det där är ju ett mycket märkligt resonemang. Det är ju som att inte vilja se Usain Bolt slå världsrekord, för det finns ju så mycket snabbare djur. Och djur som hoppar högre, längre, etc. För dom är nio meter i längdhopp en "flopp".

Och katter kan ju hoppa två meter rakt upp, utan en mesig ansats. Manliga idrottare är sämre än många djur. Kall fakta - och rätt onödig fakta.

Äh. Jag tyckte du snarare gjorde det till en genusfråga nu. Det handlar ju om att tävla på lika villkor, och när de bästa damerna möter varandra är det rejält spännande. Precis som när de bästa herrarna möts.


signatur

En Bamseponny av folket

Flakmonkey
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Äh. Jag tyckte du snarare gjorde det till en genusfråga nu. Det handlar ju om att tävla på lika villkor, och när de bästa damerna möter varandra är det rejält spännande. Precis som när de bästa herrarna möts.

Det är ju dock en rejäl skillnad på när något är underhållande för att det är spännande och när något är underhållande för att det är bra. Spännande blir det ju när man är känslomässigt engagerad men bra kan det vara oavsett. Jag tycker också det är kul att se damer hoppa höjd och en massa andra grenar. Men just när det gäller fotbollen (eller hockey) för den delen så är jag inte tillräckligt engagerad för att det ska vara spännande (åtminstone inte i ett gruppspel i EM) och det är inte så pass bra spel att jag ska vilja se det av den anledningen.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Äh. Jag tyckte du snarare gjorde det till en genusfråga nu. Det handlar ju om att tävla på lika villkor, och när de bästa damerna möter varandra är det rejält spännande. Precis som när de bästa herrarna möts.

Det är ju dock en rejäl skillnad på när något är underhållande för att det är spännande och när något är underhållande för att det är bra. Spännande blir det ju när man är känslomässigt engagerad men bra kan det vara oavsett. Jag tycker också det är kul att se damer hoppa höjd och en massa andra grenar. Men just när det gäller fotbollen (eller hockey) för den delen så är jag inte tillräckligt engagerad för att det ska vara spännande (åtminstone inte i ett gruppspel i EM) och det är inte så pass bra spel att jag ska vilja se det av den anledningen.

Jao, sedan kan ju saker vara "bra" utan att för den sakens skull vara varken underhållande eller spännande. Formel 1 eller hästdressyr på världsnivå är inget som får mig att sitta klistrad vid TV:n.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Fast matchen igår var ju så mycket mer underhållande än många matcher som spelas i herrfotboll.

1. Tjejerna verkar ju klara av en smäll eller två, när grabbarna lirar ska det hållas för ansiktet när smällen tog benet.

2. Mycket mer rörelse, de sprang ju hela tiden(i slutet va danskarna lite dryga).

Enligt mig var matchen igår mer underhållande än många matcher som jag sett från herrfotbollen. Tuffare och spelade stundtals mer underhållande fotboll.

Men som med det mesta så varierar underhållningsvärdet från gång till gång.

Medlem

Instämmer Frgr, jag tycker också många matcher i damfotbollen är roligare att se på än när herrarna spelar. Fast det beror mycket på vilka som spelar. Jag har till exempel svårt för den italienska ligan, där dom lägger sig och vrider sig i plågor stup i kvarten, bara för att resa sig när motståndaren fått ett gult kort. Inte kul att se på.

En del lag där är så defensiva också. Spelar på försvar, bara för att sedan få en kontring och frispark/straff/hörna som dom sedan gör mål på. Mycker roligare att se fotboll där båda lagen vill gå framåt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Flakmonkey
Skrivet av Frgr:

Fast matchen igår var ju så mycket mer underhållande än många matcher som spelas i herrfotboll.

1. Tjejerna verkar ju klara av en smäll eller två, när grabbarna lirar ska det hållas för ansiktet när smällen tog benet.

2. Mycket mer rörelse, de sprang ju hela tiden(i slutet va danskarna lite dryga).

Enligt mig var matchen igår mer underhållande än många matcher som jag sett från herrfotbollen. Tuffare och spelade stundtals mer underhållande fotboll.

Men som med det mesta så varierar underhållningsvärdet från gång till gång.

Filmningarna håller jag med om, men att det är så mycket rörelse i damfotbollen är jag inte alls säker på. Hur mycket de springer tycker inte heller jag är särskilt viktigt när tempot är såpass mycket långsammare både när det gäller rent löpmässigt men framförallt bolltempot. Det är en jätteskillnad där och till viss grad är det ju orättvist att jämföra när det är olika fysiska förutsättningar, men oavsett var det beror på så finns den och för mig påverkar det underhållningen oerhört mycket.

Ta finalen i confederations cup tex mellan Spanien och Brasilien eller när Bayern München knäppte Barcelona på näsan i champions league. Det är den nivån jag blivit bortskämd med och kan tänka mig att se ur ett rent underhållningsperspektiv. Och där är varken damfotbollen eller herrallsvenskan. inte ens i närheten

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Kane:

Jag ser inte heller damerna jaga världsrekordet i höjdhopp på 2.10-nånting när det är en inhoppshöjd och "flopp" att riva ut sig på av herrarna.

Många vill göra det till en genusfråga när det egentligen är så att damidrotten är så mycket sämre, precis som div3 är sämre än div1. i herridrott.

Alltså, det där är ju ett mycket märkligt resonemang. Det är ju som att inte vilja se Usain Bolt slå världsrekord, för det finns ju så mycket snabbare djur. Och djur som hoppar högre, längre, etc. För dom är nio meter i längdhopp en "flopp".

Och katter kan ju hoppa två meter rakt upp, utan en mesig ansats. Manliga idrottare är sämre än många djur. Kall fakta - och rätt onödig fakta.

Äh. Jag tyckte du snarare gjorde det till en genusfråga nu. Det handlar ju om att tävla på lika villkor, och när de bästa damerna möter varandra är det rejält spännande. Precis som när de bästa herrarna möts.

Djur tävlar inte mot människor och människan är det som sätter rekorden. I stort sätt alla rekord kvinnor sätter sätter de inom damidrotten. Jag är lika lite intresserad av att se på P8 som jag är av att se på damidrott. Jag är inte intresserad av att se mycket mycket sämre prestationer än jag måste om, jag inte känner personer som deltar eller är ett stort fan av personen/laget.

Så nej, inte det minsta märkligt resonemang,. Det enda märkliga var din udda liknelse som faller helt och inte är relevant. Om du likställer skillnande djur-människa på samma nivå som man-kvinna så är du illa ute. Glöm inte låsa dörren så inte stenkastarvänstern hälsar på!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kane:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Kane:

Jag ser inte heller damerna jaga världsrekordet i höjdhopp på 2.10-nånting när det är en inhoppshöjd och "flopp" att riva ut sig på av herrarna.

Många vill göra det till en genusfråga när det egentligen är så att damidrotten är så mycket sämre, precis som div3 är sämre än div1. i herridrott.

Alltså, det där är ju ett mycket märkligt resonemang. Det är ju som att inte vilja se Usain Bolt slå världsrekord, för det finns ju så mycket snabbare djur. Och djur som hoppar högre, längre, etc. För dom är nio meter i längdhopp en "flopp".

Och katter kan ju hoppa två meter rakt upp, utan en mesig ansats. Manliga idrottare är sämre än många djur. Kall fakta - och rätt onödig fakta.

Äh. Jag tyckte du snarare gjorde det till en genusfråga nu. Det handlar ju om att tävla på lika villkor, och när de bästa damerna möter varandra är det rejält spännande. Precis som när de bästa herrarna möts.

Djur tävlar inte mot människor och människan är det som sätter rekorden. I stort sätt alla rekord kvinnor sätter sätter de inom damidrotten. Jag är lika lite intresserad av att se på P8 som jag är av att se på damidrott. Jag är inte intresserad av att se mycket mycket sämre prestationer än jag måste om, jag inte känner personer som deltar eller är ett stort fan av personen/laget.

Så nej, inte det minsta märkligt resonemang,. Det enda märkliga var din udda liknelse som faller helt och inte är relevant. Om du likställer skillnande djur-människa på samma nivå som man-kvinna så är du illa ute. Glöm inte låsa dörren så inte stenkastarvänstern hälsar på!

Men det är ju väldigt nedsättande mot kvinnor. Dom spränger ju gränser, sätter egna rekord och är jäkligt fantastiska. Dessutom tvingas dom utstå kritik (ofta för att dom råkar vara kvinnor), får mindre pengar och får kämpa hårdare för att kunna försörja sig. Så ja, ur den synvinkeln är vårt kvinnliga fotbollslag betydligt mer imponerande.

Visst, kvinnliga idrottare har andra fysiska förutsättningar. Men det gör inte deras prestationer mindre värda. Dom pressar ju sina kroppar lika hårt och sätter med andra ord lika fantastiska rekord. Hur du på allvar inte tycker det är imponerande när kvinnor som Vlasic och Chicherova hoppar på 2.10 förstår jag inte. Du missar ju 50 procent av all idrottsglädje och det är ju jättesynd!

Att de inte är lika tekniskt kompetenta (ännu!) på fotboll, det kan jag köpa. Och till och med förstå. Men damfotbollen (jävla ord det där) är yngre. Jag tycker vi ska ge dom tid och samma respekt.

Nej, djur tävlar inte mot människor. Helt rätt. Tog det som exempel enbart för att dom skulle kunna hoppa högre och springa snabbare än män (vilket enligt din logik då skulle göra idrottsmännen dödstråkiga att följa) Men män tävlar inte mot kvinnor heller. Vilket är helt logiskt. Jag vill tro att vi kommit en bit sedan OS 1912 när "experter" trodde att "idrottsflickor" blev hysteriska av att iklä sig tävlingsdräkter. Men ja, ibland undrar jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag ser det inte så. Människor tävlar och jag begriper inte hur man å ena sidan kan kräva "lika allt" när man sen delar upp sig i olika fack för att man inte är lika.

Att damidrotten gått framåt i populäritet har ökat dess inkomster, det är bra förstås. Däremot är damfotbollslandslaget en fluga krossad mot en bils framruta ställt mot herrlandslagets populäritet och vad de drar in. Det är herrarna som är produkten som man säljer för det är där man drar in pengarna till att satsa på damer, herrar och ungdomar.

Å ena sidan säger du alltså att alla är lika men å andra sidan är alla olika. Say what?

Återigen, jag ser inte herrar i div4 spela fotboll om jag inte känner dem som deltar. Det är låg nivå och jag ser ingen poäng med att se Simpevarp BK spela 1-1 mot skinnskattebergs IF. Det intresserar dem som är fans. Applicera nu EXAKT samma sak på herr- och damfotbollen.

Att damerna kommit långt och pressar sig hårt är givetivs bra för deras idrottande. Allt vill alltid utvecklas. Men 2.10 i damhöjdhopp är fortfarande en flopp i herrhöjdhopp. Varför man vill följa sämre prestationer för att det är damer förstår jag inte faktiskt. För det är precis just så, sämre prestationer för att det är damer.

Alla ska dela lika även med de som inte presterar lika bra. Du är fan av analogier så låt oss då sela ut guldmedalj till alla som deltar i ett sprintlopp...

Vi ser olika på världen, det är uppenbart.

Edit: "Men det är ju väldigt nedsättande mot kvinnor..."
Sanningen och verkligheten kan ofta vara jobbiga att ta in. Om man inte vill se på sämre fotboll än, säg herrlandslaget, så ÄR ju all fotboll där under sämre. Män som kvinnor. Du gör det alltså till en genusfråga, precis som jag i min första post menar att man gör. Där är inte en genusfråga, det är en kvalitéts och prestationsfråga. Att kvinnorna inte når upp till männens klass är knappast relevant i den bedömningen. Sämre är sämre oavsett vem som presterar det!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Redaktör
Ponny

Japp, vi tycker väldigt olika och jag tycker du går miste om väldigt mycket. Men jag stannar där. Jag tycker idrott är fint, vackert och spännande. Att det finns olika fysiska förutsättningar spelar mig mindre roll. I min värld är det inte vad som räknas.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Då är vi överens där, vi ser på idrott vi gillar.

Skulle aldrig få för mig att slösa min tid med att se på cykling eller formel 1, oavsett kön eller ålder på de som kör. Förlåt om den synen på idrott ruskar om din värld. Själv ser jag det lika naturligt som att en del gillar romantiska komedier medans andra föredrar en actionfilm. Sällan eller aldrig skulle de se på den andra om de inte såg den ihop med nån annan som ville se den...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv

Jag gillar inte damfotboll. Det är som V75 fast med kossor.

Medlem

Jag satt mer klistrad vid Para Olympics än vid själva "huvud OS". Inte bara har dessa individer övervunnit grava handikapp i sitt liv utan också hittat styrka att gå vidare. Jag var så grymt imponerad av många insatser att jag utan att skämmas kan säga att tårar föll emellanåt. Inte för ett ögonblick för att jag på något sätt tyckte synd om dom (för det gör de bevisligen inte själva) utan av en överväldigande känsla av hänförelse. I brist på bättre ord.

Ja, nu kan man ju tro att jag jämför damfotboll med handikappsidrott. Naturligtvis gör jag inte det. Min poäng är att man inte kan jämföra äpplen med päron. I viss mån kan man kanske säga att medaljerna från Para Olympics är mer värda än de från vanliga OS eftersom en fullt frisk idrottare har bättre förutsättningar.

Emellertid anser jag att damfotboll är lika tråkigt som att titta på färg som torkar. Dock inte för att det är tjejer som spelar utan att sporten som sådan är tråkig med Olympiska mått. Oavsett om det är herrar, damer eller sälar som spelar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Varför vill man se vuxna människor springa runt och jaga och sparka en boll, kan de inte göra något konstruktivt istället?

Som att spela datorspel...

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av skogsvilden:

Varför vill man se vuxna människor springa runt och jaga och sparka en boll, kan de inte göra något konstruktivt istället?

Som att spela datorspel...

Ja, om det är ett intressant spel eller ett spel man själv inte skulle spela så är det ibland kul, men det beror mycket på personen i fråga som spelar. Youtube svämmar ju fullkomligen över av Let's Play-videor och bara men kan hitta någon intressant person så blir det rolig underhållning.

1
Skriv svar