Snowdens ryska vänner

Medlem
Snowdens ryska vänner

Snowden kan tillfällig pusta ut, då han har gömt sig från frihetsnationen USA's långa armar på flygplatsen Sjeremetievo (med omnejd), som han enligt vissa källor befunnit sig på sedan den 23:e Juni och är hyfsat säker där tills vidare. Han har sökt asyl i en del länder, främst i Sydamerika, och har nu accepterat Rysslands krav för att få asyl i landet. Kravet som Putin ställde, var att Snowden ska "sluta skada amerikanska intressen". Ryssland har inget utlämningsavtal med USA, så blir han beviljad asyl i landet så kan han röra sig mer eller mindre fritt ett tag. Enligt rykten och källor är han dock inställd på att åka till Sydamerika, vilket är problematiskt då de vanligaste flygrutterna passerar europeiskt eller amerikanskt luftterritorium, som skulle innebära att planet som han befinner sig på blir nedtvingat och i sin utsträckning - game over för Snowden. Det enda sättet han kan ta sig till Sydamerika med flyg är om han chartrar ett privatplan och tar omvägen via Barents hav, vilket skulle kosta väldigt mycket pengar och en stor risk för privata flygbolag eller finansiärer.

Spänningen stiger.

(Follow-up från detta inlägg)

Källa 1, källa 2.

#blogg

Medlem
Snowdens ryska vänner

Hoppas att det löser sig för honom, modig man.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Hoppas att det löser sig för honom, modig man.

Indeed. Så länge han spelar safe så.

Medlem

Jag känner på mig att en CIA agent kommer sätta en kula i huvudet på honom förr eller senare. Jag tycker det var extremt dumt av honom att läcka så uppenbar information och samtidigt riskera sitt egen och andras liv samt att utsätta sin dotter och flickvän för detta. Som att USA:s regering inte skulle övervaka sina medborgare? Till och med lilla Sverige blir övervakad 24/7 av storebror.

Man kan ju hoppas att det löser sig för karln och att han får återförenas med sin familj, men som sagt, riktigt onödiga risker enligt mig.

Jag ser framemot filmen


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tja, skulle nu en utsänd ha ihjäl Snowden, så ska han enligt The Guardians reporter, Glen Greenwald släppa riktigt tung information om USAs mörkaste hemligheter. Hoppas istället på att Obama med administration granskar NSA vid sömmarna (kanske de redan gör?).

1
Skriv svar