League of Legends-spelare är professionella idrottsmän

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tja, varför inte? Eftersom alla källor som lagts fram i tråden kan tolkas som att e-sport kan inkluderas i begreppet idrott och om personen på bilden nu är aktiv inom e-sport, så då är hon ju bevisligen en idrottare.

Vem är du att döma någon pga deras utseende?

Antar att Stephen Hawking är en idrottare i dina ögon också, eftersom att han kan röra på ögonen? E-sport är ingen idrott punkt slut. Lägg ner trolleriet nu så tråden kan få ett slut och alla kan gå vidare.

En blind kan till och med se att kvinnan i bilden inte får någon motion. Det säger inget om hennes personlighet, men idrott sysslar hon verkligen inte med. Däremot så finns det en hel del överviktiga som håller på med en sport.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tobblish:

Detta måste vara det bästa beviset någonsin på dumhet bland FZ:as läsare.

Folk märker sig på att dom kallas idrottsmän istället för något annat.
Anledningen är så jävla enkel och finns tom i artikeln om ni kan läsa och lista ut 10bitars pussel.

Det finns bara visum för idrottsmän så därför måste dom bli kallade just det, hade det istället varit "proffs datorspelare" så hade dom ju fan fått vänta säkert 5år på att det skulle röstas igenom...

THis <3


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har alltid sagt att en dag kommer E-sport vara en av dem största "sporterna" i världen, som kommer sändas dyngnet runt på tv och ha lika många åskådare som andra sporter har för sina lag.

dock tror jag att det kommer ta ett bra tag till innan det blir helt så. men tror garanterat att E-sport är framtiden. (säger inte att fotboll och sånt inte kommer vara lika stort också)

Medlem
Skrivet av MachOne:

Antar att Stephen Hawking är en idrottare i dina ögon också, eftersom att han kan röra på ögonen? E-sport är ingen idrott punkt slut. Lägg ner trolleriet nu så tråden kan få ett slut och alla kan gå vidare.

En blind kan till och med se att kvinnan i bilden inte får någon motion. Det säger inget om hennes personlighet, men idrott sysslar hon verkligen inte med. Däremot så finns det en hel del överviktiga som håller på med en sport.

Nej, varför skulle Stephen Hawking vara en idrottare, vad utövar han för något?

Idrott har ingenting med motion att göra, vilket du hade vetat om du läst några av de källor som länkats här i tråden. Så om du inte vet vad du pratar om kanske du inte ska uttala dig så hårt.

Läs och lär istället för att vara en bitter gubbe på Internet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Det är inte svart och vitt, det handlar om definitionen och innebörden av ett väletablerat begrepp d.v.s idrott. Att kalla e-sport för idrott är helt enkelt fel enligt ordets grundläggande betydelse, så enkelt är det.

Det behövs inte heller något nytt namn för denna företeelse, vi har redan e-sport och begreppet sport som bägge är korrekta, beskrivande och fullt tillräckliga för alla tänkbara syften.

Man kan anta att detta kanske bara handlar om personer som vill göra sin aktivitet mer fysisk och hurtig än vad den är i realiteten och kanske få en ursäkt att slippa motionera om de kan hänvisa till sin aktivitet som en "idrott".

Sport i allmänhet och e-sport i synnerhet är de enda beskrivningar som behövs och det är precis vad det handlar om, varken mer eller mindre.

SE

Fast, enligt ordets grundläggande betydelse, så är det helt rätt att kalla e-sport för idrott, svårare är det inte.

Även jag tycker att e-sport är ett bra namn, men att påstå att det inte skulle kunna vara en idrott är bara konstigt.

Du kan anta hur mycket du vill, det är ändå inte mer än fjantiga antaganden och påhopp för att ge mer trovärdighet till dina falska påståenden.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

So much idiot in the comment section, hurts my eyes.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av MachOne:

Antar att Stephen Hawking är en idrottare i dina ögon också, eftersom att han kan röra på ögonen? E-sport är ingen idrott punkt slut. Lägg ner trolleriet nu så tråden kan få ett slut och alla kan gå vidare.

En blind kan till och med se att kvinnan i bilden inte får någon motion. Det säger inget om hennes personlighet, men idrott sysslar hon verkligen inte med. Däremot så finns det en hel del överviktiga som håller på med en sport.

Nej, varför skulle Stephen Hawking vara en idrottare, vad utövar han för något?

Idrott har ingenting med motion att göra, vilket du hade vetat om du läst några av de källor som länkats här i tråden. Så om du inte vet vad du pratar om kanske du inte ska uttala dig så hårt.

Läs och lär istället för att vara en bitter gubbe på Internet.

Ja du får väl fortsätta tro det om du vill. Jag är inte bitter, bara realistisk.

En bild som kan hjälpa dig på traven framöver.

Och för att göra dig lite mer upplyst så är den här bittra gubben på internet idrottslärare när han inte är på internet, så jag är ganska så påläst om skillnaden mellan idrott och sport. Det är bara den svenska okunnigheten som förväxlar sport och idrott och ser det som samma sak.

Nu lämnar jag den här tråden illa kvickt så den inte spårar ur mer än vad den redan har gjort.

Medlem
Skrivet av MachOne:

Ja du får väl fortsätta tro det om du vill. Jag är inte bitter, bara realistisk.

En bild som kan hjälpa dig på traven framöver.

Och för att göra dig lite mer upplyst så är den här bittra gubben på internet idrottslärare när han inte är på internet, så jag är ganska så påläst om skillnaden mellan idrott och sport. Det är bara den svenska okunnigheten som förväxlar sport och idrott och ser det som samma sak.

Nu lämnar jag den här tråden illa kvickt så den inte spårar ur mer än vad den redan har gjort.

Fast den bilden säger egentligen ingenting...

Om du är idrottslärare så förstår jag varför du är så nitisk och vägrar öppna upp för nya idéer, men det kanske är dags att vakna upp från 1900-talet och inse att vi lever i en annan värld idag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Dizzz:

Så du menar att det är en FYSISK aktivitet att föra en mus ett par mm åt sidan samtidigt som du trycker på tangenter? Ha.. Du har en skum tolkning av vad en fysisk aktivitet är.

E-sport är ingen fysisk aktivitet. Du rör dig inte. Du förbränner inte överflödig energi. Att sitta på skinkorna i ett par timmar och röra en mus fram och tillbaka och använda tangentbordet är ingen fysisk aktivtet.. Sedan detta "sen när var det inte det.." resonemanget är bara barnsligt. Vet du ens vad en fysisk aktivitet är? Det är att du är ute och rör dig.. att du förbränner energi genom att röra på dig tex. gå eller springa. Hur förbränner du energi genom att spela datorspel?

Ja, det är en fysisk aktivitet, hur skulle musen annars röra på sig?
Använder du tankekraft för att röra din mus?

Det är varken ett krav eller ett kriterium att aktiviteten ska förbränna överflödig energi, nu hittar du bara på saker. Sluta dröm.

Förbränns ingen energi kan du inte heller ha utfört en fysisk aktivitet. (http://www.ne.se/energiprincipen) Eftersom idrott enligt ne innebär en "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat" är energiförbränning (genom mekaniskt arbete) ett krav för att något ska få kallas en idrott.

Skrivet av Dunder:
Skrivet av v1ctory:

Till att börja med har du ingen rörlig belastning på mer än ett fåtal muskelgrupper och de som belastas lyfter i bästa fall egenvikt utan någon större mekanisk rörelse. Kort och gott sitter man still i en stol och flyttar en mus med ena armen och klickar på några knappar med den andra.

Kallar du det fysisk aktivitet är du varmt välkommen ut i spåret på en springtur.

Vad skulle det vara om inte en fysisk aktivitet?

Sluta hitta på egna betydelser för att stödja dina påhittade teorier.

Ser ovan att du kallar förflyttande av en datormus ett fysiskt arbete värt namnet. Tror jag nöjer mig där.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Hahahhahaahahhaa, jag skrattar så tårarna rinner... xD MER!!!
Den här tråden sammanfattar typiska mänskliga reaktioner och resonemang kring olika paradigm så bra, och i ett humorförpackat omslag

Medlem

Legends-spelare = professionella idrottsmän?
Felaktig slutsats i rubriken.

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Förbränns ingen energi kan du inte heller ha utfört en fysisk aktivitet. (http://www.ne.se/energiprincipen) Eftersom idrott enligt ne innebär en "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat" är energiförbränning (genom mekaniskt arbete) ett krav för att något ska få kallas en idrott.

Ett krav som e-sport då uppfyller. Discussion settled.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Jyu
Medlem

Nu får ni lugna ner er så ni inte faller ner i en semantisk debatt. Amerikanernas "athlete" är bra mycket bredare än vårt svenska "atlet". T.ex. kan det förknippas med "sportsperson", dvs en person som utövar nån form av sport. Förekommer t.ex. i schack.

Medlem

Finniga tonåringar tävlar redan i OS... trångsynta människor finns det gott om.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag kommer ALDRIG att erkänna en datorspelare(!) som "idtrottare"! Inte en chans!

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag kommer ALDRIG att erkänna en datorspelare(!) som "idtrottare"! Inte en chans!

Det behöver du inte.

Det ursprungliga engelska citatet: "The United States government recognises League of Legends pro players as professional athletes, and award Visas to essentially work in the United States under that title".

Engelska "athletes" inkluderar alla utövare av någon form av sport, idrott inkluderat. Det ni är upprörda över är att vem som nu översatt citatet till svenska använde uttrycket "idrottare" vilket i svenskan är förknippat med fysiskt krävande sporter och idrotter, såsom friidrott och liknande, och inte mer mentala och mindre fysiskt krävande sporter såsom e-sport, schack, golf, dart etc.

Skyll på vem som nu skrev artikeln och översatte citatet.

Medlem

Helvete vad den här tråden spårade!

Kan ni inte bara glädjas åt att det blivit enklare för utländska spelare att få visum för att _"TÄVLA"_ i allas våran favorit åskådar _"AKTIVITET"_ ?!


signatur

P.L.U.R

Skriv svar