Sniper 2: Ghost Warrior, och varför du inte ska köpa det om du är en skytte-entusiast

Medlem
Sniper 2: Ghost Warrior, och varför du inte ska köpa det om du är en skytte-entusiast

Jag vill redan här säga att detta såklart är baserat på mina åsikter till stor del, så om tycker annorlunda, njut av spelet till fullo!

Jag spelade Sniper: Ghost Warrior och var ganska missnöjd med det överlag. Spelet kändes inte rätt någon gång, och att vissa uppdrag hade absolut ingenting med någon Sniper att göra gjorde inte saken bättre.

Nu försöker man igen, och menar på att man danat om och ordnat det som var bristfälligt i det första spelet. Man har misslyckats med detta. Grovt.

Normalt sett i spel pratar vi om spelbarhet och kvalitet på upplevelse. I ett spel som Sniper 2: Ghost Warrior pratar vi också om autenticitet (Vilket är ett stort säljmärke för spelet) och realism.

Så låt oss då gå igenom varför utvecklaren inte borde få en budget för en trea, då de bevisligen inte lär sig av sina tidigare misstag.

AI sade man sig ha förbättrat. Detta innebär enligt utvecklaren att fienden inte längre skjuter dig i ögat på en kilometers avstånd på en tusendel om du blir upptäckt. Istället ska de enligt uppgift röra sig från skydd till skydd för att avancera på din position.

Sanningen är att de egentligen inte är förbättrade alls, utan helt enkelt bara ställer sig bakom närmaste skydd en stund, och därefter springer mot dig utan att bry sig nämnvärt om något alls.

Därnäst sade man att man inte ville göra en medioker single player-kampanj och en medioker coop-kampanj, och att man därför valde att enbart göra en single player-kampanj. Problemet är att man fortfarande gjorde en multiplayer som faktiskt är totalt värdelös, och en SP-kampanj som trots detta är riktigt kasst skriven.

Under en intervju sade utvecklaren I can tell you that we focused heavily on creating a great story and that is what we’ve done. It’s not your generic “go get the terrorists,” run of the mill story.. Så vad handlar storyn om? En terrorist som har fått tag i WMD's, och samtidigt har en operatör som gisslan. Vad originellt, eller?

Vapendesign och ballistik är för en gångs skull hyfsat bra och väldesignat. Endast penetrering av objekt är felaktigt, som i nästan alla andra spel.

Sen har vi det absolut största problemet med spelet. Logik. Eller snarare bristen på denna. Hur man har valt att designa uppdrag, hur fienden agerar, det faktum att du själv verkar inkapabel att fatta beslut och du istället är tvungen att göra precis som din spotter säger trots att det ofta finns flera lösningar, med mera.

All in all, så är spelet helt enkelt inte bra alls. Det finns alltför mycket dumheter, trams och ologiskt beteende för att kunna klassas som autentiskt eller realistiskt på ens ett basplan.

Jag är djupt besviken, och kommer efterfråga en refund.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Sniper 2: Ghost Warrior, och varför du inte ska köpa det om du är en skytte-entusiast

Du har helt rätt i allt du skriver. Jag började spela det på Xboxen, men köpte det nu på STEAM-rean (är nyfiken vad de gjort med CryEngine), men det är ett ganska dumt spel på många plan.

Finns det egentligen några vettiga Sniper-spel idag? Har du något tips?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

walter_iego: Om du inte gjort det redan så: Arma-spelen borde du kanske prova på? Jag har inte lirat trean än, men tvåan har såna saker som "bullet drop" och är över lag ganska hardcore. Kallas väl "stridssimulator". Man kan konstruera egna uppdrag relativt enkelt och finns massvis att ladda ner..

Själv körde jag bara demot på det första Sniper-spelet och blev gravt besviken då jag hade förväntat mig en simulator, eller nåt åt det hållet åtminstone. Men det var väl som vilken shooter som helst? Har typ förträngt spelet, bortsett från besvikelsen..

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du har helt rätt i allt du skriver. Jag började spela det på Xboxen, men köpte det nu på STEAM-rean (är nyfiken vad de gjort med CryEngine), men det är ett ganska dumt spel på många plan.

Finns det egentligen några vettiga Sniper-spel idag? Har du något tips?

Call of Duty, 360 no scope. Precis som i verkligheten.

Medlem

Bästa sniper-spelet jag har spelat får ändå bli Project Reality

Medlem

Arma 2 och 3 är nog utan tvekan de spel som kommer närmast att vara realistiska och simulerande på sniper-delen om du gör uppdrag som är inriktade mot detta.

Arma 3 är en kraftig förbättring mot tvåan, men man måste komma ihåg att det fortfarande är i Beta. Så än så länge ska det såklart behandlas as is.

Sniper-spelen är som Xstioph skriver en stor besvikelse då de de inte simulerar praktiskt taget någonting, och dessvärre är sämre än det generella FPS-spelet i realism..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar