Datoruppgradering :)

Medlem
Datoruppgradering :)

Hej tänkte köpa lite nya delar till datorn

detta har jag nu
amd athlon II X3 450 processor 3.20 ghz
amd Radeon 7770
4gig ram
2Tb hårddisk

detta kommer ja köpa
intel 4670k
gtx 760
8gig ram

tror ni de kommer bli stor skillnad? eller ska ja ta nå andra delar?

Medlem

Glöm inte ssd-disk!

Medlem
Skrivet av Zlampan:

Glöm inte ssd-disk!

Skulle endast rekommendera en SSD om budgeten tillåter en tillräckligt stor sådan. Allting under 180gb går enligt mig bort direkt.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Zlampan:

Glöm inte ssd-disk!

Skulle endast rekommendera en SSD om budgeten tillåter en tillräckligt stor sådan. Allting under 180gb går enligt mig bort direkt.

Du kan ha en 50-60GB att ha operativet + ditt mest spelade spel på, så körde jag innan jag köpte en till SSD som rymmer alla spel jag spelar.

Gör inte misstaget att uppgradera utan att köpa en SSD, du vill ha operativsystemet på en SSD, du kommer att ångra dig annars, köpte nyligen en gaming-laptop som är riktigt grym men saknar SSD och jag tycker att responstiden när man bläddrar runt mellan mappar/laddningstiderna i spel är helt olidlig i jämförelse.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Zlampan:

Glöm inte ssd-disk!

Skulle endast rekommendera en SSD om budgeten tillåter en tillräckligt stor sådan. Allting under 180gb går enligt mig bort direkt.

Du kan ha en 50-60GB att ha operativet + ditt mest spelade spel på, så körde jag innan jag köpte en till SSD som rymmer alla spel jag spelar.

Håller inte med där. Köpte på samma rekommendation en 60gb SSD att ha OS på, idag sitter jag minst en gång i veckan och bläddrar genom disken och söker plats som inte finns. Det är väldigt många processer som kräver plats på C-disken och som inte går att dirigera till andra hårddiskar, mer än vad man tänker på innan platsbristen är ett faktum.

Håller dock med om att SSD är att föredra vid en uppgradering.

Medlem

Glöm inte att du måste ha nytt moderkort.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Zlampan:

Glöm inte ssd-disk!

Skulle endast rekommendera en SSD om budgeten tillåter en tillräckligt stor sådan. Allting under 180gb går enligt mig bort direkt.

Du kan ha en 50-60GB att ha operativet + ditt mest spelade spel på, så körde jag innan jag köpte en till SSD som rymmer alla spel jag spelar.

Håller inte med där. Köpte på samma rekommendation en 60gb SSD att ha OS på, idag sitter jag minst en gång i veckan och bläddrar genom disken och söker plats som inte finns. Det är väldigt många processer som kräver plats på C-disken och som inte går att dirigera till andra hårddiskar, mer än vad man tänker på innan platsbristen är ett faktum.

Håller dock med om att SSD är att föredra vid en uppgradering.

Har kört Windows 7 och Windows 8 på en 60GB SSD, och alltid haft plats med både program(i relativt stor mängd) och något spel. Sen så är det som du säger, att en större SSD är givetvis att föredra, men om budgeten inte finns skulle jag ändå slänga in en billig, om inte annat bara för att ha OS på.

Medlem

tack för svaren då är bara att beställa så man har gejorna innan helgen

Medlem
Skrivet av United:

tack för svaren då är bara att beställa så man har gejorna innan helgen

Vet inte om det gick in med Zymac sa något riktigt klokt! Tänk på det innan du beställer dom där delarna...

Medlem
Skrivet av alleycat:
Skrivet av United:

tack för svaren då är bara att beställa så man har gejorna innan helgen

Vet inte om det gick in med Zymac sa något riktigt klokt! Tänk på det innan du beställer dom där delarna...

givetvis köpte ja nytt mobo också men jag glömde skriva de i tråden:P

Medlem

Ja SSD är verkligen att rekommendera. Dock är det ju inget du prompt måste ha denna vecka, men räcker budgeten så skulle jag rekommendera Samsung 840 Pro. Storlek avgör du ju själv, men jag kör med 512GB och har just nu 7.88 GB ledigt och har behövt offra många installationer för att få plats med nya.

Medlem

Glöm inte nätaggregatet

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det är väldigt många processer som kräver plats på C-disken och som inte går att dirigera till andra hårddiskar, mer än vad man tänker på innan platsbristen är ett faktum.
.

Det där är inte sant. Du kan dirigera om alla foldrar utom systemfoldern (vilket iofs är möjligt men inte att rekommendera) till andra enheter. Men klickar man bara "Next" vid varje installation.. så.. ja.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja SSD är verkligen att rekommendera. Dock är det ju inget du prompt måste ha denna vecka, men räcker budgeten så skulle jag rekommendera Samsung 840 Pro. Storlek avgör du ju själv, men jag kör med 512GB och har just nu 7.88 GB ledigt och har behövt offra många installationer för att få plats med nya.

Hur jäkla många spel och program har du installerat på C:\ egentligen??

Har väääldigt svårt att se hur man fyller upp 512 Gig med Installerade program och spel, om man inte är typ spelrecensent och spelar allt som släpps kanske, men även då tar man väl bort sånt man inte vill ha längre.

-Visst, sparar man ner filmer och iso's och grejer så fylls ju disken upp fort, men det är ju idiotisk att göra på en SSD.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Bojkott:

Ja SSD är verkligen att rekommendera. Dock är det ju inget du prompt måste ha denna vecka, men räcker budgeten så skulle jag rekommendera Samsung 840 Pro. Storlek avgör du ju själv, men jag kör med 512GB och har just nu 7.88 GB ledigt och har behövt offra många installationer för att få plats med nya.

Hur jäkla många spel och program har du installerat på C:\ egentligen??

Har väääldigt svårt att se hur man fyller upp 512 Gig med Installerade program och spel, om man inte är typ spelrecensent och spelar allt som släpps kanske, men även då tar man väl bort sånt man inte vill ha längre.

-Visst, sparar man ner filmer och iso's och grejer så fylls ju disken upp fort, men det är ju idiotisk att göra på en SSD.

Bara Steam-mappen ligger på 200 GB Utöver det så har jag en del spel som ligger fritt samt lite större spel installerade, som t.ex. The Secret World som är 35 GB. Också tillkommer det ju en hel del program som bland annat Adobe Creative Cloud, 3ds Max. Det finns nog mycket som kan slängas, men är man tar det som det kommer Nu märkte jag t.ex. att jag hade Rift installerat på 14 GB och som jag aldrig spelar längre

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av kebbe:

Det är väldigt många processer som kräver plats på C-disken och som inte går att dirigera till andra hårddiskar, mer än vad man tänker på innan platsbristen är ett faktum.
.

Det där är inte sant. Du kan dirigera om alla foldrar utom systemfoldern (vilket iofs är möjligt men inte att rekommendera) till andra enheter. Men klickar man bara "Next" vid varje installation.. så.. ja.

Eftersom jag sitter i precis en sådan situation (60gb SSD som konstant behöver rensas) så upplever jag själv - med mina egna ord - "väldigt många processer som kräver plats på C-disken". Du kan exempelvis installera Chrome på annan disk, programmet kommer fortfarande att skriva och radera enorma Cache-filer om och om igen på din SSD så länge du inte börjar böka i cmd.

Vill du kunna använda datorns viloläge kommer Windows likaså äta upp flera GB med hiberfil.sys, använder du dessutom iTunes till Windows så placeras säkerhetskopior på C oavsett mål på annan disk. Detta är bara några exempel, så även om de skulle vara irrelevanta programmässigt för TS så står jag fast vid mitt råd; 60gb är för lite.

Sedan tror jag garanterat att man kan tvinga programmen att byta disk genom långa processer i cmd, men det är inga kunskaper jag förutsätter att någon har. Såvida man inte befinner sig på Sweclockers.

1
Skriv svar