Sista skurken besegrad i Batman: Arkham City

Flakmonkey
Sista skurken besegrad i Batman: Arkham City

Smockorna har blivit många på min äventyr i Arkham City men nu har den sista superskurken fått på nöten och jag kan med det summera ännu ett spel. Nu har jag visserligen tillägget med Catwoman men jag är osäker på om jag kommer ta mig igenom det och oavsett så anser jag att spelet är klart när huvudstoryn har nått sitt slut.

Så vad ska man då säga om Rocksteady Studios andra spel med allas vår läderlapp i huvudrollen? Bra är det onekligt, mycket bra till och med. Jag vet inte riktigt om jag gillar det mer eller mindre än Arkhams Asylum. Det är ju friare än föregångaren med allt det positiva som det innebär, men jag tycker också att det för med sig de nackdelar som det brukar innebära. Det blir inte lika tight och tempot (inte nödvändigtvis snabbt) håller inte en lika bra nivå hela vägen igenom. Transportsträckorna blir längre och för mig helt i onödan eftersom jag inte gillar sidouppdrag och allt annat som andra säkert tycker är bra.

Jag måste dock säga att friheten till trots så har kvaliteten på hantverket inte tagit någon större skada. Allt känns väldigt genomarbetat och av högsta kvalitet. Visst ser saker och ting lika ut på sina ställen, speciellt när det kommer till de generiska busarna, och ibland stöter man på lustiga saker som att gubbarna ser ut att flyta en bit ovanför golvet, men det är bara smågrejjer som du annars ser i andra betydligt mer linjära och mindre ambitiösa titlar. Extremt imponerande faktiskt.

Handlingen är även den av bästa virke. Som jag tidigare nämnt lider den i mina ögon en del av den öppna världen eller snarare berättandet av den. Jämfört med andra spel i samma genre är den dock i topp så det är verkligen inget som det är värt att racka ner på. Du får stöta på flertalet karaktärer från serien (hur många beror på hur ambitiös du är med sidouppdragen) och det bjuds på både den ena och andra twisten. Inte alltid oförutsägbara men bra ändå.

Spelmekaniskt har det inte hänt alltför mycket. Levelsystemet är kvar där du får uppgradera utrustning och lära dig nya moves. Moves som du sedan får använda i strider som tyvärr har en tendens att bli lite enkla. Jag tyckte det redan i Asylum och det har nästan blivit värre i City, eller så är det jag som blivit bättre. Allt du behöver göra i de allra flesta fallen är att hamra på attack och kontringsknapparna så kommer det gå alldeles utmärkt. Självklart måste du vara smartare ibland men i min mening på tok för sällan.

Vad som däremot är alldeles himmelskt är att kasta sig ut över fängelsestaden och sväva fram med hjälp av capen och välplanerade störtdyk. Där har Rocksteady verkligen träffat mitt i prick och till skillnad mot spel som Assassins Creed känns det aldrig som att spelet spelar åt dig utan de tär du som har totalt kontroll även om det ibland leder till en säker död.

Utöver allt detta är röstskådespeleriet top notch och manickerna roliga. Kartan är kanske inte den bästa och Gåtan har en underlig förmåga att gömma statyetter på platser som han inte borde kunna nå. Vill du ha något extra bör du lyssna på alla inspelningar du hittar.

Det var väl allt egentligen. #Batman: Arkham City är ett ypperligt spel och bör inte missas av någon som uppskattar genren.

#blogg

Sista skurken besegrad i Batman: Arkham City

Det är ett grymt spel. Jag har också Catwomans-DLC kvar att spela, vill spara det till vinter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Tyckte dom svårat till fighterna lite genom den nya mixen med badguys med tex knivar i Arkham City. Tyckte variationen var lite fler än i Asylum

Blir lite förundrad när jag vet att jag köpte "Harley Quinn's revenge"som dlc men hörde aldrig talas om Catwoman dlc?

Hm...kan va så att det ingick i min version för jag hade massa Catwoman uppdrag kvar efter huvud storyn som jag aldrig spelade klart

Räknar dagarna till Batman: Origins


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har just börjat spela på nytt efter en massa strul med sparfiler.
Så visst detta är ett riktigt bra spel om man vill spela lite då och då. Så ser fram emot att se vad de gör med Batman Origin.
Fixar nya studion att få den rätta känslan kvar i spelet?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Testpilot

Catwoman DLC't är ganska kul men otroligt kort.

Finns också en DLC att spela som Robin , som är ungefär lika kort som Catwoman , eller det kanske är Harley Quinn DLC't ? ash jag blandar ihop alla de där addonsen.

Kul spel om inte annat , jag körde klart arkham city efter en lång paus och fick då in ett helt annat flyt i fighterna mot vad jag lyckats med förut och då blev spelet ofantligt mycket roligare.

Visst man kan klara de flesta fighter utan nåt annat än att kontra och köra enkla combos , men lyckan då man lyckas använda sina gadgets och få in massiva snygga combos är helt underbar.

Hade en strid där jag fick in ett sjukt flyt i en mad hatter drömsekvens som var sjuuuuukt rolig då man verkligen kände sig som en superhjälte !!

Fun fun! , längtar efter nästa del av batman.

GFWL är rena pesten


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

GFWL är rena pesten

Jo vad är : GFWL ?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Testpilot
Skrivet av chopper:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

GFWL är rena pesten

Jo vad är : GFWL ?

Game for Windows Live ... microsofts påhitt som är allt vad en sådan tjänst inte skall vara.
Instabil , ej fungerande , krashar , förstör savefiler och ytterligare ett login som inte behövs.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av chopper:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

GFWL är rena pesten

Jo vad är : GFWL ?

Game for Windows Live ... microsofts påhitt som är allt vad en sådan tjänst inte skall vara.
Instabil , ej fungerande , krashar , förstör savefiler och ytterligare ett login som inte behövs.

Sant! Måste av någon ding anledning logga in på mitt xbox nick för att kunna spela Batman AC och få save filer på steam. Logar in automatistk men måste det vara så?
Har avslutat mitt xbox konto och måste logga in via det fortfarande. Det är verkligen helskumt
Verkligen dags att MS kollar detta trams.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Testpilot

Finns ett addon man kan använda som heter Xliveless .. som patchar bort windows live.
Jag har inte testat det själv men läst att det skall vara bra.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Finns ett addon man kan använda som heter Xliveless .. som patchar bort windows live.
Jag har inte testat det själv men läst att det skall vara bra.

Misstänker att det prog inte går att använda i MP utan klassas som fusk då ändringar gjorts.
I SP spelar det ingen roll. Ska kolla lite om addon programet kan kanske vara något bra. Tack för tipset.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar