Rörig forumstruktur

Medlem
Rörig forumstruktur

Hej,

Jag har vid ett par tillfällen irriterat mig på att forumstrukturen känns lite rörig ibland, och det är i synnerhet när jag vill diskutera ett specifikt spel som jag stött på patrull. Nu senast ville jag ställa lite frågor (tips på strategier, vilka färdigheter jag ska satsa på m.m.) kring mitt på Steam nyinköpta Borderlands 2. Letade förgäves efter en lämplig tråd men hittade ett par spridda trådar i olika kategorier. Någon ligger i Microsoft-kategorin, en annan i den med Sony-trådar. Kontentan blir att den som spelar Borderlands 2 på PS3 kommer att leta efter lämplig tråd i "Sony" och den som spelar på Steam kollar i "PC". Det blir liksom inga sammanfogade diskussioner utan mer "enklaver" i olika kategorier.

Mitt förslag är att plattformskategorierna skrotas och det istället skapas en för spel, och om det nödvändigtvis behövs en kategorisering så görs det efter spelgenrer som exempelvis Sweclockers har (som har en generell tråd för Borderlands 2 på 21 sidor, fler inlägg än vad som finns här på FZ). Min uppfattning att de flesta frågorna kring ett spel är oberoende av plattform och att er struktur på forumet inte riktigt inbjuder till den typen av diskussioner.

Tack för ordet

Edit: Typo


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Minns att FZ hade spelgenrer förut ( http://web.archive.org/web/20100823044358/http://www.fz.se/fo... ) men det togs bort av någon anledning. Har för mig jag läst denna anledning, ska se om jag lyckas hitta någon tråd där de förklarar varför.

Här: http://www.fz.se/forum/synpunkter-och-forslag/feedback-pa-nya...
Där står det bland annat...

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Genre-bortfallet är nog bara en vanesak, de skapades när det var betydligt lättare att sortera in spel i olika fack.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Hej,

Jag har vid ett par tillfällen irriterat mig på att forumstrukturen känns lite rörig ibland, och det är i synnerhet när jag vill diskutera ett specifikt spel som jag stött på patrull. Nu senast ville jag ställa lite frågor (tips på strategier, vilka färdigheter jag ska satsa på m.m.) kring mitt på Steam nyinköpta Borderlands 2. Letade förgäves efter en lämplig tråd men hittade ett par spridda trådar i olika kategorier. Någon ligger i Microsoft-kategorin, en annan i den med Sony-trådar. Kontentan blir att den som spelar Borderlands 2 på PS3 kommer att leta efter lämplig tråd i "Sony" och den som spelar på Steam kollar i "PC". Det blir liksom inga sammanfogade diskussioner utan mer "enklaver" i olika kategorier.

Mitt förslag är att plattformskategorierna skrotas och det istället skapas en för spel, och om det nödvändigtvis behövs en kategorisering så görs det efter spelgenrer som exempelvis Sweclockers har (som har en generell tråd för Borderlands 2 på 21 sidor, fler inlägg än vad som finns här på FZ). Min uppfattning att de flesta frågorna kring ett spel är oberoende av plattform och att er struktur på forumet inte riktigt inviger till den typen av diskussioner.

Tack för ordet

" Min uppfattning att de flesta frågorna kring ett spel är oberoende av plattform " det där stämmer inte i min syn på spel frågor. Då PC är min huvudsakliga spelplattform så är spel som konsol exklusiva tämligen ointressant för mig.

Det kan vara skillnad i spelen beroende på plattform, tänker på innehåll samt styra spelen mm.
Så personligen läser jag helst om spel utgivna på PC plattformen. Men visst kan det vara allmän info om kommande spel som kan vara intressant också.
Men det är väl inte så mycket tips om strategier mm som skrivs här, Bäst brukar spelsitens forum vara om man vill ha hjälp och tips samt djupare insikt i spelen.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

"Min uppfattning att de flesta frågorna kring ett spel är oberoende av plattform " det där stämmer inte i min syn på spel frågor. Då PC är min huvudsakliga spelplattform så är spel som konsol exklusiva tämligen ointressant för mig.

Jag syftar inte på diskussioner kring exklusiva spel utan på att ett spel som finns till olika plattformar ofta innehåller samma diskussionsämnen, dvs. en tråd om exempelvis spelet Borderlands 2 är oftast lika läsbar om du spelar det på PC, Xbox 360 eller PS3. Kör man PC (som jag gör) och har frågor kring hårdvara för att spela spelet kan jag konsultera hårdvaruforumet, men vill jag fråga om ett uppdrag så missar jag troligen konsolspelarnas åsikter om jag postar det i PC-forumet.

Skrivet av Siken:

Minns att FZ hade spelgenrer förut ( http://web.archive.org/web/20100823044358/http://www.fz.se/fo... ) men det togs bort av någon anledning. Har för mig jag läst denna anledning, ska se om jag lyckas hitta någon tråd där de förklarar varför.

Här: http://www.fz.se/forum/synpunkter-och-forslag/feedback-pa-nya...
Där står det bland annat...

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Genre-bortfallet är nog bara en vanesak, de skapades när det var betydligt lättare att sortera in spel i olika fack.

Tack för länkarna, Siken. Jag är inte ute efter att ha många underkategorier av genres, bara att diskussionerna inte sprids ut på plattformsspecifika inlägg.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:
Skrivet av chopper:

"Min uppfattning att de flesta frågorna kring ett spel är oberoende av plattform " det där stämmer inte i min syn på spel frågor. Då PC är min huvudsakliga spelplattform så är spel som konsol exklusiva tämligen ointressant för mig.

Jag syftar inte på diskussioner kring exklusiva spel utan på att ett spel som finns till olika plattformar ofta innehåller samma diskussionsämnen, dvs. en tråd om exempelvis spelet Borderlands 2 är oftast lika läsbar om du spelar det på PC, Xbox 360 eller PS3. Kör man PC (som jag gör) och har frågor kring hårdvara för att spela spelet kan jag konsultera hårdvaruforumet, men vill jag fråga om ett uppdrag så missar jag troligen konsolspelarnas åsikter om jag postar det i PC-forumet.

Problemet är ju att om man slår ihop alla till en spel sektion (ist för PS3, pc, xbox osv) så måste de exklusiva spelen postas i samma sektion där jag letar efter information om pc spel.

Så oavsett om du inte syftar på diskussioner kring exklusiva spel, så kommer dessa diskussioner ändå vara där.

Det enklaste skulle väll vara att när man söker efter info, att man kan välja att söka i PC, xbox och PS3 samtidigt.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Problemet är ju att om man slår ihop alla till en spel sektion (ist för PS3, pc, xbox osv) så måste de exklusiva spelen postas i samma sektion där jag letar efter information om pc spel.

Så oavsett om du inte syftar på diskussioner kring exklusiva spel, så kommer dessa diskussioner ändå vara där.

Jag ser inga problem över huvud taget med det. De olika kategorierna vadar inte direkt av nya trådar, PC-delen - som är den mest aktiva - har en månad gamla trådar på förstasidan.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jag kan avslöja att forumet har diskuterats en del, och en ny struktur är under skiss-stadiet.

1
Skriv svar