Universitetet

Medlem
Universitetet

Hejsan, jag har kommit in på Datorspelsutvecklingsprogrammet på Luleå Tekniska Universitet och undrar om ni har några tips till en som skall börja studera på annan ort eller allmänna tips som rör universitetsstudier och/eller datorspelsutveckling!

Alla tips uppskattas!


signatur

You can't win the game...

Medlem

Mitt tips är att fokusera hårt på studierna i början för att sedan ta det lite lugnare. Man märker ganska snabbt hur mycket man behöver plugga.

Jag pluggar tredje året på civilingenjörsutbildningen inom datateknik på Linköpings Tekniska Universitet och är framför allt intresserad av mjukvara och datorspelsutveckling.. har du några allmänna frågor är det bara att fråga på.


signatur

Have a good time!

Medlem

Grattis!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Grattis till att du kom in!
Jag kom själv in på dataspelsutveckling fast i Skövde

Så har inte så mycket tips att ge men hoppas det går bra för dig!

Medlem

Kan nog bara hålla med Brain: så tråkigt som en del faktiskt tycker att det är så bör man nog ta tag i studierna stenhårt. Att inte festa för mycket i det härliga föreningslivet de flesta universitet har kan vara en utmaning för en del dock. Finns inget värre än att plötsligt inse att man har en hel hög med saker att fixa klart på ett par timmar när man haft veckor på sig.

Så det blir tråkiga tips från mig: ta tag i studierna (gärna planera och lägga upp tider i ett eget schema) och festa inte så mycket. Du har säkert hört/sett/läst det förut men på där jag studerade så såg de helt enkelt skolan som ett arbete och om det var 20 timmar schemalagt i veckan så förväntades eleverna helt enkelt studera på egen hand (minst) de resterande 20 timmarna för att nå upp till (minst) 40. Sedan så beror det ju mycket på dig som student också, självklart. Lättlärd, kan sedan innan, svårt för matte och så vidare.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Om du har tid kan du göra ett coolt indie-spel och bli stenrik.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av karun:

Grattis till att du kom in!
Jag kom själv in på dataspelsutveckling fast i Skövde

Så har inte så mycket tips att ge men hoppas det går bra för dig!

Suck, jag kom aldrig in där Vilken specifik inriktning valde du?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av karun:

Grattis till att du kom in!
Jag kom själv in på dataspelsutveckling fast i Skövde

Så har inte så mycket tips att ge men hoppas det går bra för dig!

Suck, jag kom aldrig in där Vilken specifik inriktning valde du?

Inte? Tråkigt, sökte du i år eller? Blev programmering för mig.

Medlem

* Skaffa betygen. Inge skolk. Gör uppgifterna i tid. Få poängen.. annars kan det bli jäkligt att få examen och mycket tid går förlorat (och CSN ).
* Spara uppgifterna ni gör, t.ex. om ni programmerar något, animerar eller vad som helst. Jättebra att ha med till framtida CV.
* Skjut inte upp saker. Skolan först, sitta uppe sent och spela sen.
* Försök bo relativt nära skolan. Gångavstånd är bra. Det underlättar att hålla motivationen uppe för att gå till kurserna som suger.

Medlem
Skrivet av karun:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av karun:

Grattis till att du kom in!
Jag kom själv in på dataspelsutveckling fast i Skövde

Så har inte så mycket tips att ge men hoppas det går bra för dig!

Suck, jag kom aldrig in där Vilken specifik inriktning valde du?

Inte? Tråkigt, sökte du i år eller? Blev programmering för mig.

Jao, får la bli att plugga hårda till HP till nästa söktillfälle


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av karun:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av karun:

Grattis till att du kom in!
Jag kom själv in på dataspelsutveckling fast i Skövde

Så har inte så mycket tips att ge men hoppas det går bra för dig!

Suck, jag kom aldrig in där Vilken specifik inriktning valde du?

Inte? Tråkigt, sökte du i år eller? Blev programmering för mig.

Jao, får la bli att plugga hårda till HP till nästa söktillfälle

Jomen det får man ju hoppas på Då kanske man ses där nästa år Lycka till iaf

Medlem

Gör som jag, gå ut hårt och öka efterhand. Dina studier är viktiga!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av karun:

Grattis till att du kom in!
Jag kom själv in på dataspelsutveckling fast i Skövde

Så har inte så mycket tips att ge men hoppas det går bra för dig!

Tack så mycket och grattis till dig med! Jag sökte i Skövde (inriktning programmering) i andra hand!

Skrivet av Parzec:

Kan nog bara hålla med Brain: så tråkigt som en del faktiskt tycker att det är så bör man nog ta tag i studierna stenhårt. Att inte festa för mycket i det härliga föreningslivet de flesta universitet har kan vara en utmaning för en del dock. Finns inget värre än att plötsligt inse att man har en hel hög med saker att fixa klart på ett par timmar när man haft veckor på sig.

Så det blir tråkiga tips från mig: ta tag i studierna (gärna planera och lägga upp tider i ett eget schema) och festa inte så mycket. Du har säkert hört/sett/läst det förut men på där jag studerade så såg de helt enkelt skolan som ett arbete och om det var 20 timmar schemalagt i veckan så förväntades eleverna helt enkelt studera på egen hand (minst) de resterande 20 timmarna för att nå upp till (minst) 40. Sedan så beror det ju mycket på dig som student också, självklart. Lättlärd, kan sedan innan, svårt för matte och så vidare.

Hittills så har jag varit väldigt lättlärd och att jag kom in där känns nästan lite som en dröm för mig, så helt klart studierna i första hand!


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av Ziern:

* Skaffa betygen. Inge skolk. Gör uppgifterna i tid. Få poängen.. annars kan det bli jäkligt att få examen och mycket tid går förlorat (och CSN ).
* Spara uppgifterna ni gör, t.ex. om ni programmerar något, animerar eller vad som helst. Jättebra att ha med till framtida CV.
* Skjut inte upp saker. Skolan först, sitta uppe sent och spela sen.
* Försök bo relativt nära skolan. Gångavstånd är bra. Det underlättar att hålla motivationen uppe för att gå till kurserna som suger.

Jag hade tur som fick en lägenhet med ca 6-7 minuters gångavstånd från själva universitetet
Skjuta upp saker har jag varit bra på förr... så får bli ändring på det


signatur

You can't win the game...

Medlem

Du kommer att ångra dig om du inte sköter dina studier. Lägga upp ett eget arbetsschema är en bra idé. Då kan du ta ledigt och koppla av med gott samvete.

Läs gärna mer kring det du studerar. Det kan ge en större förståelse för ämnet och gör dig mer framgångsrik i ämnet. Studera för livet och inte för tentorna.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av lillaiwazz:
Skrivet av Ziern:

* Skaffa betygen. Inge skolk. Gör uppgifterna i tid. Få poängen.. annars kan det bli jäkligt att få examen och mycket tid går förlorat (och CSN ).
* Spara uppgifterna ni gör, t.ex. om ni programmerar något, animerar eller vad som helst. Jättebra att ha med till framtida CV.
* Skjut inte upp saker. Skolan först, sitta uppe sent och spela sen.
* Försök bo relativt nära skolan. Gångavstånd är bra. Det underlättar att hålla motivationen uppe för att gå till kurserna som suger.

Jag hade tur som fick en lägenhet med ca 6-7 minuters gångavstånd från själva universitetet
Skjuta upp saker har jag varit bra på förr... så får bli ändring på det

Skolan blir lite vad man gör det till. I regel skiter lärarna i om du gör dina uppgifter eller inte. Ansvaret ligger på dig och endast dig. Sen finns det givetvis undantag med väldigt hängivna lärare men överlag är det så att du ansvarar för dina studier och att uppgifter kommer in i tid.

Precis som folk skriver så tycker jag du ska lägga ner ganska mycket tid till en början och verkligen sköta skolarbetet. Du kommer snart inse att det finns moment som du kan hasta igenom, och andra som du måste spendera mer tid på.

Sen är det givetvis viktigt att du ser till att ha kul också Universitetstiden har varit en av de bästa i mitt liv och har gett mig vänner för livet. Självklart ska du festa och vara social men låt det inte gå ut allt för mycket över studierna, framför allt i början.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag är oerhört tacksam för alla svar och tips som jag fått och nu känner jag mig bara mer taggad till att börja på universitetet!


signatur

You can't win the game...

1
Skriv svar