Felet med Steam Trading Cards

Skribent
Felet med Steam Trading Cards

Steam Trading Cards är ett system på Steam som ger konsumenterna samlarkort för att spela spel. Dessa kort kan man använda för att tillverka badges som i sin tur ger erfarenhetspoäng vilket ökar ens level och ger olika fördelar. Det är inte ett dåligt system i sig, men lider av stora brister.

Samlarkorten hade varit mycket roligare att engagera sig i om de varit bundna till achievements. Då hade en tillverkad badge betytt att jag bemästrat ett spel, och faktiskt varit något att stolt hänga upp på min profilsida.

Som det är nu får man korten slumpmässigt när man startar spelet, och man kan bara få hälften av de kort som krävs – resten måste man byta sig till eller köpa på marknaden.

Under de förutsättningarna, vad säger en uppvisad badge om mig som spelare?

Att jag är villig att öppna plånboken för att få skrytprylar.

Samlarkorten hade kunnat vara mycket mer än så.

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Felet med Steam Trading Cards

Det har ryktats om att hela systemet med tradingcardsen är att testa infrastrukturen och se hur marknaden svarar på den här typen av C2C-försäljning.

En stor teori är att det är Valve som sonderar terrängen inför att lansera en begagnat-spel-marknad på Steam. Kan förklara varför hela grejen med korten kändes så omotiverat, då det om teorin stämmer bara är ett svepskäl för att se hur det fungerar

Jag håller med, och tycker inte det känns så där värst genomtänkt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Syftet med korten verkar lite meningslöst och konstigt men samtidigt så verkar de ju ha lagt ner en hel del arbete med systemet och designen av korten. Så att det är en form av test inför ett kommande bytessystem för spel kanske inte är så långsökt.

Medlem

Förvirrande, meningslöst och onödigt tidsslukande. Tycker att det räcker med deras "8 years in service"-badges och dylikt räcker. Men det är klart, folk som nästan bara hänger på Steam och dess forum kanske uppskattar det mer än mig.

Medlem

Det jag tycker är mest fel med det är att spel med trading cards oftare får community choice-rösten än spel utan (spel som jag vill ha!) i rean. Men ja, håller med dig på allt annat.

Medlem

Tror jag har missat hela poängen med att ha dessa kort, fick några nu under steam-rean... Och med dessa ska jag göra vad?


signatur
Medlem
Skrivet av postal:

Tror jag har missat hela poängen med att ha dessa kort, fick några nu under steam-rean... Och med dessa ska jag göra vad?

När du samlat ihop hela serien för ex. ett spel eller ett event så löser du in dessa till en badge. Då försvinner korten och istället får du XP, ev. lite bling-bling bakgrund till din Steam-profil och emoticons till forum och chatt.

Det luktar Lunarstorm hela vägen med detta system, hehe.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Skrivet av 73mpl4R:

Förvirrande, meningslöst och onödigt tidsslukande. Tycker att det räcker med deras "8 years in service"-badges och dylikt räcker. Men det är klart, folk som nästan bara hänger på Steam och dess forum kanske uppskattar det mer än mig.

...och jag har fått massor av dubbletter nu på rean. Vad tusan ska jag med dessa till?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Förvirrande, meningslöst och onödigt tidsslukande. Tycker att det räcker med deras "8 years in service"-badges och dylikt räcker. Men det är klart, folk som nästan bara hänger på Steam och dess forum kanske uppskattar det mer än mig.

...och jag har fått massor av dubbletter nu på rean. Vad tusan ska jag med dessa till?

Enkelt! Du lägger upp dem på marknaden och lurar till dig några stackars cent från de som fallit för systemet

Jag samlade ihop hela en € till min Ångplånbok™.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

1
Skriv svar