Hur realistiska får spel bli?

Medlem
Hur realistiska får spel bli?

Jag undrar lite hur långt det är ok att gå när det gäller realism mer specifikt när det gäller brottslighet. Är det ok att göra ett bankrånar spel där realismen är så nära verkligheten att det skulle fungera?

Finns även ett spel som simulerar ett fängelse där man kontrollerar vad interner får göra, mat etc och vad som leder till upplopp. Är långsökt tanke men för diskussionen skull, vad skulle hända om någon bestämde sig testa detta på sitt arbete? sociala experiment baserade på ett spel fast utan någon seriös forskarbakgrund.

Min ståndpunkt är (än så länge) att allt går att göra om till ett spel. Visst vissa spel är inte lämpliga för vissa åldrar eller individer, men då personer har olika smak blir spelets framgång också varierat. Dåligt säljande spel får inte uppföljare och försvinner av sig själv.
Spel låter oss leka loss lite extra i vardagen. Är dock lite fundersam om det vore ok att göra ett spel om ett allvarligt brott (jag tänker vapen mot andra människor, massförstörelse av egendom, mordbrand etc) som skulle kunna göras om i verkligheten.

Medlem

Kort svar: Ja.

Jag ser ingen skillnad på underhållningsmediet spel/film... så länge speltillverkarna sätter rätt åldersgräns och alla (icke förstående) föräldrar slutar köpa 18+ spel till sina 12 åringar så ser jag inget fel i att spel är lika realistiska som film.

Underhållningsvåld har funnits i flera hundra år, allt från gladiatorer till våghalsiga stunts med djur på cirkus till böcker och film.. och nu spel.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Hur vuxna människor konsumerar digital underhållning har inte staten något med att göra.
Ja, så länge det inte är ett lagbrott såklart.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Problemet har aldrig varit att idéerna, vapnen (onödiga eller nödvändiga (yxa, kökskniv t.ex.)) finns, utan vissa individers personlighet och vad deras omgivning får dem att utföra.

Knivar finns i varenda kök, det hindrar inte 95-98% av oss människor att leva i fred och lugn...
Digital media förändrar väldigt lite.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

1
Skriv svar