Pat Metheny Group - Third Wind

Medlem
Pat Metheny Group - Third Wind

Nu, mina damer och herrar. Veckans tredje kväll med jazz-fusion, och vi ska möta en modern legend. Pat Metheny är en amerikansk jazzgitarrist och är jazzens svar på Queen eller Toto kan man säga. Han är förmodligen den mest respekterade jazzgitarristen i världen, och är unik på de flesta sätt; plektrumteknik, instrument och frilla. Pat spelar ofta på sin Roland GR300 som ni kan se i den första videon nedan, som låter ungefär som en elektrisk saxofon. Gällande hans teknik, tänk er att ni häller upp lite gött havssalt i handflatan (eftersom ni uppenbarligen har gjort något fel med grytan), stänger den, vänder på handen och sträcker lite på fingrarna. Precis när ni känner att saltet börjar sippra genom fingrarna, så har ni det. Sätt ett plektrum mellan fingrarna, så har ni Pat Methenys plektrumhållning. I hans mångsidiga kompositioner hittar vi många influenser, han täcker de flesta. Men en av de största inspirationerna enligt honom själv finns i den mycket rytmiska latinamerikanska musiken, bossa nova och annan afro-brasiliansk stil. Ofta blir det hopp mellan tonart, taktart och i tempo vilket gör hans verk flerdimensionella för det mesta.

Om vi lämnar det musiktekniska, så har vi det fysiskt visuella. Frillan är där, men vad har han på sig kan man fråga sig själv, då han oftast, om inte alltid, använder randiga tröjor. Så här svarar han på det:

"The honest answer is; apathy.
Apathy in this case towards style and fashion. I just don't care about it. To me, I wish there was a uniform, like a janitor's uniform or something for what we do. I do see being a musician as a service industry - not unlike refrigirator repair or something. For me, by wearing essentially the same thing all the time, which is something that isn't really ever in style or out of style, it is one less thing i have to think about, so i can think more about what i should be thinking about."

Eftersom att jag gillar karln så mycket, tar jag tillfället i akt och bjuder på två stycken.

#blogg

Pat Metheny Group - Third Wind

Pat är grym och faktiskt Paul Gilberts favoritgitarrist. Enastående musiker. Trevliga klipp du lade upp.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Pat är grym och faktiskt Paul Gilberts favoritgitarrist. Enastående musiker. Trevliga klipp du lade upp.

Tack, det visste jag faktiskt inte! Kände mig lite tvungen att visa bredden i hans kompositioner.

1
Skriv svar