Daggerfall på modern dator

Medlem
Daggerfall på modern dator

Daggerfall är som vi vet släppt gratis. Tyvärr så var installationen lite bökig på en modern dator.
Nu finns ett bra Daggerfall-paket med många fixar och nya "quests".

Superenkel installation:

1 - Ladda ned "daggerfallsetup.exe"
2 - Kör filen.
3 - Klart. Spela och ha roligt!

Här finner du filen samt mer information om allt som ingår i detta paket.

http://theelderscrolls.wiwiland.net/?title=Daggerfall_:_Dagge...

Jag har spelat, gissningsvis 80 till 100 timmar med denna installation på en Win7, i7-dator och kan varmt rekommendera det!

Tips:
Ställ om styrningen så du tittar dig omkring med musen och förflyttar dig med WASD-tangenterna.
Ställ om knapparna för att kasta formler så de är lätt åtkomliga.
Om du hamnar i läget där du har en musmarkör på skärmen. Växla tillbaks till "mouselook" med Enter-tangenten.

Tuta och kör!

Edit: Spara ofta! Allvarligt!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag sörjer än idag att jag inte kände till Arena och Daggerfall när det begav sig på 90-talet.

Älskar TES-serien och håller Morrowind som det bästa spel jag spelat, men trots flera försök så har jag aldrig klarat att gå tillbaka och spela Arena och Daggerfall, så fort jag försöker så blir det bara att jag slutar efter en halvtimme och spelar någon av dom senare delarna i serien istället.

Kudos till dig som håller fanan högt och spelar detta idag. Fast jag nisstänker att du spelade det när det var nytt?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Daggerfall var banne mig ett av de bästa spelen under 90-talet.

Jag väntar fortfarande på att de ska implementera köp av stora fartyg till moderna TES och möjliggöra resor mellan länderna.
Var så mäktigt att spara ihop (mest stjäla från butiker genom ?buggar?) enorma summor pengar för att köpa hus eller ett skepp.

Medlem

Åh!

Detta tackar vi stort för! Nu ska här spelas och återupplevas.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

...
Kudos till dig som håller fanan högt och spelar detta idag. Fast jag nisstänker att du spelade det när det var nytt?

Jodå, jag spelade Daggerfall när det släpptes och väntade i en smärre evighet innan Morrowind kom ut.

Jag spelar mest Morrowind idag, följt av Daggerfall och lite Skyrim. Allt beroende på vad jag är sugen på för stunden såklart.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Älskar Morrowind och fick inte ut samma känsla i Oblivion och Skyrim. Vet att jag inte är ensam om att känna så.

Precis som Sid 6.7 säger så kan jag inte heller hitta motivation för Daggerfall..

Medlem

Jodå, Daggerfall är inte för alla. Det är inte ett "casual"-spel. Snarare "hardcore".

Man får inte vara grafikkåt samt att man måsta älska rollspelmekanik och att bygga en karaktär. Det är lite mer ett hederligt "pen and paper" rollspel över det hela.

Angående grafiken så älskar jag sådan här retro-stil, men det är såklart subjektivt. Jag uppskattar att gå tillbaks till Daggerfall efter att ha spelat modernare spel.

Olika språk (ex Daedric) samt möjligheten till att använda färdigheten klättra (climb) är exempel på sådant som plockades bort redan i Morrowind.

"Water breathing"-formeln fanns redan i Daggerfall. Notera hur en "Dreugh" har utvecklats från en bläckfisk till något mer bepansrat (krabba?) i de senare spelen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Amelek:

Daggerfall var banne mig ett av de bästa spelen under 90-talet.

Jag väntar fortfarande på att de ska implementera köp av stora fartyg till moderna TES och möjliggöra resor mellan länderna.
Var så mäktigt att spara ihop (mest stjäla från butiker genom ?buggar?) enorma summor pengar för att köpa hus eller ett skepp.

Haha!

Ja, personligen så undviker jag "exploits" eftersom det förstör min spelupplevelse. Du har rätt i att det finns en hel del hus (och skepp) att köpa i Daggerfall.

Hur många hus kan man köpa i Morrowind? Noll. Ja, man kan bygga tre, men inte köpa.

Jag är inte ute efter att dissa Morrowind, vilket är mitt favoritspel i serien, snarare att visa på styrkan i Daggerfall.

Woho, det finns både häst och vagn i Daggerfall!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Tack så mycket! Har alltid velat spela det här


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Haha!

Ja, personligen så undviker jag "exploits" eftersom det förstör min spelupplevelse. Du har rätt i att det finns en hel del hus (och skepp) att köpa i Daggerfall.

Hur många hus kan man köpa i Morrowind? Noll. Ja, man kan bygga tre, men inte köpa.

Jag är inte ute efter att dissa Morrowind, vilket är mitt favoritspel i serien, snarare att visa på styrkan i Daggerfall.

Woho, det finns både häst och vagn i Daggerfall!

Äh, jag bänkade ju bara in hos säljaren och "gömde" mig tills han stängde. Sen var det ju bara att plundra. fungerar ju nästan likadant i dagens TES-spel
Det var nästan som att kolla efter bostad hos mäklaren.
Vagn var det första jag försökte skaffa så man kunde få med sig allt loot. Ett ständigt "problem" för en som föredrar att spela tjuv.

Medlem

Hahaha! Ja, det är ett tungt (bokstavligen) liv att vara tjuv i Elder Scrolls-spelen.
Synd för dig att de plockade bort vagnen i de senare spelen då.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Hahaha! Ja, det är ett tungt (bokstavligen) liv att vara tjuv i Elder Scrolls-spelen.
Synd för dig att de plockade bort vagnen i de senare spelen då.

Ja, sjukt drygt att plundra allt säljbart i dessa spel när man inte förstod att man kunde lasta på hästar...
Upptäkte inte det förrän mååånga timmar in i spelet och sjukt många vändor fram och tillbaks mellan dungeons och städer. Inte lätt att vara loot-tokig...

Medlem
Skrivet av Amelek:
Skrivet av Tybalt:

Hahaha! Ja, det är ett tungt (bokstavligen) liv att vara tjuv i Elder Scrolls-spelen.
Synd för dig att de plockade bort vagnen i de senare spelen då.

Ja, sjukt drygt att plundra allt säljbart i dessa spel när man inte förstod att man kunde lasta på hästar...
Upptäkte inte det förrän mååånga timmar in i spelet och sjukt många vändor fram och tillbaks mellan dungeons och städer. Inte lätt att vara loot-tokig...

Ja, om man skall tömma en "dungeon" i Daggerfall får man hålla på ett tag då den "resettas" när man går ut från den. ;P

Jag har minnen från Oblivion då jag gjorde flera vändor från samma grotta för att skrapa ihop pengar. Då jag främst spelar magiker är styrka inte en primär egenskap så jag kunde inte kånka på så mycket "loot". En vagn hade inte varit helt fel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tusen tack för tipset Tybalt. Jag har inte kunnat köra Daggerfall på år och dag. Hög tid för nostalgi.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tusen tack för tipset Tybalt. Jag har inte kunnat köra Daggerfall på år och dag. Hög tid för nostalgi.

Haha! Kul att höra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av SID 6.7:

...
Kudos till dig som håller fanan högt och spelar detta idag. Fast jag nisstänker att du spelade det när det var nytt?

Jodå, jag spelade Daggerfall när det släpptes och väntade i en smärre evighet innan Morrowind kom ut.

Jag spelar mest Morrowind idag, följt av Daggerfall och lite Skyrim. Allt beroende på vad jag är sugen på för stunden såklart.

Som mig då jag började med Arena när det släpptes


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av SID 6.7:

...
Kudos till dig som håller fanan högt och spelar detta idag. Fast jag nisstänker att du spelade det när det var nytt?

Jodå, jag spelade Daggerfall när det släpptes och väntade i en smärre evighet innan Morrowind kom ut.

Jag spelar mest Morrowind idag, följt av Daggerfall och lite Skyrim. Allt beroende på vad jag är sugen på för stunden såklart.

Som mig då jag började med Arena när det släpptes

Trevligt! Japp jag spelade också Arena då det begav sig.

Jag testade Arena ifjol, mest för nostalgin, men jag får säga att när Daggerfall finns så känner jag inget Arena-sug.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av SID 6.7:

...
Kudos till dig som håller fanan högt och spelar detta idag. Fast jag nisstänker att du spelade det när det var nytt?

Jodå, jag spelade Daggerfall när det släpptes och väntade i en smärre evighet innan Morrowind kom ut.

Jag spelar mest Morrowind idag, följt av Daggerfall och lite Skyrim. Allt beroende på vad jag är sugen på för stunden såklart.

Som mig då jag började med Arena när det släpptes

Trevligt! Japp jag spelade också Arena då det begav sig.

Jag testade Arena ifjol, mest för nostalgin, men jag får säga att när Daggerfall finns så känner jag inget Arena-sug.

Nej självklart inte - men OJ vad jag tappade hakan första gången jag spelade Arena..jag hade sett 3d innan, men jag hade inte upplevt ett spel som Arena tidigare. Närmaste var ett Amiga spel som faktiskt också körde 3d (kommer inte ihåg namnet nu)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Intressant, har sett och läst en del om Daggerfall. Men aldrig testat, måste göra det genast!

Medlem

Saknar djupet när man skapade karaktärer i daggerfall, dock var vissa kompnationer lite OP. Sen var väl dungeons i daggerfall inte nåt vidare egentligen, mest en enda rng röra och att använda kartan? Jo tjenare! Älskade dock spelet och körde igenom det iallafall två gånger. Arena kom jag aldrig riktigt in i, speciellt som jag knappt lyckades ta mig från en stad till en annan utan att gå vilse på vägen

Inaktiv
Skrivet av Blackwolfe:

Saknar djupet när man skapade karaktärer i daggerfall, dock var vissa kompnationer lite OP. Sen var väl dungeons i daggerfall inte nåt vidare egentligen, mest en enda rng röra och att använda kartan? Jo tjenare! Älskade dock spelet och körde igenom det iallafall två gånger. Arena kom jag aldrig riktigt in i, speciellt som jag knappt lyckades ta mig från en stad till en annan utan att gå vilse på vägen

Ja, karaktär skapandet var väldigt långt, gillar det skarpt. Dock, så var jag tvungen och "Googla" fram hur man attackerar. Trodde nämligen det räckte med och trycka på musen.

Spelet är verkligen inget casual spel dock, dog ganska snabbt när jag mötte det där gröna flygande monstret i rummet. Pga mitt svärd kunde ej göra skada då den var immun, gissar på magi eller silver?

Medlem
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Blackwolfe:

Saknar djupet när man skapade karaktärer i daggerfall, dock var vissa kompnationer lite OP. Sen var väl dungeons i daggerfall inte nåt vidare egentligen, mest en enda rng röra och att använda kartan? Jo tjenare! Älskade dock spelet och körde igenom det iallafall två gånger. Arena kom jag aldrig riktigt in i, speciellt som jag knappt lyckades ta mig från en stad till en annan utan att gå vilse på vägen

Ja, karaktär skapandet var väldigt långt, gillar det skarpt. Dock, så var jag tvungen och "Googla" fram hur man attackerar. Trodde nämligen det räckte med och trycka på musen.

Spelet är verkligen inget casual spel dock, dog ganska snabbt när jag mötte det där gröna flygande monstret i rummet. Pga mitt svärd kunde ej göra skada då den var immun, gissar på magi eller silver?

Om du valde att ha "tutorial" påslaget hade du sluppit googla det hela.

Precis! Det andra monstret man stöter på i sin "tutorial" kan döda dig med en träff samt att det är immunt mot det vapen du har. Så, använd magi eller smyg förbi. Det är en hyfsat brutal start.

Angående att attackera, Daggerfall var långt före Wii-sport. ;D


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Saknar djupet när man skapade karaktärer i daggerfall, dock var vissa kompnationer lite OP. Sen var väl dungeons i daggerfall inte nåt vidare egentligen, mest en enda rng röra och att använda kartan? Jo tjenare! Älskade dock spelet och körde igenom det iallafall två gånger. Arena kom jag aldrig riktigt in i, speciellt som jag knappt lyckades ta mig från en stad till en annan utan att gå vilse på vägen

Dungeons en RNG-röra... ja det kan man säga. Själv älskar jag det eftersom spelet inte "håller handen". Det är upp till dig att hitta föremålet eller den onda magikern. Det är lätt att helt enkelt gå vilse, något jag verkligen saknar i moderna spel. Jag menar, i senare spel så känns vissa grottor som en snitslad bana med en bekväm utgång precis i slutet av banan.

Angående kartfunktionen så får jag erkänna att kartorna i de senare ElderScrolls spelen inte är till mycket hjälp när grottorna går i flera nivåer på djupet. 3D-kartan i Daggerfall kan i alla fall visa på hur djupt ned man är.

Så visst, Daggerfall har rng-dungeons men de kan leverera en härlig upplevelse som man sällan får i moderna spel.

Bild: 3D-karta i Daggerfall.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tack


signatur

DET LAGGADE!

Medlem

Hehe, alla bilder och prat väcker en hel del minnen från då jag satt vid min koloss till dator med en 200mhz MMX pentium 1 med hela 32gb RAM och spelade Daggerfall..

Fast jag vill också minnas att spelet var bra buggigt, men inte gav man upp för det..


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Hehe, alla bilder och prat väcker en hel del minnen från då jag satt vid min koloss till dator med en 200mhz MMX pentium 1 med hela 32gb RAM och spelade Daggerfall..

Fast jag vill också minnas att spelet var bra buggigt, men inte gav man upp för det..

Haha, jag kommer också ihåg den tiden. Men jag kan inte påminna mig att jag hade 32 GB i min Pentiumburk.

Spelet ÄR buggigt!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Nuckan:

Hehe, alla bilder och prat väcker en hel del minnen från då jag satt vid min koloss till dator med en 200mhz MMX pentium 1 med hela 32gb RAM och spelade Daggerfall..

Fast jag vill också minnas att spelet var bra buggigt, men inte gav man upp för det..

Haha, jag kommer också ihåg den tiden. Men jag kan inte påminna mig att jag hade 32 GB i min Pentiumburk.

Spelet ÄR buggigt!

Hehe det känns lite som han blandar ihopa MB och GB

Fan-fucking-tastic spel


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ja, jägarns. 32GB låter lite overkill för årgång 97-98 eller vad det nu var..


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Älskar Morrowind och fick inte ut samma känsla i Oblivion och Skyrim. Vet att jag inte är ensam om att känna så.

Precis som Sid 6.7 säger så kan jag inte heller hitta motivation för Daggerfall..


signatur

Gärna flärd, men först en rejäl lavett

Medlem

Hopp, nu funkar det inte att gå verken bakåt eller sidan. Funkade nyss, skulle bara visa frugan hur stor världen var och när jag startade igång allt så går det bara gå framåt. Ganska så jobbigt när man möter fienden.

Någon som vet hur jag ska fixa utan att installera om allt i dosbox?

12
Skriv svar