Xbox One – Indieutvecklare möts med öppna armar

Robot
Xbox One – Indieutvecklare möts med öppna armar
Medlem
Xbox One – Indieutvecklare möts med öppna armar

"Tåget" har redan lämnat stationen tyvärr, om ni skyndar er så kanske ni hinner lasta på gödseltransporten, traktorn står på Yttringslösa Lastkaj nr 3

Flakmonkey

Utvecklaren bakom Retro City Rampage säger sitt. Är enligt honom inte lika bra som det låter, även om det självklart är en positiv förändring.

Citat:

UPDATE #2: After the dust has settled on Microsoft's latest policy change, Retro City Rampage developer Brian Provinciano has offered hints that all may not be quite as good as it seems.

"This is yet another example of them changing policy, but it sounding better than it is when the whole story is revealed," Provinciano told Engadget. "Make no mistake; while this is a great thing, it's again not the equivalent to what other platforms offer."

"On PS4, for example, developers can tap right into the system; use every bit of RAM and all of its power. Indies have access to everything that the AAA studios do, from platform support to development and release. The indication on Xbox One is that it's essentially XBLIG 2.0. Instead of XNA, it's Windows 8. Windows 8, which is already struggling to gain developer interest, will gain a boost from developers wishing to target the console. However, it won't be as full-fledged as published games on the system."

Microsoft exec Marc Whitten yesterday hyped up the importance of self-published Xbox One games by boasting of their access to various system features, including Kinect (not that surprising since it's an unremovable part of Xbox One), the cloud, and achievements.

The inclusion of achievements is interesting as Microsoft has traditionally kept a fairly strict structure to their distribution - Xbox Live Indie Games lacked them entirely. Their inclusion in self-published Xbox One titles suggests that Microsoft will retain a decent amount of control over their curation and certification.

By asking developers to create Windows 8 compatible versions - for Xbox One, tablets and PCs - the company would expand its current Windows 8 self-publishing structure while bolstering its threadbare Windows Store line-up.

Despite the changes Provinciano explained he was still uninterested in developing for Xbox One, due to his experiences while getting Retro City Rampage released on Xbox 360.

"After my experience working with them to release on Xbox 360, I have no interest in even buying an Xbox One, let alone developing for it. The policy changes are great, but they don't undo the experience I had. I'm not ready to forget what I went through. Working with Microsoft was the unhappiest point of my career. Policies are one thing, but developer relations are another.

"It's important to me that consumers don't see things as black and white. There are still strings attached to this policy change."

We'll hear the full details of Microsoft's plans at Gamescom next month.

Kan läsa allt om det här: http://www.eurogamer.net/articles/2013-07-24-microsoft-will-a...

Det härligaste med det här (och alla andra policyförändringar som MS gjort på sistone) är ju att det visar att konkurrens kan vara en riktigt bra grej. Hade MS brytt sig om att ändra någonting om inte Sony hade gått på sin mjukare linje? Självklart gör Sony det enbart för att tjäna pengar och inte för att de på något sätt är snällare än MS, men för oss som konsumenter är det ju ändå positivt.

Medlem

Xbox Live Arcade har ju spelat en enorm roll för uppbyggnaden av indiemarknaden så det förvånar mig inte att Microsoft vill fortsätta med indiespel. Summer of Arcade har ju hittills gett en hel del bra spel, det var via den som jag blev introducerad till indiemarknaden och nu för tiden spelar jag nästan enbart indiespel.

Inaktiv
Citat:

The report goes on to say that Microsoft is massively streamlining its certification process to a 14-day turnaround similar to iTunes. Previously it was a long, drawn-out process of extensive code checking.

Citat:

GameInformer also noted that a source claimed the Xbox One could be converted into a debug console to play pre-release code - though the report said that this had yet to be confirmed. In today's world debug units are a rare entity only used by devs and the occasional journalist, but allegedly Microsoft wants to grant access to betas by authorising a console's ID to play early code. Under this hardware provision, betas will purportedly be accessible for up to 25,000 users per test.

Verkar ju bli bra för utvecklare.

Skrivet av purjo:

Xbox Live Arcade har ju spelat en enorm roll för uppbyggnaden av indiemarknaden så det förvånar mig inte att Microsoft vill fortsätta med indiespel. Summer of Arcade har ju hittills gett en hel del bra spel, det var via den som jag blev introducerad till indiemarknaden och nu för tiden spelar jag nästan enbart indiespel.

Xbla är inte för indie-spel, man måste ha support från ms eller en förläggare för att få en release-slot. (även om man finansierat spelet helt själv). Indie-spelen hittar man gömda på xblig.

Medlem

Bra att de gör förbättringar

Problemet är väl att många indie-utvecklare redan blivit brända av Microsoft och vill inte jobba med dem ändå.

Medlem

Jag är ingen utvecklare och jag spelar sällan indie-spel så detta är +/- noll för mig. Men visst är det trevligt att MS gör allt de kan nu.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Ingenting är gratis...

Medlem

Läste att self-publishing inte ens är med vid lunch utan kommer senare samt att det inte går att utnyttja alla resurser som AAA utvecklarna får. Meh :\

Medlem
Medlem
Skrivet av Jehovakhiin:

Läste att self-publishing inte ens är med vid lunch utan kommer senare samt att det inte går att utnyttja alla resurser som AAA utvecklarna får. Meh :\

hehe, framåt middagstid nån gång då alltså?

Medlem

Cboat på NeoGAF (insider i Microsoft) skrev redan igår att de skulle tillåta Indieutvecklare att publicera själva, som det står här i artikeln nu, men att de bara kan göra det med tillgång till OS delen av Xbox One. Alltså 3GB ram att dela på för Indiespelen och de tre OS som finns i maskinen får alla dela på detta minne. Och att dessa spel bara kan nås från Windows 8a shoppen, inte Xbox Live Store eller vad det nu heter.

Medlem

Haha ja, auto-correct fick mig allt bra där

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av purjo:

Xbox Live Arcade har ju spelat en enorm roll för uppbyggnaden av indiemarknaden så det förvånar mig inte att Microsoft vill fortsätta med indiespel. Summer of Arcade har ju hittills gett en hel del bra spel, det var via den som jag blev introducerad till indiemarknaden och nu för tiden spelar jag nästan enbart indiespel.

Xbla är inte för indie-spel, man måste ha support från ms eller en förläggare för att få en release-slot. (även om man finansierat spelet helt själv). Indie-spelen hittar man gömda på xblig.

För mig är ändå spel så som Bastion och Limbo indie-spel. Kanske lite mer högbudget men indie ändå och XBLA är en bra inkörsport till mer indiespel. Jag är knappast den enda som fått upp ögonen för indiespel via XBLA och för det tycker jag ändå de ska ha en eloge.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

"Tåget" har redan lämnat stationen tyvärr, om ni skyndar er så kanske ni hinner lasta på gödseltransporten, traktorn står på Yttringslösa Lastkaj nr 3

Du pratar väl om SONYS PS konsolen nu. Den ska också vara bra har jag hört. Misstänker att de nya blir rätt lika i slutändan.

Tycker det är bra för oss kunder att MS försöker öppna upp för andra utvecklare. Vilket gör att de konkurrerar med sig själva så det låter bra.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv
Skrivet av Pholiage:

"Tåget" har redan lämnat stationen tyvärr, om ni skyndar er så kanske ni hinner lasta på gödseltransporten, traktorn står på Yttringslösa Lastkaj nr 3

Är det en liknelse till ditt intellekt?

KoP
Medlem

Det här sa dom ju när dom presentera Xbox One för första gången.

Skrivet av purjo:

För mig är ändå spel så som Bastion och Limbo indie-spel. Kanske lite mer högbudget men indie ändå och XBLA är en bra inkörsport till mer indiespel. Jag är knappast den enda som fått upp ögonen för indiespel via XBLA och för det tycker jag ändå de ska ha en eloge.

Jo, "indie-spel" kan ju antingen ses som en genre av småspel (precis som indiepop har ett ganska distinkt sound även om den är ordentligt kommersialiserad), eller som en utvecklings- och förläggnings-modell. Nyhetsartikeln handlar om den andra kategorin. Spel som släpps på XBLA är i princip automatiskt diskvalificerade från denna pga hur det fungerar (man MÅSTE ha en förläggare för att få släppa).

Egentligen skulle det behövas ett till begrepp för att beskriva spel som Journey och Bastion, precis som filmvärlden har kortfilmer och långfilmer.

Medlem

Xboxen kommer bli grymm!!
tror inte folk förstår hur mycke mervärde den har, gentemot Ps4

Medlem

Små steg åt rätt håll.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Magadovski:

Xboxen kommer bli grymm!!
tror inte folk förstår hur mycket mervärde den har, gentemot Ps4

dom flesta har svårt att se ett mervärde med flexbox1, massa tjänster vilket man inte kan använda utanför usa, en inbyggd kamera som aldrig är helt avstängd...det kan dom nog ändra på rätt enkelt...svagare hårdvara(överlag) än ps4 så ja det är svårt att se nåt mervärde...
jag kommer inte köpa nån av dom utan uppgradera min dator i stadig takt som alltid....och hopas på bra konsol portar!

Medlem
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av Magadovski:

Xboxen kommer bli grymm!!
tror inte folk förstår hur mycket mervärde den har, gentemot Ps4

dom flesta har svårt att se ett mervärde med flexbox1, massa tjänster vilket man inte kan använda utanför usa, en inbyggd kamera som aldrig är helt avstängd...det kan dom nog ändra på rätt enkelt...svagare hårdvara(överlag) än ps4 så ja det är svårt att se nåt mervärde...
jag kommer inte köpa nån av dom utan uppgradera min dator i stadig takt som alltid....och hopas på bra konsol portar!

skulle snarare säga att hårdvaran är likvärdig, och ser man på xbox 360 vs ps3 så är ps3 mycke vassare, men spelen detsamma, "har ps3 just nu"

kameran ser jag som ett stort plus och den avgörande faktorn till att jag beställde xboxen.
är man orolig för NSA o.s.v borde man nog hellre tänka på vad man säger och skriver över mobilen.

och för min del så tycker jag dom exklusiva spelen är mer lockande på XB, men det är så klart en smakfråga.

Medlem

Varför känns det som att MS är tvåa på nästan allt medans Sony verkar fattat poängen redan från början?

Men, bättre sent än aldrig antar jag. Bara bra för gamers om MS bättrar sig, men det känns som sagt som att de mest ligger (eller apar?) efter Sony.

SE

Medlem
Skrivet av Magadovski:
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av Magadovski:

Xboxen kommer bli grymm!!
tror inte folk förstår hur mycket mervärde den har, gentemot Ps4

dom flesta har svårt att se ett mervärde med flexbox1, massa tjänster vilket man inte kan använda utanför usa, en inbyggd kamera som aldrig är helt avstängd...det kan dom nog ändra på rätt enkelt...svagare hårdvara(överlag) än ps4 så ja det är svårt att se nåt mervärde...
jag kommer inte köpa nån av dom utan uppgradera min dator i stadig takt som alltid....och hopas på bra konsol portar!

skulle snarare säga att hårdvaran är likvärdig, och ser man på xbox 360 vs ps3 så är ps3 mycke vassare, men spelen detsamma, "har ps3 just nu"

kameran ser jag som ett stort plus och den avgörande faktorn till att jag beställde xboxen.
är man orolig för NSA o.s.v borde man nog hellre tänka på vad man säger och skriver över mobilen.

och för min del så tycker jag dom exklusiva spelen är mer lockande på XB, men det är så klart en smakfråga.

går inte att jämföra föregående generation styrker förhållande på xb1 och ps4, ps3 och x360 hade helt olika arkitektur....nuvarande har samma arkitektur där ps4 är bättre på alla punkter minus 32mb edo ram.

för jobbigt att plocka bort tidtagare citat manuellt i snabbsvars rutan, sorry

Medlem
Skrivet av Magadovski:

Xboxen kommer bli grymm!!
tror inte folk förstår hur mycke mervärde den har, gentemot Ps4

tv, tv, tv. Call of duty, Call of duty, Call of duty, Call of duty, Call of duty, Call of duty, Call of duty, Call of duty, tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, sports, sports, sports, sports, sports, sports, sports, sports, sports, sports, tv, xbox go home!


signatur

I drank what?

Medlem

ps4
samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,samma som förut,

Medlem
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av Magadovski:
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av Magadovski:

Xboxen kommer bli grymm!!
tror inte folk förstår hur mycket mervärde den har, gentemot Ps4

dom flesta har svårt att se ett mervärde med flexbox1, massa tjänster vilket man inte kan använda utanför usa, en inbyggd kamera som aldrig är helt avstängd...det kan dom nog ändra på rätt enkelt...svagare hårdvara(överlag) än ps4 så ja det är svårt att se nåt mervärde...
jag kommer inte köpa nån av dom utan uppgradera min dator i stadig takt som alltid....och hopas på bra konsol portar!

skulle snarare säga att hårdvaran är likvärdig, och ser man på xbox 360 vs ps3 så är ps3 mycke vassare, men spelen detsamma, "har ps3 just nu"

kameran ser jag som ett stort plus och den avgörande faktorn till att jag beställde xboxen.
är man orolig för NSA o.s.v borde man nog hellre tänka på vad man säger och skriver över mobilen.

och för min del så tycker jag dom exklusiva spelen är mer lockande på XB, men det är så klart en smakfråga.

går inte att jämföra föregående generation styrker förhållande på xb1 och ps4, ps3 och x360 hade helt olika arkitektur....nuvarande har samma arkitektur där ps4 är bättre på alla punkter minus 32mb edo ram.

för jobbigt att plocka bort tidtagare citat manuellt i snabbsvars rutan, sorry

precis inte ens samma arkietur, men ändå är spelen lika.

1
Skriv svar