Datorn startar om sig vid uppstart

Medlem
Datorn startar om sig vid uppstart

Hej har ett konstigt problem med min dator den startar om sig en gång när jag startar den sen är allt som vanligt ? inne i bios så är ram minnet saktare ? 1333 mhz istället för 1600 mhz, allt började när jag satte in ett till 7970 GHz vapor x så jag kör crossfire nu. åtgärder som jag har gjort är att jag har bytt till ett kraftigare nätagregat hade 750 w innan uppgraderade till 850 w obs hade 750 w nätagregat till ett 7970ghz vapor x och då var det inte några problem i uppstarten. Spel som crysis 3 får jag bra fps i. alla drivrutiner är uppdaterade och alla windows uppdateringar är installerade, datorn är genom sökt med ett virusskydd och den hittade inget. bios är inte uppdaterad på länge.

Medlem

Datorn ger inte ifrån sig några pip vid uppstart.

Medlem

Vilket os har du?

Medlem

windows 7 64 bit

Medlem

Hade det var win 8 hade jag troligen vetat precis vilket problem det är. Men kolla så datorn stänger av sig med powerknappen och inte sätter sig i sleep mode vilket kan skapa problem. Är det en loop av reboots eller bara en gång och så funkar allt igen?

Medlem

Datorn stänger av sig som den ska och går inte in i sleep mode, jag trycker på Power knappen då startar den den går i typ 2 sec något sen stänger den av sig och sen startar den igen och allt är som vanligt.

Medlem

Kolla under energialternativ att det verkligen inte ligger ett sleepmode som problem du kan även trycka F8 under boot och välja advance options och sen repair startup för att se om detta löser det.

Medlem

kanske är måndagsexemplar, nätagget eller graffekortet ? låter ju som nått strömfel tycker jag. Vet att min dator startade inte när ramminnena gav sig. Sen så gav sig batteriet i moderkortet också.

Medlem

Jaxz: ska testa det när jag kommer hem.

Cladrius: ok, får verkeligen inte hoppas det.

Medlem

Vad är det för moderkort och BIOS-version? haft liknande problem med ett ASUS, men blev bättre efter en BIOS-update


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Om du bockar ur "Starta om automatiskt" i Avancerade Systeminställningar under Start och återställning och sedan stänger av datorn och låter den vila ett tag innan du startar den igen så borde det komma upp en blåskärm istället för en omstart, vad står det på den blåskärmen?

Är troligtvis en drivrutin som inte fungerar som den ska när du startar datorn, det blir då en blåskärm (som du inte ser) och datorn startar om sig självt och laddar den här gången en standard-drivrutin så att den kan starta. Troligtvis så är det relaterat till dina grafikdrivrutiner så att du har t.ex två olika till de olika korten eller att det finns rester av en gammal drivrutin kvar som spökar.
Om de här spekulationerna stämmer så är det någon form av Drive-cleaner som gäller för att rensa bort alla grafikdrivrutiner och sedan installera de senaste efter det.

Medlem

Sen att minnena är 1333Mhz iställer för 1600Mhz kan vara för att man behöver lägga i en X.M.P profil eller klocka dom själv till 1600Mhz.

Medlem

Jag hade samma problem som du, visade sig att det var ett av ram minnena som var trasigt. Prova och ta ut ett av dem och sedan starta om datorn och gör så med alla minnen. Kan du iaf utesluta att det är minnena som är problemet.

Medlem
Skrivet av Kalle Ohlsson:

Datorn stänger av sig som den ska och går inte in i sleep mode, jag trycker på Power knappen då startar den den går i typ 2 sec något sen stänger den av sig och sen startar den igen och allt är som vanligt.

Funderar på om du ställt fel i bioset så datorn inte kan boota utan stängs av automatiskt och bootar upp med biosets standard inställningar, vilket den sedan klarar.

Kanske kopplat till det du sa om dina minnen,


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Vad har du för slags moderkort? Jag kör Sandybridge och hade samma problem som du, tror jag, när jag började överklocka min 2500k. Min dator stängdes av 2 sekunder efter att jag startat den - bara för att direkt efter starta som normalt, automatiskt.

Sökte runt lite och hittade att om man stänger av :

CPU C1E
CPU C3 Report
CPU C6 Report

(I BIOS)

Mina var som standard på AUTO och genom att sätta dem på Disabled fixades problemet.


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem

Stort tack alla för svaren jag har felsökt lite idag och tänkte om jag kopplar ut ett grafikkort och se om allt är som vanligt då det vill säga utan att den startar om när jag startar den, Det gick inte heller bra och välldigt förvånad blev jag men jag tittade då på det första var kopplat hade tydligen kopplat fel jag hade tagit en vanlig pci sladd och en molex adapeter det funkade inte så då tog jag två pci sladdar och då startar datorn nu jätte bra med allt det är inga problem men det andra grafikkortet är inte i kopplat ännu. när allt var som vanligt menar jag att cpu hade rätt klock hastighet och rammen kunde jag sätta till 1600mhz som är standard på dom utan att datorn startar om vilket jag blir välldigt glad nu över nu blir det att koppla det andra grafikkortet till två molex för jag har inte mer pci sladdar kvar för mitt ljudkort tog en.

Medlem

Problemet fixat den startar inte om sig nu och jag vred upp hastigheten på ram minet till 1600 mhz vilket är standard hastigheten och jag känner även av att datorn är snabbare nu för processorn kom också upp i den hastighet som den ska va i. felet var tror jag att jag hade kopplat en kabel till grafikkortet fel jag hade kopplat en molex adapter och en pci på det första grafikkortet sen på det andra hade jag två molex adapters, så jag tror att jag tog alla molex anslutningar från grafikkorten till en ström kabel till nätagregatet vilket jag tror gör så nätagregatet inte klarar att ge ett helt grafikkort och ena kabeln av det andra på samma. Stort tack alla.

Medlem

Jag har haft samma problem som du..

Jag slet ur batteriet ur moderkortet i 30 min sen stoppade jag tillbaka det.

1
Skriv svar