Den nästan perfekta skärmen DELL U2713H

Medlem
Den nästan perfekta skärmen DELL U2713H

Den nästan perfekta skärmen
Jag har länge suttit med en 24" monitor men för ett tag sedan så insåg jag hur smidigt det vore att ha två monitorer eftersom jag så ofta sitter uppkopplad via remote desktop och jobbar eller sitter och spelar eller tittar på film men samtidigt vill ha lite koll på sidan på andra applikationer.

Senast jag köpte monitor så slutade det efter mycket efterforskning med en med IPS-panel då jag inte tål att hela färgbilden förändras för att man sitter i lite fel vinkel, vilket är lätt hänt med TN-paneler. Skärmen hade även wide-gamut då jag alltid tyckt att standard sRGB ser så urvattnat ut, den gången blev det en HP LP2475w.

Så visst jag fick nöja mig med 60 Hz och får stå ut med några frame:ars lag men jag prioriterade bra färger och betraktningsvinkel.

Så när jag började leta efter en ny monitor så visste jag att jag ville ha en med IPS-panel, wide-gamut och jag ville även ha högre upplösning 2560*1440.

Efter att ha letat runt ett tag så tyckte jag att jag hade hittat den för mig perfekta skärmen DELLs U2713H och beställde hem en sådan.

[ia=819451; medium]

Det var den perfekta skärmen!

  1. Bra färger.

  2. Upplösningen gör att man kan ha två applikationer öppna bredvid varandra.

  3. Skärmens storlek och skärpa gör att man lever sig in mer i spel.

  4. Pixel-pitch:en (avståndet mellan två pixlar) jämfört med min 24" minskade från 270 µm till 233 µm vilket gör bilden klart skarpare men fortfarande läsbar i skärmens naturliga(native)-upplösning.

  5. Jämfört med 24":aren så får man 240 extra pixlar på höjden.

Kort och gott den var precis vad jag hoppats på.

Det var den perfekta skärmen i 5 minuter.
Jag surfade runt lite och hamnade på SweClockers.com och när jag börjar scrolla bland nyheterna på förstasidan så får plötsligt all text kraftiga skuggor som hänger kvar så lång tid så att ögonen hinner registrera att något är kraftigt fel. Tydligt är att SweClockers har lyckats välja det perfekta färgschemat för att visa skärmens största brist.

Skärmen lider av stora problem med overdrive vid vissa färgskiftningar och just ljusgrått som SweClockers och många forum verkar älska exponerar problemet på tok för tydligt.

Jag startar upp Dirt 2 för att se om detta är något man även kommer märka av i spel och till min fasa så får vissa objekt tydliga skuggor, krönet jag skall flyga över har plötsligt blivit i två nivåer och de svarta däckstaplarna man skall runda har fått tydliga orangea skuggor.

Jag startar DmC och i stridens hetta får Dante en tydlig gloria kring huvudet som Ninja Theory knappast hade tänkt sig.

Det hade kunnat vara den perfekta skärmen.
DELL har gjort en riktigt bra skärm som hade kunnat vara perfekt men som på grund av ett nesligt misstag till och från förvandlar en väldigt bra skärm till ett väldigt stort irritationsmoment.

#blogg

Medlem
Den nästan perfekta skärmen DELL U2713H

Hm detta låter onekligen irriterande och synd.

Jag var ganska intresserad själv, men nu låter det inte så intressant.

Det är inte något fel på skärmen då? Känns som en ganska enorm brist trots allt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm detta låter onekligen irriterande och synd.

Jag var ganska intresserad själv, men nu låter det inte så intressant.

Det är inte något fel på skärmen då? Känns som en ganska enorm brist trots allt.

Ja det är väldigt irriterande så nära men ändå så långt borta. DELLs syn på det hela är att de inte kommer göra något åt problemet, normalt så brukar skärmar ha en inställning så att man själv kan ändra hur agressiv overdriven skall vara. Men den här skärmen har inte några sådana inställningsmöjligheter.

Men skärmen har inte problem hela tiden utan det är just vid vissa färgskiftningar som problemen uppstår.

Så beroende på hur känslig man är för lite skuggor så är det ju olika stort problem. Men jag kan egentligen inte rekommendera skärmen till någon, min gamla IPS-skärm hade inte alls så tydliga overdrive problem.

Medlem

Även om problemet inte är konstant så är det fortfarande stort nog för att avskräcka ett köp... Känns som en grov miss av Dell. Håller mig till BenQ och ASUS.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag hade oturen då jag (tänkte) köpa ny skärm sist, har för mig det var en Dell u2410-nånting, tyvärr fick jag ett av måndagsexemplaren med gul tint :/ så jag skickade tillbaka den, orkade inte be om ett utbyte utan ångrade köpet istället.

Sitter fortfarande på min 7!! år gamla Dell 2007wfp. -visst den är lite inbränd upptill och har ganska dålig ljusstyrka nu, men jäklar vad bra den har varit under åren


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag hoppas att DELL skall ta sitt förnuft till fånga, laga felet och skicka en ny skärm till mig.

Tycker synd om alla återförsäljare som får hantera alla ångrade köp på grund av att tillverkarna gör dåliga produkter.

Medlem

själv väntar man på att de där mer högupplösta skärmarna ska komma upp i högre uppdateringsfrekvens.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

själv väntar man på att de där mer högupplösta skärmarna ska komma upp i högre uppdateringsfrekvens.

Jo det vore ju såklart drömmen att få en sådan här skärm i 120 Hz

Medlem

Hej JURGENRAPP

Jeg er ked af at høre, om de problemer du oplever med din skærm. Umiddelbart har jeg ikke hørt om dette specifikke problem før, med denne model, så det kan muligvis løses med en ombytning.

Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg meget gerne se nærmere på sagen, for dig.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Medlem

Stort plus att det tas tid från Dells sida att bemöta problemet, och såpass fort! Underbar attityd!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej JURGENRAPP

Jeg er ked af at høre, om de problemer du oplever med din skærm. Umiddelbart har jeg ikke hørt om dette specifikke problem før, med denne model, så det kan muligvis løses med en ombytning.

Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg meget gerne se nærmere på sagen, for dig.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Hej Katarina!

Jag är väldigt nöjd med bemötandet från de Dell-personer jag har varit i kontakt med, däremot så verkar det som att just overdrive problematiken är ett känt problem.

"Overdrive is not going away on the Uxx13x models" är svaret från "DELL-Chris M" på frågan om overdrive och återfinns i denna tråd:
http://en.community.dell.com/support-forums/peripherals/f/352...

Om man läser kundrecensionerna hos Dustinhome och andra support trådar på Dells forum så drar man ganska snabbt slutsatsen att det inte är något fel på den enskilda monitorn utan ett problem med modellen.

Dock är det nog olika för olika personer hur mycket man stör sig på det.
http://www.dustinhome.se/product/5010663786/dell-u2713h-ultra...

Just min monitor har dock två andra fel som gör att jag gärna byter ut den:
1. Jag har en ljusprick inte ett pixelfel utan tydligen en skada bakom själva pixlarna. Som gör att en eller flera pixlar lyser mycket starkare än övriga.

2. När man visar vissa sidor så börjar skärmen låta ett slags buzz:ande ljud av coil whine karaktär. Dessa fel skrev jag inget om i bloggen då jag hoppades att de inte har med modellean att göra utan mitt enskilda exemplar vilket förhoppningsvis löser sig med en ny monitor. I den länkade tråden svarar DELL-Chris M angående coilwhine "Ok. Get it replaced."

Vill man läsa på mer kring overdrive-problemet så har tftcentral noga beskrivit vad problemet består i:
"Unfortunately if we evaluate the Response Time Compensation (RTC) overshoot then the results are not as pleasing. There is some significant overshoot evident with transitions from dark to light shades, particularly when changing to white (255). We had already noted that the response time for these transitions was very low and it seems that the overdrive impulse is being applied very aggressively here. While it may be speeding up the pixel transitions it is causing a large degree of overshoot. For the changes to 200 and 255 the average RTC overshoot was a high 23.8% which was not very good at all. In practice this results in an obvious trailing image on certain transitions which could prove distracting."

Vilket går att finna här:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2713h.htm#g...

De refererar tyvärr även till ett visst buzzig noise vilket gör att det problemet inte säkert försvinner med en ny skärm. Mer och mer pekar på att även detta är ett problem med modellen och inte med den specifika enheten.

"The screen does actually suffer from a buzzing issue though in certain circumstances, much like the U2713HM did. On certain content, mostly when viewing a single large text document or spreadsheet full screen, a noticeable buzzing noise is introduced. I've not really experienced it during normal every day use, but in the "right" circumstances it is there. This seems to be down to the capacitors and through our conversations before with dell regarding the U2713HM, we know this is something they are looking at."

Som sagt är jag väldigt nöjd med bemötandet från Dell det jag tycker är tråkigt är att monitorn vara så nära den monitor jag och mina vänner vill ha men faller på en enda punkt.

Medlem

Jeg har kigget dine link igennem, og må sige, at jeg ikke har været opmærksom på dette før, da jeg mest er aktiv på de nordiske forums, og her har der ikke været den store snak om præcis dette problem. Jeg beklager.

Vores kunders feedback er vigtig for os, og jeg har derfor videresendt din oplevelse til vores produktafdeling, så vi kan have dette med i vores fremtidige overvejelser.

Da du har andre problemer end overdrive, vil jeg gerne prøve at ombytte din skærm, for at se, om det fjerner de andre problemer.

Såfremt dette har interesse, så sender du mig blot en privat besked, med servicetag, ønsket leveringsadresse & telefonnummer, så bestiller jeg en ny til dig, fra fabrikken.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

1
Skriv svar