OEM w7 på en annan dator

OEM w7 på en annan dator

Tänkte bara höra hur det är det här med att ha snikvariantan (OEM) av Windows

Det är så att åskan gjorde kaffeved av Farsans dator. Då jag tar på mig att plocka ihop en helt ny undrar jag sonika om det blir några problem.

Vet att dessa versioner kan opponera sig om man byter moderkort och dylikt
Har även för mig att det finns en max gräns på 3 Installationer? (med ett samtal till Microsoft ska det väll dock gå bra?)

Är det någon som har koll på begreppen?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Liten googling.

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system


signatur

IDKFA

Medlem

Fast man kan faktiskt göra clean installs och reinstalls med OEM. Microsoft har t.om bekräftat att detta inte bryter mot några regler/avtal osv.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Fast man kan faktiskt göra clean installs och reinstalls med OEM. Microsoft har t.om bekräftat att detta inte bryter mot några regler/avtal osv.

Så länge det är på samma hårdvara. Däremot kan man ringa till Microsoft om en aktivering inte går genom på grund av en bytt del eller så, de brukar vara snälla.

Medlem

Jag har bytt hårdvara och installerat med OEM flera gånger. Det handlade i mitt fall helt enkelt om att ändra ett registervärde för att tillåta en clean install. Det är denna procedur som Microsoft har sagt att det är okej att göra.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Aha, då är jag med.

Så en ny dator med nya hårddiskar är ju en clean install Och det finns alltså en support för denna sak?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag vet inte om Microsoft ger support-tjänst för det, men det funkar absolut. Jag har gjort så flera gånger.

Detta var den jag använde mig av när jag installerade om datorn med upgrade media, bör fungera på samma sätt nu.

http://winsupersite.com/article/windows-7/clean-install-windo...

Om inte kanske detta hjälper;

http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/windows-7-c...

Jag vet inte om denna hjälper något, men den blev jag länkad till i mitt fel, men jag behövde den aldrig. Ifall det andra inte fungerar som det ska så kan du alltid kika här och se om du får någon nytta av den iallafall.

http://www.sevenforums.com/tutorials/219487-clean-reinstall-f...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Ok tack ska ni ha

Skall testas men kommer nog ta ett tag innan farsgubben får tummen ur


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar