Ett fekalt helvete

Skribent
Ett fekalt helvete

Jag kände att semestern var den perfekta tidpunkten att introducera min fästmö för den danska kvalitétsserien Riget, eller Riket som den kort och gott heter på svenska. För er som inte är bevandrade i den danska filmkonsten handlar serien om Rigshospitalet i Danmark där onda andar ställer till med oreda. Vi får se Ernst-Hugo Järegård i sin paradroll som den bittre svenske läkaren Stig Helmer. Även Per Mygind briljerar i vanlig ordning.

Ni känner säkert igen serien från uttrycket: DANSKJÄVLAR!

Riget rekommenderas för alla som gillar skräck och komedi i en intelligent blandning. Men kom ihåg att alltid ta det goda för det onda.

#blogg


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Ett fekalt helvete

Kunde dom inte kommit på ett annat namn än Stig helmer, som typ 99.98752 % förknippar med Sällskapsresan-filmerna? (Där heter han i och för sig "Stig-Helmer Olsson", men i alla fall.)

"Danskjävlar" känner jag mer igen från Snapphanar eller vad filmen om just snapphanarna hette. (Dessutom är "DANSK JÄVLAR" särskrivning.)

Annars så är jag inte så kunnig när det gäller den danska filmkonsten, jag visste inte ens att det fanns en

"I Kina spiser de hunde" är ganska kul, trots att den är danskgjord. IMDB


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

Kunde dom inte kommit på ett annat namn än Stig helmer, som typ 99.98752 % förknippar med Sällskapsresan-filmerna? (Där heter han i och för sig "Stig-Helmer Olsson", men i alla fall.)

"Danskjävlar" känner jag mer igen från Snapphanar eller vad filmen om just snapphanarna hette. (Dessutom är "DANSK JÄVLAR" särskrivning.)

Annars så är jag inte så kunnig när det gäller den danska filmkonsten, jag visste inte ens att det fanns en

"I Kina spiser de hunde" är ganska kul, trots att den är danskgjord. IMDB

Inte helt omöjligt att de valt Stig Helmer just för att man förknippar det med Sällskapsresan.

I Kine spiser de hunde är riktigt bra och där får vi ju också se Per Mygind briljera. Slutet är något av det bästa jag sett.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Riket är en fantastisk bit av kulturhistoria! Synd bara att von Trier inte fick göra klart den då det hade varit omöjligt utan Ernst-Hugo.

Jag försökte ge den moderna tolkningen "The Kingdom" en chans men fastnade aldrig för den.

Skribent
Skrivet av trasapa:

Riket är en fantastisk bit av kulturhistoria! Synd bara att von Trier inte fick göra klart den då det hade varit omöjligt utan Ernst-Hugo.

Jag försökte ge den moderna tolkningen "The Kingdom" en chans men fastnade aldrig för den.

Drusse, diskpojken och Järegård döda. Den tredje säsongen drabbades av tre bakslag. Skittråkigt.

Försökte också se den, men det fungerade inte. Ska testa en gång till. Abstinens!


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Drusse, diskpojken och Järegård döda. Den tredje säsongen drabbades av tre bakslag. Skittråkigt.

Försökte också se den, men det fungerade inte. Ska testa en gång till. Abstinens!

Oj det visste jag inte att diskpojken också avled, riktigt tråkigt. Rolffes gick ju också bort ja, det hade jag förträngt. Ernst-Hugo och Rolffes roller var ju ändå de två tyngsta i min mening så att fortsätta efter deras bortfall hade aldrig fungerat.

The Kingdom var för amerikansk för min smak, Riket ska vara en mer organisk och lortig upplevelse än vad de lyckades förmedla.

Skribent
Skrivet av trasapa:
Skrivet av Johan Olander:

Drusse, diskpojken och Järegård döda. Den tredje säsongen drabbades av tre bakslag. Skittråkigt.

Försökte också se den, men det fungerade inte. Ska testa en gång till. Abstinens!

Oj det visste jag inte att diskpojken också avled, riktigt tråkigt. Rolffes gick ju också bort ja, det hade jag förträngt. Ernst-Hugo och Rolffes roller var ju ändå de två tyngsta i min mening så att fortsätta efter deras bortfall hade aldrig fungerat.

The Kingdom var för amerikansk för min smak, Riket ska vara en mer organisk och lortig upplevelse än vad de lyckades förmedla.

Slutet med diskpojken är dock helt fantastiskt. Det mildrar den bittra eftersmaken.


signatur

I am the black wizards.

1
Skriv svar