Korrupta spel-kritiker?

Medlem
Korrupta spel-kritiker?

Diskutera.

Ju mer spel blir en del av vardagen känns det som att mer och mer skit får för höga betyg än vad de egentligen förtjänar.

Jag tror att det ligger en enorm korruption inom recensioner, kritiker m.m.
att vara spel-journalist är ett tufft yrke, och att tjäna ordentligt med pengar så företaget går runt är inte lätt. Det är inte som på aftonbladet där de kan skriva om en liten skalbagge som kan göra kullerbytta.

Kan någon från FZ själva kommentera det hela så vore det väldigt intressant, tror alla läsare är medvetna att ni får 'early-review codes' jag tvivlar om ni säger att ni aldrig blivit erbjudna en riktigt tidig kod i byte mot att ni ger det en hög poäng.
Tvivlar dock att ni gått med på det.

Medlem

Läste precis en artikel om ämnet i fråga: [http://www.gamefront.com/are-paid-by-game-publishers-for-revi...]


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Läste precis en artikel om ämnet i fråga: [http://www.gamefront.com/are-paid-by-game-publishers-for-revi...]

Det där var faktiskt en riktigt bra artikel måste jag säga.


signatur

Videomupp

Medlem

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Läste precis en artikel om ämnet i fråga: [http://www.gamefront.com/are-paid-by-game-publishers-for-revi...]

Den artikelförfattaren har ju helt missuppfattat vad folk menar. Ingen påstår att utgivare direkt mutar journalister med pengar.

Skribent

Intressant, viktigt och ständigt aktuellt ämne.

När det gäller recensioner så har jag aldrig, varken här på FZ eller någon annanstans, blivit ombedd att dela ut ett särskilt betyg eller censurera mina åsikter. Någon redaktör hade säkert kunnat hoppa in här och förklara mer om det inte vore för att de alla är på semester.

Att det upplevs som att "skit" ibland får alldeles för höga betyg tror jag beror på en rad olika saker, men tyvärr hinner jag inte utveckla det resonemanget just nu (jag vet jag är en tease!).


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Att det upplevs som att "skit" ibland får alldeles för höga betyg tror jag beror på en rad olika saker, men tyvärr hinner jag inte utveckla det resonemanget just nu (jag vet jag är en tease!).

Fast, skit är skit även om skit är förpackat snyggt... Påstår man annat jobbar man för Dice.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Mattias Frost:

Att det upplevs som att "skit" ibland får alldeles för höga betyg tror jag beror på en rad olika saker, men tyvärr hinner jag inte utveckla det resonemanget just nu (jag vet jag är en tease!).

Fast, skit är skit även om skit är förpackat snyggt... Påstår man annat jobbar man för Dice.

Och vad som är skit är en åsikt. Du verkar tydligen driva ett vendetta mot DICE, det innebär inte att allt de släpper är skit. Det innebär att du anser att något av det de släppt med skit.

Skrivet av cm0s:
Skrivet av SID 6.7:

Läste precis en artikel om ämnet i fråga: [http://www.gamefront.com/are-paid-by-game-publishers-for-revi...]

Den artikelförfattaren har ju helt missuppfattat vad folk menar. Ingen påstår att utgivare direkt mutar journalister med pengar.

Okej, du för alltså talan för alla som är involverade i diskussionen iom att du skrev 'Ingen'.

Vad är det alla påstår då? På vilket sätt är speljournalismen korrupt?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Vendetta? Dr Stag har tydligen förirrat sig in på profilering och profilerat mig. Helt fel dessutom. Way to go!

Du kom dock in på området vi definitivt skulle till. Att ha ett betygssystem som är "globalt" för alla på en site/tidning/program är naturligtvis omöjligt. Våra upplevelser som personer och våra sinnes olika skärpor gör att vi tolkar och tar till oss olika och därför är klarrött för en person rosa för någon annan. En vidrig stank är en svag odör... En vansinnigt enerverande musikslinga en vacker melodi...

Då får man gå in på personliga betyg och det är där man måste hitta de som betygsätter spel som har en relativt likartad åsikt som en själv. Då kan man också sålla bort de som ger spel som är usla. De skriver i mediets namn men recenserar ett spel ur sitt egfet perspektiv.

Därför kan också skitspel få bra betyg men ändrar det på att det är ett skitspel? Även Daikatana fick massor med fans men slutsumman är ändå att det är ett skitspel.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av cm0s:

Den artikelförfattaren har ju helt missuppfattat vad folk menar. Ingen påstår att utgivare direkt mutar journalister med pengar.

Okej, du för alltså talan för alla som är involverade i diskussionen iom att du skrev 'Ingen'.

Vad är det alla påstår då? På vilket sätt är speljournalismen korrupt?

Speljournalistiken är inte direkt "korrupt" i den bemärkelsen, men journalister och spelmedia står i ett beroendeförhållande till spelföretagen. De måste upprätthålla goda relationer om de vill få tidiga recensionsexemplar, reklamintäkter, intervjuer osv. Don't bite the hand that feeds, som det heter på engelska.

Dessutom så får ju många journalister "swag" från utvecklarna som de antingen behåller eller säljer på eBay för stora summor. Även om de inte medvetet ger höga betyg till spel för att de fått gratissaker från spelföretagen så kan det ju helt klart påverka deras åsikter undermedvetet.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av SID 6.7:

Läste precis en artikel om ämnet i fråga: [http://www.gamefront.com/are-paid-by-game-publishers-for-revi...]

Den artikelförfattaren har ju helt missuppfattat vad folk menar. Ingen påstår att utgivare direkt mutar journalister med pengar.

Mutor har inget med monetära enheter att göra. Spelar ingen roll om du får det i form av cash, kick-backs, gratisresor eller andra gåvor. Likförbannat är det en muta. Kolla med skatteverket om du inte tror mig


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

kom ihåg denna video, lite lustig men det ligger en hel del sanning i det.

Har även tänkt tanken om spel som Natural Selection 2 på Metacritics, personen i sig hade sagt saker som inte stämde med spelet som sedan var ett minus i betygen, denne person vägrade att ändra det för att det är emot deras policy att ändra ett betyg när det redan är satt..

Finns även en till rolig video ang Mass Effect 3 som många tyckte var ett jättedåligt spel, så dåligt att spelarbasen KRÄVDE ett nytt slut..

Är jag ensam om att undvika AAA titlar? De känns väldigt låga i skilltaket, gjord för den stora massan istället för riktiga gamers, det är även Hollywood'ified, ska vara typiskt Hollywood action och drama i spelen.

Mindre spel tilltalar mig mer, Indie spel och vanliga AA spel.

Jag läste en statistik för ett tag sedan som hävdade att reklamen bakom CoD och BF kostar mer än vad själva spelet gör.

Att utveckla ett nytt CoD spel kostar knappt 40-50 miljoner dollar tror jag, sedan lägs det ner 100 miljoner dollar bara på att pusha folk att köpa det.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av SID 6.7:

Läste precis en artikel om ämnet i fråga: [http://www.gamefront.com/are-paid-by-game-publishers-for-revi...]

Den artikelförfattaren har ju helt missuppfattat vad folk menar. Ingen påstår att utgivare direkt mutar journalister med pengar.

Mutor har inget med monetära enheter att göra. Spelar ingen roll om du får det i form av cash, kick-backs, gratisresor eller andra gåvor. Likförbannat är det en muta. Kolla med skatteverket om du inte tror mig

Jo, jag vet. Det var därför jag skrev "mutar [...] med pengar". Artikelförfattaren som jag kommenterade ville bevisa sin oskuld genom att erbjuda sig visa sina kontotransaktioner.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

https://www.youtube.com/embed/e-LE0ycgkBQ

kom ihåg denna video, lite lustig men det ligger en hel del sanning i det.

Har även tänkt tanken om spel som Natural Selection 2 på Metacritics, personen i sig hade sagt saker som inte stämde med spelet som sedan var ett minus i betygen, denne person vägrade att ändra det för att det är emot deras policy att ändra ett betyg när det redan är satt..

Finns även en till rolig video ang Mass Effect 3 som många tyckte var ett jättedåligt spel, så dåligt att spelarbasen KRÄVDE ett nytt slut..

https://www.youtube.com/embed/aIP73xIAPLU

Är jag ensam om att undvika AAA titlar? De känns väldigt låga i skilltaket, gjord för den stora massan istället för riktiga gamers, det är även Hollywood'ified, ska vara typiskt Hollywood action och drama i spelen.

Mindre spel tilltalar mig mer, Indie spel och vanliga AA spel.

Jag läste en statistik för ett tag sedan som hävdade att reklamen bakom CoD och BF kostar mer än vad själva spelet gör.

Att utveckla ett nytt CoD spel kostar knappt 40-50 miljoner dollar tror jag, sedan lägs det ner 100 miljoner dollar bara på att pusha folk att köpa det.

Den första filmen var helt genialisk. "Horrible!!!! Ohh shiny!!" *zooom*


signatur

I drank what?

1
Skriv svar