Äntligen regn

Medlem
Äntligen regn

Som hojälskare och hojåkare är kanske inte regn det första man önskar sig vädermässigt, men herregud vad Malmö och Skåne har behövt regn länge nu! Så äntligen idag kommer det en skur! Det är bra både för gräsmattan och luften och det får gärna åska rejält när det ändå håller på. Det räcker ju med en dag för sen önskar jag mig inget hellre än sol och värme igen

Har beställt ett avgasrör till hojen idag, får se om det passar och blir bra ljudmässigt. Förhoppningen är att kunna köra helt utan insats och jag har beställt ett rejält långt (1m) rakt rör med tanken att det ska svälja tillräckligt med ljud utan att behöva hjälp av någon ljuddämpare. Återstår att se hur väl det lilla projektet artar sig. Någon direkt kostnad var det inte utan Skruvat erbjöd ett rakt universal-rör för ynka 280:-

Bra bra tycker jag! Då vågar man chansa lite och även om det inte skulle bli bra så har jag inte blivit skinnad på kuppen. Jag hoppas på ett lite dovare mörkare stånk än det rätt ettriga jag har idag. Å andra sidan så är det inte mycket till avgassystem alls idag, bara head-pipe ner till fotpinnen och sen en insats och ett 15cm långt end-pipe. Men insatsen gör förvånansvärt stor skillnad, har haft ur den och då går det inte att köra hojen, låter förjääävla högt!!

Men med ca 80cm rak pipa från end-pipe så hamnar jag ungefär i nivå med slutet på bakhjulet och då hoppas jag att ljudet studsat av sig tillräckligt för att kunna köras utan insats. Jag återkommer självklart då allt är monterat och klart.

Det vore kul om det funkade eftersom jag ska upp till Småland och visa hojen nästa vecka. En nätt tripp på 35 mil eller så, enkel resa. Jag räknar med 2 pauser inkl påfyllning av bränsle. Har inte bestämt om jag ska köra med musik i öronen eller ej.

hej så länge!

#blogg

Medlem
Äntligen regn

Ska bli intressant att följa ifall det blir det ljud du önskar!

Så det blev inga V&H-pipor då som alla andra verkar vilja ha på sina hojar!?


signatur
Medlem
Skrivet av Ramrod:

Ska bli intressant att följa ifall det blir det ljud du önskar!

Så det blev inga V&H-pipor då som alla andra verkar vilja ha på sina hojar!?

Med tanke på vad de kostar så valde jag bort V&H. Vet faktiskt inte om de har något för en encylindrig motor, har nog aldrig sett något. Vet att RAASK har någon lösning för detta som låter rätt nice, men de kostar nog också betydligt mer än jag är beredd att lägga.

I dagsläget får en enkel lösning vara den bästa lösningen, men det är ju inte omöjligt i en framtid att jag tittar på ett "riktigt" avgassystem.

OM det går så ska jag försöka spela in ljudet sen och länka till en video

1
Skriv svar