Geblod.nu

Medlem
Geblod.nu

[ia=820794; medium]

Om ni inte redan gör det så börja, tydligen är läget just nu akut för B+ i Stockhom. Fick SMS tidigare idag och lyckades smita iväg och lämna på eftermiddagen.

Har ni någon gång haft en när eller kär som har fått blod när det har kärvat så är det kanske lättare att förstå hur viktigt det är, men man hjälper verkligen en annan människa.

Det gör inte ont, det är över på ungefär 15 minuter och det handlar om max 3 eller 4 gånger om året beroende på om man är hona eller hane.

Kan du ge blod?

#blogg

Medlem
Geblod.nu

Hm, vet faktiskt inte vilken blodtyp jag har. Kanske är dags att kolla upp det och exportera lite 73mpl4R-ketchup!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Hm, vet faktiskt inte vilken blodtyp jag har. Kanske är dags att kolla upp det och exportera lite 73mpl4R-ketchup!

Det tycker jag! Man känner sig lite som en hjälte när man varit och lämnat.

Vill man vara ännu mer hjälte så kan man dessutom ge sin lilla belöning till t.ex. SOS-barnbyar eller Läkare utan gränser, vet dock inte om det är den enskilda blodcentralen som väljer vilka man kan donera till så det kanske inte gäller överallt.

Om man är Stockholmsbaserad så kan man annars få en ok lunch i utbyte mot 4,5 dl färskt blod på Kungstappen.

http://geblod.nu/stockholm/blodcentral/fridhemsplan/

Medlem

4,5 dl mot en lunch? Deal! Kan tänka mig att man blir lite seg i kolan efter den uttappningen.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

4,5 dl mot en lunch? Deal! Kan tänka mig att man blir lite seg i kolan efter den uttappningen.

Idag var 30:e gången jag lämnade och jag tror aldrig jag har märkt av det direkt.

Tung träning kan dock kännas lite jobbigare i en vecka eller så efter att man har lämnat då man har färre röda blodkroppar som flyttar runt syret i kroppen.

Så om man vet att man skall Springa ett tungt lopp så kanske man inte skall lämna dagarna före start.

Det man dock kan märka av är järntabletterna som man måste få i sig för att få tillbaka järnet som försvinner med blodet. Det försvinner ungefär 200 mg men man måste få i sig 2 gram då kroppen förenklat bara tar upp ungefär 10% av järnet man äter. Men det känns som något man kan stå ut med för att hjälpa en annan människa.

Medlem
Skrivet av JurgenRapp:
Skrivet av 73mpl4R:

4,5 dl mot en lunch? Deal! Kan tänka mig att man blir lite seg i kolan efter den uttappningen.

Idag var 30:e gången jag lämnade och jag tror aldrig jag har märkt av det direkt.

Tung träning kan dock kännas lite jobbigare i en vecka eller så efter att man har lämnat då man har färre röda blodkroppar som flyttar runt syret i kroppen.

Så om man vet att man skall Springa ett tungt lopp så kanske man inte skall lämna dagarna före start.

Det man dock kan märka av är järntabletterna som man måste få i sig för att få tillbaka de två gram järn som försvinner med blodet. Men det känns som något man kan stå ut med för att hjälpa en annan människa.

Absolut, det är inga problem. Fridhemsplan ligger bra till också, är det drop-in?

Ja man kanske skulle göra en insatts... men fick inte riktigt fram det här med blod bussen i Norrköping. Man kan anmäla sig men jag kan inte se NÄR bussen kommer vara på ett ställe?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av JurgenRapp:
Skrivet av 73mpl4R:

4,5 dl mot en lunch? Deal! Kan tänka mig att man blir lite seg i kolan efter den uttappningen.

Idag var 30:e gången jag lämnade och jag tror aldrig jag har märkt av det direkt.

Tung träning kan dock kännas lite jobbigare i en vecka eller så efter att man har lämnat då man har färre röda blodkroppar som flyttar runt syret i kroppen.

Så om man vet att man skall Springa ett tungt lopp så kanske man inte skall lämna dagarna före start.

Det man dock kan märka av är järntabletterna som man måste få i sig för att få tillbaka de två gram järn som försvinner med blodet. Men det känns som något man kan stå ut med för att hjälpa en annan människa.

Absolut, det är inga problem. Fridhemsplan ligger bra till också, är det drop-in?

Ja det är bara att gå dit, första gången får man dock inte lämna en hel portion utan man får lämna några provrör och prata lite, sedan dröjer det några veckor så får man en kallelse. Man måste ha med sig någon form av Id-handlingar.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Ja man kanske skulle göra en insatts... men fick inte riktigt fram det här med blod bussen i Norrköping. Man kan anmäla sig men jag kan inte se NÄR bussen kommer vara på ett ställe?

Om du väljer Östergötland som län så borde du se alla tider och platser för blodbussarna här:
http://geblod.nu/ge-blod-har/blodbussar/

Bussen verkar vara vid: Norrköping Vrinnevisjukhuset - Blå porten, väldigt ofta.

Ah tack är typ 1 km från där jag bor haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Hade det inte varit för blodgivare hade jag inte skrivit här nu. Gånger tre.

Jag lämnar blod så ofta jag kan, och kan inte förstå de som inte gör det med motivationen "att det är deras blod".

Att veta vilken blodgrupp ni har kan vara viktigt i många andra fall också. För mig är det såklart viktigt i jobb osv, men även inom hobby-verksamhet eller bara ute på stan är sådant bra att veta.

Nu är detta lite av ett sidospår, men kan mycket väl vara värt att nämna!

Jag har en app på min Motorola Razr vid namn ICE: In Case of Emergency, med en tydligt widget på min första-skärm som öppnar appen. Att ha med blodgrupp där kan rädda ditt liv. Den jag använder kostar en slant om jag inte minns fel (Jag ser den bara som installerad såklart), men den är fenomenal med mycket informaation på ett välorganiserat sätt, och enkel ändring av språk om du är utomlands osv, och den som öppnar appen kan byta språk utan att behöva gå in i några menyer. Denne klickar helt enkelt på sitt språk, som den lätt känner igen då alla språk står i sitt inhemska namn (Inga dumheter där alla språk står på engelska t.ex))
( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appventive.... )

Vill man inte betala ska denna vara bra, men jag har inte provat. (Ännu)
( https://play.google.com/store/apps/details?id=seraphimserapis... )

Känner att jag nog får skriva ett eget inlägg om detta då det tappade fokus helt, så håll utkik efter det! I vilket fall, en sådan app kan vara av mycket stort värde. Det kan rädda ditt liv.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hade det inte varit för blodgivare hade jag inte skrivit här nu. Gånger tre.

Jag lämnar blod så ofta jag kan, och kan inte förstå de som inte gör det med motivationen "att det är deras blod".

Att veta vilken blodgrupp ni har kan vara viktigt i många andra fall också. För mig är det såklart viktigt i jobb osv, men även inom hobby-verksamhet eller bara ute på stan är sådant bra att veta.

Nu är detta lite av ett sidospår, men kan mycket väl vara värt att nämna!

Jag har en app på min Motorola Razr vid namn ICE: In Case of Emergency, med en tydligt widget på min första-skärm som öppnar appen. Att ha med blodgrupp där kan rädda ditt liv. Den jag använder kostar en slant om jag inte minns fel (Jag ser den bara som installerad såklart), men den är fenomenal med mycket informaation på ett välorganiserat sätt, och enkel ändring av språk om du är utomlands osv, och den som öppnar appen kan byta språk utan att behöva gå in i några menyer. Denne klickar helt enkelt på sitt språk, som den lätt känner igen då alla språk står i sitt inhemska namn (Inga dumheter där alla språk står på engelska t.ex))
( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appventive.... )

Vill man inte betala ska denna vara bra, men jag har inte provat. (Ännu)
( https://play.google.com/store/apps/details?id=seraphimserapis... )

Känner att jag nog får skriva ett eget inlägg om detta då det tappade fokus helt, så håll utkik efter det! I vilket fall, en sådan app kan vara av mycket stort värde. Det kan rädda ditt liv.

Det har du såklart rätt i. Jag har aldrig gett blod, mest för att jag först fått veta att blodbussen var där efteråt. Bror ger blod 1-2ggr per år och det har fått mig att vilja göra detsamma. Får bli att kolla upp när man kan göra det i Uppsala.

Medlem

Nej det kan jag tyvärr inte.

Edit:
Då de inte verkar vara intresserade av blod från människor med kroniska inflammations tillstånd och autoimmuna sjukdomar...

Medlem

Gav blod för en vecka sen, har A+. Tycker det är en väldigt enkel sak att göra för att hjälpa till och har man ingen anledning till att man inte kan eller vill så är man bara dum. Sen gillar jag att de har koll åt en så man inte behöver komma ihåg. En vecka innan det var 3 månader sen man gav får man ett mail som påminnelse.

Sen att magen inte kommer fungera som den ska med järntabletterna och att man ogillar nålar får man helt enkelt ta

Medlem

Jag är faktiskt lite lessen att jag inte kan ge blod då jag har fobi för sprutor och som en förlängning av det har jag också svårt för sjukhus och sjukhus-aktiga miljöer. Tur är väl att jag har en av de vanligaste blodgrupperna som för tillfället inte behöver så mycket.

Så vet jag inte om det är något jag gör fel, spänner mig omedvetet eller något, eller om jag är känslig eller nå't för sist jag tog ett blodprov (halvår sedan eller så) så blev armen helt stel och fick grymt ont i en vecka eller så efteråt. Kunde knappt använda armen alls.

Jag håller mig så långt borta från nålar som jag kan, på gott och ont =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

@Parzec:

Det som händer för dig är att du spänner musklerna i armen, vilket innebär att blodkärl och ådror drar ihop sig och expanderar om vartannat. Det kan då låta som en enkel sak att sticka in nålen när den expanderar, men problemet är att om man spänner armen drar den ihop sig direkt igen såsnart huden penetreras.

Nålen river därför ofta upp ett lite större hål än tänkt, och ibland missar den helt. Armen blir då stel kring sticket, och du får ont i den.

Jag vet att det för dig som är nålrädd är näst intill omöjligt, men det enklaste sättet att inte få ont, är att vara helt avslappnade i armen. De kanske borde prova att söva ner dig innan de tar blod?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

@Parzec:

Det som händer för dig är att du spänner musklerna i armen, vilket innebär att blodkärl och ådror drar ihop sig och expanderar om vartannat. Det kan då låta som en enkel sak att sticka in nålen när den expanderar, men problemet är att om man spänner armen drar den ihop sig direkt igen såsnart huden penetreras.

Nålen river därför ofta upp ett lite större hål än tänkt, och ibland missar den helt. Armen blir då stel kring sticket, och du får ont i den.

Jag vet att det för dig som är nålrädd är näst intill omöjligt, men det enklaste sättet att inte få ont, är att vara helt avslappnade i armen. De kanske borde prova att söva ner dig innan de tar blod?

Hårt slag i bakhuvudet tror jag på. Sedan kan man ta hur mycket blod man vill.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Hårt slag i bakhuvudet tror jag på. Sedan kan man ta hur mycket blod man vill.

Med tankte på anledningen till att jag gjorde blodprovet så var faktiskt din lösning med på min lista av lösningar för den då möjliga möjliga blod-donationen som jag kunde ha fått göra.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av joonsson:

Hårt slag i bakhuvudet tror jag på. Sedan kan man ta hur mycket blod man vill.

Med tankte på anledningen till att jag gjorde blodprovet så var faktiskt din lösning med på min lista av lösningar för den då möjliga möjliga blod-donationen som jag kunde ha fått göra.

Intriguing, har man sagt A får man säga B...

Medlem

Här i Linköping har det blivit fruktansvärt mycket enklare att ge blod nu sedan de ordnade en blodtapp mitt i centrum. Ska faktiskt dit senare i veckan nu när jag tänker på det!

Medlem
Skrivet av JurgenRapp:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av joonsson:

Hårt slag i bakhuvudet tror jag på. Sedan kan man ta hur mycket blod man vill.

Med tankte på anledningen till att jag gjorde blodprovet så var faktiskt din lösning med på min lista av lösningar för den då möjliga möjliga blod-donationen som jag kunde ha fått göra.

Intriguing, har man sagt A får man säga B...

En familjemedlem fick leukemi och behövde en donator men jag var inte kompatibel. Det tärde på mig att ens tänka på blodprov och möjligheten till donationen gjorde att jag hade svårt att sova och mådde dåligt. Alternativet att inte ställa upp fanns ju inte heller så jag försökte fundera ut ett sätt att få ut blodet utan att få panik på riktigt och springa till skogs. Låter förmodligen larvigt men så är det, sprutor och dylikt är ren och skär terror för mig.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Rädslan för sprutor är trots allt ett erkänt medicinskt problem, och inte något som folk bara får för sig. Det är väl dessutom egentligen naturligt att vara rädd för nålar osv.

Jag har en vän som inte heller klarade av nålar osv, men likt dig så ville hon egentligen donera. Hon bestämde sig till slut för att göra det ändå, och följde med mig en gång. Med mig som stöd gick det riktigt bra, och den andra gången var hon bara marginellt så rädd som hon var första gången. Idag har hon inga problem alls med att donera blod eller nålar över huvudtaget.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Förbannade sjukdomar, finns inget värre.

Angående Spruträdsla (Trypanofobi) så hade jag en kompis som hade det, hon fick gå på kognitiv beteendeterapi där hon fick öva sig på att själv hålla i sprutor, ta blodprov och sådant tills rädslan försvann. Efter det så var fobin borta.

Medlem

Det är mycket nobelt av er som ger blod, om jag inte hade problem med utmattning av stress så hade jag utan tvekan gett blod, som det är nu är jag lite rädd att jag ska känna mig ännu 'hängigare' på grund av det.

När jag har fått bukt på stressen ska jag ge blod, det har jag velat länge.

1
Skriv svar