Pojkar med autism och adhd spelar mer

Robot
Pojkar med autism och adhd spelar mer
Medlem
Pojkar med autism och adhd spelar mer

Inte för att vara PK, men den där bilden är ganska taskig i detta sammanhang.

Medlem

haha det var ju bästa bilden på länge

Medlem

Detta är varför jag slutade läsa fz och bara tittar in ibland. Nog för att bilden är småkul i sig men den passar inte här. Det skulle passat perfekt till den här nyheten om den var skriven på en 14 årig killes blog.

zsm
Medlem

Vad är det här för dåligt försök att klämma in en rolig bild? Knappast en relevant bild till texten. Vad sägs om att ta rapporteringen på allvar istället för att försöka göra allting till ett skämt?

Skärpning.

Medlem

Högafflarna är redan framme mr. Olander, gör om gör rätt med bilden ...


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Kanske skall ha en bild på Phil Fish där i stället?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ja är det så konstigt? Med tanke på vilken värld vi lever i, där man ska vara perfekt, så gör dom bara rätt för sig som hittar en ljusglimt i vardagen där utseendefixering, statusjobb och mycket annat inte existerar. En värld där alla förstår varandra.

Medlem

Vad har de "andra" pojkarna som inte har varken autism eller adhd för funktionsnedsättning då? Eftersom de bara spelar 0,7h om dagen? Är det sådana där hurtiga sportkillar?

Då kan man väl jämföra hur lång tid de lägger ner på sporten jämte de "funktionshindrades" speltid framför datorn/spelmaskinen?

Spel är ju som sagt en erkänd sport idag.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Bra. Då vet vi.

Medlem

Nu undrar jag en sak: Spelar flickor med samma diagnoser också mer än sina motparter? Varför bara kolla på pojkar...

Medlem

Är själv autistisk men fann bilden lite smårolig, och gällande själva innehållet i sig så... ptja, jo, jag spelar mycket.
Datorer är helt enkelt ett stort intresse, precis som vissa har sport som intresse som Kimpur nämner.
Sen kanske grundtanken här är att just folk med adhd/autism oftare har spel som intresse.

Medlem

Ni som klagar på bilden verkar ju ha.. sådär lagom rolig humor (min åsikt).
Sen så tycker jag det verkar onödigt av skribenten att själv försöka "punktera" deras studie med onödiga kommentarer i nyheten. (återigen, min åsikt)

Medlem

Stämmer nog rätt bra egentligen. Jag har atypisk autism och orsaken varför jag spelar är för att det är otroligt lugnande för mig då jag annars brukar vara rätt stressad. Känner till en annan som känner likadant.

Medlem

Förstår överhuvudtaget inte problemet med bilden. Det är folk med diverse typiska lan-attiraljer på sig, som spelar i en spelnyhet. Vad hade ni föredragit, en bild på Dustin Hoffmans erkänt respektfulla rolltolkning i Rainman photoshoppad sittandes framför CoD?

Ni blir så obekväma av dessa handikapp att ni inte ens kan godkänna en normal bild av en normal aktivitet. Ni är de som får handikappade människor att känna sig utanför. Sluta vrid er som skruvkorkar skamset röda i ansiktet och låt ett par gamers vara ett par gamers. Strunt samma deras medicinska tillstånd. De är fortfarande människor, som spelar. Jag ser ingen som sitter och äter bajs i bakgrunden. Vart är nidbilden, vad är problemet?

Är det "lämpligare" att inte ha en bild alls för att dessa stackars halvmänniskor, dessa beklämmande element i samhället helst bör glömmas bort för att inte göra "normies" obekväma? Varför verkar ni tycka att det är som att ta upp en tragedi varje gång man tar upp handikapp i "respektlöst" normala sammanhang, utan begravningsmusik och ett kollage om "vad som skulle kunnat vara istället"? Ja, som om de vore människor och inte UFO'n.

Kalla mig en farlig dåre men jag är fasansfullt bekväm kring de flesta människor, speciellt "handikappade" då jag har en nästan totalparalyserad farmor med lyftkran och permobil, och har levt med en gravt autistisk halvbror under ett par år kring högstadiet. Bara sådär i förbipasserande.

Angående nyhetstexten: Jag är ganska chokerad att endast 12% hade spelmaskiner på rummet. Varenda kille både i min ålder (lägre 20-årsåldern) och yngre har en speldator på rummet. Flera har också en konsoll, och någon har endast en konsoll. Jag skulle säga att 100% av alla mina bekanta, manliga som kvinnliga, har en dator eller konsoll på rummet. När samlades den statistiken in egentligen, tidigt 90-tal?

Medlem
Skrivet av KatOne:

Förstår överhuvudtaget inte problemet med bilden. Det är folk med diverse typiska lan-attiraljer på sig, som spelar i en spelnyhet. Vad hade ni föredragit, en bild på Dustin Hoffmans erkänt respektfulla rolltolkning i Rainman photoshoppad sittandes framför CoD?

Ni blir så obekväma av dessa handikapp att ni inte ens kan godkänna en normal bild av en normal aktivitet. Ni är de som får handikappade människor att känna sig utanför. Sluta vrid er som skruvkorkar skamset röda i ansiktet och låt ett par gamers vara ett par gamers. Strunt samma deras medicinska tillstånd. De är fortfarande människor, som spelar. Jag ser ingen som sitter och äter bajs i bakgrunden. Vart är nidbilden, vad är problemet?

Är det "lämpligare" att inte ha en bild alls för att dessa stackars halvmänniskor, dessa beklämmande element i samhället helst bör glömmas bort för att inte göra "normies" obekväma? Varför verkar ni tycka att det är som att ta upp en tragedi varje gång man tar upp handikapp i "respektlöst" normala sammanhang, utan begravningsmusik och ett kollage om "vad som skulle kunnat vara istället"? Ja, som om de vore människor och inte UFO'n.

Kalla mig en farlig dåre men jag är fasansfullt bekväm kring de flesta människor, speciellt "handikappade" då jag har en nästan totalparalyserad farmor med lyftkran och permobil, och har levt med en gravt autistisk halvbror under ett par år kring högstadiet. Bara sådär i förbipasserande.

Angående nyhetstexten: Jag är ganska chokerad att endast 12% hade spelmaskiner på rummet. Varenda kille både i min ålder (lägre 20-årsåldern) och yngre har en speldator på rummet. Flera har också en konsoll, och någon har endast en konsoll. Jag skulle säga att 100% av alla mina bekanta, manliga som kvinnliga, har en dator eller konsoll på rummet. När samlades den statistiken in egentligen, tidigt 90-tal?

Det kanske är för att du har en autistisk halvbror som du känner dig bekväm med att skämta om deras handikapp?

Jag har ingenting emot när folk gör narr av rika byråkrater som Bobby Kotick, men när man öppet gör narr av folk med handikapp vrider det sig lite i magen. I Family Guy funkar sånt, men inte i en (någolunda) seriös artikel som denna. Bilden drar alla med autism och adhd över en kam.

Sen är jag lite rädd för vad du tycker är typiska lan-ateraljer. Jag har nog inte varit på något typiskt lan isånafall.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Angående nyhetstexten: Jag är ganska chokerad att endast 12% hade spelmaskiner på rummet. Varenda kille både i min ålder (lägre 20-årsåldern) och yngre har en speldator på rummet. Flera har också en konsoll, och någon har endast en konsoll. Jag skulle säga att 100% av alla mina bekanta, manliga som kvinnliga, har en dator eller konsoll på rummet. När samlades den statistiken in egentligen, tidigt 90-tal?

I akademiska sammanhang är "pojkar" en definition för personer mellan 0-18 av det manliga könet. I den aktuella studien var alla deltagare mellan 8-18 år gamla. Så du kanske skall läsa på om den specifika gruppen de undersökt innan du tar dina erfarenheter som högre värderat än akademiskt arbete.

EDIT: Alltså det slutar inte att förvåna mig hur trångsynta och ignorerande människor på internet är. Ta er tid att läsa resultatet innan ni försöker ge er på att diskutera det. Ni beter er likadant som högern i USA:

http://www.buzzfeed.com/andrewkaczynski/is-this-the-most-emba...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Acriax:

Inte för att vara PK, men den där bilden är ganska taskig i detta sammanhang.

Varför?

Medlem

I mitt fall stämmer nog det mesta (dubbeldiagnos). Fast roll- och actionspel i all ära men även pusselspel och äventyr är väldigt stimulerande

(Edit: fattade inte grejen med bilden så jag vet inte hur högt jag ska skratta än)

Medlem
Skrivet av Acriax:

Det kanske är för att du har en autistisk halvbror som du känner dig bekväm med att skämta om deras handikapp?

Jag har ingenting emot när folk gör narr av rika byråkrater som Bobby Kotick, men när man öppet gör narr av folk med handikapp vrider det sig lite i magen. I Family Guy funkar sånt, men inte i en (någolunda) seriös artikel som denna. Bilden drar alla med autism och adhd över en kam.

Sen är jag lite rädd för vad du tycker är typiska lan-ateraljer. Jag har nog inte varit på något typiskt lan isånafall.

Skämtar någon om autistiska människor i den här tråden? Det hade jag isåfall missat. Jag såg bara två personer med lan-utstyrsel med vissa drag av japansk kultur i sin klädsel. Men eftersom nyhetstexten handlade om autismforskning så blev det hela naturligtvis ett enda stort skämt för dig. Ett osmakligt sådant, dessutom. Symbolen från något riksförbund för handikappade kan väl istället få ersätta vid alla sammanhang "those people" dyker upp i? Så har vi alla skakat hand på att vi kan vara bekväma och inga neuroser behöver piskas upp hos friska människor som skäms.

Bilden drar alla med autism och adhd över en kam?

Jag tycker du verkar dra alla med autism och adhd över en kam. "De" är alla "i behov" av "något annat" är vad du med klumpen i magen försöker få fram? Jag förstår ingenting. Jag ser på bilden, ser två gamers, läser artikeln. Det vred sig aldrig i magen. Inte heller vrider det sig i magen när jag stöter på autistiska människor på bussen, på gator eller på fester.

Du är rädd för vad jag tycker är typiska lan-attiraljer. Men du verkar också rädd för handikapp. Redan har en person med autism i den här tråden har flinat åt bilden (om du nu tycker det är viktigt med godkännande från "en av dem") utan någon kontrovers. Jag ser fortfarande inte att det är något försök till satir i den här nyheten. Har du aldrig varit på en spelmässa, en animemässa, Dreamhack? De där kläderna är fullkomligt standard på såna tillställningar. Fast då utgår du ifrån att normala människor valt att ha på sig dem, inte "handikappade" som ju saknar bestämmanderätt eller lämplighet, så då vrider det sig inte i magen som du säger.

Medlem

Jag tror det stämmer det mesta, Har själv autism så jag sitter mycket framför dator å lirar:). Men sen till bilden det är väl bara att försöka driva med dom som har adhd eller autism, finns alltid nåt man ska lägga till liksom,samma med smygrasism.Jag tror inte folk är så jävla dum huvet liksom utan dom ser det där rent provokation.

Inaktiv
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Acriax:

Det kanske är för att du har en autistisk halvbror som du känner dig bekväm med att skämta om deras handikapp?

Jag har ingenting emot när folk gör narr av rika byråkrater som Bobby Kotick, men när man öppet gör narr av folk med handikapp vrider det sig lite i magen. I Family Guy funkar sånt, men inte i en (någolunda) seriös artikel som denna. Bilden drar alla med autism och adhd över en kam.

Sen är jag lite rädd för vad du tycker är typiska lan-ateraljer. Jag har nog inte varit på något typiskt lan isånafall.

Skämtar någon om autistiska människor i den här tråden? Det hade jag isåfall missat. Jag såg bara två personer med lan-utstyrsel med vissa drag av japansk kultur i sin klädsel. Men eftersom nyhetstexten handlade om autismforskning så blev det hela naturligtvis ett enda stort skämt för dig. Ett osmakligt sådant, dessutom. Symbolen från något riksförbund för handikappade kan väl istället få ersätta vid alla sammanhang "those people" dyker upp i? Så har vi alla skakat hand på att vi kan vara bekväma och inga neuroser behöver piskas upp hos friska människor som skäms.

Bilden drar alla med autism och adhd över en kam?
http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/06/saw-th...

Jag tycker du verkar dra alla med autism och adhd över en kam. "De" är alla "i behov" av "något annat" är vad du med klumpen i magen försöker få fram? Jag förstår ingenting. Jag ser på bilden, ser två gamers, läser artikeln. Det vred sig aldrig i magen. Inte heller vrider det sig i magen när jag stöter på autistiska människor på bussen, på gator eller på fester.

Du är rädd för vad jag tycker är typiska lan-attiraljer. Men du verkar också rädd för handikapp. Redan har en person med autism i den här tråden har flinat åt bilden (om du nu tycker det är viktigt med godkännande från "en av dem) utan någon kontrovers. Jag ser fortfarande inte att det är något försök till satir i den här nyheten. Har du aldrig varit på en spelmässa, en animemässa, Dreamhack? De där kläderna är fullkomligt standard på såna tillställningar. Fast då utgår du ifrån att normala människor valt att ha på sig dem, inte "handikappade" som ju saknar bestämmanderätt eller lämplighet, så då vrider det sig inte i magen som du säger.

Väl skrivet!

Medlem

Spelar dom hela 1.7 timmar om dagen? Vilket extremt overuse.


signatur
Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Acriax:

Det kanske är för att du har en autistisk halvbror som du känner dig bekväm med att skämta om deras handikapp?

Jag har ingenting emot när folk gör narr av rika byråkrater som Bobby Kotick, men när man öppet gör narr av folk med handikapp vrider det sig lite i magen. I Family Guy funkar sånt, men inte i en (någolunda) seriös artikel som denna. Bilden drar alla med autism och adhd över en kam.

Sen är jag lite rädd för vad du tycker är typiska lan-ateraljer. Jag har nog inte varit på något typiskt lan isånafall.

Skämtar någon om autistiska människor i den här tråden? Det hade jag isåfall missat. Jag såg bara två personer med lan-utstyrsel med vissa drag av japansk kultur i sin klädsel. Men eftersom nyhetstexten handlade om autismforskning så blev det hela naturligtvis ett enda stort skämt för dig. Ett osmakligt sådant, dessutom. Symbolen från något riksförbund för handikappade kan väl istället få ersätta vid alla sammanhang "those people" dyker upp i? Så har vi alla skakat hand på att vi kan vara bekväma och inga neuroser behöver piskas upp hos friska människor som skäms.

Bilden drar alla med autism och adhd över en kam?
http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/06/saw-th...

Jag tycker du verkar dra alla med autism och adhd över en kam. "De" är alla "i behov" av "något annat" är vad du med klumpen i magen försöker få fram? Jag förstår ingenting. Jag ser på bilden, ser två gamers, läser artikeln. Det vred sig aldrig i magen. Inte heller vrider det sig i magen när jag stöter på autistiska människor på bussen, på gator eller på fester.

Du är rädd för vad jag tycker är typiska lan-attiraljer. Men du verkar också rädd för handikapp. Redan har en person med autism i den här tråden har flinat åt bilden (om du nu tycker det är viktigt med godkännande från "en av dem) utan någon kontrovers. Jag ser fortfarande inte att det är något försök till satir i den här nyheten. Har du aldrig varit på en spelmässa, en animemässa, Dreamhack? De där kläderna är fullkomligt standard på såna tillställningar. Fast då utgår du ifrån att normala människor valt att ha på sig dem, inte "handikappade" som ju saknar bestämmanderätt eller lämplighet, så då vrider det sig inte i magen som du säger.

Om du tycker att den där bilden är fullkomligt normal, och att även fz valde den bilden för att den symboliserar en helt vanlig spelkväll så vet jag inte ens varför jag bör fortsätta argumentera mot dig. Det är helt klart att den är vald för att väcka åtlöje och ett eller annat fniss. Inget nytt för fz, men när det görs på handikappades bekostnad så går det lite för långt.

Så en person med autism har flinat åt bilden och därför måste den vara okej för alla med autism? Och så anser du att jag drar alla över en kam? Tänk om jag har autism och nu känner mig (ugh, trodde aldrig att jag skulle använda detta ord) kränkt?

Hade artikeln handlat om ett anime-convent och det var några dåliga cosplayare på bilden hade jag inte yttrat ett ord. Jag hade gott kunnat skratta med då. Kudos till dåliga cosplayare för att de vågar ge sig ut och se ut som de gör. Om de ser dåliga ut med flit kan man skratta tillsammans med dem, annars visar man lite respekt och skrattar inte åt dem framför deras ansikten, eller hur? Men om de två på bilden har autism (för vad skulle de göra på bilden om de inte hade det?), så vet de säkerligen inte att de inte ser helt normala ut där. Att skratta åt dem då är bara taskigt. Men ja just det, du skrattade inte åt bilden heller, för den symboliserar bara en helt vanlig lankväll enligt dig. Inget anmärkningsvärt med den inte. Vad klagar alla över?

Medlem

Spel tror jag funkar väldigt bra för personer med dålig koncentrationsförmåga då det konstant händer saker som håller dem sysselsatta.

Medlem

Själv har jag Aspergers Syndrom vilket är en släkting till Autism. Jag fick diagnosen för 3 år sedan.
När jag växte upp så var jag för det mesta en enstöring. Skolan sög så jag sökte mig till mer spännande & stimulerande världar. Som tur var fick jag en Amiga 500 dator när jag var 9 år gammal (1988).
Nu för tiden blir det inte lika mycket spel och jag är inte en enstöring längre. Ålderstecken kanske hehe.

Den där bilden i artikeln kunde jag inte bry mig mindre om. Bara politiskt korrekt att gnälla över det.

Medlem

Och vad har man för diagnos om man spelar mer än så per dag?

Finner fö bilden väldigt rolig.
Vad är det för fel med den och varför blir så många butthurt utav den?


signatur
Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Acriax:

Det kanske är för att du har en autistisk halvbror som du känner dig bekväm med att skämta om deras handikapp?

Jag har ingenting emot när folk gör narr av rika byråkrater som Bobby Kotick, men när man öppet gör narr av folk med handikapp vrider det sig lite i magen. I Family Guy funkar sånt, men inte i en (någolunda) seriös artikel som denna. Bilden drar alla med autism och adhd över en kam.

Sen är jag lite rädd för vad du tycker är typiska lan-ateraljer. Jag har nog inte varit på något typiskt lan isånafall.

Skämtar någon om autistiska människor i den här tråden? Det hade jag isåfall missat. Jag såg bara två personer med lan-utstyrsel med vissa drag av japansk kultur i sin klädsel. Men eftersom nyhetstexten handlade om autismforskning så blev det hela naturligtvis ett enda stort skämt för dig. Ett osmakligt sådant, dessutom. Symbolen från något riksförbund för handikappade kan väl istället få ersätta vid alla sammanhang "those people" dyker upp i? Så har vi alla skakat hand på att vi kan vara bekväma och inga neuroser behöver piskas upp hos friska människor som skäms.

Bilden drar alla med autism och adhd över en kam?
http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/06/saw-th...

Jag tycker du verkar dra alla med autism och adhd över en kam. "De" är alla "i behov" av "något annat" är vad du med klumpen i magen försöker få fram? Jag förstår ingenting. Jag ser på bilden, ser två gamers, läser artikeln. Det vred sig aldrig i magen. Inte heller vrider det sig i magen när jag stöter på autistiska människor på bussen, på gator eller på fester.

Du är rädd för vad jag tycker är typiska lan-attiraljer. Men du verkar också rädd för handikapp. Redan har en person med autism i den här tråden har flinat åt bilden (om du nu tycker det är viktigt med godkännande från "en av dem) utan någon kontrovers. Jag ser fortfarande inte att det är något försök till satir i den här nyheten. Har du aldrig varit på en spelmässa, en animemässa, Dreamhack? De där kläderna är fullkomligt standard på såna tillställningar. Fast då utgår du ifrån att normala människor valt att ha på sig dem, inte "handikappade" som ju saknar bestämmanderätt eller lämplighet, så då vrider det sig inte i magen som du säger.

Väl skrivet!

Inte väl skrivet, jag har adhd och blev stött av bilden. Faktiskt så blev jag det.


signatur

IDKFA

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Acriax:

Om du tycker att den där bilden är fullkomligt normal, och att även fz valde den bilden för att den symboliserar en helt vanlig spelkväll så vet jag inte ens varför jag bör fortsätta argumentera mot dig. Det är helt klart att den är vald för att väcka åtlöje och ett eller annat fniss. Inget nytt för fz, men när det görs på handikappades bekostnad så går det lite för långt.

Vad yrar du om? Det är två vanliga brudar/grabbar som sitter och game:ar järnet. Artikeln handlade om unga funktionshindrades spelvanor kontra andra unga människors spelvanor. På bilden syns två unga människor spela spel. Vad är problemet? Att du tycker den driver med handikappade och ska "väcka åtlöje" säger väl mer om dig än bilden. Det enda "konstiga" jag ser är att en av dem har en hjälm på sig. Förknippar du det med autism?

Skrivet av Acriax:

Så en person med autism har flinat åt bilden och därför måste den vara okej för alla med autism? Och så anser du att jag drar alla över en kam? Tänk om jag har autism och nu känner mig (ugh, trodde aldrig att jag skulle använda detta ord) kränkt?

Nej, han skrev ju tydligt "om du tycker det är viktigt med ett godkännande av "en av dem"). Det var enda anledningen till att han tog upp det. Läs vad han skriver och hitta inte på vad din opponent insinuerar när det finns tydligt skriver. Härskartekniker kan vi lämna åt Göran Persson. Ja okej, vi låtsas hypotetiskt att du har autism; varför känner du dig kränkt av bilden? Vad är det som hånar autistiska i den? Kom gärna inte dragandes med "ingen idé att diskutera om du inte förstår" igen, för det är en sandlåda jag klarar mig utan.

Skrivet av Acriax:

Hade artikeln handlat om ett anime-convent och det var några dåliga cosplayare på bilden hade jag inte yttrat ett ord. Jag hade gott kunnat skratta med då. Kudos till dåliga cosplayare för att de vågar ge sig ut och se ut som de gör. Om de ser dåliga ut med flit kan man skratta tillsammans med dem, annars visar man lite respekt och skrattar inte åt dem framför deras ansikten, eller hur? Men om de två på bilden har autism (för vad skulle de göra på bilden om de inte hade det?), så vet de säkerligen inte att de inte ser helt normala ut där. Att skratta åt dem då är bara taskigt. Men ja just det, du skrattade inte åt bilden heller, för den symboliserar bara en helt vanlig lankväll enligt dig. Inget anmärkningsvärt med den inte. Vad klagar alla över?

På vilket sätt är det felaktigt att ha två vanliga gamers vars autistiska drag man omöjligt kan urskilja (för till skillnad mot vad du verkar tro är det inte möjligt att SE om en person har autism eller inte) som bild för artikeln? Hade kontexten varit att det fanns en bildtext under där det stod "två förmodat autistiska ungar spelar spel" hade jag förstått din irritation, men i min brist på förståelse känns den mest löjeväckande för tillfället.

Medlem
Skrivet av Acriax:

http://www.reactiongifs.com/wp-content/gallery/wtf/seriously....

Om du tycker att den där bilden är fullkomligt normal, och att även fz valde den bilden för att den symboliserar en helt vanlig spelkväll så vet jag inte ens varför jag bör fortsätta argumentera mot dig. Det är helt klart att den är vald för att väcka åtlöje och ett eller annat fniss. Inget nytt för fz, men när det görs på handikappades bekostnad så går det lite för långt.

Min ryggradsreaktion var iallfall inte att ursäkta mig för hur "PK" (vem säger så?) jag lät och ospecifikt beklaga mig över bildvalet. Istället så tyckte jag, hör och häpna, att bilden verkade ganska typisk. Jag har då inte varit på något lan som varit väl belyst. Och hur vill du att bilden ska se ut för att du inte ska känna dig "kränkt" (vem säger så?)? Du kan ju googla på stock photos. Ska det vara ett Bang Olufsen showroom med klinkers, spotlights och ett par Hugo Boss-modeller i övre medelåldern som sitter och ler världsvant med sina Airbooks? Några såna lan har jag då aldrig varit på.

Skrivet av Acriax:

Så en person med autism har flinat åt bilden och därför måste den vara okej för alla med autism? Och så anser du att jag drar alla över en kam? Tänk om jag har autism och nu känner mig (ugh, trodde aldrig att jag skulle använda detta ord) kränkt?

Jag uppmärksammade ett av många inlägg i tråden, som iallfall inte delade ditt magont över den påstådda travestin. Och grattis, du förstår sarkasm - "godkännande" av skämt är uppenbarligen en oxymoron.

Skrivet av Acriax:

Hade artikeln handlat om ett anime-convent och det var några dåliga cosplayare på bilden hade jag inte yttrat ett ord. Jag hade gott kunnat skratta med då. Kudos till dåliga cosplayare för att de vågar ge sig ut och se ut som de gör. Om de ser dåliga ut med flit kan man skratta tillsammans med dem, annars visar man lite respekt och skrattar inte åt dem framför deras ansikten, eller hur?

Hur man än vrider och vänder på saken så verkar allt det här handla om att skratta för dig. Man ska skratta hit, man ska skratta dit. Skratta åt folk sen, skratta åt folk nu. Vad är det som får dig att skratta med vare sig nyheten eller nyhetsbilden? Just det, du skrattade inte. Med inte för att du inte feberartat sökte efter "det roliga", försökte tvinga upp en skratt. Jag skrattade inte heller, men jag trodde inte att den här nyheten, vare sig i detalj eller helhet, hade ett overt underhållningssyfte.

Men du utgick ifrån att hela nyheten ändå var ett skämt, trots att det inte var roligt? Och då blev det istället osmakligt? Ett stort skämt som kom fel?

Varför tror du att du ska skratta åt en nyhet om forskning på pojkar med autism och adhd? Varför är ställningstagandet överhuvudtaget humor eller inte humor, roligt eller inte roligt? Söker du febrilt efter ett Hitler-skämt om du läser om Auschwitz också?

För mig var forskningen det intressanta. Tema, folk som spelar. Pang, in med en bild med två lanare i ett mörkt rum. Men jag skrev ju inte nyheten så vad vet jag.

Skrivet av Acriax:

Men om de två på bilden har autism (för vad skulle de göra på bilden om de inte hade det?), så vet de säkerligen inte att de inte ser helt normala ut där. Att skratta åt dem då är bara taskigt. Men ja just det, du skrattade inte åt bilden heller, för den symboliserar bara en helt vanlig lankväll enligt dig.

För det första så var det inte jag som skrev nyheten eller valde bilden. Det var Johan som gjorde det, och i hans frånvaro från diskussionen kan vi bara spekulera. Jag vet absolut inte vad han tänkte när han publicerade, inte för att han nödvändigtvis gjort något fel. Jag vet bara vad jag tänkte, och det var då inte en massa projektioner om less-than-people som blev dragna i smutsen.

Du frågar dig, vad gör personerna på bilden om de inte är autistiska? Nyheten handlar om spelande och autism, varför då inte ta - flämt - folk som spelar. Det verkar inte så troligt att Johan tagit från sitt massiva hemliga arkiv med mindre smickrande bilder på autistiska personer i färgglada hjälmar.

Jag gav inte ens bilden någon större tanke. Lanare, artikel om spelvanor. Var det helt absurt av mig? I och försig så gjorde jag ju ett stort misstag. Jag försökte inte för kung och fosterland att krysta fram ett skratt åt det hela, och sedan skämmas öronen av mig. Jag såg faktiskt inte ens ett försök till humor någonstans i det här. Jag såg normal mänsklighet, och intressant forskning.

Skrivet av Acriax:

Inget anmärkningsvärt med den inte. Vad klagar alla över?

Äntligen förstår vi varandra. Detta lilla citat borde vara top comment.

Vi får helt enkelt vänta tills Johan kommer med en förklaring.

123
Skriv svar