Episkt på riktigt

Flakmonkey
Episkt på riktigt

Efter att ha umgåtts en hel del med min brorson på 12 år i sommar så har jag insett att ordet episkt har tappat sin storhet. Tappat är nog till och med ett alldeles för svagt ord. Epic är numera så nerkört i marken så att det, om det här vore en serietidning, hade kommit fram i Kina. Jag gillar inte den här utvecklingen riktigt utan vill att ordet ska användas sparsamt, när något verkligen är utöver det vanliga och går till historien. Inte när man sätter ett headshot eller kanske framförallt när man misslyckas med något.

Hursom så väljer jag då att visa en film från galan då Motown Records firade 25 år och Jackson Five återförenas för att sedan följas av Michael Jacksons först liveframförande av Billie Jean vilket dessutom råkade vara första gången han gick på månen. Anses av många också vara tillfället då Michael gick från en vanlig popstjärna till kungen av pop. Episkt!

#blogg

Medlem
Episkt på riktigt

Det finns så många ord som i princip helt har tappat sin ursprungliga mening. Ta bara ordet "hata" till exempel. Det används väldigt flitigt men nästan aldrig rätt.

Det är ju faktiskt synd eftersom det blir svårare att kommunicera vad man faktiskt menar när fler och fler ord betyder mer eller mindre samma sak på gund av att de blivit "urvattnade". Blir ju nästan lite ledsen när jag hör saker typ: "jag åt en episk rostad macka i morse med marmelad och ost".


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Därför får man lägga på lite extra ord för att visa när något verkligen gäller t.ex. Professional pro.

Medlem
Skrivet av JurgenRapp:

Därför får man lägga på lite extra ord för att visa när något verkligen gäller t.ex. Professional pro.

Verkligen. Börjar bli som diskmedel. "Super Yes Ultra Mega colour med mikrogranuler!" .


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Flakmonkey
Skrivet av Parzec:
Skrivet av JurgenRapp:

Därför får man lägga på lite extra ord för att visa när något verkligen gäller t.ex. Professional pro.

Verkligen. Börjar bli som diskmedel. "Super Yes Ultra Mega colour med mikrogranuler!" .

Antar att det är en "utveckling" av språket som alla generationer driver och som de "äldre" har stört sig på i precis samma utsträckning. Sen så består vissa saker och andra saker faller bort. Just orden epic, pro och fail får gärna falla i glömska

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av JurgenRapp:

Därför får man lägga på lite extra ord för att visa när något verkligen gäller t.ex. Professional pro.

Verkligen. Börjar bli som diskmedel. "Super Yes Ultra Mega colour med mikrogranuler!" .

Antar att det är en "utveckling" av språket som alla generationer driver och som de "äldre" har stört sig på i precis samma utsträckning. Sen så består vissa saker och andra saker faller bort. Just orden epic, pro och fail får gärna falla i glömska

Visserligen, men i den här takten lär man ju behöva typ hundra superlativ för att säga att man ätit en god macka om femtio år eller nå't

Kanske borde införa The Epic Jar:


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar