The Mothman Prophecies

Medlem
The Mothman Prophecies

Igårkväll bestämde jag mig för att se om filmen Mothman. För er som inte vet vad den handlar om så är det en mörk thriller (rätta mig om ni misstycker) om en journalist som hamnar i en liten stad i West Virginia och där upplever paranormala aktiviteter, så att säga.

Det som är det mest intressanta med den här filmen är tro't eller ej inte Richard Geres hundögon, utan det faktum att den (om än mycket löst) är baserad/inspirerad av en sann historia. Folk i Point Pleasant fick (eller hävdade det åtminstone) syner, mystiska telefonsamtal och lustiga inre röster (precis som om det fanns normala inre röster).
Sådana här historier är jag oerhört svag för. Jag tror inte på Gud, Allah eller återfödelse, men jag vill ändå hemskt gärna att det ska finnas något övernaturligt som vi inte riktigt förstår. Spökhistorier kort och gott. Jag fascineras av det osedda, det outforskade, även om jag har svårt att tro på alla dessa historier som poppar upp till höger och vänster. Har du sett Mothman och känner till filmer med liknande tema som du tror skulle vara intressanta för mig?

Slänger med en trailer här så att ni som inte sett den kan få en liten försmak och se om det verkar falla er i smaken. Jag tycker som sagt väldigt mycket om den, och jag tror att man kan göra det även om man inte som jag fascineras, utan bara vill se en mörk film.

Filmen har även ett utmärkt soundtrack för den som är den!

Vi hörs!

#blogg

Medlem
The Mothman Prophecies

Jag fullkomligt slukar saker såsom "The Mothman". Älskar den sortens mysterier

En sak du kanske vill kolla in är några utav dom bra mockumentärer som finns i liknande ämnen. En favorit är "The incident at Loch Ness" som jag fann väldigt underhållande och "Mermaids: The body found" samt dess uppföljare "Mermaids: The new evidence" som jag också fann sevärda.


signatur

Videomupp

ZF
Medlem

tror det finns en öl döpt efter dem också. (ingen aning om smaken, men antar amerikansk, fattig mao oavsett vad nu etiketten säger)

några filmer av väldigt liknande tema kan jag inte dra till minnes däremot, men i Arkiv X så var det väldigt vanligt med avsnitt baserade på lokala urban-legender.

de filmer jag tycker i viss mån har samma känsla är saker som handlar om annat "baserat på verkliga rapporter" fast om mer högflygande saker än mal. som "Fire in the sky" och möjligen "Close encounter of the fourth kind".

Medlem
Skrivet av ZF:

http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/3e/db/30/mo...

http://jarsloth.files.wordpress.com/2011/10/dscf2807.jpg?w=10...

tror det finns en öl döpt efter dem också. (ingen aning om smaken, men antar amerikansk, fattig mao oavsett vad nu etiketten säger)

http://wiki.rippersanime.info/Sergio/mothman2.jpg

några filmer av väldigt liknande tema kan jag inte dra till minnes däremot, men i Arkiv X så var det väldigt vanligt med avsnitt baserade på lokala urban-legender.

de filmer jag tycker i viss mån har samma känsla är saker som handlar om annat "baserat på verkliga rapporter" fast om mer högflygande saker än mal. som "Fire in the sky" och möjligen "Close encounter of the fourth kind".

Coolt! Är det du på bilden?

Hmm Close encounters, är det den från 2009 du menar då?

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jag fullkomligt slukar saker såsom "The Mothman". Älskar den sortens mysterier

En sak du kanske vill kolla in är några utav dom bra mockumentärer som finns i liknande ämnen. En favorit är "The incident at Loch Ness" som jag fann väldigt underhållande och "Mermaids: The body found" samt dess uppföljare "Mermaids: The new evidence" som jag också fann sevärda.

Nessie-filmen tror jag att jag skulle gilla, Nessie (och andra djuphavsmonster) har alltid legat mig varmt om hjärtat, kanske just för att de känns "troliga". Man vet ju så himla lite om vad som finns där i djupet och det fascinerar mig otroligt mycket

Medlem
Skrivet av Havocado:
Skrivet av WildThing:

Jag fullkomligt slukar saker såsom "The Mothman". Älskar den sortens mysterier

En sak du kanske vill kolla in är några utav dom bra mockumentärer som finns i liknande ämnen. En favorit är "The incident at Loch Ness" som jag fann väldigt underhållande och "Mermaids: The body found" samt dess uppföljare "Mermaids: The new evidence" som jag också fann sevärda.

Nessie-filmen tror jag att jag skulle gilla, Nessie (och andra djuphavsmonster) har alltid legat mig varmt om hjärtat, kanske just för att de känns "troliga". Man vet ju så himla lite om vad som finns där i djupet och det fascinerar mig otroligt mycket

Just den filmen handlar väl egentligen mer om folken på expeditionen än just monstret, men den är mycket sevärd

Vill man gå in på dokumentärer kring ämnet så är min favourit "Monster Quest", som överlag känns väldigt seriöst och "verklighetsbaserat". Finns 3-4 säsonger med mycket sevärda avsnitt om allt mellan himmel och jord.

Vill man gå till andra sidan spektrat sitter jag nu och kikar på "Mountain Monsters", som är helt uppåt väggarna, men sjukt underhållande att kika på. Hillbillies åker runt i hillbillycountry och jagar monster med fällor och vapen. Dock sjukt mycket fejk (till och med för genren), men det finns ett där dom jagar Mothman som var så absurt att jag kan rekommendera det :).


signatur

Videomupp

ZF
Medlem
Skrivet av Havocado:

Coolt! Är det du på bilden?

Hmm Close encounters, är det den från 2009 du menar då?

haha, skulle kunna vara efter några pannkakor, men nej.

japp. Spielbergs rymdvarelser får man iof se lite mer av trots vad titeln i den senare antyder, men Spielbergfilmen känns ju mer småputtrigt mysig än "earie".

Skrivet av Havocado:

Nessie-filmen tror jag att jag skulle gilla, Nessie (och andra djuphavsmonster) har alltid legat mig varmt om hjärtat, kanske just för att de känns "troliga". Man vet ju så himla lite om vad som finns där i djupet och det fascinerar mig otroligt mycket

"Avgrunden" ("The Abyss") kan vara nått om du nu mot förmodan missat den. specialversionen då, den nerklippta är hyfsat meningslös ur

monstersynpunkt

.

läs inte spoilern om du planerar se den. ^

"Donnie Darko" har ju egentligen väldigt liknande tema också, om vi nu sträcker oss utöver det som inte nödvändigtvis är baserat på verkligheten alls.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Havocado:

Coolt! Är det du på bilden?

Hmm Close encounters, är det den från 2009 du menar då?

haha, skulle kunna vara efter några pannkakor, men nej.

japp. Spielbergs rymdvarelser får man iof se lite mer av trots vad titeln i den senare antyder, men Spielbergfilmen känns ju mer småputtrigt mysig än "earie".

Skrivet av Havocado:

Nessie-filmen tror jag att jag skulle gilla, Nessie (och andra djuphavsmonster) har alltid legat mig varmt om hjärtat, kanske just för att de känns "troliga". Man vet ju så himla lite om vad som finns där i djupet och det fascinerar mig otroligt mycket

"Avgrunden" ("The Abyss") kan vara nått om du nu mot förmodan missat den. specialversionen då, den nerklippta är hyfsat meningslös ur

monstersynpunkt

.

läs inte spoilern om du planerar se den. ^

"Donnie Darko" har ju egentligen väldigt liknande tema också, om vi nu sträcker oss utöver det som inte nödvändigtvis är baserat på verkligheten alls.

Close encounters måste jag nog definitivt se, och Donnie Darko lockar ju, trots att jag inte ens vet vad det är så har jag hört namnet så många gånger och förmodat att det är något att ha. Tack för tipsen!

1
Skriv svar