Medlem
Varm dator

Hej! Beställde hem en Samsung laptop häromdagen och har märkt att den blir lite varm då jag bara ex surfar på internet går mellan 55 och 65 grader, men det kanske är normalt?

En bild från HWmonitor, ser där ut som att CPUn ligger på 100 grader vilket känns väldigt osannolikt. : Bild
Vad kan det bero på tro?

Medlem

Över 100c är inte normalt antigen HW programmet visar fel eller kylningen på din bärbar är inte bra eller har kylpasta problm. 65c är normalt de flesta bärabar datoror har dålig ventilation så mesta har höga temp.
Så lång jag vet alla intel cpu har ett överhettning skydd över 100c så stänger den av autmatisk vet inte om AMD cpu.

Du kan prova programmet OCCT 4.4.0 stressar och loggar alla test.

Medlem

Var nog programmet som visade galet:)

Kollade med 2 andra program (coretemp och Aida64) båda visade ungefär samma, runt 50 grader

Medlem

Hwmonitor kan få problem om du kör gamla versioner eller har haft datorn i viloläge och öppnar den där ifrån.
Sen så är det oftast bara moderkortet som har ett temp skydd och inte själva CPU'n

Medlem

Annars kan jag varmt rekommendera en laptop-platta som kyler. Vissa modeller kan låta lite dock. En smaksak.

Denna använder jag själv och är nöjd: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptoptillbehor/kylni...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Håller med "magma" en lapp-kylplatta är väldigt bra och förlänger livslängden. Absolut värt att investera i.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar