Shadowrun Returns

Robot
Shadowrun Returns

Otroliga tider, ändå. Säga vad man vill om crowdfunding, om stretch-goals hit och missade deadlines dit, och hur systemet kommer att hålla i längden, men en sak är omöjlig att bortse från: Pre-Kickstarter var det i alla fall sällan vi begåvades med genuint trogna uppföljare till semi-obskyra spel från 16-bitarstiden, skapade av folk som faktiskt var med och knåpade ihop originalen. Nu är det nya tider som råder, och Shadowrun Returns är inte bara en trivsam återblick på en svunnen era, utan kanske även en framtidsvision i mer än ett avseende.

#shadowrun-returns


Medlem
Shadowrun Returns

Skaffade det på steam idag, ska bli kul att köra igång det efter jobbet

Medlem

Bästa köpet jag gjort iår utan tvekan. Dialogerna var oerhört välskrivna i originalkampanjen, och trots att en inte fick så supermycket interageringstid med alla karaktärer så kändes de ändå väldigt naturliga och verkliga, på något bisarrt sätt. Älskade vartenda sekund av det, förutom möjligtvis sista uppdraget, som var lite "eh".

Det som är mest peppande är dock editorn. Den verkar oerhört potent och kapabel i rätta händer, och jag tror att vi kan få se ett UGC-community utan dess like, något som det annars tycks finnas rätt lite av till nya spel. Känns lite som när jag spelade genom första Neverwinter Nights, förutom att Shadowruns originalkampanj inte suger!

Medlem

Jag gillar det starkt. Det är väldigt linjärt men spelmekaniken är bra och de turordningsbaserade striderna är otroligt roliga. Stämningen, vilket jag tycker är A och O, är perfa.

Medlem

Ja med tanke på resurserna och tiden de haft så är det ett fantastiskt spel för det lagoma priset. Det tar nog heller inte så lång tid innan originalet omstöpts i denna version och entusiasterna skapat massor med äventyr.

Medlem

Jag tycker att det är godkänt. Hackningen är olidligt trist och spelvärlden en gnutta för stängd för mitt tyckte. Jag hoppas att möjlighet att skapa en mer öppen stad finns med editor-verktygen. Med det sagt så uppskattar jag ändå de olika klasser som bjuds på, även om jag funnit att det är bäst att bara maxa body, quickness, dodge och valfritt vapen.

Medlem

Har kört igenom det två gånger och senast på very hard.
Jag gillade det trots att det var väldigt linjärt, lite kort äventyr och lite för lite tid för en mer ingående levling av karaktären.
Sen kan save-systemet vara något bökigt och att man bara har save points kan vara något irriterande på högre svårighetsgrad då man riskerar att bli söndersmulad ibland.

Dock ser jag fram emot spelarskapade äventyr och hela kampanjer framöver.
Har sett påbörjade kampanjer som t.ex Shadowrun SNES remake med den klassiska kampanjen på SNES.
Så framtiden bådar gott

Medlem

Otroligt skönt att dom skippade moralsystemet, det ger mer frihet att slippa tänka på mätare och annat skräp som hindrar en att spela fritt.

Det får bli ett köp efter jag spelat ut Baldurs Gate: Enchanced edition


signatur

Game long and prosper

Medlem

Svårt med grafiken, av samma anledning som jag har svårt med grafiken i nya xcom.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Tokimba:

Jag tycker att det är godkänt. Hackningen är olidligt trist och spelvärlden en gnutta för stängd för mitt tyckte. Jag hoppas att möjlighet att skapa en mer öppen stad finns med editor-verktygen. Med det sagt så uppskattar jag ändå de olika klasser som bjuds på, även om jag funnit att det är bäst att bara maxa body, quickness, dodge och valfritt vapen.

Ja men hackningen är lika värdelös i PnP rollspelet :).

Själv så är storyn för simpel och för linjär, sure vi har en editor som folk kan göra nya saker i men jag ser det mera som en bonus, tycker det är slött av en utvecklare att förlita sig på sina spelare att göra content till dig. Ta skyrim som exempel, där får du massor med extra timmar men spelet i sig är redan proppfullt med saker att göra.

Sen vet jag inte om ni testade en shaman för min shaman är helt buggad och trasig.

Där har min karaktär 5 spells jag ska kunna equipa men nix, går ej. Så fort jag hamnar i combat så har jag 5st men ingen annanstans. Hoppas de fixar detta snart men har inte sett att de har gjort det än.

Medlem

Gillade det skarpt. Ser dock gärna fler äventyr med mer tid att lära känna karaktärerna, allt gick lite för fort.

Vore kul om man får lite tid över så att man kan försöka sig på att göra ett eget äventyr.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Svårt med grafiken, av samma anledning som jag har svårt med grafiken i nya xcom.

Då är de spelen inget för dig med andra ord
Har du spelat orginalspelen?
Många som inte klarar den typen av grafik, det skall bara FPS idag för många spelare tyvärr.

Medlem

Har en serie pågående av det här spelet om någon är sugen på att se mer:


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

FM-guru
F.d. Sisyr

Själv ogillade jag striderna. Är ett stort fan av turordningsbaserade strider i allmänhet och har så varit sedan Fallout, men jag gillade dem inte riktigt i Shadowruns. Kan inte sätta fingret på varför...

Medlem

Spelat en del, skapade en mage men sugen på att starta om då jag inte tyckte magi var så kul. Kan ju börja på något annat träd men då känns det som jag missar massa skillpoints jag kunde haft från början. Spelet är dock väldigt kul.

Medlem

@ManchildKart
Bra initiativ

Medlem

År av förväntansfull väntan resulterade i ett väldigt mediokert spel. För min del hade de gärna fått lägga ner mer på spelmekaniken än grafiken.

Medlem

Någon som vet om och isf när det kommer till Android ?

Medlem
Skrivet av AirRaid:

Någon som vet om och isf när det kommer till Android ?

Dyker nog säkert upp till hösten, de har väl redan en Linux-version ute eller som dyker upp när som helst?

"Shadowrun Returns is a Unity-powered reinvention of the old and popular SNES RPG that was based on the Shadowrun PnP game. It's due out on PC (Windows and Linux), Mac and tablets (Android and iOS). A level editor is thrown in."

Medlem

Eftersom att spelet saknar ett sparsystem så får jag lov att avstå. Spel som dessa bör ha ett sparsystem och att det har utelämnats är under all kritik.

Varför nämns inte denna miss i recensionen?

Medlem
Skrivet av eagiz:

Eftersom att spelet saknar ett sparsystem så får jag lov att avstå. Spel som dessa bör ha ett sparsystem och att det har utelämnats är under all kritik.

Varför nämns inte denna miss i recensionen?

Måste man klara hela spelet i en sittning?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gav pengar till denna kickstarter och ångrar mig inte alls. Tvärtom så tycker jag snarare det är synd att jag inte gav dom mer, väldigt trevligt spel.

Harebrained Schemes släpper även en Berlin-kampanj senare i år som ska vara mindre linjär, ser fram emot den

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av eagiz:

Eftersom att spelet saknar ett sparsystem så får jag lov att avstå. Spel som dessa bör ha ett sparsystem och att det har utelämnats är under all kritik.

Varför nämns inte denna miss i recensionen?

Måste man klara hela spelet i en sittning?

Nä, det autosparas titt som tätt.

Medlem

Jag blev lite besviken när jag lirat igenom det och sen kollade upp tilläggen. Random encounters, lootable corpses etc. 12h kampanj som inte tar med alla mod verktyg som finns till. Hade förväntat mig att kampanjläget skulle vara introduktion samt uppvisning av alla möjligheter med spelet speciellt ovanstående. Min Decker är värdelös om jag flyttar över henne till någon playercreated kampanj då alla föremål (inklusive deckskills) i stashen försvinner vilket gör min karaktär till en rörlig brevpress med pistol.

Utöver detta älskar jag spelet och kommer kolla varje vecka efter nya äventyr att lira då cyberpunk alltid varit nära mitt hjärta.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Hipshot:

Måste man klara hela spelet i en sittning?

Nä, det autosparas titt som tätt.

Jupp, som mest tar det nog runt 20-25 minuter innan det sparas automatiskt, men ofta är det nog mer runt 10-15 minuter.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Hipshot:

Måste man klara hela spelet i en sittning?

Nä, det autosparas titt som tätt.

Jupp, som mest tar det nog runt 20-25 minuter innan det sparas automatiskt, men ofta är det nog mer runt 10-15 minuter.

Det autosparas i börja av varje zon så att man börjar om där om det går åt helvete, bra system i ett rollspel så man inte kan supersave:a konstant

Medlem
Skrivet av eagiz:

Eftersom att spelet saknar ett sparsystem så får jag lov att avstå. Spel som dessa bör ha ett sparsystem och att det har utelämnats är under all kritik.

Varför nämns inte denna miss i recensionen?

För att förtydliga så har spelet ett checkpoint-system där du autosparar när du kommer till en ny karta - du kan alltså inte spara när som helst.

Ja, det var något jag tänkte på under vissa längre uppdrag när man tvingades gå igenom flera strider om igen bara för att man torskade i ett sent skedde, och det var frustrerande när det hände fler än en gång, men i ärlighetens namn var det inte ett bekymmer som störde mig så mycket som det kan verka.

I de längre uppdragen hade man kanske kunnat implementera fler checkpoints, men samtidigt gör det striderna mer intensiva när man vet att ens död resulterar i att man blir tillbakaskickad en bra bit. Hade det checkpointats så fort man klev in i ett nytt rum hade strategin blivit lidande eftersom man kunde ha råd att agera mer oförsiktigt.

Alternativet att låta spelaren spara när som helst torde ha ungefär samma effekt. Spelet är såpass välbalanserat att jag inte tyckte att det var för orättvist när jag kolade vippen. Det var i princip alltid mitt eget dumma fel. Att ett spel framannar frustration är inte alltid något negativt, så länge det är en rättvis utmaning, och det tyckte jag att Shadowrun erbjöd.

Medlem
Skrivet av eagiz:

Eftersom att spelet saknar ett sparsystem så får jag lov att avstå. Spel som dessa bör ha ett sparsystem och att det har utelämnats är under all kritik.

Varför nämns inte denna miss i recensionen?

Varför är det en dålig sak? Det ska svida om man gör ett misstag som kostar en livet. Kan man bara resetta till turen innan försvinner ju all utmaning och med den det roliga.

Medlem

Sjukt stor besvikelse enligt mig iaf.

-Fruktansvärt linjärt
-Dåligt UI
-Alldeles för simpelt inventory / cyberware
-Striderna är väldigt grundläggande och har inget djup
-Inga manuella saves
-Dåliga animationer
-Väldigt gimpad editor
-Bara 10-12 timmar långt

2/5 enligt mig

Medlem
Skrivet av Brandter:

...
Där har min karaktär 5 spells jag ska kunna equipa men nix, går ej. Så fort jag hamnar i combat så har jag 5st men ingen annanstans. Hoppas de fixar detta snart men har inte sett att de har gjort det än.

Nu fick man ju inte se combat så kan inte säga nått om det, men under Conjuring, som du hade lagt 4 points på, så utökas din spellbook på slot 2 och 4.
Du börjar ju med 1 plats för spells, och 1 + 2 = 3. Du bör ha plats för 3 spells.
Eller missade jag något i videon? Under Intelligence kan man också utöka sin spellbook, men jag antar att du inte lagt någon karma där.

12
Skriv svar