Anita Sarkeesian om spel där tjejen istället räddar killen

Robot
Anita Sarkeesian om spel där tjejen istället räddar killen
Medlem

Orkade inte se länge tyvärr. Sedan måste man väl få säga att Peach även är hjälte i Super Mario 2, där hon i alla fall har lika stor roll som övriga spelbara karaktärer.

Inaktiv
Skrivet av Xeogt:

Jag kan inget annat göra än rekommendera att se ett svar på Anitas filmer/idéer som producerats utav Thunderf00t på youtube. Det finns tre delar, och alla tre är roliga och sevärda, samt demolerar de fullständigt idéerna som Anita presenterar.

The amazing atheist och en del andra kända från youtube har bra videos där de strimlar hennes argument och vetenskapliga metod för att ta reda på "fakta"

Medlem

Jag kan visserligen hålla med henne i mycket av det hon säger, även om min åsikt fortfarande är att män och kvinnor är självklart lika värda! Men "det är ett spel, en fantasi, jag spelar spel som jag tycker verkar bra oavsett om det är manliga eller kvinnliga hjältar och hur storyn går till"

Men ska jag vara ärlig så ser jag fortfarande inte vart hon har placerat de ~$158.000 (ca 1.000.000kr)

Skribent
Skrivet av Squeek:

Jag kan visserligen hålla med henne i mycket av det hon säger, även om min åsikt fortfarande är att män och kvinnor är självklart lika värda! Men "det är ett spel, en fantasi, jag spelar spel som jag tycker verkar bra oavsett om det är manliga eller kvinnliga hjältar och hur storyn går till"

Men ska jag vara ärlig så ser jag fortfarande inte vart hon har placerat de ~$158.000 (ca 1.000.000kr)

Köpa material och få ut en ok lön kostar en hel del. Skulle gissa på att pengarna försvinner rätt lätt då.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Tycker hon själv är en stereotyp.

Medlem
Skrivet av Xeogt:

Jag kan inget annat göra än rekommendera att se ett svar på Anitas filmer/idéer som producerats utav Thunderf00t på youtube. Det finns tre delar, och alla tre är roliga och sevärda, samt demolerar de fullständigt idéerna som Anita presenterar.

Jag tycker han generaliserar lika mycket som Anita. Ingen av dem verkar se helheten utan letar fel bara för att.
När thunderfoot nedvärdade en hel yrkesgrupp (rörmokare) för att förklara sin poäng så förlorade han mitt förtroende.

Kan svaret helt enkelt vara pengar och intresse. Vi spelare är inte lika intresserade av spel där peach har huvudrollen - därav mindre intäkter. Om spelet däremot sålt 10 miljoner ex kan jag garantera att fler spel hade kommit.

Inaktiv
Skrivet av mooxie:

Tycker hon själv är en stereotyp.

Hon själv verkar älska att spela "the damsel in distress"-rollen.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av mooxie:

Tycker hon själv är en stereotyp.

Hon själv verkar älska att spela "the damsel in distress"-rollen.

Ja det är ju inte annat än duktig retorik med långa fina ord för att få det till att låta mer speciellt än vad det är. I slutändan så hörs det bara bla bla bla eftersom det blir så jobbigt att lyssna på. Skulle hon vilja få fram sina synpunkter på ett bättre sätt så gör ett eget spel då och inte klaga på de som gör spel idag.

Medlem

Man får i varje fall se lite nya spel man missat.

Inaktiv
Skrivet av ubn87:
Skrivet av Xeogt:

Jag kan inget annat göra än rekommendera att se ett svar på Anitas filmer/idéer som producerats utav Thunderf00t på youtube. Det finns tre delar, och alla tre är roliga och sevärda, samt demolerar de fullständigt idéerna som Anita presenterar.

Jag tycker han generaliserar lika mycket som Anita. Ingen av dem verkar se helheten utan letar fel bara för att.
När thunderfoot nedvärdade en hel yrkesgrupp (rörmokare) för att förklara sin poäng så förlorade han mitt förtroende.

Kan svaret helt enkelt vara pengar och intresse. Vi spelare är inte lika intresserade av spel där peach har huvudrollen - därav mindre intäkter. Om spelet däremot sålt 10 miljoner ex kan jag garantera att fler spel hade kommit.

Jag tror bara att han försökte att lyfta fram skillnaden mellan en rörmokare och en prinsessa i fråga om ansvar och syfte i en fantasyvärld. Peach har mer ansvar och är mer viktig i världen än vad Mario egentligen är.

Medlem

Majoriteten av alla spelutvecklare har varit och fortfarande är män. Man skapar oftast någon man själv förstår och kan relatera till. Lösning: fler kvinnor i spelbranchen.

Sådär, det blir 1miljon kr tack.

Medlem

Läste Pc Gamer för augusti, tyckte att hela artikeln är att dumförklara riktigt bra spel....

Woman logic ' = Vi ska alla vara jämlika, men fan ska det vara synd om tjejer när: 1, bära tungt, 2, någonting är jobbigt i vardagen, 3 när lingon veckan är igång etc etc.

Då ska vi skita i att köra " kvinnor och barn först" sen är det everyman for him self istället....

GLHF med det systemet. För att vi ska få 100% (vilket aldrig kommer att hända) så behöver fan mentaliteten "det är synd om oss" försvinna.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

"Om du inte tycker som vi nu så beror det på att du är en vit snubbe som hatar kvinnor.", "Det är rasism eftersom du som sagt detta har vit hudfärg.", "Du får inte säga sådär i egenskap av vit man. ".

Den här debatten imploderar pga. alla korkade jäkla oneliners som båda sidorna spottar ur sig för jämnan.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Xeogt:

Jag kan inget annat göra än rekommendera att se ett svar på Anitas filmer/idéer som producerats utav Thunderf00t på youtube. Det finns tre delar, och alla tre är roliga och sevärda, samt demolerar de fullständigt idéerna som Anita presenterar.

Kollade igenom hans klipp och tycker han snackar mest skit. Han påstår han att Anita försöker bevisa att TV-spel gör folk sexistiska på samma sätt som vissa försöker bevisa att TV-spel gör folk våldsamma, vart fick han det ifrån? Jag tolkar det som att Anita försöker bevisa att TV-spel är sexistiska, precis som de är våldsamma och det är det ju ingen som nekar till. Vad det har för effekter på spelarna är en helt annan sak.

Jag tycker det mest verkar vara kränkta män som försöker smutskasta Anita, på youtube och i de här kommentarerna. Som vanligt när någon kvinna råkar rubba deras sköra världsbild.

Lyssna istället på vad hon säger, ni kanske lär er något, istället för att stänga in er i en bubbla där män är män, kvinnor är våp och fikus en blomma.


signatur

/Landstream

Medlem

Så fint när föräldrar gör om spel så deras barn kan spela som prinsessor


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=0bokY7PxNS0
Mycket bra diskussion
För övrigt är det Anita Sarkeesian producerat riktigt dåligt. Hon har en förutfattad mening, väljer material som hon både vinklar och tar ur kontext i syfte att påvisa den. Någon akademisk studie är det med andra ord inte tal om, bara en individs åsikter som personen i fråga fått pengar för att uttrycka.

Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Som vit cis-heterosnubbe och tillika spelutvecklare så tycker jag att det här är mycket bra och mycket viktigt.

Skall man förändra samhället mot det bättre så måste man först förändra människorna, och för att förändra människorna så måste man förändra kulturen.

"genderhacks"

Varför är "the counsel" i hennes egna spel bara män?


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Som vit cis-heterosnubbe och tillika spelutvecklare så tycker jag att det här är mycket bra och mycket viktigt.

Skall man förändra samhället mot det bättre så måste man först förändra människorna, och för att förändra människorna så måste man förändra kulturen.

Vad som är bra eller dåligt är subjektivt. Vem har tolkningsföreträde? Och hur ska man göra spel som tilltalar alla när två individers smak ofta är ömsesidigt uteslutande?

Det bästa är väl att man låter människor göra de spelen de vill göra.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Så svarta heterosexuella snubbar är perfekta? Eller asiatiska? Skönt att du har självironi nog att din signatur bli riktad till dig själv.

Medlem

Har inte hunnit titta på del 3 men problemet jag har med de två tidigare är att de utgår från att det är fel och sen hittar man bevisen för att det är så dvs man gör det ovetenskapligt. Frågan hon tar upp är viktig men hon är i min mening inte det bästa representanten för att föra den framåt.

Thunderf00t och Amazing Atheist är ju ytterligheter på sitt sätt också. TF metod i sina videor handlar mer om vad hon gör fel när hon tolkar sitt material och vrider det för att passa hennes tes.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

"Om du inte tycker som vi nu så beror det på att du är en vit snubbe som hatar kvinnor.", "Det är rasism eftersom du som sagt detta har vit hudfärg.", "Du får inte säga sådär i egenskap av vit man. ".

Den här debatten imploderar pga. alla korkade jäkla oneliners som båda sidorna spottar ur sig för jämnan.

Bara för att man är en vit, heterosexuell man betyder inte att man inte KAN skriva kunnigt och insiktsfullt om feminism, men du märker ju själv att det inte är vad folk sysslar med bara genom att titta i det här kommentarsfältet. Klart att det är fritt att kritisera och diskutera, men det börjar ju bli en aning tröttsamt med att den stora majoriteten av kritik kommer från just cis-heteromän som fokuserar sin aggressiva kritik på Anita som person - vad hon gjort av pengarna, om hon har en gömd agenda, om hon hatar män - och inte på att faktiskt dekonstuera hennes argument.

Det är så genomskinligt, framför allt när t.ex. Jim Sterling gör videor som är betydligt mer aggressiva, konfrontativa och säger nästan exakt samma saker, men han behöver inte stänga ner sitt kommentarsfält eller oroa sig för våldtäktshot så fort han öppnar käften.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Så svarta heterosexuella snubbar är perfekta? Eller asiatiska? Skönt att du har självironi nog att din signatur bli riktad till dig själv.

Det krävdes en del illegala vänstersvängar i din logik för att komma till den slutsatsen utifrån vad jag sa, men okej.

Men nej, det var inte det jag menade. Vad jag menade är att jag tycker det är fascinerande hur många män som har blivit akademiker inom feministisk teori i svallvågorna efter Tropes-seriens början. Härligt att alla dessa killar kan läxa upp oss om hur det verkligen ligger till med jämställdhet, privilegium och representation, liksom.

Medlem

Tyckte den var bra. Om det skulle få spelutvecklare att inte slentrianmässigt sätta en tjej i ett torn och låta det vara motivationen i spelet så vore det trevligt.

Hmm... Jag tycker om att känna mig duktig. Mannen var krasslig ett tag så då fixade jag allt runt omkring, man känner sig lite nöjd och så där lite lagom vardagshjälte-aktig. I Mass Effect 3 så har min FemShep nockat iväg Kaidan från en beacon på Eden Prime. Sedan på Virmire när han var utslagen så slängde hon upp honom över axeln och bar honom till Normandy. I 3:an fick han spö av elak-EDI och FemShep bar honom till skeppet. Det är kul att vara en hjälte och det funkar verkligen för jag bryr mig om Kaidan. Sedan så har han mycket större roll i spelet och gör mer än att bli räddad. Han hjälper henne tillbaka.

Det är väl det som jag tycker är trist, att många av tjejerna ska vara så passiva. Spelar själv i stort sett bara spel med kvinnliga huvudkaraktärer, FemShep och Lara Croft typ. Ha ha, blir bara en så stor skillnad. Lite att man tänker för sig själv, "Du Passiv-sessan, hade du haft Lara med dig så hade ni varit halvvägs ut ur basen nu med 5 reliker i ryggsäcken". Men hey, jag tyckte att det var fint att rädda Kaidan, och jätteromantiskt att rädda Garrus i ME2 med en FemShep som romanceade honom så såklart killar ska kunna få vara hjälte åt sin hjärtas dam också. Gör dom bara mindre passiva.

Jag identifierar mig mest med kvinnliga karaktärer, så när enda tjejen i spelet är en typ lika inspirerande som wellpapp så blir inte jag så sugen. Det blir mest att jag håller mig till dom spel jag hittar med kvinnliga karaktärer. Men jag måste säga att jag är nyfiken på det senaste BioShock för att Elizabeth verkar vara en så spännande karaktär. Speciellt med den nya dlc:n.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Läste Pc Gamer för augusti, tyckte att hela artikeln är att dumförklara riktigt bra spel....

Woman logic ' = Vi ska alla vara jämlika, men fan ska det vara synd om tjejer när: 1, bära tungt, 2, någonting är jobbigt i vardagen, 3 när lingon veckan är igång etc etc.

Då ska vi skita i att köra " kvinnor och barn först" sen är det everyman for him self istället....

GLHF med det systemet. För att vi ska få 100% (vilket aldrig kommer att hända) så behöver fan mentaliteten "det är synd om oss" försvinna.

Jag applåderar! Det är som du tog orden ur min mun


signatur

Game long and prosper

Medlem

Går ju inte sticka under stolen med att "Ladys in distress" är den vanligaste ploten och att tjejer objektifieras och tecknas väldigt stereotyp.

Samtidigt är ju det som är mest kommersiellt gångbart, historiskt sett har de flesta spelarna varit pojkar. Självklart att en sådan plot tilltalar dem, riddare rollen. Detta är ju inte unikt Spel, detta återkommer ju i de flesta medier.

Att ge sig på spelbranschen känns ju inte som rätt väg att gå, vist den är inte jämlik men kan inte se att den är värre än någon annan bransch.

Problemen ligger på mycket högre nivå, vill man uppnå mer jämlikhet samhälle bör man spendera den tiden på en politiskt nivå så man kan uppnå stamhälls förändringar.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

"Om du inte tycker som vi nu så beror det på att du är en vit snubbe som hatar kvinnor.", "Det är rasism eftersom du som sagt detta har vit hudfärg.", "Du får inte säga sådär i egenskap av vit man. ".

Den här debatten imploderar pga. alla korkade jäkla oneliners som båda sidorna spottar ur sig för jämnan.

Bara för att man är en vit, heterosexuell man betyder inte att man inte KAN skriva kunnigt och insiktsfullt om feminism, men du märker ju själv att det inte är vad folk sysslar med bara genom att titta i det här kommentarsfältet. Klart att det är fritt att kritisera och diskutera, men det börjar ju bli en aning tröttsamt med att den stora majoriteten av kritik kommer från just cis-heteromän som fokuserar sin aggressiva kritik på Anita som person - vad hon gjort av pengarna, om hon har en gömd agenda, om hon hatar män - och inte på att faktiskt dekonstuera hennes argument.

Det är så genomskinligt, framför allt när t.ex. Jim Sterling gör videor som är betydligt mer aggressiva, konfrontativa och säger nästan exakt samma saker, men han behöver inte stänga ner sitt kommentarsfält eller oroa sig för våldtäktshot så fort han öppnar käften.

Jättebra. Något åt detta hållet borde du skrivt från början istället för att skriva en "stupid comment" som bara lockar fram arga troll som reagerar på känslor istället för att tänka efter. Det är exakt det som var min poäng. Debatten blir bara fullständigt jäkla töntig när båda sidor skriver en massa smörja istället för riktiga argument. Sedan finns det faktiskt också många vettiga människor som inte håller med Antia men som för debatt på en god nivå också. Men jag tror inte du riktigt vill "se" dessa på samma sätt.

Hur som helst är det så himla korkat att dra in hudfärg, oavsett vilken hudfärg det är eller i vilket sammanhang. Det piskar bara upp hat och det behöver vi definitivt inte mer av. Därför gjorde din korkade kommentar mig upprörd.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rocky Dennis:

Ser fram emot att se vad vita cis-heterosnubbar har att säga om det här.

Så svarta heterosexuella snubbar är perfekta? Eller asiatiska? Skönt att du har självironi nog att din signatur bli riktad till dig själv.

Det krävdes en del illegala vänstersvängar i din logik för att komma till den slutsatsen utifrån vad jag sa, men okej.

Men nej, det var inte det jag menade. Vad jag menade är att jag tycker det är fascinerande hur många män som har blivit akademiker inom feministisk teori i svallvågorna efter Tropes-seriens början. Härligt att alla dessa killar kan läxa upp oss om hur det verkligen ligger till med jämställdhet, privilegium och representation, liksom.

Så enligt dig kan man bara ha en åsikt i ämnet/frågan om man har en akademisk bakgrund i feministisk teori? Eller är en åsikt bara värd att bemöta eller lyfta fram om den kommer från en specifik akademisk gren? Navelskåderi kan vara kul men knappast produktivt för en diskussion. Vi kanske bör censurera alla som inte har "rätt" akademisk bakgrund från diskussionen. Dålig efterforskning är dålig efterforskning, då får man förbereda sig på kritik och inte komma med svepskäl i syfte att slippa bemöta den. På dig verkar det som om viss kritik inte bör bemötas för att ämnet och de åsikter som presenteras överensstämmer med dina egna, det är väldigt antiintellektuellt.

Skriv svar