Medlem
PC-Gamer

Har fått mitt första exemplar av bonusprenumerationen på PC-Gamer idag och har bläddrat lite och läst några artiklar. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig och ärligt talat så betalade jag för Fragzone (FZ-supporter/ingen reklam), musmattan har jag inte sett till än men den kommer väl.

Åter till PC-G, det var år och dag sedan jag läste en speltidning men det känns precis som för 8-10 år sedan. Har det verkligen inte hänt någonting på utvecklingssidan? Jag har prenumererat på fisketidningar länge och även om innehållet ofta är det samma år efter år så har formgivningen och reportagen utvecklats en hel del. Detta kan jag inte säga om augustinumret av PC-G, samma gamla upplägg, samma trötta bildtextskämt.

En sak jag dock reagerade positivt på var mängden av reklam, nästan obefintlig! En annan sak som slog mig var även att det var väldigt många inblandade i skapandet av tidningen. Kul att se så många aspirerande speljournalister, återväxt är viktigt och jag tycker att det är ganska mycket inavel i svensk spelmedia (utomlands har jag ingen aning om hur det är).

Om det hade spelat någon roll och jag hade kunnat få välja så skulle jag så här i efterhand önskat att FZ hade lagt pengarna som det kostar att ta in och skicka PC-G till mig på Fragzone istället. Tidningarna kommer att hamna på muggen som lektyr för tröga tillfällen.

Jag har kommit fram till att jag helst läser om spelnyheter på webben, här på FZ.
/Viktor

#blogg


signatur

Tempus fugit.

Medlem
PC-Gamer

Jag känner precis samma sak, men det jag tycker är ännu mer förvånande är att FZ inte kör mer med video-recensioner, jag menar det är ju kanske svårt att få in film i tidningar men att inte använda fördelarna med webben tycker jag är konstigt.

Att använda skärmdumpar med precis samma trötta bildtextskämt som i tidningar på webben, när man istället kan visa hur spelet ser ut i rörelse tycker jag tyder på bakåtsträvan. Ta till er de "nya" möjligheterna.

Men jag tycker det ibland kan vara mysigt att sitta och läsa en riktig tidning, men då vill man ju helst att det skall vara artiklar med lite substans och inte snabba web-liknande artiklar. Fördelen med en tidning jämfört med webben är ju just att man orkar läsa en längre text.

Man måste ju förstå att tiderna förändras och anpassa både tidningen och sajten efter det. Att försöka hålla på med nyheter i en papperstidning som kommer engång i månaden i en värld där man blir dumförklarad om man tipsar om något som kom för en dag sedan känns ju döfött. Så i mina ögon borde tidningen fokusera mer intevjuer med utvecklare och med på djupet grejer. Medans sajten tar hand om det korta snabba och gärna videorecensioner.

Moderator | Testpilot
Skrivet av JurgenRapp:

Jag känner precis samma sak, men det jag tycker är ännu mer förvånande är att FZ inte kör mer med video-recensioner, jag menar det är ju kanske svårt att få in film i tidningar men att inte använda fördelarna med webben tycker jag är konstigt.

Att använda skärmdumpar med precis samma trötta bildtextskämt som i tidningar på webben, när man istället kan visa hur spelet ser ut i rörelse tycker jag tyder på bakåtsträvan. Ta till er de "nya" möjligheterna.

Men jag tycker det ibland kan vara mysigt att sitta och läsa en riktig tidning, men då vill man ju helst att det skall vara artiklar med lite substans och inte snabba web-liknande artiklar. Fördelen med en tidning jämfört med webben är ju just att man orkar läsa en längre text.

Man måste ju förstå att tiderna förändras och anpassa både tidningen och sajten efter det. Att försöka hålla på med nyheter i en papperstidning som kommer engång i månaden i en värld där man blir dumförklarad om man tipsar om något som kom för en dag sedan känns ju döfött. Så i mina ögon borde tidningen fokusera mer intevjuer med utvecklare och med på djupet grejer. Medans sajten tar hand om det korta snabba och gärna videorecensioner.

Nog samma anledning till varför dom eventuellt skulle sluta med "Fragzone" att det kostar pengar, samt tar mer tid att fixa.

Inga tvivel om att FZ inte skulle klara av det om de verkligen försökte, men något säger mig att de inte har resurserna. Inte precis första gången någon påpekar det här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nog samma anledning till varför dom eventuellt skulle sluta med "Fragzone" att det kostar pengar, samt tar mer tid att fixa.

Inga tvivel om att FZ inte skulle klara av det om de verkligen försökte, men något säger mig att de inte har resurserna. Inte precis första gången någon påpekar det här.

Jag fick nog bara dåliga vibbar när jag läste det här för några månader sedan.

Jag tror dessutom inte att det behöver ta så oändligt mycket längre tid att göra en videorecension när man har fått upp en metod. Det handlar nog mest om hur man är van att jobba.

Det som borde ta lång tid är ju att spela igenom spelet och komma fram till vad man vill få fram i recensionen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av JurgenRapp:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nog samma anledning till varför dom eventuellt skulle sluta med "Fragzone" att det kostar pengar, samt tar mer tid att fixa.

Inga tvivel om att FZ inte skulle klara av det om de verkligen försökte, men något säger mig att de inte har resurserna. Inte precis första gången någon påpekar det här.

Jag fick nog bara dåliga vibbar när jag läste det här för några månader sedan.

Jag tror dessutom inte att det behöver ta så oändligt mycket längre tid att göra en videorecension när man har fått upp en metod. Det handlar nog mest om hur man är van att jobba.

Det som borde ta lång tid är ju att spela igenom spelet och komma fram till vad man vill få fram i recensionen.

Har du någon aning om hur mycket extra tid det tar att göra en videorecension över bara skrift? Jag har själv skrivit egna recensioner (inga mästerverk) och försökte på mig en videorecension och det är en helt annan liga.

Du måste spela in material som är värt att visa, och eventuella buggar och bästa sättet då är att filma ALLT du spelar.

Tänkte skriva mycket mer men kom då på att AVGN gjort en 30 min video där han förklarar hur mycket tid det kan ta att bara göra ett AVGN avsnitt, nu är det en helt annan kaliber gentemot en recension där det bara är klipp från spelet men värd att se för att förstå det inte är "så enkelt och snabbt" som man tror.

http://cinemassacre.com/2011/07/06/the-making-of-the-angry-vi...

För hade FZ kunnat göra videorecensioner hade dom nog redan gjort det. Just nu tror jag dom inte har sakerna, personerna och antalet för att göra det bra helst när dom pysslar med Fragzone samtidigt som tidigare sagt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Har önskat fredagspaneler ungefär som Sweclockers kör med. Calle och Tompa varje fredag i cirka 40-50 minuter där man går igenom veckans nyheter och recesioner. Bättre än Fragzone TV.

Medlem

Jag har pratat lite med Calle om fredagspaneler på twitter men som jag förstod det så valde de Fragzone istället, som håller mycket högre kvalitet än en fredagspanel. Dock vore det kul om FZ kunde göra både och, de behöver ju inte visa gameplay bara prata om spelen och kanske branschnyheter.

Vi får inte glömma att vissa videos likt de vi önska redan görs på sajten dock i begränsad omfattning.

Det jag egentligen skulle vilja ha är något liknande Scishow news på youtube där de går igenom nya forskningsrön på 5-10 minuter.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Jag har pratat lite med Calle om fredagspaneler på twitter men som jag förstod det så valde de Fragzone istället, som håller mycket högre kvalitet än en fredagspanel. Dock vore det kul om FZ kunde göra både och, de behöver ju inte visa gameplay bara prata om spelen och kanske branschnyheter.

Vi får inte glömma att vissa videos likt de vi önska redan görs på sajten dock i begränsad omfattning.

Det jag egentligen skulle vilja ha är något liknande Scishow news på youtube där de går igenom nya forskningsrön på 5-10 minuter.

Frågan är om det behöver vara så himla hög kvalité? Om det är det som gör att FZ inte gör saker för det blir för dyrt för det tycker att det måste hålla så hög kvalite?

Jag menar folk verkar ju tycka att Swecklockers fredagspanel duger? Då är det väl bättre att göra något sådant som man har råd med som folk ändå uppskattar än att inte göra något alls?

Man får väl lägga sig på en lagom nivå helt enkelt.

Jag hoppas bara på att de inte är rädda för att experimentera för att komma fram till något som funkar.

Medlem

Jag håller med dig Jurgen, en lagom nivå med 2-3 deltagare med bra kemi så skulle iaf jag kolla.


signatur

Tempus fugit.

Tyvärr sitter vi nu i en sits där "har vi tid" är den avgörande frågan. Med mer än hälften för FZ och PCGamer redaktionen är antingen föräldralediga eller har semester. Förståeligt så kommer ju familjen kräva sin rättmätiga tid framöver för flera, så att stanna några extra timmar utöver den vanliga arbetsdagen plus pressen av deadlines på texter som skall skrivas under icke arbetstimmar, få alla dygnets timmar att försvinna.

Men det vore ju kul att hitta på något sådant, det håller jag med om, kanske spelkvällar på egna servrar med medlemmar, med någon kort filmsnutt som highlightar sessionen, det vore kanske kul, speciellt för den som ser sig själv i filmen, "Där är jag, kolla kolla där, där spöa jag Tompa".


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Moderator | Testpilot
Skrivet av Traveller in time:

Tyvärr sitter vi nu i en sits där "har vi tid" är den avgörande frågan. Med mer än hälften för FZ och PCGamer redaktionen är antingen föräldralediga eller har semester. Förståeligt så kommer ju familjen kräva sin rättmätiga tid framöver för flera, så att stanna några extra timmar utöver den vanliga arbetsdagen plus pressen av deadlines på texter som skall skrivas under icke arbetstimmar, få alla dygnets timmar att försvinna.

Men det vore ju kul att hitta på något sådant, det håller jag med om, kanske spelkvällar på egna servrar med medlemmar, med någon kort filmsnutt som highlightar sessionen, det vore kanske kul, speciellt för den som ser sig själv i filmen, "Där är jag, kolla kolla där, där spöa jag Tompa".

Roligt att du valde just Tompa


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Traveller in time:

Tyvärr sitter vi nu i en sits där "har vi tid" är den avgörande frågan. Med mer än hälften för FZ och PCGamer redaktionen är antingen föräldralediga eller har semester. Förståeligt så kommer ju familjen kräva sin rättmätiga tid framöver för flera, så att stanna några extra timmar utöver den vanliga arbetsdagen plus pressen av deadlines på texter som skall skrivas under icke arbetstimmar, få alla dygnets timmar att försvinna.

Men det vore ju kul att hitta på något sådant, det håller jag med om, kanske spelkvällar på egna servrar med medlemmar, med någon kort filmsnutt som highlightar sessionen, det vore kanske kul, speciellt för den som ser sig själv i filmen, "Där är jag, kolla kolla där, där spöa jag Tompa".

Roligt att du valde just Tompa

Redaktör Tompa, eller Redaktör Calle, eller Redaktör Fredrik. Alla säger splatt om de utmanar mig i spel.
Fast den ultimata matchen skulle vara mot Jakob Svärd! He's my hero!!!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar