Vad hände med Euclideon?

Medlem
Vad hände med Euclideon?

För tre år sedan blev det ett himla väsen i spelbranschen, när uppstickaren Euclideon påstod att de kunde rendera oändligt med point cloud data, istället för att vara begränsade med ett visst antal pixlar och sedan dessutom ha mycket mindre påverkan på datorns CPU, RAM och GPU. John Carmack sade att det är omöjligt i dagsläget, men att tekniken kanske fungerar om några år medan vår Notch sade att det var löjligt för att den tekniken används redan mycket idag.

Nu har Euclideon släppt en ny video där de visar en produkt som de har gjort, Geoverse, som främst ska främja den Geospatiala branschen som bland annat använder laserskanners för att dokumentera byggnader och länder. Det är en mäkta imponerande teknik, som jag fortfarande hoppas kommer till spelbranschen, det vore optimalt för spel som Skyrim eller vilket MMO som helst.

#blogg

Medlem
Vad hände med Euclideon?

Undrar hur programmet hanterar data som ändras hela tiden. Skapar nog bra miljöer men vore kul att se hur man kan använda detta för skapa levande miljöer med väder och vind etc.

Medlem

Det verkar som att de specialiserat sig på just statisk data (den måste indexeras för att det ska funka så smooth). Jag kan dock tänka mig att det kan användas med framgång i t.e.x flygsim för att rendera marken, och sedan rendera väder och ljus på traditionellt sätt (GPUn kommer vara hyfsat ledig då )

Ett annat område som det kan användas på är medicin; att rendera MRT-scans o.d. Att få upp upplösningen och användbarheten på dessa områden är intressant.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Den där tekniken verkar vara för bra för att vara sann, men den verkar vara sann, så vad väntar spelutvecklarna på?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja, det ska bli intressant om de kan utnyttja detta till annat.

Medlem

Javisstja, de där snubbarna! Vi får väl se om det kommer oss "gamers" till gagn.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar