Blockerar Telia bitTorrent?

Medlem
Blockerar Telia bitTorrent?

Börjar nu bli [b]redigt[/b] trött på Telia. Det är det ena problemet efter det andra, supporten tvingar mig gå igenom samma steg varje gång och behandlar mig som idiot trots att jag är mycket kunnig i området.

Senast i traven med problemet är att jag inte kan ladda ner något med bitTorrent. Det som händer är att min Router prompt stänger av sig såsnart jag börjar ladda ner en torrent.

Och nej, jag pratar inte olagliga filer, jag laddar inte ner film osv längre, utan detta är helt lagliga filer. Just denna gången är det STALKER: Misery 2.0 jag försöker ladda ner.

Utöver det delar vi alla filer i modding-teamet för Skyrim med Torrent-teknik, och det kan jag inte heller göra, för då startar min router om...

Så min fråga nu är, har Telia faktiskt blockerat Torrents, eller är det fel på min Router? Andra nedladdningar fungerar utmärkt.

Vad ska jag göra här, förutom att byta bort alla Telias tjänster och aldrig köpa något från de igen?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Vad har du för router?
Jag tror inte de blockerar torrents. Möjligen om du använder nån standardport.

Medlem

Har Telia Fiber. Har inga problem med torrents och har aldrig haft.

Har ett Thomson Smart Modem.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Jag har aldrig haft några problem med Telia.

Öppnas rätt portar? Har du provat att koppla direkt till din dator utan att gå via routern?

Medlem

Testa att pillra med antal utgånde/inkommande anslutningar i torrentklienten, vissa routrar har en tendens att choke:a om man försöker skapa för många anslutningar för fort.

- du kan ju även testa att blåsa rent lufthål och sådant i routern, med tanke med på det varma vädret som har varit den senaste tiden så kanske det är så att den blir överhettad och stänger ner? (torrents får ju routrar att jobba hårt).

Har själv Telia *dsl, 30/8 mbit. Dom stryper inte torrents vad jag har märkt i alla fall.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Japp, jag har ett Thomson Smart Modem. Jag kan inte koppla direkt till datorn.

Det har alltid fungerat förut, ser inte varför det skulle vara annorlunda nu. Ska kolla om fläktarna är igensatta eller så.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Japp, jag har ett Thomson Smart Modem. Jag kan inte koppla direkt till datorn.

Det har alltid fungerat förut, ser inte varför det skulle vara annorlunda nu. Ska kolla om fläktarna är igensatta eller så.

Förr i tiden kunde det vara så att routrarna inte orkade med antalet connections och hängde sig vilket brukade gå att lösa genom att ställa ned connectionsvärden i torrent-klienten.

Du kan ju testa en annan klient t.ex. http://www.vuze.com/ och se om du kan skruva ned värdena lite. Eller så börjar din router ge sig.

Medlem

Det är precis Vuze jag använder nu, men får väl prova med en annan.

Det konstiga är att det har fungerat utmärkt fram till nu.. Så något måste ha förändrats. Förutom att jag bytt uttag på telefon-delen bak på routern kan jag inte komma att tänk på något. Det kan väl ändå inte vara orsaken?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag kör med Telias bredband 100mbit och digital-tv och det känns som att sämre skit får man fan leta efter...

Enda skälet till att jag kör telia nu är att det var det enda som kunde levereras mer eller mindre direkt när jag fick flytta snabbt 1,5 år sen. Nu har jag ett halvår kvar på bindningstiden och kommer aldrig använda Telia igen.

Felet är med 99% säkerhet deras router, Thomson, samma som jag har.... den lever sitt eget liv då och då. Den har sina perioder då allt flyter på perfekt några veckor, sen börjar det spöka med att saker som funkar tidigare plötsligt får den att hänga sig totalt. T.ex. jag brukade kopiera över filer trådlöst från datorn till min gamla mobil, funkade klockrent i ett par månader men sen plötsligt så fick routern för sig att hänga sig totalt varje gång jag försökte överföra något till mobilen, vilket resulterade i flera grova svordomar från frugan som kollade på tv (som går över routern med) samtidigt tills jag efter fjärde modemhängningen i rad förstod att det var just överföringen som fuckade upp den.
Sen några dagar senare funkade det utan problem igen....

Köpte en surfplatta och skulle överföra comics trådlöst från ComicRack på datorn till samma program på plattan, funkade klockrent tills en dag datorn vägrade få kontakt med surfplattan. Nätverket funkade på båda enheterna utan problem annars men det gick inte att synca de. Krånglade med alla inställningar i programmet och surfplattan, startade om dator och surfplatta m.m och inget hjälpte. Till slut så gick jag och startade om modemet, sen funkade det klockrent för enheterna att hitta varandra. Fattar inte hur fan det kan gå att surfa trådlöst på båda men att routern ändå inte kan låta de synca varandra över nätet...
Det fenomenet dyker upp då och då och nu löser jag det alltid med att starta om routern. Tyvärr så funkar det inte att starta om den "trådlöst" genom att få den att hänga sig från datorn längre

Jag har inkopplat 2 datorer, 2 surfplattor, 2 mobiler, PS3 och PS Vita till routern. Tidigare hade jag fler enheter och det funkade bra, men nu har den börjat med att EN enhet ibland inte går att surfa på plötsligt. Det åtgärdas också genom omstart av routern. Slumpmässigt vilken enhet som slutar funka.

Har haft 3 olika samma sorts thomson router från de genom tiderna, ingen har funkat felfritt.
Digitalboxen har jag fått byta ut med för att den pajade efter ett halvår. Sen ska vi inte ens tala om deras kundtjänst som lyckades få min bindningstid omstartad på 2 år efter att jag fick en ny router efter ett halvår av bindningstiden hade gått.

tl;dr... felet är Telia och Routern :)... och jag är inte alls bitter!

Medlem
Skrivet av Stag:

Det är precis Vuze jag använder nu, men får väl prova med en annan.

Det konstiga är att det har fungerat utmärkt fram till nu.. Så något måste ha förändrats. Förutom att jag bytt uttag på telefon-delen bak på routern kan jag inte komma att tänk på något. Det kan väl ändå inte vara orsaken?

Du säger att routern stänger av sig det tyder ju på att routern inte orkar med snarare än att de blockerar just torrents. För jag antar att du menar att du inte kan surfa eller göra något annat på Internet när routern dör?

I Vuze så finns det massa inställningar för hur många samtidiga torrents man kan ha och antal connections per torrents och antal connections totalt. Du kan ju testa att skruva ned värdena och ser om det blir bättre.

Under inställningar välj först Läge: Avancerad
Sedan under Överföring så finns alla inställningar.

Som felsökning kan du testa att stänga av NAT om det går i routern och köra direkt till din PC för att se om det går bättre, alltså din PC får den externa IP-adressen.

Medlem

Du skulle kanske kunna testa stänga av UPnP också, börja med att stänga av i torrent klienten och om inte det hjälper kan du testa att stänga av det i routern.

Testpilot

Granterat antelet connections som får routern att storkna som sagts innan , gå ner på max 100 global connections och öka det sedan tills det storknar igen så får du reda på den exakta gränsen,
100 har jag märkt varit ett bra värde att starta med då de flesta även äldre routers pallar det.

Medlem

Ställde ner värdet till 100, internet lade ner ändå.

Routern är ingen äldre modell, men jag har inte varit speciellt nöjd hittills då det formligen verkar vara skräp.

Edit: Har nu lagt in lite fler begränsningar, och den startar fortfarande om. Det konstiga är att den startar om, och är uppe och rullar igen snabbare än vad den är om man manuellt startar om den, sen börjar nedladdningen igen. Den rullar på som den ska i 1100-1200 igen, sen startar routern om, etc.

Någon som fick några mer specifika idéer av den infon?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Ställde ner värdet till 100, internet lade ner ändå.

Routern är ingen äldre modell, men jag har inte varit speciellt nöjd hittills då det formligen verkar vara skräp.

Edit: Har nu lagt in lite fler begränsningar, och den startar fortfarande om. Det konstiga är att den startar om, och är uppe och rullar igen snabbare än vad den är om man manuellt startar om den, sen börjar nedladdningen igen. Den rullar på som den ska i 1100-1200 igen, sen startar routern om, etc.

Någon som fick några mer specifika idéer av den infon?

Som någon skrev har du provat att stänga av UPnP i routern? Det kan ställa till det ibland.

Blir routern varm? På de flesta platser så är det väl lite extra varmt nu om värmen kan ställa till det?

Har du provat en annan klient?

Det kan ju också vara så att routern håller på att gå sönder brukar bli alla möjliga konstiga fel med routrar som håller på att gå sönder. Men eftersom det här verkar så lätt att framkalla så tyder det mer på något väldigt specifikt gissningsvis att routern blir överbelastad på något sätt.

Det kanske har kommit en ny firmware nyligen och det är det som stället till det?

Medlem

Ja, jag har stängt av uPnP, glömde nämna det ovan.

Ingen ny firmware vad jag har sett, men dessa gateways är väl ungefär det sämsta man kan få tag på, så det kanske är ny firmware de behöver..

Ska prova en annan klient för att se om det gör någon skillnad, och ska också kolla värmen. Kom att tänka på det nu att vi faktiskt har byggt om kontoret där routern står, och att den nu står betydligt närmare väggen.

Jag kan också bekräfta nu att det funkar utmärkt att tanka exakt samma fil via webläsaren/HTTP. Det är alltså specifikt torrent som är problemet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Brukar finnas skydd i routrar för överbelastningsattacker / portscan dvs en virusprotection meny el liknande , kolla om du kan stänga av detta och se om det gör skillnad.

Medlem

Det är nog routern som har tagit stryk, hade en gammal förut som vart knasig efter ett åskväder, den pajade inte helt, men den vart asslö på att skapa nya connetions, så att den fick förstoppning då man försökte göra nått annat samtidigt som man försökte tanka en torrent.

Kanske ringa supporten o se om du kan få den utbytt? Alternativt låna en annan router/gateway o testa med.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Nu sa du något! Det har varit mängder med åska här sista tiden. Det kanske är så enkelt?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Oftast är det routern som strular. hade en Thomson när jag hade BBB ADSL och den jäveln kopplade ner mig från MP spel titt som tätt. kunde spela 2 minuter sen vart jag utslängd ut ur spelet . Jag tappade inte nätet eller något annat (körde trådat)
Jag köpte en ny router och använde thomson som modem bara då fungerade allt smärtfritt.
De routrar som levrantörerna använder sig av är ofta av 2a hands sortering eller liknade.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Skulle precis till att uppdatera detta. Problemet tycks ha löst sig nu.

Det jag gjorde var att byta kontakt på telefon-uppkopplingen (Från port 1 till port 2) enligt supportens rekommendation, och därefter återställa routern. Det tycks nu fungera som det ska.

Uppstår nya problem uppdaterar jag med det här.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Skulle precis till att uppdatera detta. Problemet tycks ha löst sig nu.

Det jag gjorde var att byta kontakt på telefon-uppkopplingen (Från port 1 till port 2) enligt supportens rekommendation, och därefter återställa routern. Det tycks nu fungera som det ska.

Uppstår nya problem uppdaterar jag med det här.

Du var väl lite inne på det, att det började strula när du bytte port?

Huvudsaken är att det fungerar bra nu.

Medlem

Jo jag funderade lite på det, då det var en av få saker jag faktiskt hade förändrat. Däremot så provade jag att enbart byta telefon-port, och det fungerade inte.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Även jag har lote problem med mina torrents. En fråga, hur återställer man sin router?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Det brukar finnas ett litet hål där man kan föra in en nål eller dylikt för att återställa routern. Kom ihåg att hålla inne några sekunder bara.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Jag testade att byta kontakt där telefonen går in i routern /modemet (är det skillnad) och sen starta om. Då kom nedladdning igång i några minuter men väääldigt långsamt. Det står att den är klar om 66 år!!!

Vad är det mer man kan göra? Som ovan TS så är det endast torrents som krånglar, all övrig internettrafik rullar på bra.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Mitt löste sig efter att jag kontaktade Telia och de kollade igenom det åt mig och åtgärdade något, vad vet jag inte.

En annan relevant fråga, har du provat med andra torrents? Med andra ord, är det en torrent som krånglar, eller alla?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ringde du Telia och sa att Torrents inte fungerar?

Jag har testat flera och det gör ingen skillnad.

Har även loggat in på min router och manuellt öppnat porten som Transmission använder men det gör ingen skillnad. Någonting gör så att just torrents inte laddas ner.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Har du provat olika program?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ja, samma sak i uTorrent. Går sjukt segt. Bredbandskollen får bra värden så det är just torrents.

Har mailat Com Hem. Vet inte om dom kan hjälpa mig men jag förstår verkligen inte vad som hänt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Hm. Låter skummare än mitt ändå.. Vad har du för router/gateway?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

12
Skriv svar