Devolver Digital låter dig tjäna pengar på sina spel

Robot
Devolver Digital låter dig tjäna pengar på sina spel
Medlem
Devolver Digital låter dig tjäna pengar på sina spel

Även FTL har en liknande uttalad policy på sin hemsida: http://www.ftlgame.com/?p=388

/ LordDaimos

Medlem

Jag undrar just om utgivare har rätt att förbjuda människor att skapa "let's play"-material och tjäna pengar på reklam?

Jag menar om spelaren tillför något unikt.

Visst kan företag som t.ex. Nintendo har gjort, kontakta youtube och twich och begära saker och ting men har det prövats rättsligt?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det är ju snarare gratisreklam för spelen som spelas. Tror att till exempel PewDiePie har gjort mycket för att ge stöd till indieskräckisar.


signatur

Xd

Medlem

Är helt säker på att de stora bra Let'sPlay-kanalerna på youtube fungerar som skitbra reklam för spelen som spelas.
Har själv köpt ett antal spel efter att jag sett diverse Let'sPlay-videos av dem.

Medlem

Själv klart är det här galet bra marknadsföring för spelet i fråga, och försöker folk stoppa let's plays av deras spel är dom dum i huvudet och borde sättas i permanent konkurs då dom inte alls tycks fatta vad som är bra för dom.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av Preed:

Själv klart är det här galet bra marknadsföring för spelet i fråga, och försöker folk stoppa let's plays av deras spel är dom dum i huvudet och borde sättas i permanent konkurs då dom inte alls tycks fatta vad som är bra för dom.

Nästan så.
Man ser att någon gör reklam för spelet, och har massor med fans och svarar med att försöka få bort materialet, väldigt märkligt.

Man tjänar inte pengar/får gilla klick pga spelen i sig, utan för hur man spelar eller recenserar dem. Dvs man utför en tjänst, precis som FZ.se eller valfri speltidning. Varför skulle inspelat material vara annorlunda? Köper jag en produkt har jag rätt att recensera den, eller elda upp den. Mitt val, ingen annans.

Medlem
Skrivet av pubisboy:

Är helt säker på att de stora bra Let'sPlay-kanalerna på youtube fungerar som skitbra reklam för spelen som spelas.
Har själv köpt ett antal spel efter att jag sett diverse Let'sPlay-videos av dem.

Samma här, beslutet att köpa Rogue Legacy hade aldrig kommit utan Let's play som tvingade mig att köpa det:)

Men vi har sett det förr.. Den stora feta musikindustrin skulle gärna inrätta nackskott på stöld av musik, även om nedladdning oftast leder till att man går mer på koncerter och bräddar sitt musikinstresse.

Det känns ju fel att de ska ha rätt över detta.. En video borde ju kunna gälla som en recension av spelet, inte har väl utgivarna rätt att tvinga en recensent som gett ett spel en 1/5 att ta bort sin recension eller bli stämd?

Medlem

Om du köper en musik-skiva. Har du rätt att sända den musiken på radio?

Om du köper en DVD-film, har du rätt att sända den på TV?

Retoriska frågor, så hugg inte på dem. Bra att ha i åtanke när man diskuterar sådant här. Det är allt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Endast dåliga spel förlorar något på let's plays.

Killmonday Games

Vi hade inte lyckats få så mycket stöd för vårt spel Fran Bow om det inte vore för alla Lets plays. Tjänar dom nåt på det så är det helt rätt!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag undrar just om utgivare har rätt att förbjuda människor att skapa "let's play"-material och tjäna pengar på reklam?

Jag menar om spelaren tillför något unikt.

Visst kan företag som t.ex. Nintendo har gjort, kontakta youtube och twich och begära saker och ting men har det prövats rättsligt?

Tänker att det är som med biofilmer etc. Spoilers kan ju förstöra intresset också.

Youtuber
Skrivet av Preed:

Själv klart är det här galet bra marknadsföring för spelet i fråga, och försöker folk stoppa let's plays av deras spel är dom dum i huvudet och borde sättas i permanent konkurs då dom inte alls tycks fatta vad som är bra för dom.

Först bör vi klargöra en skillnad:
A. Göra videos / Let's Plays
B. Tjäna pengar på A.

De flesta företag tycker det är OK att göra videos, dock så vill många ha kontroll över vad som sägs om spelet, det är därför vissa är negativa.

Det stora problemet, rent juridiskt är B. Att folk tjänar pengar på vad andra har gjort. Själv så kontaktar jag samtliga företag, som inte utrycklingen godkänt A och B. Vissa, även mindre har sagt: Visst, gör gärna videon, men du får inte ha annonser på dom. Och då är det bara att respektera det.

Är inte upp till oss som konsumenter och bestämma vad som ska vara okej i detta fall, utan skaparna av produkten.
Och Indieutvecklare är mer positiva till LPs och att LPers får tjäna pengar, vilket gjort att indiescenen utvecklas i en rask takt.

Skrivet av aholman:
Skrivet av pubisboy:

Är helt säker på att de stora bra Let'sPlay-kanalerna på youtube fungerar som skitbra reklam för spelen som spelas.
Har själv köpt ett antal spel efter att jag sett diverse Let'sPlay-videos av dem.

Samma här, beslutet att köpa Rogue Legacy hade aldrig kommit utan Let's play som tvingade mig att köpa det:)

Men vi har sett det förr.. Den stora feta musikindustrin skulle gärna inrätta nackskott på stöld av musik, även om nedladdning oftast leder till att man går mer på koncerter och bräddar sitt musikinstresse.

Det känns ju fel att de ska ha rätt över detta.. En video borde ju kunna gälla som en recension av spelet, inte har väl utgivarna rätt att tvinga en recensent som gett ett spel en 1/5 att ta bort sin recension eller bli stämd?

Oftast så är det inte videon i sig som är problemet, utan att någon tjänar pengar på att visa upp det, och det utan tillåtelse. Se min text ovan...

Skrivet av Tybalt:

Jag undrar just om utgivare har rätt att förbjuda människor att skapa "let's play"-material och tjäna pengar på reklam?

Jag menar om spelaren tillför något unikt.

Visst kan företag som t.ex. Nintendo har gjort, kontakta youtube och twich och begära saker och ting men har det prövats rättsligt?

Det går att jämföra med att SF visar en biofilm, eller du tar betalt för att visa filmen. SF har ett tillstånd, som privatperson har man sällan den. Att bara visa filmen borde vara OK (även om det inte är det som det ser ut idag... t.ex offentliga rum etc.)


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

Korkat att inte tillåta det här, Terraria köpte jag enbart efter att jag sett någon spela det hade inte skett annars och Minecraft hade knappast sålt så bra som det gjort utan alla klipp som finns på Youtube. Nintendo borde verkligen tänka över det här, det kommer bara skada dem själva.

Medlem

Rätt inställning, Devolver!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Pewdiepie, är en av de fjantigaste internet"fenomenen" jag någonsin skådat.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Om du köper en musik-skiva. Har du rätt att sända den musiken på radio?

Om du köper en DVD-film, har du rätt att sända den på TV?

Retoriska frågor, så hugg inte på dem. Bra att ha i åtanke när man diskuterar sådant här. Det är allt.

Jag har inte kommit på det här själv, så smart är jag inte, men jag tycker TotalBiscuit hade en rätt bra vinkel på just det där.

Han menar på att när det gäller filmer, musik och dylikt så är upplevelsen densamma om du köper den eller om du tittar på den på YouTube (så när som på att kvalitén kan skilja) medans när det gäller interaktivt material, såsom de allra flesta spel, så tillför den som spelar tillräckligt mycket eget för att det ska vara "tillåtet". Ingenting händer om spelaren inte gör något. Ungefär som covers, parodier och dylikt i annan media; skaparna av de derivativa verken tillför något eget.

Det är ju självklart bara vad han tycker och jag vet inte om han har någon juridisk bakgrund eller nå't men jag (som definitivt inte har någon juridisk bakgrund alls) håller med.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Medlem
Skrivet av Tybalt:

Om du köper en musik-skiva. Har du rätt att sända den musiken på radio?

Om du köper en DVD-film, har du rätt att sända den på TV?

Retoriska frågor, så hugg inte på dem. Bra att ha i åtanke när man diskuterar sådant här. Det är allt.

I detta fall är spelaren artisten, spelskaparna har ju redan sålt spelet till personen ifråga oftast, på samma sätt som en instrument tillverkare har sålt ett instrument till en musiker.

Så har ju inte han rätt att säga att "Du får inte spela på min gitarr och posta det på nätet! Och tjäna pengar ? På MIN produkt"

Ett spel som spelas kan inte jämföras med en dvd eller en skiva musik, dom är statiska, spel är dynamiska.

Inaktiv
Skrivet av figgehn:

Det stora problemet, rent juridiskt är B. Att folk tjänar pengar på vad andra har gjort. Själv så kontaktar jag samtliga företag, som inte utrycklingen godkänt A och B. Vissa, även mindre har sagt: Visst, gör gärna videon, men du får inte ha annonser på dom. Och då är det bara att respektera det.

Är inte upp till oss som konsumenter och bestämma vad som ska vara okej i detta fall, utan skaparna av produkten.

Fast här anser jag att man tjänar pengar på det man själv gör, inte vad någon annan gör, man säljer ju inte piratkopior. Det man gör är att recensera spel. Eller så visar man sin upplevelse av en produkt, förstår inte varför företaget isåfall ska äga den upplevelsen? Skulle jag recensera telefoner skulle jag bli skitförbannad om telefontillverkaren hörde av sig och förbjöd mig att visa deras produkt, eller att filma deras användargränssnitt.

Jag har köpt produkten, jag använder den, spelar in med min utrustning, min röst, min upplevelse, min kunskap, min erfarenhet, mina åsikter osv, varför ska det hindras?

Självklart ska vi konsumenter få bestämma vad vi ska göra med ett spel som vi har köpt, inom ramen för vad som är lagligt såklart. I förlängningen kan vi få sämre möjligheter som konsumenter om tillverkare av varor och produkter även ska få bestämma hur de ska användas.

Sen anser jag också att det skapar en enorm badwill att censurera sina kunder, det är ju bara korkat.

Youtuber
Skrivet av Aresz:

Fast här anser jag att man tjänar pengar på det man själv gör, inte vad någon annan gör, man säljer ju inte piratkopior. Det man gör är att recensera spel. Eller så visar man sin upplevelse av en produkt, förstår inte varför företaget isåfall ska äga den upplevelsen? Skulle jag recensera telefoner skulle jag bli skitförbannad om telefontillverkaren hörde av sig och förbjöd mig att visa deras produkt, eller att filma deras användargränssnitt.

Jag har köpt produkten, jag använder den, spelar in med min utrustning, min röst, min upplevelse, min kunskap, min erfarenhet, mina åsikter osv, varför ska det hindras?

Självklart ska vi konsumenter få bestämma vad vi ska göra med ett spel som vi har köpt, inom ramen för vad som är lagligt såklart. I förlängningen kan vi få sämre möjligheter som konsumenter om tillverkare av varor och produkter även ska få bestämma hur de ska användas.

Sen anser jag också att det skapar en enorm badwill att censurera sina kunder, det är ju bara korkat.

Ang. Badwill: Ja, jag håller med. Men vad du, jag eller någon annan anser är irrelevant då de något snåriga och rådande upphovsrättslagarna ger upphovsmannen rätt att säga nej. Sedan har vi dock "Fair use", men då får man inte heller tjäna pengar på det.

99% av gångerna är det helt OK att lägga upp själva klippet (är ju Nindendo som är rätt sämst där om jag förstått det rätt).
Dock har man inte rätten att ta betalt för (ergo Tjäna pengar) videoklippet, t.ex med annonsering.

I denna diskussion måste man skilja på att lägga upp videoklipp, och lägga upp videoklipp med annonser.


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Tybalt:

Om du köper en musik-skiva. Har du rätt att sända den musiken på radio?

Om du köper en DVD-film, har du rätt att sända den på TV?

Retoriska frågor, så hugg inte på dem. Bra att ha i åtanke när man diskuterar sådant här. Det är allt.

I detta fall är spelaren artisten, spelskaparna har ju redan sålt spelet till personen ifråga oftast, på samma sätt som en instrument tillverkare har sålt ett instrument till en musiker.

Så har ju inte han rätt att säga att "Du får inte spela på min gitarr och posta det på nätet! Och tjäna pengar ? På MIN produkt"

Ett spel som spelas kan inte jämföras med en dvd eller en skiva musik, dom är statiska, spel är dynamiska.

Nu högg du på de retoriska frågorna.
Se även mitt första inlägg i tråden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Tybalt:

Om du köper en musik-skiva. Har du rätt att sända den musiken på radio?

Om du köper en DVD-film, har du rätt att sända den på TV?

Retoriska frågor, så hugg inte på dem. Bra att ha i åtanke när man diskuterar sådant här. Det är allt.

I detta fall är spelaren artisten, spelskaparna har ju redan sålt spelet till personen ifråga oftast, på samma sätt som en instrument tillverkare har sålt ett instrument till en musiker.

Så har ju inte han rätt att säga att "Du får inte spela på min gitarr och posta det på nätet! Och tjäna pengar ? På MIN produkt"

Ett spel som spelas kan inte jämföras med en dvd eller en skiva musik, dom är statiska, spel är dynamiska.

Nu högg du på de retoriska frågorna.
Se även mitt första inlägg i tråden.

Japp! Kände för att göra en synonym med gaming och let's play. Dom retoriska frågorna var bra, typiskt vad en pengar girig utvecklare kanske skulle häva ur sig, därför passade det sig att citera dom så synonymen fick lite relevans

1
Skriv svar