Dags att deklarera ditt digitala guld

Medlem

Då borde även de omvända gälla, köpa saker i spel för ett företags (oskattade) pengar samt få tillbaka eventuell moms.
Trevligt att alla inköp då går att göra för ~"halva priset", beroende på skattesats, egenavgifter osv.
Undra vilken verksamhet handel med spelobjekt går under dock. ;o

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Hur gör människor/varelser som lyckats med konststycket att bli Youtube-kändisar då?

De betalar väl redan skatt?

Medlem

Nej den här 'lagen' är väldigt luddig.. Det är skillnad om det vore i China, om de skulle kräva skatt av folk som faktiskt har detta som ett arbete.[/quote]

Det är nog det här dom vill gardera sig för i framtiden. men ja tror inte fz kidsen fattar detta men dom betalar nog ingen skatt heller.

Medlem
Skrivet av swebullen:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av swebullen:

Desperata dom jävlarna Nåväl, spelar inte D3 så orkar inte bry mig. Lockar ju att bli skattesmitare när man läser sånt här.

Ja för skatt SUGER, hade varit mycket bättre utan sjukhus, infrastruktur, utbildning, polis, räddningstjänst...........................................................................................the list goes on

Jo vårt sociala nätverk är ju så utomordenligt bra!!

Du kan ta det jag skrev med en nypa salt, lovar att inte bli skattesmitare på riktigt!

Du menar nog sociala skyddsnät. facebookgenerationen ftw:D

Skrivet av Ztreek:

På ett sätt kan jag hålla med.. Det är en sorts inkomstkälla, du kan ha detta som ett legitimt arbete om du verkligen anstränger dig.

Men samtidigt så kan det kännas konstigt, då det är en hobby grej, att köpa någonting som inte finns och sedan sälja någonting som inte finns, så borde inte en skatt applicera.

Antar att privatpersoner kommer beskattas som just hobbyverksamhet http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/brosch...

Medlem
Skrivet av Yabba:

Nej den här 'lagen' är väldigt luddig.. Det är skillnad om det vore i China, om de skulle kräva skatt av folk som faktiskt har detta som ett arbete.

Det är nog det här dom vill gardera sig för i framtiden. men ja tror inte fz kidsen fattar detta men dom betalar nog ingen skatt heller.[/quote]
Antagligen inte..

Men man kan ju undra, hur definerar man en begagnad vara? om jag köper ett item från person X och säljer den vidare till person Z, då behöver jag väl inte betala skatt? då är väl saken jag säljer begagnad?

Och det är väl antagligen som du menar att det är folk som faktiskt tjänar riktigt mycket pengar som uppmärksammas, om pelle 18 från borås säljer ett item på Diablo 3 för 3 euro så tror jag knappast att skatteverket kräver 10 kr av stackarn.

Medlem
Skrivet av Sviskon:
Skrivet av Farris:

Snart ska väl spel och hårdvaruköp beskattas med (utöver momsen som redan existerar)

Googla lite på vad Copyswede har sysslat med de senaste åren... vi är redan där. (dock inte skatt, men ändå)

Juste, Copyswede glömde jag bort, deras dumma "HDD-skatt" osv ><

Medlem

Känns som att det här kommentarsfältet kommer urarta sig till en fullskalig politisk debatt snart.

Medlem
Skrivet av Fentron:

Oh fan. Nu fattas bara att Copyswede kommer och börjar kräva betalt för utrymmet som våra karaktärer tar upp på alla olika spel.

Klart vi måste ha en molnskatt!


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Medlem

Alla är sossar. Och nej, varför skulle det vara rimligt? Inte skattar man för produkter du säljer på blocket heller. Såvida du inte överstiger ett väl tilltaget belopp årligen.

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av Luftman:

Nämen om man skulle ta och flytta från Sverige då.

Dont let the door hit you on the way out

Ingen fara, jag har inte betalat dörrskatten på ett bra tag.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Kan någon förklara hur det går till om:

Jag köper ett item på Diablo 3 av spelare X

Jag väljer att blåhålla det itemet och sedan sälja det vidare till person Z, måste jag betala skatt för det? räknas inte varan som begagnad?

Varför skulle man inte behöva skatta för begagnade saker?

Inaktiv

Lycka till att identifiera alla miljontals alias runtom i världen.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av skogsvilden:

Hur gör människor/varelser som lyckats med konststycket att bli Youtube-kändisar då?

De betalar väl redan skatt?

Ja det gör de.

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Ztreek:

Kan någon förklara hur det går till om:

Jag köper ett item på Diablo 3 av spelare X

Jag väljer att blåhålla det itemet och sedan sälja det vidare till person Z, måste jag betala skatt för det? räknas inte varan som begagnad?

Varför skulle man inte behöva skatta för begagnade saker?

Därför att man inte behöver göra det i dagsläget? Jag kan sälja ett spel till en person utan att behöva skatta för det.
Hundratals kanske tusentals köp /försäljningar äger rum på tradera utan att säljaren behöver skatta något. Eller försäljaren för den delen.

Medlem

Är det någon som betalar skatt för de som de sålt på blocket? Nä, så vad är det för skillnad om jag säljer riktiga stövlar eller digitala?

Medlem

Waaaaaitaminute? Innebär det att guld i tex D3 är beskattningsbart? Oavsett syfte eller hur man fick tag på det? Eftersom det kan omsättas till föremål som sen kan säljas för riktiga pengar. Innebär det också då att de som bara kör hc (där det inte finns rmah) slipper? Och hur är det i gw2 där gems kan köpas för riktiga pengar och köpas/säljas för ingame guld? Jag kan tänka mig beskattning av saker man kan tjäna riktiga pengar på, tex sälja föremål i d3 och fp riktiga pengar.. Men annars?

Får vara slut på alla dessa dumheter.. Snart beskattas väl luften vi andas också...

Medlem

Blir det digital tull+moms på att ta emot "varorna" från andra länder också då?

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Hur gör människor/varelser som lyckats med konststycket att bli Youtube-kändisar då?

De skattar som alla andra:
http://www.allabolag.se/5568951304/Pewdie_Productions_AB

Youtuber
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av skogsvilden:

Hur gör människor/varelser som lyckats med konststycket att bli Youtube-kändisar då?

De betalar väl redan skatt?

Ringde skatteverket för ett par veckor sedan och frågade hur jag skulle deklarera min inkomst då jag inte har ett företag, eller får lön från YouTube. Deras svar var: Va?

Slutade med att jag skulle deklarera det som inkomstbringande hobby... och det får inte syfta till att vara vinstdrivande...


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Skrivet av Fargo:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Ztreek:

Kan någon förklara hur det går till om:

Jag köper ett item på Diablo 3 av spelare X

Jag väljer att blåhålla det itemet och sedan sälja det vidare till person Z, måste jag betala skatt för det? räknas inte varan som begagnad?

Varför skulle man inte behöva skatta för begagnade saker?

Därför att man inte behöver göra det i dagsläget? Jag kan sälja ett spel till en person utan att behöva skatta för det.
Hundratals kanske tusentals köp /försäljningar äger rum på tradera utan att säljaren behöver skatta något.

Gör du vinst med mer än 50 000 om året så behöver du skatta. De allra flesta försäljningar på tradera är förlustaffärer, eftersom man oftast köper saker dyrare än man säljer dem. Säljer du samlarobjekt och gör stor vinst så får du skatta.

Skrivet av skatteverket om onlinespel:

Mervärdesskatt ska betalas till staten vid sådan omsättning inom landet av tjänster som är skattepliktig och görs av en beskattningsbar person i denna egenskap.

Antar att även digitala prylar når skattepliktighet vid en vinst på 50k per år.

Medlem

Dom måste ju hitta nya inkomstkällor för att kunna betala för den nya adeln som inte har några jobb och därmed inte betalar skatt.

Medlem

Snart är vi där, född fri skattat till döds

Medlem
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Är du efter har du ens nån aning vad skatt gör för nytta för vårt land ?

Snälla berätta - så skall jag berätta om Kerstin 45, som bor i Värnamo.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Eftersom mobila fz är handikappad och inte går att redigera tidigare kommentarerer i.. Med saker man kan tjäna riktiga pengar för menar jag OM man tjänar riktiga pengar för det och inte själva innehavet av föremålen/guldet.

Medlem

Men hur funkar det egentligen med steam? du kan inte ta ut dina steam pengar å sätta dem på ditt privatkonto, du har dem som ett till-kodo kvitto som på en vanlig affär?

Detta går inte, det finns ingen som helst vettig information, de har dragit allt över en kam utan att förklara sig för fem öre, fan hatar skatteverket. inte ens ett vettigt exempel fick man heller

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Är du efter har du ens nån aning vad skatt gör för nytta för vårt land ?

Snälla berätta - så skall jag berätta om Kerstin 45, som bor i Värnamo.

Nej berätta du varför vi ska ta bort skatten ?

phi
Medlem

Sen när började man att betala skatt på begagnade föremål?

Fast det är klart, kan man beskatta syre (koldioxidskatt) så kan man ju fan beskatta vad som helst.

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av swebullen:

Desperata dom jävlarna Nåväl, spelar inte D3 så orkar inte bry mig. Lockar ju att bli skattesmitare när man läser sånt här.

Ja för skatt SUGER, hade varit mycket bättre utan sjukhus, infrastruktur, utbildning, polis, räddningstjänst...........................................................................................the list goes on

Kvaliteem på sagda saker lär inte påverkas ett dugg av diablo skatt, bara irriterande för spelarna.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Jaha då blir det 25% skatt på de stackars 0.59€ jag tjänade genom att sälja något märke i steam...

Hoppas jag kommer ihåg detta till deklarationen nästa år så jag kan maila skatteverket och fråga var man ska ta upp den inkomsten.

Skriv svar