Super Metroid och Dark Souls möts på Kickstarter
Skulle aldrig drömma om att ge en krona till en kille som ensam tänker göra ett spel. Även om han blir klar med det lär man ju själv dö av ålder långt i förväg.
Däremot säger jag inte att det betyder att spel gjorda av en person är dåliga utan syftar mest på att spelen i fråga alltid tar extremt lång tid att bli klara
Skulle aldrig drömma om att ge en krona till en kille som ensam tänker göra ett spel. Även om han blir klar med det lär man ju själv dö av ålder långt i förväg.
Däremot säger jag inte att det betyder att spel gjorda av en person är dåliga utan syftar mest på att spelen i fråga alltid tar extremt lång tid att bli klara
Det är ju oftast pga att personen som utvecklar spelet gör detta på sin fritid utöver jobb, studier m.m. Om samma person jobbar heltid på sitt spel så lär det ju gå betydligt snabbare.
Skulle aldrig drömma om att ge en krona till en kille som ensam tänker göra ett spel. Även om han blir klar med det lär man ju själv dö av ålder långt i förväg.
Däremot säger jag inte att det betyder att spel gjorda av en person är dåliga utan syftar mest på att spelen i fråga alltid tar extremt lång tid att bli klara
Man behöver VERKLIGEN inte ett helt team för att skapa ett spel. Finns flertal ashäftiga storskaliga spel där ute som utvecklats av en person. Finns dock även många väldigt små som utvecklats av flera stycken som ändå tagit tid att utveckla.
Beror väl helt på vem det är och hur kunnig/van den personen är inom området. Det tar inte 10 år att utveckla ett spel såvida du inte tänkt utveckla ett stort fullt 3D-spel med dialoger, röster, djup story, multiplayer mm.
Skulle aldrig drömma om att ge en krona till en kille som ensam tänker göra ett spel. Även om han blir klar med det lär man ju själv dö av ålder långt i förväg.
Däremot säger jag inte att det betyder att spel gjorda av en person är dåliga utan syftar mest på att spelen i fråga alltid tar extremt lång tid att bli klara
Fast han gör inte spelet helt själv. Han tar in en vän som skall stå för programmeringen och ljudet. Så att Matt White kan fokusera helt på Design/Artwork.
Står på kickstarter sidan om man pallar läsa.
Utöver det så tror jag detta kan bli intressant!
Skulle aldrig drömma om att ge en krona till en kille som ensam tänker göra ett spel. Även om han blir klar med det lär man ju själv dö av ålder långt i förväg.
Däremot säger jag inte att det betyder att spel gjorda av en person är dåliga utan syftar mest på att spelen i fråga alltid tar extremt lång tid att bli klara
http://www.youtube.com/watch?v=taRJkbnEgK4
http://www.polygon.com/2012/11/14/3554380/humble-origins-the-...
Här har du ett lir praktiskt taget utvecklat av en snubbe. Artwork, animering, programmering och voice acting. Spana länkarna och se om du fortfarande känner dig skeptisk över att skiljas från en enda krona.
Skulle aldrig drömma om att ge en krona till en kille som ensam tänker göra ett spel. Även om han blir klar med det lär man ju själv dö av ålder långt i förväg.
Däremot säger jag inte att det betyder att spel gjorda av en person är dåliga utan syftar mest på att spelen i fråga alltid tar extremt lång tid att bli klara
http://www.youtube.com/watch?v=taRJkbnEgK4
http://www.polygon.com/2012/11/14/3554380/humble-origins-the-...
Här har du ett lir praktiskt taget utvecklat av en snubbe. Artwork, animering, programmering och voice acting. Spana länkarna och se om du fortfarande känner dig skeptisk över att skiljas från en enda krona.
Jag äger Dust och jag har klarat det och ser nu att jag uttryckte mig lite fel. Jag menade mest att jag aldrig skulle kunna ge ens en krona till någon som inte redan har färdigställt sitt spel alltså på kickstarter t.ex.
Men alltså...
Nu är 15k dollars inte mycket pengar i dagens samhälle men behövs det verkligen 100 000sek för att bygga ett sånt här spel idag?
Jag har ingen aning så det är lite seriöst jag frågar, kan iof tänka mig att avtal och avgifter för distribution säkert står för en hel del av den summan.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Men alltså...
Nu är 15k dollars inte mycket pengar i dagens samhälle men behövs det verkligen 100 000sek för att bygga ett sånt här spel idag?
Nu har jag ingen aning om hur lång tid det skulle ta att färdigställa ett sånt här spel, men om det t.ex. skulle ta en person ett halvår att göra spelet om han jobbade heltid med detta. Då blir inte 100 000sek mer än ca 17 000 i månaden. Vete fan hur det är med skatter och avgifter i detta läge, men hade det varit vanlig lön man får betala ut till sig själv så hade runt hälften av det försvunnit i skatt, arbetsgivaravgifter m.m.
Så ska du ha spelskapandet som jobb och behöver 100 000 sek och vill ha en lön på runt 15 000kr netto så räcker pengarna i drygt 3-4 månader.
Så fort man behöver betala ut löner försvinner pengar jävligt snabbt
Vet inte i detta fallet om spelskapandet är hans jobb eller bara hobby på fritiden, men tror att många av kickstarter-spelen just behöver pengar för att betala löner till de som gör spelet.
Men alltså...
Nu är 15k dollars inte mycket pengar i dagens samhälle men behövs det verkligen 100 000sek för att bygga ett sånt här spel idag?
Nu har jag ingen aning om hur lång tid det skulle ta att färdigställa ett sånt här spel, men om det t.ex. skulle ta en person ett halvår att göra spelet om han jobbade heltid med detta. Då blir inte 100 000sek mer än ca 17 000 i månaden. Vete fan hur det är med skatter och avgifter i detta läge, men hade det varit vanlig lön man får betala ut till sig själv så hade runt hälften av det försvunnit i skatt, arbetsgivaravgifter m.m.
Så ska du ha spelskapandet som jobb och behöver 100 000 sek och vill ha en lön på runt 15 000kr netto så räcker pengarna i drygt 3-4 månader.
Så fort man behöver betala ut löner försvinner pengar jävligt snabbt
Vet inte i detta fallet om spelskapandet är hans jobb eller bara hobby på fritiden, men tror att många av kickstarter-spelen just behöver pengar för att betala löner till de som gör spelet.
Ja självklart, 100k är verkligen inte mycket, men ett göra ett sånt här spel idag, tänkte jag, måste ju gå hur lätt som helst även för en ensam person endast på sin fritid, förutsatt att personen har lite erfarenhet av det hela.
Har svårt att föreställa mig att han skulle behöva jobba heltid långt tid för att färdigställa ett sånt här spel.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Det handlar om att färdigställa projektet, som han själv har sagt. Med andra ord har han förmodligen lagt ned en stor skara tid på att utveckla spelet till denna punkt. Ifall det nu är ett enmanna projekt så känner han väl nu att han gärna vill skita i ordinarie jobb ett tag och bara göra klart spelet
Helheten går nog fortare än detaljerna, det vet ni som gör egna kartor till div lir, kommer ihåg då jag gjorde starcraft/warcraft/TM kartor m.m, som är väldigt platt o enkelt, strukturen kanske tog 10min men självaste detaljerna kunde man sitta med i timtals, och då var det bara en platt liten karta.
Det är ofta detaljerna som är de bästa med spel och gör spel-skapandet speciellt , tycker jag då
Är det inte lite därför de flesta nya mainstream spelen mister sin charm idag?, Då spelets djup, detalj (och då inte den grafiska motorn) blir sekundärt, där det allt mera handlar om att hova in så mycket pengar via dlc, uppföljare och annat idag. De som kommer varje år är ju som värst, fifa med sina golden tickets, nhl,cod, battlefield osv...
Det är därför sånna här indi- spel/moddar m.m kan förvåna så oerhört mycket ibland (Minecraft/Day Z tex), då man kan se passionen och uppfinerikedomen i vad dem gör, och att det kanske inte blir lika styrt av en ledning med annat fokus.
Såklart får vi se med detta, det kan ju lika gärna pladaska som vilket annat spel som helst, men det ser lovande ut just nu iallfall.
Såklart kan även stora bolag göra bra skit, men jag ser en fokus på pengar som blir allt större, som bara ska pumpas ut, och som hämmar kreativiteten...