Oculus Rift-shooter är realistisk – och skadlig
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13291272/oculus-rift-team...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/263501/Images/or_mockup_p...
Inte imponerad som det är nu.
Kan också lyssna på
http://www.youtube.com/watch?v=NxCWwa7u7uM
"Lipowitz säger att många spelare försöker stödja sig mot lådorna när de ska resa sig upp. Men lådorna finns ju på riktigt, vilket resulterar i att spelarna faller och slår sig."
Saknas det inte ett inte här någonstans?
Oavsett, framtiden är här!
"lots of people try to support themselves on the crates when they try to stand up or when leaning up against a column, but find there is nothing there."
Något gick fel med översättningen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13291272/oculus-rift-team...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/263501/Images/or_mockup_p...
Inte imponerad som det är nu.
Kan också lyssna på
http://www.youtube.com/watch?v=NxCWwa7u7uM
Nej Dev-kit-versionen är inte imponerande när det gäller det visuella. Upplösningen är sjukt låg. Har bara testat den lite i TF2, men texten i spelet var totalt oläslig.
Retail-versionen sen ska ju ha Full HD-upplösning iaf, dock vet jag inte om det blir så himla stor skillnad? :S Det är ju ändå bara typ 20-25% mer pixlar på höjden/bredden, vilket känns lite snålt med tanke på hur taskigt det ser ut just nu.
Developer kit: 1280×800 (640×800 per eye),
Consumer version: ≥1920×1080
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13291272/oculus-rift-team...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/263501/Images/or_mockup_p...
Inte imponerad som det är nu.
Kan också lyssna på
http://www.youtube.com/watch?v=NxCWwa7u7uM
Jo, skärmen drar ju tyvärr ner hela kvalitetsintrycket :/
Men man får ha i åtanke att Devkit-versionen är ju baserad på den absolut första prototypen.
Tanken var ju från början att bara några hundra produkter skulle skeppas ut till entusiaster, men det blev ju oändligt mer populärt än va de hade förväntade sig.
Tror nog att de kommer göra något med de 16 miljoner dollar som de fått till att förbättra skärmen på något sätt
Det man kan hoppas på är att de kanske gör olika versioner på andra prisnivåer.
Målet på 300 $ för slutprodukten är nog den största bidragande faktorn till att de inte kan ha en alltför högupplöst skärm (plus tyngd om den är större).
Dock skulle jag inte köpa en Rift för att få en fördel i spel, utan för upplevelsen
Har en Rift här bredvid mig. Var så hajpad att jag beställde en dev-kit.
Det har potential men i dev-versionen är upplösningen usel, screendoor-effekten är hemsk, färgerna blir helt off mot kanterna, och man ser tydligt svarta kanter på sidorna. Lite som att kolla genom en kikare. Som grädde på moset lider skärmen dessutom av den värsta motionblur jag sett.
De kanske hinner fixa allt det till release, men det som troligtvis inte kommer fixas är att man blir åksjuk av den. Jag trodde folk som hade berättat om åksjukan var mesar. Jag tänkte att man kan ju hoppa runt som en galning i quake 3 arena med 3d-skärm utan att bli åksjuk, så hur illa kan det vara? Men ack så fel jag hade. 15 minuter funkar, sen måste man bara lägga sig ner nånstans för att inte kräkas. Det känns bara så fel i kroppen att röra sig i spelet utan att känna den fysiska sensationen som borde medfölja när man rör sig.
Hoppas på att versionen vid release är fulländad, men tvivlar starkt. :/
Personligen ser jag mest fram emot att prova det i bil/flygspel.. Få mycket bättre koll på sin omgivning och sånt på det där viset verkar ju helt svingrymt! Track IR har jag inte provat, men det verkar inte ha mycket att säga till om i jämförelse (annat än i kombination med tre skärmar möjligtvis). Men visst, oron över åksjuka finns ju..
Såg ju jävligt segt ut. Men skoj!
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Finns ju annars http://www.theverge.com/2013/6/11/4421620/virtuix-omni-oculus... och det är väl så nära full immersion man kan komma. Angående upplösningen och pixligheten så är det störande i början och kan i vissa spel påverka spelupplevelsen medan i andra inte alls. Väldigt ljusa spelmiljöer är inte alls trevliga i Rift-prototypen men i mörkare mer färgrika omgivningar så märker man knappt av den låga upplösningen. Just Valves Oculus Rift version av Halflife 2 är fantastisk och där märker man inte ens av skärmens låga pixeltäthet, detta verkar vara en gemensam faktor för spel med Source-motorn.
Jag tror att det här konceptet kommer vara fulländat först när du har en lösning där din faktiska omgivning skannas av och därefter lägges spelet på utanpå ditt rum. Det stora problemet är att man idag slår ihjäl sig på verkliga föremål när man jagar virtuella. När det löses, DÅ är framtiden här.
Dock så fungerar ju konceptet perfekt till scenarion där man inte fysiskt behöver röra på sig, som tex i rally, flyg eller simulatorer. Kanske skulle fungera fint i utbildningsprogram också.
Jag tror att det här konceptet kommer vara fulländat först när du har en lösning där din faktiska omgivning skannas av och därefter lägges spelet på utanpå ditt rum. Det stora problemet är att man idag slår ihjäl sig på verkliga föremål när man jagar virtuella. När det löses, DÅ är framtiden här.
Dock så fungerar ju konceptet perfekt till scenarion där man inte fysiskt behöver röra på sig, som tex i rally, flyg eller simulatorer. Kanske skulle fungera fint i utbildningsprogram också.
Augumented reality? det är redan påväg. Det är dock något helt annat än VR.
Hela poängen med vr är att du skall känna dig som att du är i en annan värld.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13291272/oculus-rift-team...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/263501/Images/or_mockup_p...
Inte imponerad som det är nu.
Kan också lyssna på
http://www.youtube.com/watch?v=NxCWwa7u7uM
Det är dags att uppdatera sina källor om man använder dessa länkar för kritik. De har gått ut och sagt att 1080P kommer att vara standard för konsumentversionen så om inte du hittar något i den här stilen är det inte värt att nämna:
http://i0.wp.com/www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2013/06/...
Videon du länkar till är c:a 3 månader gammal och från innan de visade upp sin uppgraderade version. Sen om 1080P versionen kommer att räcka hela vägen får framtiden utvisa, men med tanke på att den versionen är menad att vara standard så antar jag att vi kan räkna med rejäla uppgraderingar om inte allt för länge.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Tror det kommer bli riktigt nice, vi får dock förbered oss på att det säkert kommer ta ett tag innan AAA spel blir dom "bästa" spelen på oculus då de inte lär lägga speciellt mycket utveckling på ett än så länge osäkert kort. Det krävs förmodligen en del från spelutvecklare att anpassa det just för oculus rift, tycker killen på videon verkar lyckats bra med tanke på resurserna han har tillgång till.
men jag är inte tillräckligt "tränad" för att hålla på och huka mig och så. Det är dock skoj att veta att andra i matchen kommer att skada sig och därmed förlora medan man själv sitter vid ett tangentbord och mus.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886