Carmack ny teknisk chef på Oculus Rift

Robot
Carmack ny teknisk chef på Oculus Rift

Legendaren John Carmack ska se till att virtuella verkligheter blir verklighet.

#id-software


Avstängd
Carmack ny teknisk chef på Oculus Rift

Kan bli bra detta!

Medlem

Skulle inte bli förvånad om han annonserade imörn hur man öppnar ett "wormhole" i universum.. den karln är ett levande geni.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

En bra nyhet.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

xD detta kan bli riktigt coolt, bara inte Valve nu får för sig att lägga sig i, då läre ta flera år innan något nytt kommer ju.

Medlem

Tror inte de kunnat hitta en bättre lämpad person än Carmack.

Medlem

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Tänk dig PhysX fast med en hjälm. Tanken är att man ska kunna med hjälp av sensorer tolka "musrörelser" så man kan använda musen till annat.

Medlem

bra grejer!

Skrivet av Ztreek:

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Utvecklarna står för det själva, men det följer med ett SDK för de som redan har ett par oculus som ska underlätta själva implementeringen om jag förstått det hela rätt

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Ztreek:

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Så vitt jag vet så är det utvecklarna men AAA titlar kommer nog. Valve har redan visat intresse för det samt att det finns support för det i Unity så många Indiespel blir det ialla fall.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Medlem

Ja bara de separerar huvudrörelser från kropp/vapen så blir det bra. Kan inte fattar hur det skulle vara bekvämt att köra tex d3 demot som carmack gjort med Oculus då vapet är fixerat.

TrackIR + Oculus immersion + Doom4 i mörket!

Medlem

Då är det spikat! Detta kommer bli nästa tekniska revolution! Denna man eger Jesus!


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Förutsätter att ALLA är lika pepp på Oculus som jag är, så jag tror det kommer bli standard för FPS. Stöd för oculus skulle t.ex avgöra cod vs bf definitivt för mig.

Det man skulle kunna hoppas på är någon form av OpenVR standard, så att det INTE blir PhysX av det hela, utan snarare en gemensam plattform med många alternativa aktörer på samma tekniska grund.

Medlem

Tål verkligen inte snubbens sätt att prata i den där videon!

1080p eller högre löser det problemet. Finns ju klipp när folk testar HD-versionen.

Medlem

Mina förhoppningar på Oculus var redan otroligt höga men med Carmack bakom spakarna vet jag att det kommer bli perfekt. Hoppas bara att de lyckas sälja in Oculusen till spelutvecklare också.

Carmack är otroligt bra insatt i allt som har med teknik att göra och verkar i princip vara besatt av renderings-tider och låga latenser vilket alltid är bra för ett VR-kit.

Förstår inte rikgigt vad "Kanske är detta slutet för den legendariske utvecklaren" ska betyda men ändå.. Intressant nyhet!

Medlem

Om jag var 99% taggad på Riften förut så är jag 150% taggad efter den här nyheten!!!!!!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Om jag var 99% taggad på Riften förut så är jag 150% taggad efter den här nyheten!!!!!!

You said it.

Sjukt stor nyhet, det är inte ofta man läser att carmack pysslar med annat än iD som har med spel att göra. Hoppas verkligen detta blir bra!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av Ztreek:

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Så vitt jag vet så är det utvecklarna men AAA titlar kommer nog. Valve har redan visat intresse för det samt att det finns support för det i Unity så många Indiespel blir det ialla fall.

Unreal Engine har också stöd, och de är i kontakt med DICE om Frostbite-stöd.
Och Valve verkar ju ganska på också, än så länge med fullt stöd i TF2.

Medlem

Blev så jävla glad när jag läste att han ska va med och skapa den här nya och grymma tekniken! Ser så sjukt kul ut

Medlem

Helt rätt man till att göra brillorna till ett underverk

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Vad jag vet så har det redan moddats in i Skyrim och Mirrors Edge.

Medlem

Men hur ser han ut...

Inaktiv

Carmack borde f-n få nobelpriset för vad han bidragit med till mänskligheten. Ett geni helt enkelt.

KoP
Medlem
Skrivet av General Failure:

Carmack borde f-n få nobelpriset för vad han bidragit med till mänskligheten. Ett geni helt enkelt.

Uuhm.. nu kanske vi inte ska överdriva? Är ju inte direkt så han rådit bukt på världssvälten eller funnit botemedlet mot cancer.

Medlem

Carmack är född för den rollen.

Hans tekniska förmågor översteg alltid hans kreativa spelsinne.

I denna roll kommer han kunna cementera sin roll som legend.

Medlem

They are doomed!...fniss:)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Baver:
Skrivet av Ztreek:

Någon som vet om AAA titlar kommer att använda sig av OR?

Är det någonting utvecklarna själva står för eller är det OR teamet?

Förutsätter att ALLA är lika pepp på Oculus som jag är, så jag tror det kommer bli standard för FPS. Stöd för oculus skulle t.ex avgöra cod vs bf definitivt för mig.

Det man skulle kunna hoppas på är någon form av OpenVR standard, så att det INTE blir PhysX av det hela, utan snarare en gemensam plattform med många alternativa aktörer på samma tekniska grund.

Arma 3, DayZ Standalone, DayZ, Project CARS med flera har redan stöd. DICE sa ganska tidigt nej om jag inte missminner mig och det är tveksamt om Call of Medal from Battle kommer att stödja det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av KoP:
Skrivet av General Failure:

Carmack borde f-n få nobelpriset för vad han bidragit med till mänskligheten. Ett geni helt enkelt.

Uuhm.. nu kanske vi inte ska överdriva? Är ju inte direkt så han rådit bukt på världssvälten eller funnit botemedlet mot cancer.

Kanske inte, men att både Obama och EU fått fredspriset är mer en överdrift imo. Carmack borde få något motsvarande för ha dragit in 3D grafiken i vardagsrummet. Nobels Quakeworld pris.

12
Skriv svar