När hårdvaran sviker

Medlem
När hårdvaran sviker

Så har det hänt, första gången i mitt liv en datorkomponent går sönder, mitt halvår gamla GTX 680. Samma känsla som när den blå lasern i första PS3:t la av och när det andra PS3:t började krascha efter tio minuter. Den inledande känslan av hopp när man tänker att startar jag bara om löser sig allt som följs av insikten att det kanske faktiskt är något riktigt fel.

Sedan startar felsökningen och informationsletandet, och till slut ger man upp och kontaktar tillverkaren.

Det var igår när jag startade datorn som jag fick en massa färgglada pixlar på skärmen och fel upplösning. Kollar i maskinvaruhanteraren och ser att grafikkortet har stoppats på grund av ett fel, kod 43. Testar att installera fräscha drivrutiner och att flasha BIOS till senaste versionen men inget hjälper. Efter en del sökande märker jag att fler har haft samma problem och när jag frågar sweclockers får jag svaret att det är nog bara att skicka in till EVGA för reparation/byte.

Tydligen kan det ha varit mina drivrutiner, en version av Nvidias drivrutiner har "ätit upp" en del grafikkort. Eller så är något annat fel. Utan en ny PSU eller en annan dator kan jag inte undersöka vidare själv utan får hoppfullt invänta svar från högre makter.

Det som känns surt nu är att jag hade sett fram mot att få dra på mig rånarluvan och råna några banker på tisdag, men som det ser ut nu får det vänta. Och jag som precis hade begett mig in i Divinity : Dragon Commander's udda värld.

#blogg

Medlem
När hårdvaran sviker

Trist! Råkade på mitt första hårdvaruhaveri när jag plockade ihop min nuvarande dator. Processorn var DOA och vattenkylningen gick efter en vecka. Det är inte skoj att vara utan direkt.

Medlem

Så länge man har garantier på grejorna och är så pass mycket entusiast att man har reservdelar på hyllan så är det väl lugnt Visst när moderkortet blir defekt och börjar grilla hårddiskar med stora dataförluster till följd så är det väl inte lika lätt att klara av situationen...

Riktigt trist när sånt händer. Min förrförra dator hade massor av mysko saker för sig, till slut förstod jag att det var minnena som var kassa. Bytte ut det mesta, men kollade minnena sist (tar sig för pannan). Hoppas det ordnar sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hoppas det löser sig för dig snabbt, sånt där är aldrig kul! Dessutom nästan alltid dålig timing med ledighet och tänkt speltid.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag är en sån där som inte ger mig, igår spenderade jag några timmar med att prova de två andra PCI-E portarna och googla efter nya lösningar. Men det verkar kört.

Fått svar från EVGA och Dustin iallafall. EVGA vill att jag registrerar kortet och sedan kan jag få skicka in det till dem för test och eventuell lagning/byte. Dustin vill samma sak och sak skicka ut en retursedel.

Jag vet inte riktigt vilket som är bäst, känns som att EVGA har bättre koll på kortet såklart men Dustin kanske bara byter mot ett annat. De har dock inga 680 i lager vad jag kan se så det borde bli ett i 700-serien då.

Medlem

Dubbelkolla noga med Dustin hur de faktiskt skulle hantera ärendet. Om ett rent byte vore möjligt så skicka definitivt dit det, det skulle du spara mest tid på. Men (!) det mer sannolika är att Dustin bara i sin tur skickar det vidare till EVGA för test, och då tar detta enormt mycket mer tid.

EVGA har väl å andra sidan väldigt bra rykte avseende just returärenden och PR. Hoppas det löser sig.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Dubbelkolla noga med Dustin hur de faktiskt skulle hantera ärendet. Om ett rent byte vore möjligt så skicka definitivt dit det, det skulle du spara mest tid på. Men (!) det mer sannolika är att Dustin bara i sin tur skickar det vidare till EVGA för test, och då tar detta enormt mycket mer tid.

EVGA har väl å andra sidan väldigt bra rykte avseende just returärenden och PR. Hoppas det löser sig.

Jag har också hört det där om EVGA, jag resonerade dock att Dustin kanske bara ger mig ett nytt kort. Hoppas kan man alltid.
Han som mailade mig från EVGA gav också ett bättre intryck, tackade för den ovanligt grundliga beskrivningen av problemet och min dator och undrade om jag kunde prova i en annan PC.

Den på Dustin var mer en vanlig kundtjänstare, svarade bara att de skickar en returlapp. Personligen har jag bara haft bra erfarenheter från dustin dock.

1
Skriv svar