Neocron (MMORPGFPS) numer gratis

Medlem
Neocron (MMORPGFPS) numer gratis

Vet inte vilka av er som spelat detta men Neocron (numer Neocron 2) har tydligen blivit gratis att ladda ner och spela.

Neocron är ett (håll i er) sci-fi MMORPGFPS. Alltså ett MMORPG i förstapersonsvy som utspelar sig i en postapocalyptisk framtid, ursprungligen släppt år 2002.

Neocron är ett spel som erbjuder en riktigt skön stämning och atmosfär, karaktärer utvecklas med skillpoints och attribut och strid går ut på att sikta i förstaperson men skada och träffsäkerhet avgörs av din karaktärs färdigheter och utrustning.

Istället för att skriva en hel sida om varför Neocron förtjänar ett bättre öde än det fick så säger jag bara att trots alla svårigheter, tekniska problem och övrigt strul som Neocron fått genomlida så är det fortfarande igång idag, 11 år efter release! Det betyder något!

Själv har jag personliga minnen med Neocron, det var en tid då MMO:s ännu inte tokexploderat på marknaden, och jag själv endast flörtat lite med tanken på att spela ett MMO på allvar. Detta (tillsammans med Planetside 1), var de första MMO-spelen som verkligen fångade mitt intresse. Jag minns klart och tydligt hur laddad jag var, och när spelet slutligen släpptes minns jag mina första timmar i spelet!

Så kommande helg ska jag ladda ner spelet, registrera en användare, och återvända till 2002!

http://www.neocron-game.com


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Whooo spelade detta under beta och launch, lätt bästa MMO jag spelat, sån jävla bra atmosfär.
Det var fan skrämmande att lulla runt i wasteland för att ta sig till Tech Heaven eller military base första gången utan att bli rape:ad av Warbots och andra lifsfarliga saker som trollsländor (ja, det som spelade spelet då vet vad jag menar). Eller utforska stadens industriområden fyllda till bredden med ondskefulla mutanter.

Hade riktigt bra crafting också, blueprintbaserat, och gav resultat av olika bra kvalitet, inge wow-crap som gav exakt samma stats varje gång, utan det varierade med din skill och lite slump.

Kommer ihåg då man kunde levla stamina genom att kasta sig ut från en balkong så man tog precis lagom med fallskada så att man hade ett par Hp kvar.

-kommer också ihåg ilskan då man valde att kasta sig ut från en lite för hög avsats och man dog istället, åsså tappade ett par cyberben och var tvungen att gå till Plazan och be om en "poke"

Eller den patchen som gav basebollträn ljudeffekten från granatkastaren, fast på typ 400% volym... Ouch.

Det hade även ett bra PvP-system (när det inte abusades av vissa munkar med aoe spells förstås) som innebar att man hade ett chip som skyddade från gankning, det kunde man ta ur och ersätta med ett som gav ökade stats istället, men då riskerade man att bli gankad utanför safezones.

So many memories
Tyvärr så slog det aldrig igenom stort, tror maxpop på min server landade på typ 300 pers. :/


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Installerade precis och såg server pop. 3% :/

http://stats.techhaven.org/graphs/peak-populations?server=tit...

Verkar som att nästan ingen spelar spelet längre. Peaks på ~100 spelare verjar ju extremt lågt.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Installerade precis och såg server pop. 3% :/

http://stats.techhaven.org/graphs/peak-populations?server=tit...

Verkar som att nästan ingen spelar spelet längre. Peaks på ~100 spelare verjar ju extremt lågt.

Det var tråkigt fast som jag sa tidigare, det var inte ovanligt att det var max 300 spelare på min server då det var nytt, så det har aldrig haft speciellt stor population.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Hade i all fall tänkt testa spelet idag. Då vädret förhindrar mig att flyga med mina modell flyg och helikoptrar.

Om någon annan vill yrar rundor i tutorial områdena så skicka ett pm

Medlem

Typ som Fallout 3 då eller? Fast MMO?

Sidan är nere nu iaf, så går inte att spana in det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag läste om spelarantalet på forumet och där säger de iaf att på sommaren dalar det alltid under några månader.
Tittar man på mars/april så verkar det peaka på 200-300 spelare varje dag och då känns det väl iaf inte helt öde.
Sen är spelet tydligen drivet av communityn och några veteranspelare som håller på och jobbar för fullt med uppdateringar för både spelmekanik, ljud, ui och grafik såsom texturer m.m.

Men ett arbete i att öka spelarantalet är ju precis vad jag försöker med nu, sprid ordet

Om man ska tro vad de säger på forumet så ser neocrons framtid ganska ljus ut nu, allt som behövs är att folk får höra om det och testa på det så är det säkert en liten skara som stannar kvar!

Conthox, ja fallout3 är nog en ganska bra jämförelse bara man är beredd på att spelet är många många år äldre än F3. MMO ja, men som du läser här så är det rätt få spelare just nu men förhoppningsvis ökar det framöver.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ok, tack för infon, skall spana in när jag får tid och deras sajt är uppe igen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Någon som vet om det finns det någon helst möjlighet att få reda på vilka koder / apartments man hade?
Tror jag kommer ihåg lösen men jag hade något överjävligt med fina slottade vapen och delar vill jag minnas

Medlem
Skrivet av Spiff:

Någon som vet om det finns det någon helst möjlighet att få reda på vilka koder / apartments man hade?
Tror jag kommer ihåg lösen men jag hade något överjävligt med fina slottade vapen och delar vill jag minnas

Du bor vad du heter så att säga.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar