Dags att deklarera ditt digitala guld

Medlem
Skrivet av Morlizer:

Är det någon som betalar skatt för de som de sålt på blocket? Nä, så vad är det för skillnad om jag säljer riktiga stövlar eller digitala?

Begagnade varor
Varan måste vara begagnad när du köper den. Den måste vara lämplig för fortsatt användning, i befintligt skick eller efter reparation. I och med att den varit i bruk anses den som begagnad även efter rengöring, reparation eller restaurering.
Bär, svamp, hobbytillverkade slöjdalster m.m. anses alltså inte som begagnade varor.

Källa http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskil...

Då är frågan om det kan räknas som en form av hobby verksamhet ?

Medlem
Skrivet av trumpy:
Skrivet av Morlizer:

Är det någon som betalar skatt för de som de sålt på blocket? Nä, så vad är det för skillnad om jag säljer riktiga stövlar eller digitala?

Begagnade varor
Varan måste vara begagnad när du köper den. Den måste vara lämplig för fortsatt användning, i befintligt skick eller efter reparation. I och med att den varit i bruk anses den som begagnad även efter rengöring, reparation eller restaurering.
Bär, svamp, hobbytillverkade slöjdalster m.m. anses alltså inte som begagnade varor.

Källa http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskil...

Då är frågan om det kan räknas som en form av hobby verksamhet ?

Är den begagnad om den är i obruten förpackning?

Skrivet av cyzed:
Skrivet av walter_iego:

Jag tycker Skatteverket borde jaga fast mupparna som slösade bort över 37 miljarder kronor i Vattenfall - Nuon affären, istället för att bedriva häxjakt mot någon som har sålt rosa lackskor i Diablo III.

De har inte förlorat 37 miljarder, det är bara det att Nuon värderas lägre nu än när de köpte. Sen kan man ju ha fått dina synergi effekter av affären. Så allt är inte svartvitt bara för att medierna vill jaga nyhetschockar.

Om man skriver ned ett företags värde är väl pengarna borta, eller?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Farris:

Snart ska väl spel och hårdvaruköp beskattas med (utöver momsen som redan existerar)

För vad då?

Det här är helt korrekt. Det är en beskattningsbar inkomst och därför skall du skatta för det. Enkelt och helt korrekt.
Däremot, vad bölar folk för i det här forumet? Jag vågar påstå att detta inte drabbar en enda människa här.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Om man skriver ned ett företags värde är väl pengarna borta, eller?

Det är nu det blir komplicerat. Eller ja, ekonomerna gör det komplicerat för att berättiga sin egen existens.
Alltså, det är ju inte så att de där pengarna finns i en låda någonstans så att folk kan plocka lite när de vill handla fika. Det är ett uppskattat värde och baseras på vad folk tror företagets tillgångar och värdet av tjänsterna är värda. Det var detta värdet som bestämde vad de tyckte att företaget var värt och vilket satte prislappen när Vattenfall bjöd på det. Nu visar det sig att företaget tydligen inte mådde så bra som de först trodde och därför blir det nedskrivet. Det har ingen reell betydelse om Vattenfall tänker fortsätta driva det utan orsakar mest problem på aktiemarknaden eller om de tänkt sälja företaget.

Den morderna ekonomin är uppbyggd på krediter och förväntat värde. Det är också detta som orsakar alla problem vi har. Företag kan låna pengar på ett förväntat värde (uppskattad vinst) vilket är exakt det samma som kredit eftersom de här pengarna egentligen inte finns. Now, det intressanta uppstår när någon vill syna kassakistan eftersom alla är skyldiga alla pengar.. som ju egentligen inte finns.

Intressant läsning är hur bankerna faktiskt kan skapa nya pengar. Ett komplicerat koncept som bygger på värdet av fiktiva tillgångar som säljs flera gånger. Om du eller jag hade gjort det så hade vi åkt in på 5 år men när en bank gör det så är det tydligen ok.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av walter_iego:

Jag tycker Skatteverket borde jaga fast mupparna som slösade bort över 37 miljarder kronor i Vattenfall - Nuon affären, istället för att bedriva häxjakt mot någon som har sålt rosa lackskor i Diablo III.

De har inte förlorat 37 miljarder, det är bara det att Nuon värderas lägre nu än när de köpte. Sen kan man ju ha fått dina synergi effekter av affären. Så allt är inte svartvitt bara för att medierna vill jaga nyhetschockar.

Om man skriver ned ett företags värde är väl pengarna borta, eller?

Nja, det va ju en nedgång i branchen. Så visst rätt i sak att pengarna är borta just nu. Men så funkar ju marknadsekonomi. Tillgång och efterfrågan styr. Värdet på bolag går upp och ner. Vad jag förstår så fick Vattenfall skriva ner anläggningstillgångar ca 5% och det är inte så mycket om man jämför med deras konkurrenter. Så man kanske inte har så mycket koll om man tycker det är dåligt när de gjorde bättre ifrån sig än branchen i genomsnitt.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Det var bättre förr, när vi kunde göra som vi ville, köra bil hur fort man ville, ingen hjälm på cykel eller motorcykel, inget "fegsnöre" i bilarna, barnen låg i skuffen med filtar och tittade på bilarna och allt annat som flög förbi.

Det ni kallar extremsport det var vardagsmat för oss, vi klättrade i berg och träd, hoppade från höga broar och höjder "utan" snöre, vi hade "TVSPEL" som INTE övervakades utav myndigheter eller militär, vi var ute mkt då tvspelande enbart ägde rum på vinterhalvåret eller när vi hade dåligt väder.

Musiken vi lyssnade på var okonstlad och ofärgad, och lät fantastiskt, högtalare och slutsteg var monumentalt stora, dyra och tunga.

Vi hade game & watch, (Monokrom) skärm, och atari 2600, Commodore 54 och Spectrum 48k

Kassettband, utan något JÄVLA copysweede, vi kopierade precis vad vi ville både audio och video.

Framförallt vi hade inget internet, utan vi behärskade konsten att både skriva och tala samt umgås socialt.

Kort sagt, vi hade mkt mkt bättre förr!

Samhället går åt helvete totalt, det är fakta, och blundar man åt allting och låter myndigheterna köra över oss, så går det fortare än beräknat! . . . The choice is yours som ni säger på svenska!

Hehe.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Vapendragaren:

Ni behöver alltså inte oroa er för att ni säljer ett häftigt svärd i WoW till eran kompis för 120 kr.

Eller?
Du som verkar orka läsa artiklar innan du drar slutsatser, vad tror du om detta?

Skrivet av skatteverket:

Att jobba upp en spelfigur är något som kräver tid och skicklighet. Spelfigurens värde ökar successivt ju mer du jobbar med den. Säljer du en enstaka spelfigur och enstaka vapen eller liknande ska du ta upp vinsten från din hobbyverksamhet som inkomst av tjänst.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...

Att levla och sälja items är altså en hobby och en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

När det gäller
enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för
personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per
år är skattefria.

Detta gäller dock inte onlinespel, eftersom det är en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Jag kan inte tolka det som något annat, att om man drar in mer pengar än man lägger ut på spel, så ska man skatta för varenda krona. I exemplet med ett svärd i wow för 120:- borde dock månadsavgifterna betyda att man får ett underskott...

Jag tolkar det som så att om spelets interna valuta inte kan omvandlas till pengar så är det lungt, vilket framgår i denna text:

"Vid transaktioner mellan deltagarna i en virtuell värld där en överenskommelse finns om försäljning av en ”vara” eller en ”tjänst” mot ersättning i en intern valuta föreligger enligt Skatteverkets bedömning en omsättning av en elektronisk tjänst när den interna valutan kan omvandlas till pengar. Det finns ett direkt samband mellan den tjänst som tillhandahålls en annan deltagare och den ersättning i den interna valutan som denne betalar. Genom att den interna valutan kan omvandlas till gällande lagligt betalningsmedel utgör den en ersättning som kan uttryckas i pengar. Om den interna valutan inte kan omvandlas till pengar föreligger ingen omsättning."

Senast jag spelade WoW (vilket iof var ungefär 8 år sedan) så kunde inte den interna valutan omvandlas till riktiga pengar.

Är rätt säker på att WoW valutan fortfarande inte går att omvandla till riktiga pengar i dagsläget. Inte på lagligt vis iallafall.
Dessutom är det inte heller "lagligt" att sälja ditt konto/karaktärer heller.

Det som detta gäller är spel där handel med spelvaluta/spelföremål kan omvandlas till riktiga pengar på ett lagligt vis t.ex: RMAH i Diablo 3, online spel som poker o.s.v.
Samt att det skall förhindra att folk skaffar sig ett "andra jobb" eller ett heltids jobb som t.ex: guld farmare och skaffar sig en inkomst som inte tidigare beskattats och där med leva på systemet utan att bidra till det.

Det är helt enkelt ett skydd mot framtida ändringar i den digitala världen.

Den dagen då de försöker att beskatta folk på vad en karaktär eller ens "bank" i ett spel skulle ha för motsvarande värde i svensk valuta och se det som en förmögenhetsskatt, då kan man börja klaga. Men som det är nu så är det mer eller mindre endast de som tjänar "grova" summor riktiga pengar på att sälja och köpa i spel som "drabbas".

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Farris:

Snart ska väl spel och hårdvaruköp beskattas med (utöver momsen som redan existerar)

För vad då?

Det här är helt korrekt. Det är en beskattningsbar inkomst och därför skall du skatta för det. Enkelt och helt korrekt.
Däremot, vad bölar folk för i det här forumet? Jag vågar påstå att detta inte drabbar en enda människa här.

För att det "makes as much sense" som att digitala skitsaker i ett spel ska skattas.

Det är förövrigt inte alls "Helt korrekt", varför skall jag betala skatt om jag har sålt, säg ett item på Diablo 3's "Real-money auction house" för 20€?

Det är inte logiskt någonstans att det skall vara beskattningsbart.
Det är dessutom skillnad på att böla, och vara enormt upprörd över något idiotisk lagförslag från en statlig gren.

Skrivet av Farris:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Farris:

Snart ska väl spel och hårdvaruköp beskattas med (utöver momsen som redan existerar)

För vad då?

Det här är helt korrekt. Det är en beskattningsbar inkomst och därför skall du skatta för det. Enkelt och helt korrekt.
Däremot, vad bölar folk för i det här forumet? Jag vågar påstå att detta inte drabbar en enda människa här.

För att det "makes as much sense" som att digitala skitsaker i ett spel ska skattas.

Det är förövrigt inte alls "Helt korrekt", varför skall jag betala skatt om jag har sålt, säg ett item på Diablo 3's "Real-money auction house" för 20€?

Det är inte logiskt någonstans att det skall vara beskattningsbart.
Det är dessutom skillnad på att böla, och vara enormt upprörd över något idiotisk lagförslag från en statlig gren.

Det är helt logiskt att om man gör vinst i riktiga pengar, så ska man betala skatt i riktiga pengar.

Medlem

Alltså läs ställningstagandet.

Endast om det rör sig om "omsättning" så kan det beskattas. Omsättning inom skattelagarna är inte 20 euro försäljningar. Utan du måste faktiskt komma upp i en bra mycket större omfattning för att detta ska bli aktuellt.

Som skatteverket själva skriver det "KAN" röra sig om omsättning.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Menar du på fullaste allvar att du tycker det är okey med svartjobb, företag som håller på med skattebrott etc.. att vi har haft det så bra i Sverige såpass länge med välfärd och allt är tack vare såna här skatteregler.. nu barkar det åt helvete snart nog ändå men vi som är uppväxta här borde fan ha vett nog att förstå att detta inte är konstigt på ngt sätt. Tycker man det luktar skit där man bor så flytta därifrån.. så gör folk i många länder, men tyvärr så flyttar alldeles för många hit...

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Menar du på fullaste allvar att du tycker det är okey med svartjobb, företag som håller på med skattebrott etc.. att vi har haft det så bra i Sverige såpass länge med välfärd och allt är tack vare såna här skatteregler.. nu barkar det åt helvete snart nog ändå men vi som är uppväxta här borde fan ha vett nog att förstå att detta inte är konstigt på ngt sätt. Tycker man det luktar skit där man bor så flytta därifrån.. så gör folk i många länder, men tyvärr så flyttar alldeles för många hit...

Fuck yeah, Rasism på FZ! \o/
Tack för att du bidrar till att urarta diskussionen
Du har inte tänkt på att flytta själv kanske?

Medlem
Skrivet av Farris:
Skrivet av roftg:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Menar du på fullaste allvar att du tycker det är okey med svartjobb, företag som håller på med skattebrott etc.. att vi har haft det så bra i Sverige såpass länge med välfärd och allt är tack vare såna här skatteregler.. nu barkar det åt helvete snart nog ändå men vi som är uppväxta här borde fan ha vett nog att förstå att detta inte är konstigt på ngt sätt. Tycker man det luktar skit där man bor så flytta därifrån.. så gör folk i många länder, men tyvärr så flyttar alldeles för många hit...

Fuck yeah, Rasism på FZ! \o/
Tack för att du bidrar till att urarta diskussionen
Du har inte tänkt på att flytta själv kanske?

På vilket sätt har jag bidragit till det urartar.. jag har helt rätt i det jag säger och vart har du fått rasism ifrån. Jag har inte uttalat mig rasistiskt på ngt sätt.. du är lite väl snabb i att fördöma och placera människor i fack tycker jag

Medlem
Skrivet av Farris:
Skrivet av roftg:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Menar du på fullaste allvar att du tycker det är okey med svartjobb, företag som håller på med skattebrott etc.. att vi har haft det så bra i Sverige såpass länge med välfärd och allt är tack vare såna här skatteregler.. nu barkar det åt helvete snart nog ändå men vi som är uppväxta här borde fan ha vett nog att förstå att detta inte är konstigt på ngt sätt. Tycker man det luktar skit där man bor så flytta därifrån.. så gör folk i många länder, men tyvärr så flyttar alldeles för många hit...

Fuck yeah, Rasism på FZ! \o/
Tack för att du bidrar till att urarta diskussionen
Du har inte tänkt på att flytta själv kanske?

typical vänster. när man inte vet hur man ska argumentera börjar de skrika "Rasist!"

anyway lite OffTopic den här diskussionen har gått. ser ut som Flashback...

Medlem
Skrivet av ReeBart:
Skrivet av Farris:
Skrivet av roftg:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Menar du på fullaste allvar att du tycker det är okey med svartjobb, företag som håller på med skattebrott etc.. att vi har haft det så bra i Sverige såpass länge med välfärd och allt är tack vare såna här skatteregler.. nu barkar det åt helvete snart nog ändå men vi som är uppväxta här borde fan ha vett nog att förstå att detta inte är konstigt på ngt sätt. Tycker man det luktar skit där man bor så flytta därifrån.. så gör folk i många länder, men tyvärr så flyttar alldeles för många hit...

Fuck yeah, Rasism på FZ! \o/
Tack för att du bidrar till att urarta diskussionen
Du har inte tänkt på att flytta själv kanske?

typical vänster. när man inte vet hur man ska argumentera börjar de skrika "Rasist!"

anyway lite OffTopic den här diskussionen har gått. ser ut som Flashback...

kunde inte sagt det bättre själv... Ngt att tillägga jag har alltid röstat rött,socialdemokraterna lr vänstern.. men jag tror inte vi lever i en utopi och blundar för verkligheten,vet bara att nästa val kommer förvåna många som haft skygglapparna på..men nog om det.

Medlem
Skrivet av roftg:

På vilket sätt har jag bidragit till det urartar.. jag har helt rätt i det jag säger och vart har du fått rasism ifrån. Jag har inte uttalat mig rasistiskt på ngt sätt.. du är lite väl snabb i att fördöma och placera människor i fack tycker jag

Nu var det mer att tråden har redan urartat.
Jag tyckte du placerade människor i fack väldigt bra du med , med "allt för många flyttar hit"

Att lägga ner skatteverket är ingen höjdar-idé helt klart.

Skrivet av ReeBart:

typical vänster. när man inte vet hur man ska argumentera börjar de skrika "Rasist!"

anyway lite OffTopic den här diskussionen har gått. ser ut som Flashback...

Inte varit "vänster" sen jag var en liten snorig tonåring för flera år sedan, och började med ung-vänster, för att senare inse att politik är väldigt mycket "skitsnack". (Socialdemokraterna som jag har röstat på de senaste valen går ju inte riktigt att räkna som vänster)

Och ja, det ser ut som en FB tråd här för tillfället

P.S till båda två:
Det är bra att folk har någon form utav humor, eller hur var det nu?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Slartibartfast:

Näe, det har dom verkligen inte varit. Dom har ju bland annat varit emot allmän rösträtt samt stöttat allierade till apartheidregimen.

Nej, man stöttade aldrig apertheidregimen. Man motsatte sig sanktioner som medel för att förändra Sydafrika.
Och ang rösträtten har du också fel. Läs:
http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=1757

Citat:

Att Staaff misslyckades berodde inte på att högern a priori var emot en rösträttsreform. Det berodde bland annat på det valsystem som Staaff samtidigt ville införa, så kallat majoritetsval i enmansvalkretsar (idag praktiserat i länder som Frankrike och Storbritannien).

Men nu tycker jag inte vi ska skapa sidospår här, åter till diskussionen. Som handlade om digital skatt. Inte Högerpartiets historia.

Artikel du länkar till (som handlar om Arkelsten-fiaskot), lyckas med konssttycket att blanda ihop två olika historiska händelser. DN skriver om hur lika rösträtt drevs igenom 1919, axess svarar med att högerpartiet visst drev igenom rösträtt för män 1907. Goddag yxskaft.

Allmän rösträtt ja. Som vederbörande sa att man röstade nej till. Jag pratade om historiebeskrivningen huruvida högerpartiet var emot allmän rösträtt eller ej. Frågan om kvinnlig rösträtt kom många år senare.

Skrivet av Fargo:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Slartibartfast:

Näe, det har dom verkligen inte varit. Dom har ju bland annat varit emot allmän rösträtt samt stöttat allierade till apartheidregimen.

Nej, man stöttade aldrig apertheidregimen. Man motsatte sig sanktioner som medel för att förändra Sydafrika.
Och ang rösträtten har du också fel. Läs:
http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=1757

Citat:

Att Staaff misslyckades berodde inte på att högern a priori var emot en rösträttsreform. Det berodde bland annat på det valsystem som Staaff samtidigt ville införa, så kallat majoritetsval i enmansvalkretsar (idag praktiserat i länder som Frankrike och Storbritannien).

Men nu tycker jag inte vi ska skapa sidospår här, åter till diskussionen. Som handlade om digital skatt. Inte Högerpartiets historia.

Artikel du länkar till (som handlar om Arkelsten-fiaskot), lyckas med konssttycket att blanda ihop två olika historiska händelser. DN skriver om hur lika rösträtt drevs igenom 1919, axess svarar med att högerpartiet visst drev igenom rösträtt för män 1907. Goddag yxskaft.

Allmän rösträtt ja. Som vederbörande sa att man röstade nej till. Jag pratade om historiebeskrivningen huruvida högerpartiet var emot allmän rösträtt eller ej. Frågan om kvinnlig rösträtt kom många år senare.

När man pratar om rösträtt gör man vanligtvis skillnad på allmän rösträtt för män och allmän rösträtt. Det senare begreppet innefattar rösträtt för kvinnor.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Slartibartfast:

Näe, det har dom verkligen inte varit. Dom har ju bland annat varit emot allmän rösträtt samt stöttat allierade till apartheidregimen.

Nej, man stöttade aldrig apertheidregimen. Man motsatte sig sanktioner som medel för att förändra Sydafrika.
Och ang rösträtten har du också fel. Läs:
http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=1757

Citat:

Att Staaff misslyckades berodde inte på att högern a priori var emot en rösträttsreform. Det berodde bland annat på det valsystem som Staaff samtidigt ville införa, så kallat majoritetsval i enmansvalkretsar (idag praktiserat i länder som Frankrike och Storbritannien).

Men nu tycker jag inte vi ska skapa sidospår här, åter till diskussionen. Som handlade om digital skatt. Inte Högerpartiets historia.

Artikel du länkar till (som handlar om Arkelsten-fiaskot), lyckas med konssttycket att blanda ihop två olika historiska händelser. DN skriver om hur lika rösträtt drevs igenom 1919, axess svarar med att högerpartiet visst drev igenom rösträtt för män 1907. Goddag yxskaft.

Allmän rösträtt ja. Som vederbörande sa att man röstade nej till. Jag pratade om historiebeskrivningen huruvida högerpartiet var emot allmän rösträtt eller ej. Frågan om kvinnlig rösträtt kom många år senare.

När man pratar om rösträtt gör man vanligtvis skillnad på allmän rösträtt för män och allmän rösträtt. Det senare begreppet innefattar rösträtt för kvinnor.

Njae. När man avser att högerpartiet röstade nej till allmän rösträtt, är det just vad som avses. Om man menar kvinnlig rösträtt får man säga det. Sen kan man tycka att under allmän rösträtt borde kvinnlig rösträtt ingått, men det gjorde det inte. The End.

Inaktiv
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Vapendragaren:

Ni behöver alltså inte oroa er för att ni säljer ett häftigt svärd i WoW till eran kompis för 120 kr.

Eller?
Du som verkar orka läsa artiklar innan du drar slutsatser, vad tror du om detta?

Skrivet av skatteverket:

Att jobba upp en spelfigur är något som kräver tid och skicklighet. Spelfigurens värde ökar successivt ju mer du jobbar med den. Säljer du en enstaka spelfigur och enstaka vapen eller liknande ska du ta upp vinsten från din hobbyverksamhet som inkomst av tjänst.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...

Att levla och sälja items är altså en hobby och en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

När det gäller
enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för
personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per
år är skattefria.

Detta gäller dock inte onlinespel, eftersom det är en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Jag kan inte tolka det som något annat, att om man drar in mer pengar än man lägger ut på spel, så ska man skatta för varenda krona. I exemplet med ett svärd i wow för 120:- borde dock månadsavgifterna betyda att man får ett underskott...

Jag tolkar det som så att om spelets interna valuta inte kan omvandlas till pengar så är det lungt, vilket framgår i denna text:

"Vid transaktioner mellan deltagarna i en virtuell värld där en överenskommelse finns om försäljning av en ”vara” eller en ”tjänst” mot ersättning i en intern valuta föreligger enligt Skatteverkets bedömning en omsättning av en elektronisk tjänst när den interna valutan kan omvandlas till pengar. Det finns ett direkt samband mellan den tjänst som tillhandahålls en annan deltagare och den ersättning i den interna valutan som denne betalar. Genom att den interna valutan kan omvandlas till gällande lagligt betalningsmedel utgör den en ersättning som kan uttryckas i pengar. Om den interna valutan inte kan omvandlas till pengar föreligger ingen omsättning."

Senast jag spelade WoW (vilket iof var ungefär 8 år sedan) så kunde inte den interna valutan omvandlas till riktiga pengar.

Är rätt säker på att WoW valutan fortfarande inte går att omvandla till riktiga pengar i dagsläget. Inte på lagligt vis iallafall.
Dessutom är det inte heller "lagligt" att sälja ditt konto/karaktärer heller.

Det som detta gäller är spel där handel med spelvaluta/spelföremål kan omvandlas till riktiga pengar på ett lagligt vis t.ex: RMAH i Diablo 3, online spel som poker o.s.v.
Samt att det skall förhindra att folk skaffar sig ett "andra jobb" eller ett heltids jobb som t.ex: guld farmare och skaffar sig en inkomst som inte tidigare beskattats och där med leva på systemet utan att bidra till det.

Det är helt enkelt ett skydd mot framtida ändringar i den digitala världen.

Den dagen då de försöker att beskatta folk på vad en karaktär eller ens "bank" i ett spel skulle ha för motsvarande värde i svensk valuta och se det som en förmögenhetsskatt, då kan man börja klaga. Men som det är nu så är det mer eller mindre endast de som tjänar "grova" summor riktiga pengar på att sälja och köpa i spel som "drabbas".

Det var ju precis det jag skrev, att det är OK så länge spelets interna valuta inte kan omvandlas till riktiga pengar. Jag tycker att detta är en bra sak och försökte bara lugna ner folket här lite.

Jag jobbar statligt så jag har inget emot att fler behöver bidra till min lön.


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Medlem
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Vapendragaren:

Ni behöver alltså inte oroa er för att ni säljer ett häftigt svärd i WoW till eran kompis för 120 kr.

Eller?
Du som verkar orka läsa artiklar innan du drar slutsatser, vad tror du om detta?

Skrivet av skatteverket:

Att jobba upp en spelfigur är något som kräver tid och skicklighet. Spelfigurens värde ökar successivt ju mer du jobbar med den. Säljer du en enstaka spelfigur och enstaka vapen eller liknande ska du ta upp vinsten från din hobbyverksamhet som inkomst av tjänst.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...

Att levla och sälja items är altså en hobby och en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

När det gäller
enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för
personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per
år är skattefria.

Detta gäller dock inte onlinespel, eftersom det är en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Jag kan inte tolka det som något annat, att om man drar in mer pengar än man lägger ut på spel, så ska man skatta för varenda krona. I exemplet med ett svärd i wow för 120:- borde dock månadsavgifterna betyda att man får ett underskott...

Jag tolkar det som så att om spelets interna valuta inte kan omvandlas till pengar så är det lungt, vilket framgår i denna text:

"Vid transaktioner mellan deltagarna i en virtuell värld där en överenskommelse finns om försäljning av en ”vara” eller en ”tjänst” mot ersättning i en intern valuta föreligger enligt Skatteverkets bedömning en omsättning av en elektronisk tjänst när den interna valutan kan omvandlas till pengar. Det finns ett direkt samband mellan den tjänst som tillhandahålls en annan deltagare och den ersättning i den interna valutan som denne betalar. Genom att den interna valutan kan omvandlas till gällande lagligt betalningsmedel utgör den en ersättning som kan uttryckas i pengar. Om den interna valutan inte kan omvandlas till pengar föreligger ingen omsättning."

Senast jag spelade WoW (vilket iof var ungefär 8 år sedan) så kunde inte den interna valutan omvandlas till riktiga pengar.

Är rätt säker på att WoW valutan fortfarande inte går att omvandla till riktiga pengar i dagsläget. Inte på lagligt vis iallafall.
Dessutom är det inte heller "lagligt" att sälja ditt konto/karaktärer heller.

Det som detta gäller är spel där handel med spelvaluta/spelföremål kan omvandlas till riktiga pengar på ett lagligt vis t.ex: RMAH i Diablo 3, online spel som poker o.s.v.
Samt att det skall förhindra att folk skaffar sig ett "andra jobb" eller ett heltids jobb som t.ex: guld farmare och skaffar sig en inkomst som inte tidigare beskattats och där med leva på systemet utan att bidra till det.

Det är helt enkelt ett skydd mot framtida ändringar i den digitala världen.

Den dagen då de försöker att beskatta folk på vad en karaktär eller ens "bank" i ett spel skulle ha för motsvarande värde i svensk valuta och se det som en förmögenhetsskatt, då kan man börja klaga. Men som det är nu så är det mer eller mindre endast de som tjänar "grova" summor riktiga pengar på att sälja och köpa i spel som "drabbas".

Det var ju precis det jag skrev, att det är OK så länge spelets interna valuta inte kan omvandlas till riktiga pengar. Jag tycker att detta är en bra sak och försökte bara lugna ner folket här lite.

Jag jobbar statligt så jag har inget emot att fler behöver bidra till min lön.

Ja jo, det var egentligen bara wow delen som var menat till dig som en bekräftelse på att det fortfarande inte gick att omvandla ingame vaulta till riktig valuta.

Utöver det så hade jag samma tanke med mitt meddelande som du. Blev kanske lite konstigt när det kom samma post.

Inaktiv
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Vapendragaren:

Ni behöver alltså inte oroa er för att ni säljer ett häftigt svärd i WoW till eran kompis för 120 kr.

Eller?
Du som verkar orka läsa artiklar innan du drar slutsatser, vad tror du om detta?

Skrivet av skatteverket:

Att jobba upp en spelfigur är något som kräver tid och skicklighet. Spelfigurens värde ökar successivt ju mer du jobbar med den. Säljer du en enstaka spelfigur och enstaka vapen eller liknande ska du ta upp vinsten från din hobbyverksamhet som inkomst av tjänst.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...

Att levla och sälja items är altså en hobby och en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

När det gäller
enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för
personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per
år är skattefria.

Detta gäller dock inte onlinespel, eftersom det är en tjänst.

Skrivet av skatteverket:

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Jag kan inte tolka det som något annat, att om man drar in mer pengar än man lägger ut på spel, så ska man skatta för varenda krona. I exemplet med ett svärd i wow för 120:- borde dock månadsavgifterna betyda att man får ett underskott...

Jag tolkar det som så att om spelets interna valuta inte kan omvandlas till pengar så är det lungt, vilket framgår i denna text:

"Vid transaktioner mellan deltagarna i en virtuell värld där en överenskommelse finns om försäljning av en ”vara” eller en ”tjänst” mot ersättning i en intern valuta föreligger enligt Skatteverkets bedömning en omsättning av en elektronisk tjänst när den interna valutan kan omvandlas till pengar. Det finns ett direkt samband mellan den tjänst som tillhandahålls en annan deltagare och den ersättning i den interna valutan som denne betalar. Genom att den interna valutan kan omvandlas till gällande lagligt betalningsmedel utgör den en ersättning som kan uttryckas i pengar. Om den interna valutan inte kan omvandlas till pengar föreligger ingen omsättning."

Senast jag spelade WoW (vilket iof var ungefär 8 år sedan) så kunde inte den interna valutan omvandlas till riktiga pengar.

Är rätt säker på att WoW valutan fortfarande inte går att omvandla till riktiga pengar i dagsläget. Inte på lagligt vis iallafall.
Dessutom är det inte heller "lagligt" att sälja ditt konto/karaktärer heller.

Det som detta gäller är spel där handel med spelvaluta/spelföremål kan omvandlas till riktiga pengar på ett lagligt vis t.ex: RMAH i Diablo 3, online spel som poker o.s.v.
Samt att det skall förhindra att folk skaffar sig ett "andra jobb" eller ett heltids jobb som t.ex: guld farmare och skaffar sig en inkomst som inte tidigare beskattats och där med leva på systemet utan att bidra till det.

Det är helt enkelt ett skydd mot framtida ändringar i den digitala världen.

Den dagen då de försöker att beskatta folk på vad en karaktär eller ens "bank" i ett spel skulle ha för motsvarande värde i svensk valuta och se det som en förmögenhetsskatt, då kan man börja klaga. Men som det är nu så är det mer eller mindre endast de som tjänar "grova" summor riktiga pengar på att sälja och köpa i spel som "drabbas".

Det var ju precis det jag skrev, att det är OK så länge spelets interna valuta inte kan omvandlas till riktiga pengar. Jag tycker att detta är en bra sak och försökte bara lugna ner folket här lite.

Jag jobbar statligt så jag har inget emot att fler behöver bidra till min lön.

Ja jo, det var egentligen bara wow delen som var menat till dig som en bekräftelse på att det fortfarande inte gick att omvandla ingame vaulta till riktig valuta.

Utöver det så hade jag samma tanke med mitt meddelande som du. Blev kanske lite konstigt när det kom samma post.

Ja jag tyckte också det blev lite konstigt, men jag är glad att vi är överens iaf och tackar för informationen om WoW.

Nu har tråden spårat lite så nu säger jag tack och hej för mig, god natt!


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Medlem

Okej.. undrar hur dom ska lyckas ? Lär ju krävas totalitär spaning på alla datorer, bless brandväggar och vpn tunnlar lol dom kommer aldrig kunna kontrollera detta.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Okej.. undrar hur dom ska lyckas ? Lär ju krävas totalitär spaning på alla datorer, bless brandväggar och vpn tunnlar lol dom kommer aldrig kunna kontrollera detta.

Om det gäller diablo 3 så skulle det nog inte vara allt för svårt att få information från rmah transaktioner till konton ägda av svenskar. Det är ju kopplat till ditt bnet konto, och såvida du inte har falsk information där så kan de nog få tillgång om de verkligt skulle behövas.

Man skall aldrig säga aldrig, total kontroll kommer dem nog inte kunna ha, men risken kommer säkerligen få många att undvika sådan handel i spel eller anmäla denna form inkomst just för att de inte vill ta den risken att faktiskt bli ertappad.

Medlem

Det är väl kanonbra! Om jag får skatta för min intjänade hundralapp på RMAH så borde jag kunna dra av hela datorn (20.000) som arbetsredskap?
Tack skatteverket!

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Det är väl kanonbra! Om jag får skatta för min intjänade hundralapp på RMAH så borde jag kunna dra av hela datorn (20.000) som arbetsredskap?
Tack skatteverket!

Word!

Medlem

Är det inte bara att skita i att deklarera vad man tjänar? Hur ska dom veta?

Medlem

Då kan dom väl börja skatta folk som säljer på Blocket.se samt Facebook Köp & Sälj plus en helvetes massa andra ställen. Sen kan dom ju lika gärna installera myntautomater vid dass i varje svenskt hem (för renhållningen drivs ju av skattemedel).

Skriv svar