Solen och dess polära tveksamhet

Medlem
Solen och dess polära tveksamhet

Det verkar som att vår kära sol har gått och blivit tveksam på hur den vill ha det. Om ca 3 månader byter den nämligen pol-riktning. Helt. Detta sker ungefär var 11 år för oss här på jorden, skillnaden är att det denna gång sker förhastat.

Händelsen i sig är alltså ingen ovanlig händelse, och heller inte något vi nödvändigtvis behöver vara rädda för. Dessa cyklar har pågått under en tid mycket längre än människan eller ens våra förfäder funnits.

Det som är unikt denna gången är att det sker utanför den ordinarie cykeln, och solen har nu gått i sin pol-fas för tidigt. Den norra polen har redan bytt tecken, men den södra polen har fortfarande inte hunnit ikapp. Förenklat sagt kan man alltså säga att solen just nu har två negativa poler.

Effekterna av detta är okända då man aldrig observerat just detta fenomen förr, och man har heller ingen aning om vad detta kommer leda till för oss här på jorden. Det man vet är att det påverkar hela den interstellära rymden, hela vägen bort till Voyager-probarna.

Det finns ingen orsak till panik här på jorden, däremot kan vi mycket väl få spektakulära shower med Aurora Borealis över hela jorden. Rymdstormarna förväntas pågå en längre tid, och strålningsnivåerna är nästan garanterade att förändras drastiskt. Hur detta kommer att påverka oss på jorden återstår att se.

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2013/05a...

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Solen och dess polära tveksamhet

Jag hoppas på mycket norrsken, det är vackert


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

En kille jag känner som jobbar med astronomi osv funderade på lunchen tidigare över att det skulle kunna generera långvarigt norrsken över hela jorden. Det vore ju något!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Man funderar ibland på om saker som detta och andra kan inträffa hastigt och oförutsett, som inte är harmlöst, utan som kan ställa till det ordentligt.

Typ: shit, ingen el fungerar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Mm... Det är mycket vi inte vet.

Det är just därför jag har en BugOutBag. För det blir man kallad foliehat och paranoid. Det handlar egentligen om att inte sitta med byxorna nere och vara helt lamslagen om något händer.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Coolt! Vi får la se vad som händer.

phi
Medlem
Skrivet av Stag:

Mm... Det är mycket vi inte vet.

Det är just därför jag har en BugOutBag. För det blir man kallad foliehat och paranoid. Det handlar egentligen om att inte sitta med byxorna nere och vara helt lamslagen om något händer.

Inget fel med att vara väl förberedd inför det oväntade.

Har också en bug out bag, ett skarpvässat katana och en bra (för tillfället) kondition. Så nu får zombiejävlarna komma precis när de vill!

Medlem

Hah! Vackert med katanan.

Själv har jag inget så påtagligt... En Salient Arms Glock .40 får räcka.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Blir mer spännande när jorden ska till och polvända, då kommer vårt magnetfält under en period inte att fungera som det ska och strålningsnivåerna kan på på lokala vandrande punkter bli otroligt höga när kärnan omstrukturerar sig. Som tur är så kommer detta inte att ske än på åtminstone 1500 år.

ZF
Medlem

SPOILER!

detta händer:

(den lilla pricken ovanför Jupiter är där du (antagligen) bor)

bekänn era synder, snart är det kokta fläsket klart att stekas i helvetet!

Medlem

Haha! Ja precis. Om vi var sådär nära solen skulle vi dock ha större problem än skiftande poler.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem
Skrivet av Stag:

Haha! Ja precis. Om vi var sådär nära solen skulle vi dock ha större problem än skiftande poler.

sannolikheten att en sån där träffar är iof låg redan. den kommer också att göra mer skada när Jordens fält är svagt, så chansen för en polvändning för både Sol och Jorden samtidigt är kanske astronomiskt liten.

men som det brukar heta, när det är nåt det går att ha otur i så kan man ha mer tur än tvärtom.

Medlem

Väl sagt.

Att en solstorm eller liknande skulle träffa jorden är fruktansvärt osannolikt. Then again, vad är oddsen för människans evolution..? Eller liv över huvudtaget på jorden?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Man skall dock inte glömma bort det som hände för ett bra tag sedan. (Måste nog google lite för exakt datum.)

På den tiden fanns det inte så mycket elektronisk utrustning, men många telegrafer slogs ut i USA och en del har räknat på vad som kunde hända om samma sak inträffade idag. Såsom massiva avbrott i elnätet, telenätet och mera. Som ni vet så skulle det innebära stora konsekvenser, inte bara i tillverkning av livsmedel och verktyg, utan också inom sjukvården. Mängder av utrustning som behöver bytas ut.... med andra ord - många personer runt om på Tellus skulle dö. Allra värst skulle det drabba oss i väst, eftersom att vi är de som är mest beroende av t ex el. En by inne i jungeln skulle knappas bry sig om det, deras liv skulle tuffa på som vanligt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Just de här cyklerna och polskiftningarna har jag med i min bok


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ooooh! No blev man inte mindre intresserad direkt!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem
Skrivet av Stag:

Then again, vad är oddsen för människans evolution..? Eller liv över huvudtaget på jorden?

beror på skolan. den ena (den äldre förmodar jag) pekade gärna på de oändliga variblerna och tillfälligheterna som krävdes. den andra (nyare?) menar att liv i princip är ett virus som uppkommer överallt där minsta lilla förutsättning finns.

men vi får kanske se om det dyker upp nån grön filur framför Opportunitys kameror. troligare kula att hitta lite livligare liv på är antagligen Titan.

Skrivet av conthox:

Man skall dock inte glömma bort det som hände för ett bra tag sedan. (Måste nog google lite för exakt datum.)

På den tiden fanns det inte så mycket elektronisk utrustning, men många telegrafer slogs ut i USA och en del har räknat på vad som kunde hända om samma sak inträffade idag. Såsom massiva avbrott i elnätet, telenätet och mera. Som ni vet så skulle det innebära stora konsekvenser, inte bara i tillverkning av livsmedel och verktyg, utan också inom sjukvården. Mängder av utrustning som behöver bytas ut.... med andra ord - många personer runt om på Tellus skulle dö. Allra värst skulle det drabba oss i väst, eftersom att vi är de som är mest beroende av t ex el. En by inne i jungeln skulle knappas bry sig om det, deras liv skulle tuffa på som vanligt.

1859. (googlade givetvis)

det var en elektromagnetisk storm så påverkan på just telegrafer kan ha varit den mest.. eh, träffande.

idag är visserligen elektroniken i sig känsligare, men bättre isolerad från atmosfäriska och elektriska störningar på ett annat vis. telegraferna var ofta som en gigantisk åskledare kopplade till en kondensator, så de drog problemen till sig bokstavligt talat. så exakt påverkan numera med större uppdelningar i kraftnäten (transformatorer i flera led sätter stopp för ganska rejäla strömstörningar) och för kommunikation där fibrer börjar bli det vanligaste och även elektriska ledare sen länge gått under marken kan kanske inte jämföras helt.

Skrivet av walter_iego:

Just de här cyklerna och polskiftningarna har jag med i min bok

Skrivet av Stag:

Ooooh! No blev man inte mindre intresserad direkt!

en ny DaVinci-kod?

Ingen "ny" da Vinci-kod, men något väldigt spännande, och annorlunda som jag aldrig sett i någon bok tidigare...

Intressant det du skrev "ZF", men elektronik kan väl ändå skadas rejält av plasmavindar från solen? Det finns nog inget perfekt skydd om jag har förstått det rätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Plasmavindar kan absolut skada elektronik, och mycket annat.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Stag:

Plasmavindar kan absolut skada elektronik, och mycket annat.

Jag tror det var den som påskyndade mitt håravfall och förvandlade mig till Vin Diesel


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hah! Bra där.

På tal om boken Walter, du får titta in på Steam eller liknande snart!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Stag:

Hah! Bra där.

På tal om boken Walter, du får titta in på Steam eller liknande snart!

Jag är inne varje dag

Tittar in ikväll, ses där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vackert!

Nu ska jag återgå till schacken... Huva vad man tappar stingen i Schack när man inte spelar på länge!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem
Skrivet av Stag:

Plasmavindar kan absolut skada elektronik, och mycket annat.

nja. såvida det inte är elektronik i en satellit i tomma rymden som smälts ner i några tusen grader, så är det inte troligt. det som en plasmavind kan göra är att rubba magnetfälten och att det i sin tur orsakar elektromagnetisk störning i atmosfären vilket påverkar känslig oskyddad elektronik eller elektronisk kommunikation. plasman är utlösaren, inte verkan, blanda inte ihop plasma med elektromagnetism för att det krävs det för att innesluta plasma på marken, i rymden behövs det inte naturligtvis.

det är hursom ganska begränsad påverkan dessa kan ha idag som sagt när allt är skyddat och alltmer går isolerat och under jord.

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Stag:

Plasmavindar kan absolut skada elektronik, och mycket annat.

Jag tror det var den som påskyndade mitt håravfall och förvandlade mig till Vin Diesel

du skulle hållit dig under jordi mao.

Medlem

Hahaha!

Enligt det jag läste ska plasmavindar kunna störa ut elektronik på det sättet du beskriver ja. Notera också att jag skrev kan och inte att det garanterat kommer.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem
Skrivet av Stag:

störa ut elektronik

eller hårceller.

de kan, på tal om, såklart också mer direkt svedja av skalpen om man kommer för nära.

1
Skriv svar