Nasas budget

Medlem
Nasas budget

Den här bilden visar på en skrämmande verklighet:

Som ni kan se, NASA's budget är den nästöversta ljusgröna stapeln. Jämför den med hur mycket USA lägger i militärbudget. Skrevsparken mot vetenskapen blir inte mindre av att se att NASA's totala budget under hela deras existens är mindre än vad militärbudgeten är på ett år!

Tänk er vad NASA hade kunnat åstadkomma om de hade haft samma budget som militären....

Med en liten, liten bråkdel av vad militären kostar har NASA lyckats skicka människor till månen, sonder som snart har lämnat solsystemet, landat farkoster på Mars, skickat upp teleskop i omloppsbana m.m m.m.

Men visst, det är viktigare att slösa pengar på komma på mer effektiva sätt att ta död på människor än på att försöka säkra mänsklighetens framtid.

Citerar Stephen Hawking: "We must continue to go into space for humanity. We won’t survive another 1,000 years without escaping our fragile planet."

Det är bara en fråga om när, inte om, nästa massutrotning av liv kommer ske på Jorden. Antingen pga att vi förstör miljön, en supervulkan som den i Yellowstone Park i USA får ett utbrott, asteroidnedslag, skynet tar över, tidsresande dinosaurier äter upp oss osv.

Vi som ras borde satsa pengar på att kolonisera Månen, Mars, asteroidbältet, eventuellt några av Jupiters eller Saturnus månar så fort som möjligt INNAN nästa stora asteroid kraschar ner. Det har varit nära många gånger och oftast har vi märkt det först EFTER att asteroiden passerat oss, dvs ingen chans att kunna göra något.

#blogg

Medlem
Nasas budget

USA ligger väll ett antal miljarder i skuld 16 300 000 000 000 $ om jag inte jag har fel och mycket av det kan jag tänka mig är att dom lägger ner på militären

De slösar sannerligen så det heter duga på alla möjliga saker som inte är till mänsklighetens gagn.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

I Realiteten har de mer eller mindre avvecklat Nasa.

Tror det började med Bush den äldre som tyckte det vart viktigare att banka araber än att se till att rasen (Homo Sapiens Sapiens, dvs oss alla som nu lever, oavsett hudfärg). Även om Reagan tyckte det var viktigare med "Stjärnornas krig" emot Warzavapakten så tog han inte allt.

Ja, Nasa kostar fortfarande massor med pengar, men är numera mest en skelettverksamhet.

Istället för att vara på plats på Mars och påbörjat terraformering och ha kolonier på månen, vilket med stor sannolikhet hade varit fullt plausibelt, så har de en minirobot och tar fotografier där nu...

Verkar som de som bestämmer har bestämt sig för oljekriget som snart kommer.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

När det gäller vetenskap och USA så är nog min favorit ändå när de skulle bygga en ny partikelaccelerator lik CERN. Först fick forskarna 1 miljard dollar för att gräva hålet i Texas (tror jag det var) och sedan när det var dags för mer pengar så frågade en politiker en av de vetenskapsmän som ledde byggnationen: "with your machine, will we find god?" till vilket han inte hade ett bra svar. Så med ett nej som svar på den frågan fick vetenskapsmännen en miljard dollar till för att fylla igen hålet de grävt.

Tycker de kunde åtminstonde dela militärens budget till hälften och ge resten till NASA eller annan viktig forskning.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Tyvärr står rymdloppet mellan kina och indien nu. USA är helt ute.
Seriöst, james may fick köra bilen som var planerad att köra på mars. Behöver man säga mer?

Medlem

Nu ingår det ju i och för sig en hel del forskning i deras militärbudget, men det är ändå tragiskt att NASA som en gång i tiden skickade människor till månen bara har blivit nån sorts vaktmästare som sitter stilla på sin stol och rullar tummarna.

Många klagar över att dom inte gör något, men det är ju för att dom inte får några pengar som det står stilla. Under 60- och 70-talet så kastade USA's regering pengar på dom, och vi ser ju vart det tog mänskligheten.

Medlem

Tja, har man världens högsta statsskuld måste man dra ned på sina utgifter. Då ryker Nasa.

1
Skriv svar