Kan remakes vara för trogna orginalet?

Flakmonkey
Kan remakes vara för trogna orginalet?

Det här med remakes är ju som bekant himla poppis nuförtiden vilket de flesta tycks gilla. Games längtar efter svunna tider från sin barndom samtidigt som utgivare ser det som relativt enkla och säkra pengar. De behöver ju knappast komma på någon ny spelidé utan bara puttsa till det som finns. Vilken grad av putts som vi spelare efterfrågor är dock något som jag klurat lite på till och från och idag när jag läste några recensioner av [g="#ducktales-remastered|"Duck Tales" fick jag mer vatten på min kvarn.

Överlag tycks det visserligen som att spelet får ett gott mottagande, men eftersom jag är den jag är så var jag mer intresserad av att läsa de recensioner som var lite mer negativa. De åsikterna brukar både vara mer intressanta och underhållande och så var även fallet denna gång. Den största negativa aspekten med Capcoms nyutgåva tycks nämligen vara att det är för troget orginalet. Att det fortfarande kan vara svårt (herregud att få börja om från början på varje bana när man dör så länge man inte kör på easy då det istället blir för lätt), att spelmekaniken är enkel och att fienderna tycks vara drabbade att kronisk dumhet då alla låter dig hoppa på deras huvud.

[video=13818]

Det som efterfrågas (eller som man iaf klagar på) är alltså att man ändrar på grundläggande aspekter som vid ändring skulle göra det till ett väldigt annorlunda spel. Personligen så kan jag förstå frustrationen i att spelen är trogna originalet. Jag försöker ju av samma anledning undvika att spela äldre spel för att få ha mina nostalgiska minnen kvar. Men samtidigt så tycker jag ändå att är det en remake så är det en remake. Då ska man inte ändra på grundstenarna. Ibland kan det innebära att man blottlägger den äldre generationens spel svagheter, men då är det smällar man får ta. För det är som någon vis person sa svårt att äta både äta kakan och ha den kvar.

#blogg

Medlem
Kan remakes vara för trogna orginalet?

Jag läser aldrig recensioner som ger bra betyg - det är ju helt onödigt.

Jag tror att det går att göra remakes idag och att de kan bli väldigt bra, men jag tror inte att många utvecklare förstår hur de skall göra det och lägger fokus på fel saker.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tycker nog att det beror lite på vad spelmakarna vill uppnå. Om de vill göra en remake så tycker jag att de ska hålla sig så trogna till orginalet som de kan och helt enkelt bara lyfta fram spelet från gamla maskiner till nya. Uppdatera grafik, ljud och dylikt är givet men inte bråka så mycket med själva spelet. Vill de ändra och dona runt tycker jag gott att de kan kalla det reboot eller något och då kan de få göra som de vill.

Det är ju förstås bara vad jag tycker


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Personligen spelar jag gärna äldre spel eftersom de överträffar många nyare spel. Nej jag är inte grafikkåt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Flakmonkey
Skrivet av Parzec:

Jag tycker nog att det beror lite på vad spelmakarna vill uppnå. Om de vill göra en remake så tycker jag att de ska hålla sig så trogna till orginalet som de kan och helt enkelt bara lyfta fram spelet från gamla maskiner till nya. Uppdatera grafik, ljud och dylikt är givet men inte bråka så mycket med själva spelet. Vill de ändra och dona runt tycker jag gott att de kan kalla det reboot eller något och då kan de få göra som de vill.

Det är ju förstås bara vad jag tycker

Mjo helt klart är det så och jag gillar tänket på reboot. Men det är nog lite av ett "damned if you do and damned if you don't"-läge när man gör det som då är en remake. Somliga tycker att det ska vara helt intakt medan andra tycker att man ska modernisera. Vilket är uppenbart om man jämför recensionerna där ute. Personligen tycker jag att det ska vara så intakt som möjligt. Piffa till det men inte så till den milda grad att man inte känner igen vad som finns där bakom

Medlem

Ja, att göra alla nöjda är inte möjligt. Det är en universell lag för hela universom och det gäller allt =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar