Oculus Rift - första intrycken

Skägg.
10 Chambers
Oculus Rift - första intrycken

Framtiden! Så känns det efter en dag med Oculus Rift-headsetet på skallen. Typ. Det är en helt makalös upplevelse att - faktiskt - kliva in i en virtuell verklighet. Visst, den är lågupplöst och att gå i sidled uppför en trappa triggar illamåendet på en gång, men det är faktiskt precis så underbart som jag kunde föreställa mig.

Samtidigt blir det mer och mer uppenbart att det är en nischad produkt. Det kommer aldrig funka att köra det senaste Battlefield eller Call of Duty utan att få permanenta skador på synnerverna. Men långsamma, mysiga spel kommer att förstärkas med Oculus Rift. Jag kan till och med hävda att det går att luta hela upplevelser på tekniken.

Frågan är om det räcker med att självaste John Carmack hoppat på tåget. Jag fruktar ett moment 22: att för få konsumenter kommer att köpa Rift och därmed göra det olönsamt för utvecklarna skapa upplevelser, vilket leder till att än färre köper en produkt det inte finns några spel till.

Men de närmaste dagarna förtrycker jag de farhågorna och åker istället på guidade turer i solsystemet, flyger månlandare och fnissar åt bergochdalbaneupplevelser. De må vara enkla teknikdemon med de smakar framtid.

#blogg


signatur
Oculus Rift - första intrycken

Det var både tråkigt att höra, och intressant att höra, för jag tror många vill hoppa in i CoD och BF och bara panga loss, men jag misstänkte att det inte funkar på det sättet. Hjärnan går nog på högvarv sekunden man sätter manicken på skallen.

Hur kommer det att funka med typ bilspel och flygsimulatorer? FPS-spel är nog överkurs?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Flyg- bil och rena upplevelser (Dear Esther!) kommer att funka alldeles utmärkt. Mark my words!


signatur
Medlem

Tror tyvärr det finns många olika risker med denna pryl, bland annat epilepsi och sämre syn. En bok och datorskärm kan nog försämra synen, då kommer nog även denna försämra synen.

Medlem

Star Citizen, nuff said.

Skrivet av Siken:

Tror tyvärr det finns många olika risker med denna pryl, bland annat epilepsi och sämre syn. En bok och datorskärm kan nog försämra synen, då kommer nog även denna försämra synen.

Det finns studier som hävdar det motsatta; att en datorskärm skärper synen och uppfattningsförmågan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Finns många medicinska studier som hävdar det Siken säger, men att skärma av och tvångsmata intryck på det sätt Oculus gör tycker jag själv verkar obehagligt för synintrycken. Fick skaffa glassögon för att motverka överansträngning framför datorn.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:

Finns många medicinska studier som hävdar det Siken säger, men att skärma av och tvångsmata intryck på det sätt Oculus gör tycker jag själv verkar obehagligt för synintrycken. Fick skaffa glassögon för att motverka överansträngning framför datorn.

För att inte säga 3D-filmer. De kan verkliga "fucka upp" folk.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Måste ju vara som gjutet för skräckspel?

Medlem

Jag har brytningsfel i ögonen vilket gör att jag blir lätt illamående/får migrän av saker som påverkar ögonen. Innan jag fick glasögon hade jag migrän varannan dag nästan.

3D filmer har fortfarande påverkan och gör mig illamående även fast jag har mina glasögon under 3D-glasögonen så jag undrar om jag kommer må illa utav Oculus Rift också.. hoppas inte det.

Sen övrigt är jag väldigt svag för saker som gör en illamående tex som låg FoV.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Star Citizen, nuff said.

Oh yes, kan knappt vänta tills jag får flyga runt i min Constellation och utforska universumet! Får se om jag köper en rift dock.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem
Skrivet av Siken:

Tror tyvärr det finns många olika risker med denna pryl, bland annat epilepsi och sämre syn. En bok och datorskärm kan nog försämra synen, då kommer nog även denna försämra synen.

Har man epilepsi så bör man vara försiktig med det mesta. Vet av en som fick ett anfall bara av att åka i en belyst tunnel för att det flimrade för mycket. Försämrad syn vet i tusan om det påverkar så mycket om man använder Oculus måttligt. Alltså inga maratonlopp under LAN. Huvudvärk och ögonvärk är nog tidigare symtom än att synen försämras permanent.

Nu är jag ingen ögonläkare, men av det jag har läst om och vad min optiker har sagt till mig så känns det mest som en gammal skröna i stil med att man får sämre syn av att sina för nära TV:n, att ögonen kan fastna av att titta i kors eller att vi bara använder 10% av våra hjärnor. Men jag skulle ändå rekommendera att vila ögonen emellanåt för att inte överbelasta musklerna i ögonen (syftar mest på den låga upplösningen som kräver att ögonen anstränger sig mer) och därmed slippa problem som huvudvärk.

phi
Medlem

Som jag har fattat det så kan du inte få sämre syn av att stirra in en skärm, utan vad du kan få är pseudomyopi. Alltså "falsk närsynhet". Något som återställs med tiden.

Riktig närsynthet är något som man redan har eller får pga ögats anatomiska brister. Jag har t.ex. ärftlig närsynhet men mitt synfel kan inte försämras av att jag stirrar in i en skärm dygnet runt men min syn kan försämras pga överanstränging. Det är något som sker när ciliarmuskeln inte får arbeta som den ska och "fastnar" i ett visst läge som gör att ögat får svårt att fokusera.

Det kan alltså hända vem som helst och man kan få en form av tillfällig närsynthet och vara i behov av glasögon trots att man har perfekt syn. Men som sagt det går oftast tillbaka efter ett tag (veckor, månader och i värsta fall år) men med vissa övningar så kan man träna bort det. För att undvika det helt och hållet så räcker det oftast med att ta korta pauser, kolla på föremål på längre avstånd och låta ögat få fokusera på något annat. Ett annat alternativ är att skaffa terminalglasögon.

Om man upplever att man får torra ögon och det börjar svida i ögonen så är det ett tecken på överansgrängning och då bör man ta en paus. Men det är alltså helt ofarligt och det påverkar inte din syn permanent.

Det är i alla fall vad jag fick lära mig av en ögonläkare för ett tag sen.

Edit: iPadjävel. Orkar inte fixa alla stavfel som den bidragit med. Ni fattar säkert ändå.

Medlem

Har Calle provat Amnesia med Oculus Rift och ett par surround-hörlurar ännu då?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av skogsvilden:

Har Calle provat Amnesia med Oculus Rift och ett par surround-hörlurar ännu då?

Aldrig i livet!


signatur
Medlem

Hur är det med oss glasögongubbar? Är närsynt så fungerar det bra även utan ens brillor?


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hur är det med oss glasögongubbar? Är närsynt så fungerar det bra även utan ens brillor?

Den fungerar bra med glasögon, om du inte har skitstora hipsterbrillor. Det följer även med två par extra linser för att korrigera synfel och har man tur så funkar de någorlunda för en.

Det är verkligen en fantastisk känsla och illamåendet åtgärdas sannolikt av konsumentmodellen som kommer att få position tracking.

1
Skriv svar