Kappvändarreaktioner

Flakmonkey
Kappvändarreaktioner

Som ni säkert alla känner till så har Microsoft idag gjort den senaste av en rad kappvändningar då de tillkännagav att Kinect inte kommer behöva var inkopplad och igång för att använda till Xbox One. "Hurra!" ropar många och fortsätter med "en seger för konsumenterna!!". Andra är betydligt mer skeptiska och kommer med lika fascinerande som underhållande teorier om att MS planerat det här från första början. De vill vara underdogen som gör en storartad comeback genom att visa att de lyssna och på så vis få en slutspurt som tar allt solljus från Sony och deras Playstation 4.

Personligen så är jag inte alltför intresserad av de här beskeden eller vad som ligger bakom dem. Missförstå mig rätt jag tycker det mest av det är bra grejjer (speldelningen lät ju lite fränt ändå) men som jag ser det så har MS precis som alla andra företag ett enda mål och det är att gå med så mycket vinst som möjligt. Det finns många olika sätt att nå dit, somliga snårigare än andra, men likväl så är det inget företag i den här branschen (och få i andra branscher) som tar några beslut enbart för att vara snälla mot oss konsumenter.

Nej det jag är mer fascinerad av är vår reaktion på det hela. De här två grupperna som jag nämnde i första stycket och allting därimellan. Vad får somliga att genast förlåta direkt och förboka samma sekund som de (MS i det här fallet) ångrar sitt beslut. Och vad får de på andra sidan spektret att med ett sådant förakt racka ner på allt som har med företaget att göra eftersom de är "onda" och har behandlat "mig" illa trots att de inte gjort något alls egentligen. De har inte lurat någon, vi har inte betalat något utan de har bara gått ut med information om en produkt.

"Forgive and forget"-tänket har jag själv lite svårt för. Ja det är bra att de lyssnar men vad händer framöver? På något sätt har de visat sin hand sen försökt dra tillbaka den och hoppas att vi inte ska minnas de kort de sitter med. Och sen känns det inte särskilt tryggt i att veta att det finns personer som tyckte att alla de här idéerna var bra till att börja med. De idéerna kommer ju knappast försvinna.

Lika svårt har jag dock för hatet. Vad finns det att hata? De skapar en produkt som ingen tvingar på dig. Gillar du den inte så köper du bara inte produkten. Varför ta det så otroligt personligt som många tycks göra? Det är inte som att det är något som strider mot våra mänskliga rättigheter (även om det såklart skulle kunna vara så om man tror på alla konspirationsteorier där ute) utan det handlar trots allt om ett TV-spel som vissa av oss i världen har turen att ha råd att köpa.

Det är fascinerande alltihopa och på ett sätt känns det ju härligt att något sådant här rör upp så otroligt starka känslor eftersom det måste innebära att vi inte har något verkligt att oroa oss över eller bli arga för.

Hur kommer jag göra själv? Playstation 4 först och Xbox One senare när det känns vettigt. Kanske en Wii U däremellan. Jag är för mycket av en gamer för att dissa någon konsol, det är ju trots allt spelen som räknas

#blogg

Medlem
Kappvändarreaktioner

För mig blir det en PS4 mest för att jag personligen inte är så sugen eller ser vitsen med en kinect sen är priset en stor del i det hela. Dock kommer jag köpa en xbox också men det blir senare runt halo 6

Som sagt priset och att jag gillar just sony exklusiva titlar mer än de som finns till xbox avgjorde att den kommer bli min "huvudkonsol" denna runda.

Jag kommer köpa båda, men inte dag 1. Tycker spelen är det viktiga, inte plattformen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

blir nog helt klart en ps4 för mig. Hoppas bara på att det blir ett nytt motorstorm då blir jag riktigt nöjd

Inaktiv

För mig personligen, eftersom jag har varit väldigt kritisk mot MS hanterande av hela Xbox One kalaset, känner jag inget hat, undrar om någon av "oss" gör det?

Däremot känner jag en stark irritation när man försöker köra över sina potentiella kunder redan från början.
Själv är jag trött på de som jag anser vara oseriösa företag, och detta gör att jag inte köper deras produkter. Det är min enda chans att överhuvudtaget påverka, genom att rösta med plånboken. I förlängningen, och det jag stör mig på, är hur man försöker flytta ägandet av produkten som JAG betalar för tillbaks till företaget som tillverkat den.
Detta gäller både hårdvara och mjukvara, tänker då exempelvis på deras DRM tänk, men också på hur inspelningsalternativet ska vara knutet till Live Gold. Hur detta nu fungerar i praktiken, om man trots allt kan ladda upp till youtube på egen hand vet jag inte.

Bara för att vi i Sverige inte har några problem svält eller krig, gör ju inte att man automatiskt inte får kritisera eller bli upprörd över något annat.

Får hoppas att mina kommentarer får någon att tänka till lite om vad vi som kunder ska acceptera, men det är nog bara en önskedröm.

Hur kommer jag att göra? Spela vidare på PC, kanske blir det en ps4 någon dag, men inte vid release.

Xbox one, både prismässigt, prestandamässigt och "featuremässigt" är helt ointressant, och i mina ögon helt underlägsen. Enda fördelen kan vara handkontrollen, då den till 360 är underbart skön. Spelmässigt nja..ytterligare ett Halo eller Gears of War? Inte den revolutionen jag önskar mig, jag hyser större förhoppningar till Oculus rift.

Medlem

Jag är inte alls taggad på en Xbone, mest för att det känns som Sony försöker ge oss konsumenter vad vi vill ha, medan Microsoft fortfarande försöker få oss att vill ha det de erbjuder.

Flakmonkey
Skrivet av Aresz:

Massa bra text.

Hat är ju ett väldigt starkt ord, men om man tar varje tillfälle i akt att säga hur dåligt något är så känns det mer åt hathållet än att man är kritisk på ett mer sansat sätt. Jag känner inte så mycket irritation över det egentligen, det är deras produkt och de får göra som de vill. Är det en dålig produkt så kommer inte jag köpa den och förmodligen kommer inte särskilt många andra göra det heller. Varför bli irriterad över något som egentligen bara påverkar mig om jag väljer att köpa det? Hade varit något helt annat om de lovat något och sen tagit bort det efter att man köpt konsolen. Som tex bakåtkompabiliteten till PS3.

Som det nu är (eller var snarare) är det ju enbart MS som lider av valen de gjort, inte vi. Ja de är kanske dumma i huvet som tror att vi vill ha den produkt de erbjuder, men då är det deras problem och det är de som får sota för det. Om man sen väljer att köpa produkten ändå och sen klaga på det, ja då får man ju skylla sig själv.

Och självklart får man bli upprörd. Jag tycker mest bara det är lite sorgligt att se hur mycket folk bryr sig om vad MS gör med sin nya konsol eller vad stockholms stad vill göra med ett gammalt döende träd medans det finns (i mina ögon) viktigare saker att engegera sig i. Men samtidigt så förstår jag det ju. Jag bryr mig nästan bara om meningslösa saker

Skrivet av Stephan:

Jag är inte alls taggad på en Xbone, mest för att det känns som Sony försöker ge oss konsumenter vad vi vill ha, medan Microsoft fortfarande försöker få oss att vill ha det de erbjuder.

Det är ju det Sony lyckats bäst med den här gången. Att få folk att tro att Sony gör de valen de gör av någon annan anledning än att de vill maximera sin vinst både kortsiktigt och långsiktigt. Deras PR-avdelning har gjort ett bra jobb.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Stephan:

Jag är inte alls taggad på en Xbone, mest för att det känns som Sony försöker ge oss konsumenter vad vi vill ha, medan Microsoft fortfarande försöker få oss att vill ha det de erbjuder.

Det är ju det Sony lyckats bäst med den här gången. Att få folk att tro att Sony gör de valen de gör av någon annan anledning än att de vill maximera sin vinst både kortsiktigt och långsiktigt. Deras PR-avdelning har gjort ett bra jobb.

Ja, alltså, självklart är det så att Sony vill maximera sin vinst, jag tror inte något annat och det skulle förvåna mig väldigt mycket om någon tror annorlunda. Däremot är det ju inget snack om att Sony försöker göra det genom att ge spelare det de vill ha, medan Microsoft försöker göra det genom att övertyga spelare att de vill ha något annat än de har nu.

Endast en av dessa saker har traditionellt fungerat på mig, och så är det även denna gång.

Flakmonkey
Skrivet av Stephan:
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Stephan:

Jag är inte alls taggad på en Xbone, mest för att det känns som Sony försöker ge oss konsumenter vad vi vill ha, medan Microsoft fortfarande försöker få oss att vill ha det de erbjuder.

Det är ju det Sony lyckats bäst med den här gången. Att få folk att tro att Sony gör de valen de gör av någon annan anledning än att de vill maximera sin vinst både kortsiktigt och långsiktigt. Deras PR-avdelning har gjort ett bra jobb.

Ja, alltså, självklart är det så att Sony vill maximera sin vinst, jag tror inte något annat och det skulle förvåna mig väldigt mycket om någon tror annorlunda. Däremot är det ju inget snack om att Sony försöker göra det genom att ge spelare det de vill ha, medan Microsoft försöker göra det genom att övertyga spelare att de vill ha något annat än de har nu.

Endast en av dessa saker har traditionellt fungerat på mig, och så är det även denna gång.

Tycker ändå att MS ska ha cred för att de försöker ge oss nya saker även om det kanske inte är sånt som vi "traditionella" gamers vill ha. Men vi ville ju å andra sidan inte ha Wii heller och se vad som hände där. Visst har de tagit korkade beslut också, men jag tycker inte kinect är någon dum ide i grunden och att kunna dela med sig av digitala titlar på ett smidigt sätt är ett stort steg framåt. Sony är ju däremot betydligt fegare den här generationen vilket är lite olikt dem men som är till deras fördel åtminstone om man tittar på mottagandet i spelpressen. Inte så konstigt med tanke på hur konservativa vi är

Medlem

Bra inlägg! Blir lika trött och fascinerad av det hela också. Själv jag ett steg bakom diskussionen, är inte intresserad av någon ny konsol i dagsläget. Kanske längre fram, om det kommer många bra exklusiva spel. Känns som att det bara är spelen som kommer att styra hur bra det går för de båda konsolerna nu. Sen måste jag tillägga att det är tråkigt att alla Microsofts tjänster inte fungerar i alla länder den lanseras i, men det kan ha många orsaker, så det är ingen mening att spekulera i det nu.

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Hat är ju ett väldigt starkt ord, men om man tar varje tillfälle i akt att säga hur dåligt något är så känns det mer åt hathållet än att man är kritisk på ett mer sansat sätt. Jag känner inte så mycket irritation över det egentligen, det är deras produkt och de får göra som de vill. Är det en dålig produkt så kommer inte jag köpa den och förmodligen kommer inte särskilt många andra göra det heller. Varför bli irriterad över något som egentligen bara påverkar mig om jag väljer att köpa det? Hade varit något helt annat om de lovat något och sen tagit bort det efter att man köpt konsolen. Som tex bakåtkompabiliteten till PS3.

Som det nu är (eller var snarare) är det ju enbart MS som lider av valen de gjort, inte vi. Ja de är kanske dumma i huvet som tror att vi vill ha den produkt de erbjuder, men då är det deras problem och det är de som får sota för det. Om man sen väljer att köpa produkten ändå och sen klaga på det, ja då får man ju skylla sig själv.

Och självklart får man bli upprörd. Jag tycker mest bara det är lite sorgligt att se hur mycket folk bryr sig om vad MS gör med sin nya konsol eller vad stockholms stad vill göra med ett gammalt döende träd medans det finns (i mina ögon) viktigare saker att engegera sig i. Men samtidigt så förstår jag det ju. Jag bryr mig nästan bara om meningslösa saker

Ja det har du helt rätt i. Fast min irritation bygger på att man som företag inte visar någon respekt för sina kunder, eller att man försöker minska våra rättigheter genom att förflytta ägandet av en produkt till en tjänst eller mjukvara.

Därtill så fungerar ju marknadsföring och hype ibland över vad man faktiskt får som kund, och när man väl har köpt ja då är man oftast helt körd. Ta "nya" SimCity, lanseringen och lögnerna däromkring. Spelade ingen roll om alla varnade, informerade, metacriticbetyg i botten osv..det sålde ändå. Så det är inte alltid att en dålig produkt inte säljer, sen har ju alla sin egna smak såklart.

Svårsmält jämförelse, men hade Citygross sålt mögligt kött, eller Elgiganten trasiga bluerayspelare ja då hade kunderna lämnat tillbaks produkterna direkt, inom gaming tänker vi inte likadant, utan det är enklare att trycka igenom skit.

Sen är ju produkten (spelkonsoler och PC) lite mer komplicerad också, då den kan ha olika användningsområden, och en mjukvara kan ju vara både bra och dålig samtidigt. Väntar iaf med spänning på försäljningssiffrorna för Xbox One, men hade ur en annan synvinkel varig intressant om nu MS inte hade ändrat sig gång på gång. Senast har vi ju förseningen för ett gäng länder, inget speciellt konstigt med det, men synd för MS.

1
Skriv svar