Medlem
Skadligt

Tjabba!!!

Jag har tänkt koppla min stationära dator till platt-tvn och fick höra att det är skadligt att använda tvn till stationär som huvudskärm. (på tanke dataskärmen e kaputt) så jag får använda tv så länge tills jag har köpt ny datorskärm blir nog mot julen där.
Alltså e det verkligen sant att de är skadligt tvn kopplad till datorn???

Weevil


signatur

How you doin?!

Inaktiv

Bara du inte sitter för nära tvn så ska det nog gå bra.

Medlem

EDIT: Såg nu att du kanske menade som ovanstående skrev; om det var skadligt för dig. Låter däremot mitt inlägg vara kvar.

---

Så länge det inte är en plasma-tv du ska använda som datorskärm så går det bra.

Plasma-TV: kan hända att det blir en inbrännd bild av t.ex. taskbar:en eller liknande om samma bild visas alldeles för länge. Var vanligt med äldre plasma, men är inte säker på om nyare har samma problem.

LCD (LED): samma teknik som på en vanlig datorskärm, så är helt säkert att använda en sådan TV som datorskärm.

Medlem
Skrivet av Mordiggian:

LCD (LED): samma teknik som på en vanlig datorskärm, så är helt säkert att använda en sådan TV som datorskärm.

Du har 99% rätt, dock KAN LCD och LED bränna in med men då behövs mkt längre tider än plasma. Så att glömma stänga av tv:n med windows skrivbord igång utan skärmsläckare och vara borta hela helgen är inte att rekommendera

Ang. plasma, har själv en samsung 50" plasma, ca 5 år gammal och har ofta kopplat in datorn till den utan problem. Inte värre egentligen än att spela konsol på tv:n med samma UI i spelet framme i flera timmar.

Medlem

Tack för alla svaren
Har 42 tums LED tv använder det som datorskärm men kmr köpa en datorskärm när det närmar sig julen.
Nej för jag jag undrar bara om det va skadligt för enligt min polare säger att " kopplar du datorn till tvn genom HDMIn så dödar du tvn snabbare än de brukar" ungefär så sa han.


signatur

How you doin?!

Medlem
Skrivet av weevil:

Tack för alla svaren
Har 42 tums LED tv använder det som datorskärm men kmr köpa en datorskärm när det närmar sig julen.
Nej för jag jag undrar bara om det va skadligt för enligt min polare säger att " kopplar du datorn till tvn genom HDMIn så dödar du tvn snabbare än de brukar" ungefär så sa han.

Be din polare om någon källa till sådana påståenden. Det låter befängt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av weevil:

Tack för alla svaren
Har 42 tums LED tv använder det som datorskärm men kmr köpa en datorskärm när det närmar sig julen.
Nej för jag jag undrar bara om det va skadligt för enligt min polare säger att " kopplar du datorn till tvn genom HDMIn så dödar du tvn snabbare än de brukar" ungefär så sa han.

Be din polare om någon källa till sådana påståenden. Det låter befängt.

Tycker själv att det låter fel men sen e jag inte så hype på elektronik grejor speciellt när man ska koppla ihop grejor.
Har frågat han de också innan men enligt han så har han kollat upp det på google och vet det sj...
men men


signatur

How you doin?!

Medlem

Men jag tackar för alla svar


signatur

How you doin?!

1
Skriv svar