God morgon åksjukan

Skägg.
10 Chambers
God morgon åksjukan

Max fem minuter. Det är vad flesta på redaktionen klarat med Oculus Rift på huvudet innan magen vänt sig ut och in. Jag har ändå klarat mig bra, trots att jag knappt kan gunga utan att må illa men efter att ha testat ett gäng titlar var det en som knäckte mig. #Team Fortress 2.

Det blir mer och mer uppenbart att snabba spel kommer att bli kräkfester hur högupplöst skärmen än blir, hur många millisekunder John Carmack än lyckats skala av den redan nu nästan omärkbara latensen.

#blogg


signatur
Medlem
God morgon åksjukan

Har de varit noga med att kalibrera in ögonavståndet (bredden) också, det tog mig en hel kväll att få till det rätt. Tredjepersons vy i Skyrim kan dock få magen i uppror om man vickar huvudet i sidled för mycket...

Redaktör
Ponny

Oh my. Kräkfest på redaktionen = fina saker man går miste om under semestern <3


signatur

En Bamseponny av folket

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av skogsvilden:

Har de varit noga med att kalibrera in ögonavståndet (bredden) också, det tog mig en hel kväll att få till det rätt. Tredjepersons vy i Skyrim kan dock få magen i uppror om man vickar huvudet i sidled för mycket...

Körde Team Fortress 2:s egna kalibrering, men av någon anledning ville det inte köra 1280x800 utan bara 1280x720.


signatur
Medlem

Jag satt 6 timmar och körde olika demos dagen jag fick min OR. Att inte köra klonad skärm känns som att det ger ännu bättre responstid, och mindre åksjuka. Tearing ger mig även åksjuka, så fixa det. Vsync off är också bra, så man får så hög FPS som möjligt - mindre åksjuka.

glhf

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av superapan:

Jag satt 6 timmar och körde olika demos dagen jag fick min OR. Att inte köra klonad skärm känns som att det ger ännu bättre responstid, och mindre åksjuka. Tearing ger mig även åksjuka, så fixa det. Vsync off är också bra, så man får så hög FPS som möjligt - mindre åksjuka.

glhf

Bra tips!

Körde till och från hela dagen i måndags, det var först TF2 som fick mig kräkig. Testade precis Valo Airsports, riktigt bra känsla.


signatur
Skribent

Testa #Rise of the Triad och dokumentera resultatet i ett filmklipp som du lägger ut på FZ Play?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av skogsvilden:

Har de varit noga med att kalibrera in ögonavståndet (bredden) också, det tog mig en hel kväll att få till det rätt. Tredjepersons vy i Skyrim kan dock få magen i uppror om man vickar huvudet i sidled för mycket...

Körde Team Fortress 2:s egna kalibrering, men av någon anledning ville det inte köra 1280x800 utan bara 1280x720.

Kör istället "Schneider-Hicks Optical Calibration Tool (S.H.O.C.T.)." i spelet i fråga där man först kalibrerar på ett objekt längre bort och sedan på något nära så att man upplever konstant 3D utan att det känns i ögonen. Jag brukar använda själva informationstexten på skärmen för kalibreringen och blinka mellan ögonen så ser man var linjerna ligger mot bokstäverna och när de hamnar på samma ställe.

Här är en bra guide: http://www.mtbs3d.com/wiki/index.php?title=Vireio

spec:
SHIFT + * (NumPad) : Turn the Schneider-Hicks Optical Calibration Tool (S.H.O.C.T.) on/off
NumPad 1 & 2: Move left SHOCT line
NumPad 4 & 5 : Move right SHOCT line

Strular det så kör senaste versionen 1.1.0 eller betan: http://www.vireio.com/
Att välja "Oculus Rift" och "OculusTrack" i Vireio Perception.
För att testa spel i Oculus Rift så är det bara att kopiera in de 3 dll-filerna från C:\Oculus\Perception\bin\ till mappen på det spelet du ska prova, där exe-filen ligger och sedan lägga till spelet i Perceptions profillista under C:\Oculus\Perception\cfg\profiles.xml där man kopierar en tidigare rad men skriver in namn, exe-fil och sedan så sparas kalibreringen från spelet där.

Koder till speltyper har jag hittat några någonstans:

100: source
101: source L4D
200: unreal
201: mirror
202: UT3
203: Bioshock
300: EGO
301: dirt2
400: RealV
401: arma
500: unity
501: unity slender
600: advanced
601: skyrim

Medlem

Det finns saker mer än bara upplösning och latens som påverkar hur du mår. T.ex. så talar vi om bakgrundsbelysning av LCD och strobelightning, som en vettig OLED kan eliminera.

För att förenkla diskussionen något; tänk dig skillnaden mellan e-ink och LCD. Många blir trötta i ögonen efter ett tag av att läsa på en LCD-platta.

Det finns ännu mycket att göra.

1
Skriv svar