Mobilheadset för musik och samtal

Medlem
Mobilheadset för musik och samtal

Tjenare alla!

Mina Koss-pluggar börjar slutligen flämta på livets låga, så jag behöver nu ett nytt par.

Dessa har dock ingen mikrofon, så om jag kan hitta en version som har det vore det självklart en uppgradering.

Mina krav är dessa;

Ear canal-pluggar, dvs ej ytteröra
Bra ljud för musik
3.5mm-plugg
Bonus för mikrofon!

Rekommendationer tages!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Är hyfsat nöjd med mina a-jays four, är ingen audiofil men de når upp till mina krav i alla fall.

Just nu 399 pix för a-jays one varianten på Clas Ohlsson.

Medlem

Dessa med andra ord?

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/horlurar/varumar...

Kollade på de, men de var så mycket billigare än vad jag köpte mina Koss för att det kändes som att det lär bli en kvalitets-drop. Iofs var det ett par år sedan... Saker lär ju ha förändrats.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

phi
Medlem

Använder just nu ett par Nocs NS400.

Mycket bra och neutralt ljud, helt okej mic, bekväma (i mina öron) och billiga.

phi
Medlem
Skrivet av Epoxlol:

Är hyfsat nöjd med mina a-jays four, är ingen audiofil men de når upp till mina krav i alla fall.

Just nu 399 pix för a-jays one varianten på Clas Ohlsson.

Jag hade faktiskt ett par a-jays four innan jag köpte mina nocs. Problemet som jag hade med a-jays var att passformen började skava mot mina öron och den platta kabeln fångade upp så mycket ljud från minsta lilla stöt i kabeln. Så att träna med dem funkade inte alls.

Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1687341 Allderles underbar hurlurar med bra ljud samt smidigt ha mig sig+ att de är trådlösa, kan varmt rekommendera dessa!

Medlem

Den lilla boxen är då alltså en sorts fjärrkontroll som man kopplar till mobilen, eller har jag fattat fel?

För att ge lite mer info, mina Koss jag har idag är en lite finare variant för ca 800 när jag köpte de. Jag är alltså ute efter ganska bra ljud. Däremot har tekniken blivit så mycket bättre idag att det mycket väl kan vara så att det är mycket billigare idag.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

phi
Medlem

Högre pris är nödvändigtvis inte synonymt med bra ljudkvalitet. Det räcker med att kolla på Beats by Dre-lurar för att snabbt se det. Deras earplugs/hörlurar duger i princip inte till något annat än wub-wub-wub och hippelihopp.

Mina gamla Sennheiser HD650 som nu har några år på nacken slår så gott som allt nytt i samma prisklass som vad de lurarna gick på när jag köpte dem.

Nu låter jag säkert som en audiofil men köper man hörlurar/earplugs så är det ju god idé att köpa något som ger bra kvalitet för det man själv vill och brukar lyssna på.

Medlem
Skrivet av Stag:

Den lilla boxen är då alltså en sorts fjärrkontroll som man kopplar till mobilen, eller har jag fattat fel?

För att ge lite mer info, mina Koss jag har idag är en lite finare variant för ca 800 när jag köpte de. Jag är alltså ute efter ganska bra ljud. Däremot har tekniken blivit så mycket bättre idag att det mycket väl kan vara så att det är mycket billigare idag.

Yep, med bluetooth (NFC) ifall din mobil skulle stödja det. Jävligt skönt ha alla kontroller med volym och allt precis vid kragen.

Angående ljudkvalitet så är det många andra faktorer än bara hörlurarna som bestämmer det, olika mobilmärken har ju olika ljudteknologier osv och ja tekniken går ju framåt, så hörlurar du köpte för ett par år sen för kanske en tusenlapp, kan säkert bli slagna av ett par stycken för halva priset nu. Inte alltid men ofta.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Epoxlol:

Är hyfsat nöjd med mina a-jays four, är ingen audiofil men de når upp till mina krav i alla fall.

Just nu 399 pix för a-jays one varianten på Clas Ohlsson.

Jag hade faktiskt ett par a-jays four innan jag köpte mina nocs. Problemet som jag hade med a-jays var att passformen började skava mot mina öron och den platta kabeln fångade upp så mycket ljud från minsta lilla stöt i kabeln. Så att träna med dem funkade inte alls.

Jo det kan vara lite störigt i början med ljudet, men är en vanesak har jag märkt. Använder både mina när jag är ute och löper och när jag är på gymmet.

Medlem

Jag har dessvärre ingen NFC i min telefon. Det finns ett styrchip för det, men telefonen saknar åtkomst, vilket är väldigt märkligt.

Men A-Jays verkar ju vara ett alternativ iallafall då.

Fler direkta rekommendationer tas gärna!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Går bra med bara bluetooth.

Medlem

Okej!

Hur märks det på batteritiden?

Edit: Har kikat lite mer på MW600 och SBH20, men undrar lite över hur värt det är. Man köper de för att de är trådlösa, men har ändå en kabel från mottagaren/sändaren till lurarna. Känns som att det blir halv-trådlöst på något sätt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag använder Klipsch Image S4i (II) just nu, och det är en av de bättre in-ear lurarna jag har haft. Grymt ljud och bra mikrofon, S4i är bara till Apple-enheter, medan modellen Klipsch Image S4A är dedikerad till Android. A-jays är okej tycker jag också, men mitt exemplar började glappa efter 3 månader. Är väldigt kräsen när det kommer till vad som ska få passera mina trumhinnor.

S4i (II) - S4A (II)

Medlem

Hm, intressant. Ska ta en kik på dessa!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Okej!

Hur märks det på batteritiden?

Edit: Har kikat lite mer på MW600 och SBH20, men undrar lite över hur värt det är. Man köper de för att de är trådlösa, men har ändå en kabel från mottagaren/sändaren till lurarna. Känns som att det blir halv-trådlöst på något sätt.

Väldigt liten skillnad enligt androids batteri hanterare 4% medans spotify har tagit 9%. av 80% ifrån full laddad. Batteriet på headsetet håller ungefär 8 timmar för mig om man lyssnar på musik hela tiden. Och laddar på ungefär 20-30 min.

Du slipper iallafall ha en kabel man ska stoppa innanför tröjan(jackan nu på vinter som fastnar i precis allt. Samt Kabeln är ganska kort så blir inget trassel! Nästan det bästa med trådlösa hörlurar hatar fan kabeltrassel.

Medlem

Nu var valet gjort!

Jag testade ett par A-Jays One+, och lämnade tillbaka de inom timmen. Pluggarna var alldeles för hårda, vilket ledde till taskig komfort, deras app som de skryter så mycket med fungerade inte 50% av funktionerna på Android 4.3 eller 4.6, och inte heller på 4.2 när jag provade på den partitionen av telefonen. Dvs 4.1 eller lägre om ni vill använda den appen... Lite bakåtsträvande. Ljudet var helt okej, men den platta kabelns friktion mot kläder och sig själv var helt klart ett minus. Dessutom var båda kabel-ändarna lika långa, till skillnad mot som det brukar vara idag med en lång och en kort för bättre komfort. Så summa summarum av den;

TL;DR

A-Jays One+ speedreview:

Pros:

+ Ljudet
+ Bra förpackning
+ Bra pris

Cons:

- Friktionsoväsen från.... Allt.
- Symmetriskt Y vid förgreningen vilket leder till att man tappar headsetet.
- Den platta kabelns vikt bidrar till ovan, ett asymmetriskt Y hade hållit uppe hela grejen bättre.
- Appen fungerar dåligt på Androids senaste mjukvara trots att den rubriceras som anpassad för Android
- Pluggarna är för hårda vilket leder till dålig passform och komfort
- Endast en knapp på kontrollen = Onödig gimmick bara för att ge sin app en funktion. Separata volymknappar hade fungerat bättre och varit mer logiskt.

Så, istället blev det ett par Sony SBH50. Vad jag har märkt hittills av dessa är följande:

+ Trådlöst med Bluetooth eller NFC
+ Snygg design på sändaren/mottagaren
+ Klockrent ljud
+ De bekvämaste pluggarna jag har haft hittills.
+ Bra räckvidd vad det verkar som. Jag har gått iväg en bra bit från telefonen utan förlust.
+ Relativt låg vikt.
+ Asymmetriskt Y vid grenen med lagom längd på kabeln.

- Dålig förpackning
- VÄLDIGT kort laddare (kabeln mäter 9.7cm utan kontakter inräknade (Dock standard USB, så telefonladdare osv passar))

Är mycket nöjd hittills, och kommer med mer feedback när det väl tar sig! Stort tack till er som fick in mig mer på banan med Bluetooth-versioner. Helt underbart.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Gött höra du blev nöjd!

Medlem
1
Skriv svar