Vägen till Playstation 4 – en grafisk jämförelse

Robot
Vägen till Playstation 4 – en grafisk jämförelse
Medlem
Vägen till Playstation 4 – en grafisk jämförelse

Jag behöver inte se mer av PS4, mina stålar finns redan i Sonys fickor, dom vet bara inte om det än.

Inaktiv

Bara jag som reagera på att alla klipp inte var från PS? Tex trailern för BF4 var det bekräftat att den kördes på en PS4a ens?

Inaktiv

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Minecraft någon?

Medlem
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Jag älskar spel. Men Jag tycker ändå att bra/vacker grafik är viktig.

Notera att bra/vacker =/= verklighetstrogen.

Inaktiv
Skrivet av kabex:
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Jag älskar spel. Men Jag tycker ändå att bra/vacker grafik är viktig.

Notera att bra/vacker =/= verklighetstrogen.

Ja många hänger upp sig på att det ska vara verklighetstroget, man borde snarare gå på den artistiska stilen i spel, kolla bara på Minecraft där allt bygger på kuber.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Det är skillnad på "ful" grafik, och "stilren" grafik.

Även ofta vad det gäller för genre, är det menat att vara "snyggt"? påstår developers att detta är "snyggt"? Passar det vad current/nextgen grafik ser ut idag? etc.

Nämn gärna ett spel från senaste 3 åren som har i folkmun "ful grafik" men som du som inte "bryr sig" har spelat ändå för att du spelat det pga spelet och inte dess grafik?

Eller har du helt enkelt inte en aning om vad "Snygg grafik" egentligen är och i vilket syfte de flesta av oss faktiskt bryr oss om detta?

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av huklen:

Jag behöver inte se mer av PS4, mina stålar finns redan i Sonys fickor, dom vet bara inte om det än.

Här får du...

...så slipper du få ont i knäna nästa gång.

Hahaha

Inaktiv

När man ser den här med ett tidsperspektiv, då får de här goa perspektivet med möjligheterna också

För att berömma, jag tycker det här är spel som de verkligen har jobbat med. De har blivit nåt nytt, inte som CoD, BF etc.
Creds!

Å gubbar, glöm inte att de är vår plikt att driva in dom på rätt spår. Köp inte skit. Va kräsna! Låt inte pengarna och mjölkandet vinna över kreativitet och engagemang

Medlem
Skrivet av Nelfie:
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Det är skillnad på "ful" grafik, och "stilren" grafik.

Även ofta vad det gäller för genre, är det menat att vara "snyggt"? påstår developers att detta är "snyggt"? Passar det vad current/nextgen grafik ser ut idag? etc.

Nämn gärna ett spel från senaste 3 åren som har i folkmun "ful grafik" men som du som inte "bryr sig" har spelat ändå för att du spelat det pga spelet och inte dess grafik?

Eller har du helt enkelt inte en aning om vad "Snygg grafik" egentligen är och i vilket syfte de flesta av oss faktiskt bryr oss om detta?

Själv har jag lagt 100 timmar i år på Daggerfall för att det är förbannat kul. Om spelet är snyggt eller inte är subjektivt. Spelet blir inte fulare eller snyggare för mig oavsett vad "folkmun" säger.

Däremot kan man beskriva och jämföra texturer, antalet färger, skärmupplösning såklart och konstatera att tekniken objektivt inte mäter sig med nyare spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Apropå vacker vs verklig grafik i kontexten "spelupplevelse".

http://www.penny-arcade.com/patv/episode/graphics-vs.-aesthet...
http://www.penny-arcade.com/patv/episode/the-uncanny-valley

Extra credits är alltid lika kul att rekommendera
Uncanny valley gäller även för rörelsers, AI etc. så inte bara estetisk grafik.

Trevlig helg

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Nelfie:
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Det är skillnad på "ful" grafik, och "stilren" grafik.

Även ofta vad det gäller för genre, är det menat att vara "snyggt"? påstår developers att detta är "snyggt"? Passar det vad current/nextgen grafik ser ut idag? etc.

Nämn gärna ett spel från senaste 3 åren som har i folkmun "ful grafik" men som du som inte "bryr sig" har spelat ändå för att du spelat det pga spelet och inte dess grafik?

Eller har du helt enkelt inte en aning om vad "Snygg grafik" egentligen är och i vilket syfte de flesta av oss faktiskt bryr oss om detta?

Själv har jag lagt 100 timmar i år på Daggerfall för att det är förbannat kul. Om spelet är snyggt eller inte är subjektivt. Spelet blir inte fulare eller snyggare för mig oavsett vad "folkmun" säger.

Däremot kan man beskriva och jämföra texturer, antalet färger, skärmupplösning såklart och konstatera att tekniken objektivt inte mäter sig med nyare spel.

Och jag har lagt flertalet timmar i spel från Paradox, där de mer går för att man ska se vad det är än att det är supersnyggt. Även spelat en hel del Red Orchestra 2 som många tycker ser plastigt ut.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Bara jag som reagera på att alla klipp inte var från PS? Tex trailern för BF4 var det bekräftat att den kördes på en PS4a ens?

"The footage is taken from trailers and assets sent to ourselves and all other media outlets following E3. The footage shows games which are available for PlayStation 4 and neither piece of footage shows any branding identity. In an ideal world we'd have a trailer featuring all new and never seen before PS4 footage but we work our hardest to produce some brilliant videos with the assets we have available to us, like many other outlets."

Medlem
Skrivet av Nelfie:
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Nämn gärna ett spel från senaste 3 åren som har i folkmun "ful grafik" men som du som inte "bryr sig" har spelat ändå för att du spelat det pga spelet och inte dess grafik?

Red orchestra 2 :I


signatur

Rwa?

Medlem

Sony, sluta retas så..
Bara släpp maskinen så jag kan köpa den istället.


signatur
Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av huklen:

Jag behöver inte se mer av PS4, mina stålar finns redan i Sonys fickor, dom vet bara inte om det än.

Här får du...

http://www.rollerderbydepot.com/images/pads/protec_park_knee_...

...så slipper du få ont i knäna nästa gång.

Hahahahha gjorde min dag...TACK!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Många underbara spel i den där videon

Medlem

hörde nånstans att merparten av europa får vänta på xboxen, Sverige Finland Norge Nederländerna nämndes...det kan väl inte vara sant? do kan ju på fulaste allvar inte skjuta sig mer i foten än vad dom hittills gjort...

Skrivet av fluffmajster:

hörde nånstans att merparten av europa får vänta på xboxen, Sverige Finland Norge Nederländerna nämndes...det kan väl inte vara sant? do kan ju på fulaste allvar inte skjuta sig mer i foten än vad dom hittills gjort...

Det var väll xboxen?!


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av fluffmajster:

hörde nånstans att merparten av europa får vänta på xboxen, Sverige Finland Norge Nederländerna nämndes...det kan väl inte vara sant? do kan ju på fulaste allvar inte skjuta sig mer i foten än vad dom hittills gjort...

Varför ta upp det här?

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av fluffmajster:

hörde nånstans att merparten av europa får vänta på xboxen, Sverige Finland Norge Nederländerna nämndes...det kan väl inte vara sant? do kan ju på fulaste allvar inte skjuta sig mer i foten än vad dom hittills gjort...

Varför ta upp det här?

det är en konkurrerande konsol men om det var out of line så tar jag mitt pick och pack och lämnar.
och det var en fråga så jag tänt4e att jag kunde få den konfimerad eller dementerad men ursakta mig att jag stälde en konsol orienterad fråga i en tråd som handlar om ps evolution.
för övrigt var neo geo den enda konsoll som hade äkta arcade grafik.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Snygg grafik är kul men gillar man spel så gör det inget om grafiken är ful.

Skitsnack om jag får säga det själv, fast jag vet vad du menar. Gammalt är inte samma sak som fult.

Fult är det ifall det saknar detaljrikedom, eller om det är för många effekter som försöker imponera på spelaren(t.ex överdrift av Depth of Field som slutar med att hela skärmen istället blir blurrig bara, som i DNF t.ex).

Att ett spel ser gammalt ut, dvs att det har kanske den grafiska stilen av Baldur's Gate eller Fallout 2 är skitsnyggt! Det är inte fult, inte på något vis överhuvudtaget.

Fast är det som sagt fult ja då påverkar det min inlevelse. Finns det inga detaljer eller något för att få mig att känna mig mer insvept i spelupplevelsen, ja då är det automatiskt sämre.

TL;DR Det är de små sakerna som skapar snygg grafik, inte polygonmängden.

KoP
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

hörde nånstans att merparten av europa får vänta på xboxen, Sverige Finland Norge Nederländerna nämndes...det kan väl inte vara sant? do kan ju på fulaste allvar inte skjuta sig mer i foten än vad dom hittills gjort...

Jepp , precis som vid launched av PS3 menar du då? Då vi fick vänta i 4 månader efter USA releasen på att få hit PS3.

Medlem

Videon visar rätt bra att det blir svårare och svårare att göra några stora synliga framsteg inom spelgrafiken. Vi har liksom redan tagit stegen upp från låg upplösning och suddiga texturer, härifrån blir det mer subtila förbättringar inom ljussättning osv.

PS1 -> PS2: Enorm förbättring
PS2 -> PS3: Stor förbättring
PS3 -> PS4: "Bara" förbättring

Medlem

Grafiken är nice men jag kommer vara där för spelen som de erbjuder


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Skribent
Skrivet av Frux:

Videon visar rätt bra att det blir svårare och svårare att göra några stora synliga framsteg inom spelgrafiken. Vi har liksom redan tagit stegen upp från låg upplösning och suddiga texturer, härifrån blir det mer subtila förbättringar inom ljussättning osv.

PS1 -> PS2: Enorm förbättring
PS2 -> PS3: Stor förbättring
PS3 -> PS4: "Bara" förbättring

Absolut, och jag tror folk har svårt att förstå det av någon anledning. Det är trots allt en hel del saker som sker bakom det visuella som kräver kräm.

Sedan var det inte särskilt stor skillnad mellan NES och SNES heller. Däremot stor skillnad mellan SNES och 64. Eller för den delen Game & Watch och NES (även fast man kanske borde jämföra med Gameboy).

Hade Dice nu gjort ett Battlefield 4 som var mycket annorlunda från trean, då hade deras huvudkontor varit ockuperat. Jag är bara glad att man kan spränga saker och andra spelare.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

längtar redan till ps5..

Medlem
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av Thane:
Skrivet av fluffmajster:

hörde nånstans att merparten av europa får vänta på xboxen, Sverige Finland Norge Nederländerna nämndes...det kan väl inte vara sant? do kan ju på fulaste allvar inte skjuta sig mer i foten än vad dom hittills gjort...

Varför ta upp det här?

det är en konkurrerande konsol men om det var out of line så tar jag mitt pick och pack och lämnar.
och det var en fråga så jag tänt4e att jag kunde få den konfimerad eller dementerad men ursakta mig att jag stälde en konsol orienterad fråga i en tråd som handlar om ps evolution.
för övrigt var neo geo den enda konsoll som hade äkta arcade grafik.

Dom är inte så konkurrerande längre. Dom lever sida vid sida i harmoni

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Frux:

Videon visar rätt bra att det blir svårare och svårare att göra några stora synliga framsteg inom spelgrafiken. Vi har liksom redan tagit stegen upp från låg upplösning och suddiga texturer, härifrån blir det mer subtila förbättringar inom ljussättning osv.

PS1 -> PS2: Enorm förbättring
PS2 -> PS3: Stor förbättring
PS3 -> PS4: "Bara" förbättring

Absolut, och jag tror folk har svårt att förstå det av någon anledning. Det är trots allt en hel del saker som sker bakom det visuella som kräver kräm.

Sedan var det inte särskilt stor skillnad mellan NES och SNES heller. Däremot stor skillnad mellan SNES och 64. Eller för den delen Game & Watch och NES (även fast man kanske borde jämföra med Gameboy).

Ja nu äntligen kan spelmakarna kräma på lite mer med t.ex texturer som inte ser ut som bilderna jag tog med min game boy camera förra århundradet
Nej men skämt åt sido, med lite mer under huven på de ledande konsolerna som ändå i största mån lägger ribban för vad spelutvecklarna skapar, så ligger bl.a den grafiska utmaningen nu i att få de digitala människorna mänskligare (alltså rent utseende- och beteendemässigt). Hur olika typer av ljus lyser genom och påverkar huden, ansiktets 32(?) olika musklers samverkan, omedvetna små rörelser etc etc.. Men det som jag verkligen är förväntansfull över är hur AI:n kommer utvecklas de kommande sju åren och vilka nya spelkoncept baserat på de artificiella hjärnorna framtiden kommer bjuda på!

Skrivet av =FFM=FH:

Apropå vacker vs verklig grafik i kontexten "spelupplevelse".

http://www.penny-arcade.com/patv/episode/graphics-vs.-aesthet...
http://www.penny-arcade.com/patv/episode/the-uncanny-valley

Extra credits är alltid lika kul att rekommendera
Uncanny valley gäller även för rörelsers, AI etc. så inte bara estetisk grafik.

Ernst Jentsch's filosoferade 1906 om varför olustkänslor tycks uppstå i samband med tvekan över huruvida ett dött objekt är levande eller inte. Ett problem med "kusliga dalen" är att den är mer filosofisk än den är kvantifierbar. Det finns mig veterligen ingen vetenskaplig metod för att testa huruvida något är i "kusliga dalen". Det är väldigt individuellt hur människor regerar och för vissa verkar dalen inte särskilt kuslig. Jag kan dock verkligen uppleva obehag när jag konfronteras av något som ligger och skvalpar där nere i Masahiro Mori's linjediagram.
Det är dock en intressant utmaning som förvisso redan tacklats väldigt framgångsrikt till viss del med hjälp av olika typ av tekniker från företag med talangfull personal som t.ex Image Metric's och deras "Emily"-demo (över fem år gammalt vid det här laget). De olika gpu utvecklarna som genom konkurrens trycker fram gränsen år efter år. Företag som Activison, Kojima Productions, Epic och Cytek för att nämna några har också tagit steg i rätt riktning. Dock ska vi inte glömma allt annat som kan göra illusionen starkare som hår (tressFX) och hud (Nvidia Faceworks). Man kan väl milt sagt säga att jag är optimistisk inför de kommande tio åren vad gäller det rent grafiska i spelutveckling
Men även om jag tycker grafiskt avancerade spel är fascinerande så är ändå ett av mina mest efterlängtade spel detta år Rayman Legends och jag sitter nu och spelar igenom Donkey Kong serien till snes i väntan på den lem lösa gubben.

Skrivet av Johan Olander:

...Sedan var det inte särskilt stor skillnad mellan NES och SNES heller. Däremot stor skillnad mellan SNES och 64. Eller för den delen Game & Watch och NES (även fast man kanske borde jämföra med Gameboy).

Nej, nien, no! Super Nintendo var ett monster jämfört med föregångaren förkortad NES! Det är svårt att jämnföra rakt av pga SNES hade en helt annan uppbyggnad som var väldigt före sin tid. Men ta ett exempel som huvudram NES: ca 2kB och huvudram SNES 128kB (även om spelkasseterna kunde tillföra lite ram så är skillnaderna enorma) och bara en sådan sak som max antal färger på skärmen samtidigt NES: 16-25 (färger tillgängliga 52) och SNES: 256 (färger tillgängliga 32,768 ) och ljudet ska vi inte ens tala om

Skrivet av Sapiens:
Skrivet av huklen:

Jag behöver inte se mer av PS4, mina stålar finns redan i Sonys fickor, dom vet bara inte om det än.

Här får du...
(bild på knäskydd)
...så slipper du få ont i knäna nästa gång.

+ fem för den Sapiens
Gav mig ett kriminellt leende på läpparna!

12
Skriv svar