Att vara casual-spelare i EVE Online och samtidigt ha kul - yes/no?

Medlem
Att vara casual-spelare i EVE Online och samtidigt ha kul - yes/no?

Hej gott folk!

Jag funderar på att börja spela EVE Online igen, kommer dock aldrig att köra något som kan likna "hardcore" igen (i detta eller andra MMO's). Har spelat mycket i mina dagar och under de mest intensiva perioderna kunde jag nog kalla mig själv hardcore-spelare (när man pluggade och hade överdrivet med tid). EVE Online har jag dock aldrig haft möjligheten att spela mycket under lång tid men har provat då och då EVE sen betan och sedan några gånger under åren. WoW tog min uppmärksamhet i MMO-sammanhang så blev inte mycket tid över till EVE, tyvärr.

Min huvudsakliga fråga är; Kan man spela EVE Online som casual-spelare och ändå ha roligt?

Man gynnas ju lite av att det tar tid att träna upp skillpoints så även om man är casual så tickar ju dom på och man ökar stadigt sina SP's. Vad för typer av aktiviteter rekommenderar ni att man sysselsätter sig med? Vill ju helst vara rätt självgående eftersom jag förmodligen inte har möjlighet att hänga med på såna sköna corp-träffar med mining, exploration och pvp i grupp. Är spelet fortfarande kul även fast man inte kan hänga med på allt sånt varje gång?

Är tacksam för svar av både casual-spelare och alla andra som någonsin rört EVE

Medlem

Mission running är nog det som jag skulle rekommendera för casual-gameplay bara.
PVP är svårt då du gör av med pengar om du förlorar och är man casual så har man inte mycket pengar i cirkulation. Så missions låter säkrast för att du fortfarande ska tjäna något och ändå få panga på saker (även om det är råttor).

Inaktiv

JAG kan inte spela EvE online casual. Det fungerar bara inte för mig. Jag gillar spelet men har haft mycket annat att göra på senaste, heltidsjobb + kurs på halvfart distans. Fick lägga eve på hyllan helt.

Visst gillar man att göra missions kanske man kan spela casual.

För mig är eve att vara en del av världen och ett corp. Det är man inte på samma sätt om man loggar in 1-2 tim / 2 dagar och gör några missions. Bara en sådan sak som att planera en operation med sina in game vänner kan ju ta säkert 30-45min att få alla redo. Sen innan det verkligen börjar hända saker kanske tar 30min till. Får man sedan sitt skepp förstört typ direkt i första fighten man får så är det projekt att skaffa nytt. Ta sig hem och catcha upp med dem andra. Bara att få två schyssta fighter kan ta 3-4 timmar att få på grund av sånt här.

Och scyssta fighter är det jag vill ha. Jag hade varit miserabel om jag logga in och hade 1tim att spela och på den tiden inte hittat någon att skjuta på. Då får ett FPS spel fylla det behovet.

Och vill jag ha ett spel där man kan vara mer casual och i ett guild så hade jag inte valt eve. För eve är hardcore. Du förlorar mycket, mycket står på spel. Att inte logga in kan betyda att ditt corp förlorar sitt territorium.

Som sagt om man inte bara gör missions. Men det finns bättre MMO om man vill grinda NPCs. EvE är mycket om det stora och småskaliga, sociala och riskerna. Tänker man inte ta del i det missar man en stor del av vad eve är, och vill man vara med så tar det tid.

Det här är min syn på det.- Jag har flera i mitt corp som spelar ganska casual och tycker det fungerar.

Medlem

Förstår vad du menar jonne_man, jag fungerar likadant själv har jag märkt de gånger jag kört MMO's. Jag kan inte direkt köra något halvhjärtat utan måste gå ALL IN för att det ska vara roligt. Sitta och planera, förbereda och allt sånt som hör till runt om själva spelandet.

Jag ska nog ge det ett försök och köra lite missions här och där och kanske försöka hitta någon casual corp där man kan hjälpa varandra lite smått. Har en gammal char som jag nog kan fortsätta att spela med, så jag inte behöver börja helt från 0.

Jag har heltidsjobb som tar mycket tid just nu samt en sambo som jag vill spendera mycket tid med. Hur ska man då kunna klämma in lite good ol' gaming mitt i allt detta?

Medlem
Skrivet av thorz:

Förstår vad du menar jonne_man, jag fungerar likadant själv har jag märkt de gånger jag kört MMO's. Jag kan inte direkt köra något halvhjärtat utan måste gå ALL IN för att det ska vara roligt. Sitta och planera, förbereda och allt sånt som hör till runt om själva spelandet.

Jag ska nog ge det ett försök och köra lite missions här och där och kanske försöka hitta någon casual corp där man kan hjälpa varandra lite smått. Har en gammal char som jag nog kan fortsätta att spela med, så jag inte behöver börja helt från 0.

Jag har heltidsjobb som tar mycket tid just nu samt en sambo som jag vill spendera mycket tid med. Hur ska man då kunna klämma in lite good ol' gaming mitt i allt detta?

Snabbligg och kloroformtrasa?

Factional Warfare är ju lite casualpvp annars.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Snabbligg och kloroformtrasa, jag jobbar inte så

Factional warfare låter intressant, innebär det att man bråkar lite med motståndarsidorna? Om min char är Gallente så ska jag panga hejvilt på Amarr etc?

Medlem

Kan välja själv vilket lag du vill vara med på.. Men ja ungefär så..
Har en kompis som har ett corp som kör FW för minmatard. Funderar på att hoppa med när/om man väl blir aktiv igen..

För inte fan är AXE kvar.. :'(

Inaktiv

Det går ju absolut att spela det casual däremot så ge det ett försök.

Det är inte som wow att du måste spela som en tok bara för att kunna PvPa osv.

Du kan spela casual i ett par månader sen ge dig ut och PvPa eller göra annat när dina skills är ok och du har lite pengar. PvPn kommer kanske gå åt skogen men det gör den för alla i början.

Och ett tips. 90% av alla i EvE vill lura dig och tjäna pengar på dig. Var inte god trogen och se upp för scams. Låter något för bra för att vara sant så är det alltid det i eve. Tradigt om man lirar casual i 3 mån och när man väl ska köpa ett fint skepp så lurar någon av en alla ens pengar liksom

Medlem

Tack för tipsen!

Aktiverade mitt konto här om dagen och har dragit igång lite trainings men inte hunnit sätta mig och spela något nämnvärt. Min gamla char som jag körde någon vecka med sist har typ 1.6 mille SP. Den är Gallente men problemet är att jag har blivit sugen på att börja om med en Minmatar (för tycker numera att deras skepp har skönast design). Är heller inte så stort fan av drones som jag vet Gallente pysslar mycket med. Enligt EVE-Wiki använder Minmatar mer projectile weapons och shield tanking, tycker det låter ballt

Min fråga då är att 1.6 mille SP är väl inte särskilt mycket? Jag kanske lika gärna då kan börja om med en Minmatar från början, då har man väl runt 800k SP. Bara att jag skickar över dom ISK:en jag har på min gamla char till min nya, så man har lite startpengar.

Läst lite på nätet om att Minmatars Rifter ska vara skön och rätt effektiv för sitt pris om man vill PvPa lite senare. En idé är då att jag börjar om som en Minmatar och har som långsiktigt mål att skaffa mig skillpoints och cash för att leka med Rifters.

Medlem

En tanke som slog mig att det kanske inte spelar jättestor roll kring vilken vapentyp man börjar med. Det kanske går rätt snabbt att träna upp motsvarande nivå med en annan vapentyp etc?

Inaktiv

precis. support skills är viktigt att ha och det har du nog mycket SP i nu. Det kommer ta några veckor att få ihop 1.6mille Sp igen.

Men att träna upp projectiles + sköld skills och minmatar frig + cruiser kommer gå mycket snabbare. Kanske 1-2 veckor

behåll din gubbe. Träna minmatar skills kan absolut vara en bra idé. Sen projectile buffen är minmantar klart bästa rasen allround för PvP (dom var ju typ bäst innan buffen också).

Nackdelen med minmatar är att man behöver en jävla massa SP för att kunna flyga alla deras skepp.

projectiles (de flesta) + missiler (typhoon, cyclone, cane)

Drones (typhoon) annars kan man nästan skita i drones med minmatar, räcker om man kan ha 5 light drones.

sköld (cane, cyclone, rifter, flesta t2 skepp och BS)

armor (rifter, cane, typhoon)

navigation är också viktigare att minmatar tränar än andra raser I PvP då deras skepp har fördelen att vara snabbare än andra skepp och kan då kontrollera strider. bra att bygga på sitt övertag liksom.

Så vill man kunna flyga alla skepp får man typ träna allt. Men annars börja med sköld och projektiler och håll dig till skepp och fittings som man behöver det till. Sen gå vidare

ro
Medlem

Jodå, casual funkar fint och lira i eve. Men räkna inte med att PVPa så mycket. Själv sitter jag ute i noll noll i ett industrial corp och tuggar roids och producerar dyr skit Ibland kör vi lite pvp roams i lokala allians bråk porten. Ibland kör vi lite 10/10 plexes när vi fått escalation. Så visst går det fin fint att köra casual på till och med relativt hög nivå.

1
Skriv svar