Tråden för oss som ska köpa ny tv 2013

Medlem
Tråden för oss som ska köpa ny tv 2013

Att välja rätt tv för sina behov är inte lätt. Utbudet är enormt och det gäller att hålla reda på vilka specifikationer som faktiskt har betydelse.

LED/LCD eller plasma?

Samsung, Sony, Panasonic eller Sharp?

Passiv eller aktiv 3D?

Input lag?

Strömkonsumtion?

Ut- och ingångar?

Det finns många frågor, men förvånansvärt få svar om man inte räknar företagens PR. Jag tänkte dela med mig av mina kunskaper så får andra gärna fylla på.

Input lag ser jag som det viktigaste idag. CRT-tv (tjock-tv) har inte input lag eftersom de inte har en processer som bilden går igenom innan den visas på skärmen. Enligt mina erfarenheter är alla input lag under 30ms helt OK och knappast något man märker av i praktiken om man inte är överkänslig. Input lag över 100ms är katastrof och påverkar spelupplevelsen väldigt mycket.

LCD/LED eller plasma då... den eviga frågan, haha! Den största skillnaden tycker jag är ljusstyrkan, här är LCD/LED överlägsna. MEN det är bara om du har tv:n i ett ljust rum. Har du mörkt runt dig visar plasman sina kvaliteter, båda vad gäller färgåtergivning och att minimera eftersläpningar. Har du tv:n i ett ljus rum? Kör på LED, men se till att skärmen är bakgrundsbelyst och inte "edge lit". Är skärmen edge lit kommer du märka ojämnheter i färgskalorna ibland eftersom ljuset bara kommer från hörnorna.

Panasonic anses vara mästare på plasma och deras plasmaskärmar står i en klass för sig rent kvalitetsmässigt. Samsung regerar på LED och Sharp har marknadens största skärmar till konsumentpris. Sony... well... finns en anledning att deras tv-avdelning gått med förlust i många år.

Däremot kan jag ingenting om aktiv eller passiv 3D, så där får någon gärna fylla på med info.

Vilket prisklass tänker ni er när ni köper en ny tv, och hur länge planerar ni att den ska hålla? Kommer ni vänta några år på 4k innan nu skaffar nytt?

Medlem

Är själv sugen på en TX-P55VT60 från Panasonic.

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/NeoPlas...

Sen om jag tycker det är värt att lägga ~28000 på en TV?
Nej inte i dagsläget, med drömma kan man.

Hade också gärna skippat mycket av "extrafunktionerna" jag aldrig använder samt hela 3D-biten för att få ner priset, men men.

Medlem

Halloj,

Jahopp, nu är det dags att köpa sin första TV och det var tydligen svårare än väntat att hitta en i djungeln av alla finesser och specs.

Jag letar efter en LCD/LED-TV på 42-46" som har ARC (och gärna CEC) med ett högsta pris på 6000kr om det är möjligt.

ARC står för "Audio Return Channel" och gör det möjligt att skicka både ljud och bild via HDMI (1.4?) från TVn till en receiver (med en enda sladd).
CEC står för "Consumer Electronics Control" vilket gör att t.ex. receivern sätts på och stängs av samtidigt som TVn, samt att man kan använda en fjärrkontroll till allt, t.ex. TVs fjärris till att höja och sänka volymen på receivern.

Har ni några förslag på en passande TV så vore det jättebra för jag har kört fast totalt


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Har själv en förkärlek till panasonic så http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1682250 skulle jag nog satsat på i den prisklassen.

Men det är ett svårt segment då det finns mängder med intressanta modeller i den prisklassen.
Beror också på om man vill ha något stilrent eller inte bryr sig alls om utseende.

Men vad jag fått fram så tycker jag den ser helt ok ut samtidigt som den har bra bild och de funktioner du efterfrågar.

EDIT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1726794 kan ju vara ett alternativ med lite extra funktioner, om än lite liten.

Medlem

Tack för förslagen Lepr!
40-42" kanske "räcker" på 2.5-3m avstånd. Skall kolla på dem lite noggrannare

Hmm, flera som har föreslagit Panasonic's plasmor i den prisklassen, precis som du, så jag får ta och kolla in dem närmre även om jag inte är så förtjust i just plasma.

- Jag har inte en aning om hur jag lyckades missa inställningarna på prisjakt som gjorde det möjligt att sortera efter just ARC/CEC, men efter att ha fått in det blev det betydligt lättare att hitta en lämplig TV i den prisklassen

Så just nu har jag fastnat för en Samsung 46" men har även sneglat lite på en LG 47". Panasonic's plasmor skall jag kolla mer på också då.

Tack för hjälpen igen!


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

1
Skriv svar