Toaletter kan hackas

Medlem
Toaletter kan hackas

"Den japanska toaletten Satis låter sig fjärrstyras med hjälp av en mobilapp."

Kalla mig gammalmodig, men nu börjar datoriseringen gå för långt.
Vad härnäst? Unlocks och achievements för hur mycket man skiter?

http://www.dn.se/ekonomi/teknik/experter-varnar-for-att-toale...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

phi
Medlem

Fantastiskt.

Påtal om hacking, visste ni om att Barnaby Jack blev mördad ganska nyligen innan han skulle hålla i en föreläsning eller liknande där han skulle demonstrera hur man kan hacka en pacemaker trådlöst och på så vis döda en människa på flera meters avstånd?

Medlem

Haha, en "dassattack" i stället för en "DOSattack"


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Haha TryNotDo, där fick du till det. Undrar vad man skulle kunna orsaka för skada på en sådan toalett...

Skrivet av phi:

Fantastiskt.

Påtal om hacking, visste ni om att Barnaby Jack blev mördad ganska nyligen innan han skulle hålla i en föreläsning eller liknande där han skulle demonstrera hur man kan hacka en pacemaker trådlöst och på så vis döda en människa på flera meters avstånd?

Man kan knappast hacka en pacemaker då den inte har varken sändare eller mottagare för sådan teknik. Däremot kanske man kan överlasta den med en riktad puls eller liknande.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Dator i kylen, dator i toan. Båda kommunicerar och sedan analyserar toadatorn (Das computer?) skiten för att se hur bra kroppen tar upp näringsämnena?

Ang oron i artikeln, är det inte bara att ge toaletten ett unikt ID kanske kombinerat med lösenord som man måste ange i appen?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

phi
Medlem
Skrivet av Stag:

Haha TryNotDo, där fick du till det. Undrar vad man skulle kunna orsaka för skada på en sådan toalett...

Skrivet av phi:

Fantastiskt.

Påtal om hacking, visste ni om att Barnaby Jack blev mördad ganska nyligen innan han skulle hålla i en föreläsning eller liknande där han skulle demonstrera hur man kan hacka en pacemaker trådlöst och på så vis döda en människa på flera meters avstånd?

Man kan knappast hacka en pacemaker då den inte har varken sändare eller mottagare för sådan teknik. Däremot kanske man kan överlasta den med en riktad puls eller liknande.

En definitionsfråga. Att skicka 830 volt till en pacemaker trådlöst är en form av "hack".

Edit: för övrigt så sitter det mottagare i alla nyare pacemakers.

Medlem

På Defcon i år visade de hur man kunde hacka sig in i mjukvara på de elektroniska bilar och styra fordonet från en bärbar dator. Anledning nog att inte införskaffa en sådan!

Angående pacemakerhack, så gjordes det redan 2008.
Källa: http://venturebeat.com/2008/08/08/defcon-excuse-me-while-i-tu...
Dokumentation: http://www.secure-medicine.org/public/publications/icd-study....

phi
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

På Defcon i år visade de hur man kunde hacka sig in i mjukvara på de elektroniska bilar och styra fordonet från en bärbar dator. Anledning nog att inte införskaffa en sådan!

Angående pacemakerhack, så gjordes det redan 2008.
Källa: http://venturebeat.com/2008/08/08/defcon-excuse-me-while-i-tu...
Dokumentation: http://www.secure-medicine.org/public/publications/icd-study....

Skillnaden i det här fallet är väl att det nu är betydligt enklare än då just pga det sitter mottagare i nya pacemakers. Enligt Barnaby Jack så skulle man alltså kunna hacka ett läkemedelsbolags servrar och på så sätt kunna stänga av samtliga av deras pacemakers.

Massmord med ett musklick i princip.

Medlem

Hm. Jag har aldrig uppfattat att det finns en mottagare i en pacemaker. Vilken sorts uppkoppling rör en sådan sig på?

Dessutom har jag aldrig riktigt förstått varför man vill gå ut med sånt här till allmänheten... Typ som aftonblajan gjort ett antal gånger "Sårbarhet i *telefonnamn* hittat, *checkbock* fyra enkla steg så är din telefon hackad."

Eeh...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm. Jag har aldrig uppfattat att det finns en mottagare i en pacemaker. Vilken sorts uppkoppling rör en sådan sig på?

Dessutom har jag aldrig riktigt förstått varför man vill gå ut med sånt här till allmänheten... Typ som aftonblajan gjort ett antal gånger "Sårbarhet i *telefonnamn* hittat, *checkbock* fyra enkla steg så är din telefon hackad."

Eeh...

I många fall går upptäckarna av säkerhetsbristerna ut med denna information publikt i sista hand. De brukar (ska) enligt god sed först gå till företaget vars produkt de upptäckt läckan, och vilja visa denna för företaget. Men vissa företag väljer då helt enkelt att bortvisa dem, och då går de publikt istället. Ibland kan det säkert röra sig om pengar, att det nästan blir en utpressning när de kommer och vill visa säkerhetsbrister. "Hej, vi har hittat en stor säkerhetsbrist på er Produkt X, men vill ni se den så kostar det 200 000kr".

Svårt att säga!

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av 73mpl4R:

På Defcon i år visade de hur man kunde hacka sig in i mjukvara på de elektroniska bilar och styra fordonet från en bärbar dator. Anledning nog att inte införskaffa en sådan!

Angående pacemakerhack, så gjordes det redan 2008.
Källa: http://venturebeat.com/2008/08/08/defcon-excuse-me-while-i-tu...
Dokumentation: http://www.secure-medicine.org/public/publications/icd-study....

Skillnaden i det här fallet är väl att det nu är betydligt enklare än då just pga det sitter mottagare i nya pacemakers. Enligt Barnaby Jack så skulle man alltså kunna hacka ett läkemedelsbolags servrar och på så sätt kunna stänga av samtliga av deras pacemakers.

Massmord med ett musklick i princip.

Precis, det vore katastrof.

phi
Medlem
Skrivet av Stag:

Hm. Jag har aldrig uppfattat att det finns en mottagare i en pacemaker. Vilken sorts uppkoppling rör en sådan sig på?

Det är wifi. Tror att den första wifi-pacemakern kom runt 2009 så det är ju fortfarande ganska nytt.

Finns för hjärtmonitorer, insulinpumpar m.m också. Även där har man demonstrerat hur man trådlöst kan dumpa allt insulin på en gång och döda en människa på det sättet också.

Lite skrämmande om jag ska vara ärlig.

Medlem

Hm. Man förstår ju tanken bakom varför dessa uppkopplingar finns...

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Nej jag behöver ett vapen för att jaga. Äter fortfarande kött.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Nej jag behöver ett vapen för att jaga. Äter fortfarande kött.

Jag antar att du menar Hjort, Vildsvin och så vidare. Vi behöver ju knappast jaga kor och grisar längre.
Visst, behåll jaktvapen, men vi behöver knappast jaga med stridshelikoptrar, drönare, AK-47, pansarvagnar eller raketgevär!

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Nej jag behöver ett vapen för att jaga. Äter fortfarande kött.

Äsch! Nu kan vi odla kött!

http://www.metro.se/teknik/har-odlas-kott-pa-konstgjord-vag/O...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Haha bästa timingen!

2.2 miljoner för en burgare låter lite väl mycket


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Haha bästa timingen!

2.2 miljoner för en burgare låter lite väl mycket

lol, mjoo... men "odlat pandakött" (som nämns i relaterad artikel) får det att vattnas i min mun oavsett priset. Tänk dig en pandaburgare med lite bambuchutney till. Mums fillibabba!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av phi:

Fantastiskt.

Påtal om hacking, visste ni om att Barnaby Jack blev mördad ganska nyligen innan han skulle hålla i en föreläsning eller liknande där han skulle demonstrera hur man kan hacka en pacemaker trådlöst och på så vis döda en människa på flera meters avstånd?

Är det från denna historia Watch Dogs har fått sin inspiration ifrån?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Nej jag behöver ett vapen för att jaga. Äter fortfarande kött.

Jag antar att du menar Hjort, Vildsvin och så vidare. Vi behöver ju knappast jaga kor och grisar längre.
Visst, behåll jaktvapen, men vi behöver knappast jaga med stridshelikoptrar, drönare, AK-47, pansarvagnar eller raketgevär!

Tänk vad dum du kommer känna dig när zombie-apokalypsen kommer!

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Nej jag behöver ett vapen för att jaga. Äter fortfarande kött.

Jag antar att du menar Hjort, Vildsvin och så vidare. Vi behöver ju knappast jaga kor och grisar längre.
Visst, behåll jaktvapen, men vi behöver knappast jaga med stridshelikoptrar, drönare, AK-47, pansarvagnar eller raketgevär!

Tänk vad dum du kommer känna dig när zombie-apokalypsen kommer!

Eller vad dumma alla världens regeringar kommer att känna sig när jordens resurser tog slut, och vi fortfarande inte har hunnit forska fram ersättning, för att pengarna har gått till militär och vapen!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Nej jag behöver ett vapen för att jaga. Äter fortfarande kött.

Jag antar att du menar Hjort, Vildsvin och så vidare. Vi behöver ju knappast jaga kor och grisar längre.
Visst, behåll jaktvapen, men vi behöver knappast jaga med stridshelikoptrar, drönare, AK-47, pansarvagnar eller raketgevär!

Tänk vad dum du kommer känna dig när zombie-apokalypsen kommer!

Eller vad dumma alla världens regeringar kommer att känna sig när jordens resurser tog slut, och vi fortfarande inte har hunnit forska fram ersättning, för att pengarna har gått till militär och vapen!

Ah, seglivad myt sen 1800-talet. Påminner mig om detta:

Sorry för offtopic, ska sluta nu.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av chopper:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Stag:

Suck.. Kan vi inte bara sluta försöka skada varandra?

Vi kan ju börja med att utplåna alla vapen från jordens yta.

Nej jag behöver ett vapen för att jaga. Äter fortfarande kött.

Jag antar att du menar Hjort, Vildsvin och så vidare. Vi behöver ju knappast jaga kor och grisar längre.
Visst, behåll jaktvapen, men vi behöver knappast jaga med stridshelikoptrar, drönare, AK-47, pansarvagnar eller raketgevär!

Tänk vad dum du kommer känna dig när zombie-apokalypsen kommer!

Eller vad dumma alla världens regeringar kommer att känna sig när jordens resurser tog slut, och vi fortfarande inte har hunnit forska fram ersättning, för att pengarna har gått till militär och vapen!

Ah, seglivad myt sen 1800-talet. Påminner mig om detta: (film) Sorry för offtopic, ska sluta nu.

Nja, tror inte att den videon tar med allt i beräkning, och överpopulation är bara ett utav problemen vi kommer att dras med. Men ja, offtopic slutar här.

Medlem

Men... "off topic" var ju intressantare än "on topic"!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar