Notch lägger ner 0x10c

Medlem

Jag tycker inte folk skall bli sura eller besviken på att Notch inte fortsatt levererar guld. Minecraft var lite rätt man på rätt plats i rätt tid. Notch är super talangfull, men Minecraft är ändå också lite av en produkt av att planeterna stod i led. Nu har mojang pengarna och folket att kunna vara där om planeterna igen står i led. Men sitt inte och otåligt vänta på det. För då kommer du säkert bli besviken. Allt utöver Minecraft är bara grädde på moset,, är det jag säger. Tacka och ta emot bara.


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av daver:

Han är inte en zebra.

Va har jag missat något?

Läs kommentarerna i: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130818/spela-markus-perss...

det var ju tydligen ja som skapade hela diskussionen. Så min kommentar här var mer på skämt.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Hur gör man när man göder en ådra

Kom här så skall jag visa dig. Kan inte utlova en behaglig upplevelse dock.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Zpartan:

Hur gör man när man göder en ådra

Kom här så skall jag visa dig. Kan inte utlova en behaglig upplevelse dock.

Amatör..

Medlem

Det är lite lustigt att Markus kan komma undan med att lägga ner ett spel såhär bara för att han inte "orkar" eller "känner för det". Hade det varit EA eller någon annan stor utgivare som skulle lagt ner ett spel folk sett fram emot hade folk gått bärsärkagång och krävt blodshämnd. Tycker detta är dubbelmoral.

Inaktiv
Skrivet av red_laces:

Det är lite lustigt att Markus kan komma undan med att lägga ner ett spel såhär bara för att han inte "orkar" eller "känner för det". Hade det varit EA eller någon annan stor utgivare som skulle lagt ner ett spel folk sett fram emot hade folk gått bärsärkagång och krävt blodshämnd. Tycker detta är dubbelmoral.

Nja inte så konstigt. Beror ju på vilken cred man har i communityt, EA ligger väl på -10000000 och Notch på +100000. Inte så konstigt att man har lite större förståelse.

EA blåser folk på pengar, har tveksamma affärsmetoder, taskig kundvård etc etc...mig veterligen har inte Notch eller Mojang tabbat sig gång på gång.

Därtill så vet man att han har ett nytt företag, med nya produkter som han har byggt upp från grunden, på egen hand.

Det finns alltså en viss förståelse för hans beslut.
Sen har vi också en stor skillnad, Notch insåg att "nej vafan det här bli inget bra, vi skiter i det".

Vad hade EA gjort med en dålig, ofärdig produkt, släppt den eller lagt ner den?

TLDR: Notch begår inte rape mot sina kunder, det gillas i allmänhet.

Medlem
Skrivet av red_laces:

Det är lite lustigt att Markus kan komma undan med att lägga ner ett spel såhär bara för att han inte "orkar" eller "känner för det". Hade det varit EA eller någon annan stor utgivare som skulle lagt ner ett spel folk sett fram emot hade folk gått bärsärkagång och krävt blodshämnd. Tycker detta är dubbelmoral.

Jag tycker du svarar på det själv, storutgivare > Markus. Att en person inte orkar/känner inspiration är ju inte konstigt, händer säkert hos de stora med.. men då är de nog"okThanksbyeförflyttat". Ser ingen dubbelmoral i detta. Människor är inte mer än just människor.


signatur

woop woop

Medlem

Gött att det inte var kickstarter då.

Medlem

I don't blame him.

Medlem

Det var trist att höra, jag skulle velat testa det.

Medlem

All respekt till Markus, men ärligt talat, hur mycket kreativt har han kommit med? Jag antar och hoppas att de flesta här känner till om att han kom inte på Minecraft från grund, utan tog ett existerande spel (Infiniminer) och skapade en egen version av det för att Zachtronics Industries hade lagt ner vidareutvecklingen av spelet. En gång i tiden kallades t.o.m Minecraft för en klon av Infiniminer.

Det krävs inte mycket kreativitet för att fortsätta på något som någon annan redan skapat, speciellt när det är spelarna som kommer på nya features om vad som bör läggas till, sedan återstår det bara att programmera in det.

Nej, jag har aldrig förstått mig på hyllningen Markus har fått, och nu har han bara bevisat att när han väl går och skapar ett spel från grunden så har han idébrist och lägger ner det.

Nu menar jag inget illa mot Markus, men jag kan inte hålla med om att han är något kreativt geni som majoriteten verkar tycka, utan det finns gott om indieutvecklare som är hundra gånger mer kreativa och kommer på helt egna och unika koncept till spel som ingen annan ens hade kunnat drömma om.

Kom ihåg att mängden pengar på en spelutvecklares bankkonto inte är någon sorts mätare för dennes kreativitet.

Med det sagt tycker jag fortfarande att han är en skön kille och jag gillar det han gör.

tl;dr: Han är ett vanligt fan av ett spel som han utvecklade vidare och blev rik på det, vad förväntar ni er av honom egentligen?
(edit: formulerade om lite)


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av Sergey:

All respekt till Markus, men ärligt talat, hur mycket kreativt har han kommit med? Jag antar och hoppas att de flesta här känner till om att han kom inte på Minecraft från grund, utan tog ett existerande spel (Infiniminer) och skapade en egen version av det för att Zachtronics Industries hade lagt ner vidareutvecklingen av spelet. En gång i tiden kallades t.o.m Minecraft för en klon av Infiniminer.

Det krävs inte mycket kreativitet för att fortsätta på något som någon annan redan skapat, speciellt när det är spelarna som kommer på nya features om vad som bör läggas till, sedan återstår det bara att programmera in det.

Nej, jag har aldrig förstått mig på hyllningen Markus har fått, och nu har han bara bevisat att när han väl går och skapar ett spel från grunden så har han idébrist och lägger ner det.

Nu menar jag inget illa mot Markus, men jag kan inte hålla med om att han är något kreativt geni som majoriteten verkar tycka, utan det finns gott om indieutvecklare som är hundra gånger mer kreativa och kommer på helt egna och unika koncept till spel som ingen annan ens hade kunnat drömma om.

Kom ihåg att mängden pengar på en spelutvecklares bankkonto inte är någon sorts mätare för dennes kreativitet.

Med det sagt tycker jag fortfarande att han är en skön kille och jag gillar det han gör.

tl;dr: Han kopierade ett spel och blev rik på det, vad förväntar ni er av honom egentligen?

http://i.imgur.com/C8VxbTJ.gif

Notch var enligt honom själv ett fan av Infiniminer, som lades ner av utvecklaren kort efter att det släpptes.
Anser du att han är en tjuv eller en person som räddade idén och gjorde det till något hållbart och långlivat för alla de som, liksom honom, gillade spelet?

Kreativitet handlar inte bara om att ha en idé, utan även om att realisera den och hålla den vid liv.
Det finns ofantliga mängder människor med bra idéer men väldigt få som även har passionen som krävs för att göra dem till verklighet och ännu färre som kan få andra att gilla dem.
Det är lätt att sitta här och kasta skit på honom men faktum är att han har åstadkommit något som ingen annan här har lyckats med och det var knappast tur det handlade om.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sergey:

All respekt till Markus, men ärligt talat, hur mycket kreativt har han kommit med? Jag antar och hoppas att de flesta här känner till om att han kom inte på Minecraft från grund, utan tog ett existerande spel (Infiniminer) och skapade en egen version av det för att Zachtronics Industries hade lagt ner vidareutvecklingen av spelet. En gång i tiden kallades t.o.m Minecraft för en klon av Infiniminer.

Det krävs inte mycket kreativitet för att fortsätta på något som någon annan redan skapat, speciellt när det är spelarna som kommer på nya features om vad som bör läggas till, sedan återstår det bara att programmera in det.

Nej, jag har aldrig förstått mig på hyllningen Markus har fått, och nu har han bara bevisat att när han väl går och skapar ett spel från grunden så har han idébrist och lägger ner det.

Nu menar jag inget illa mot Markus, men jag kan inte hålla med om att han är något kreativt geni som majoriteten verkar tycka, utan det finns gott om indieutvecklare som är hundra gånger mer kreativa och kommer på helt egna och unika koncept till spel som ingen annan ens hade kunnat drömma om.

Kom ihåg att mängden pengar på en spelutvecklares bankkonto inte är någon sorts mätare för dennes kreativitet.

Med det sagt tycker jag fortfarande att han är en skön kille och jag gillar det han gör.

tl;dr: Han kopierade ett spel och blev rik på det, vad förväntar ni er av honom egentligen?

http://i.imgur.com/C8VxbTJ.gif

Notch var enligt honom själv ett fan av Infiniminer, som lades ner av utvecklaren kort efter att det släpptes.
Anser du att han är en tjuv eller en person som räddade idén och gjorde det till något hållbart och långlivat för alla de som, liksom honom, gillade spelet?

Kreativitet handlar inte bara om att ha en idé, utan även om att realisera den och hålla den vid liv.
Det finns ofantliga mängder människor med bra idéer men väldigt få som även har passionen som krävs för att göra dem till verklighet och ännu färre som kan få andra att gilla dem.
Det är lätt att sitta här och kasta skit på honom men faktum är att han har åstadkommit något som ingen annan här har lyckats med och det var knappast tur det handlade om.

Vet inte om du bara läste mitt "tl;dr", men jag klankar inte ner på honom på något sätt i mitt inlägg. Jag är glad för att han skapat Minecraft och det finns ingenting fel med det. Jag tror knappast det var hans plan att sno någons idé och bli stenrik på det, utan jag är medveten om att han är en fan av Infiniminer som bara ville se det leva vidare, vilket råkade vara en större succe än han någonsin skulle kunnat föreställa sig på den tiden.

Mitt inlägg är riktat mot fansen, inte mot honom (läs om mitt inlägg). Det är fansen som måste förstå att inte förvänta sig för mycket av honom då han är ett vanligt fan av ett spel som fortsatte utvecklingen av ett tidigare spel, inte något kreativt geni som spottar ut unika spelkoncept höger och vänster.

Det är därför jag säger att man inte ska döma någon efter pengarna personen har på banken.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Jag tycker det är bra på sett och vis att han lade ner spelet. Om han nu själv inte va nöjd med den väg det tagit så får vi lita på hans omdöme.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av fluffmajster:

det käns lite som jante lagen om man läser komentarena här.... med högsta sannolikhet kommer han inte få till en hit i storlek med minecraft men scrols har ju fåt ganska gott mottagande här och där så att säga att han är ett misslyckande/one hit wonder är ju att ta i från tårna.

Hade jag varit honom hade jag sålt allt och levt på pengarna resten av livet.

Bättre och fortsätta jobba ju och ta ut månadsvis. Hur många praktexempel finns det inte på folk som inte kan hantera pengarna och bränner bort miljonerna på ett par ynka år trots att de skulle kunna klara sig livet ut

Sen är vi nog alla olika, jag tror personligen jag skulle bli grymt trött av att inte ha några måsten, v.5 på semestern så är man bra ineffektiv..

Medlem

Jag förstår att det påverkar honom när ALLA förväntar sig att allt han tar i skall bli till guld.

http://notch.tumblr.com/

12
Skriv svar